......آموزشیاران پرچمداران سوادآموزی
بسوی نوربا سوادآموزی با عزم ملی و مدیریت جهادی



برنامه علی‌اصغر فانی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای کسب رای اعتماد برنامه خود را به مجلس ارائه داد.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت متن کامل برنامه علی‌اصغر فانی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای کسب رای اعتماد مجلس به شرح زیر است.

ارزش‌ها و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی که ریشه در تعالیم انسان‌ساز مکتب وحی و مجاهدت‌ها و ایثار میلیونها انسان آزاده و مومن دارد، میراث گرانبهایی است که حفظ و اشاعه آن، رسالتی خطیر برای نسل‌های آینده به شمار می‌رود و بی‌شک در این میان نقش نظام آموزش و پرورش،بسیار مهم و حائز اهمیت است.

در دنیای امروز که دشمنان دین‌مداری، آزادگی و دانایی، به روش‌های مختلف ارکان و دستاوردهای انقلاب اسلامی را، به ویژه در حوزه‌های فرهنگی و اعتقادی، مورد هجمه‌های ناجوانمردانه قرار می‌دهند، اهمیت و نقش نظام آموزش و پرورش دو چندان شده است.

مراجع و نهادهای سیاستگذار جامعه، با درک صحیح از این موفقیت همواره دغدغه و توجه خود را در مورد ضرورت تحول و اصلاح نظام آموزشی ابراز داشته‌اند. رهنمودهای بینانگذار کبیر جمهوری اسلامی که مسئله فرهنگ و آموزش و پرورش را در راس مسائل کشور دانسته‌انهد و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری، در آنجا که آموزش و پرورش را قاعده و اساس نظام جمهوری اسلامی ایران می‌دانند و بر اجرای برنامه تحول و به مرحله عمل مرساندن آن تاکید می‌ورزند، از جمله مهم‌ترین دلایل و ضرورت‌های تحول بینادین در این نهاد سرنوشت‌ساز به شمار می‌رود.

اکنون، جامعیت اسناد فرادستی نظام آموزش و پرورش، شامل:‌«سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پروش»، «نقشه جامع علمی کشور»، «فلسفه تربیت رسمی و عمومی»، «سند تحول بنیادی آموزش و پرورش» و »برنامه‌ پنجساله پنجم توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور» و همسویی بسیار بالایی آنها با یکدیگر، فرصتی ارزشمند را در اختیار مدیران ارشد و کارشناسان و معلمان آموزش و پرورش و سایر ارکان سهمین و موثر قرار داده اهست تا موجبات استقرار نظام آموزش و پرورش طراز جمهوری اسلامی ایران را با مزیت‌های رقابتی در سطح منطقه، در افق چشم‌انداز 1404 فراهم آورند.

به موجب مفاد اسناد فوق‌الذکر، برای اولین بار در تاریخ نظام آموزش و پرورش رسمی در ایران، تامی نهادهای قانون متولی سیاستگذاری در کشور، با اجماعی بی‌سابقه، تکالیف قانونی مشخصی را در زمینه تحول بینادین نظام آموزش و پرورش عهده‌دار شده‌اند. از این رو، در تهیه برنامه حاضر تلاش شده است تا از همه رهنمودها و اسناد یاد شده استفاده شود. افزون بر این، در جای جای آن ا زمفاد سیاست‌های کلی تحول نظام اداری، سند راهبردی کشور در امور نخبگان، دیدگاه‌ها و منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت تدبیر و امید رویکردهای رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر روحانی در حوزه آموزش و پرورش بهره لازم گرفته شده است.

در این برنامه ابتدا مهمترین چالش‌های فراروی نظام آموزش و پرورش کشور با استفاده از مطالعات و پژوهش‌های انجام گرفته و نتایج آسیب شناسی‌های میدانی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است؛ که حاصل آن به دلیل اختصار برنامه در پیوست درج شده است.

در ادامه این برنامه‌ها آمده است: سپس مولفه‌های اصلی برنامه مشتمل بر باورها و بایدها، برنامه کلان، راهبرد اصلی، سیاست‌های اجرای و راهکارهای برنامه در 12 قلمرو مورد اشاره قرار گرفت هاست.

امید است با استعانت از انعطاف الهی و همکاری و تعاون همه نیروهای خدوم و مومن آ»وزش و پرورش و صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی، وزارت آموزش و پرورش بتواند گامهای جدی و در خوری را در مسیر تعالی نظام تعلیم و تربیت اسلامی بردارد.

بی‌شک، همراهی و همیاری نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع سیاستگذار نقش بسزایی در این مهم ایفا خواهد کرد.

و من‌الله التوفیق

باورها و بایدها

1- رسالت خطیر آموزش و پرروش، رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و فراهم آوردن زمینه تربیت‌پذیری دانش‌آموزان در تمام ساخت‌های وجودی، برای دستیابی به مراتبی از حیات طیببه است. در این فرایند، تربیت دینی و اخلاق‌گرایی، عقلانیت، تدبیر و اعتدال، تقویت هویت ایرانی - اسلامی، در محور اساسی برنامه و فعالیت‌ها قرار دارد.

2- آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تریت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی، امری حاکمیتی قلمداد می‌شود که باید ضمن مشارکت پذیری و توسعه همکاری‌های بین دستگاهی و کاهش تصدی‌گری‌های غیر ضروری در بعد اجرا، زمینه تربیت‌پذیری نسنل جوان را مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی فراهم آورد.

3- آموزش و پرروش یک نهاد فرهنگی - اجتماعی است که با ارتقای کارکرد فرهنگی - تربیتی خود، می‌تواند و می‌باید، رسالت خطیر خویش را رد تحقق اهداف مهندسی فرهنگی و اعتلای فرهنگ عمومی کشور، جلوگیری از نابسامانی‌های اجتماعی و مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم؛ بویژه با ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی - ایرانی، به خوبی ایفا نماید.

4- تحول بنیادین در آموزش و پرورش، برای دستیابی به آموزش و پرورش طراز جمهوری اسلامی ایران و پاسخگویی به تحولات محیطی، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و تحقق آن نیازمند عزم ملی و همراهی و مساعدت همه جانبه و نظام‌مند تمام نهادها، سازمانها و دستگاه‌های حاکمیتی و سایر ارکان و عوامل سهیم و موثر در نظام تربیت به ویژه نهاد خانواده و رسانه‌ ملی می‌باشد؛ که باید در بلندمدت به صورت مستمر و به دور از شتابزدگی پیگیری شود.

5- معلم، عنصر اصلی تعلیم و تربیت و عامل اساسی تحول بنیادین است. بر این مبنا اعتلای منزلت اجتماعی و بهبود وضعیت معیشت معلماان، افزایش انگیزه آنان برای خدمت، ارتقای کیفیت نظام تربیت معلم و توسعه مستمر شایستگی‌‌ها و توانمندی‌های علمی، حرفه‌ای و تربیتی فرهنگیان در اولویت برنامه‌ها قرار دارد و باید زمینه مشارکت حداکثری آنان در فزایندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری فراهم آید.

6- افزایش کارایی و اثر بخشی سازمان بزرگ و گسترده آموزش و پرورش، در گرو بهره‌مندی از مدیران مجرب و توانمند، دارای مقبولیت و محبوبیت با رعایت اصل شایسته‌سالاری و پرهیز از ملاحظات جناحی است. در مدیریت آموزش و پرروش باید تفکر برنامه‌‌»حوری مبتنی بر یافته‌های علمی - پژوهشی و تجربیات بومی و جهانی و بویژه بهره‌مندی از نظرات کارشناسی و تصمیم‌سازی مورد توجه جدی قرار گیرد.

7- اقتصاد آموزش و پرورش، در سنوات اخیر به یک چالش اصلی فراروی مدیریت این نهاد مولد سرمایه انسانی و اجتماعی تبدیل شده است. مدیریت بهینه منابع و مصارف، افزایش بهره‌وری، استفاده حداکثری از مشارکت‌های مردمی و افزایش سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی (GDP) در طراز کشورهای منطقه نیازمند همراهی و مساعده مراجع سیاستگذار فرادستی و شناسایی منابع مالی جدید و متنوع است.

راهبرد اصلی:

«ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در همه مولفه‌ها و ارکان نظام آموزش و پرورش»

برنامه کلان

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه کلان و بلندمدت نظام آموزش و پرورش می‌باشد که در برنامه این جانب، با هدف همگرایی، انسجام و هماهنگی در اجرای «بنیان‌های نظری نظام آموزش و پرروش» مورد توجه قرار گرفته است.

سیاست‌های اجرایی

1- ایجاد مفاهیم مشترک و عزم ملی برای همکاری هر چه بیشتر نهادهای قانونگذار و دستگاه‌های اجرایی؛ برای تحقق اهداف تحول بنیادین آموزش و پرورش.

2- تدوین نقشه راه مدون و یکپارچه و در برگیرنده همه برنامه‌های لازم برای تحقق زیرنظام»‌های سند تحول بنیادین؛ با تاکید بر بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت قوانین و اسناد بالادستی.

3- توانمندسازی نیروی انساین و افزایش صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای و مهارتهای علمی و تخصصی معلمان.

4- ظرفیت‌سازی نهادها در سطح مختلف؛ به منظور تقویت دانش فنی، ایجاد انگیزه و جلب مشارکت کلیه عوامل موثر، به ویژه نهاد خانواد.

5- اجرای تدریجی؛ هوشمندانه و به دور از شتابزدگی برنامه‌ها؛ متناسب با اولویت و تامین زیرساخت‌های کلدی و فراهم آوردن بسترهای اجرایی مورد نیاز.

6- توجه جدی به اقتصاد آموزش و پرورش؛ در همه سطوح تصمیم‌گیری و تلاش برای ارتقای بهره‌وری منابع موجود و تامین منابع جدید.

7- کاهش تمرکز و تفویض اختیار به ادارات کل استان‌ها، ادارات مناطق و مدارس؛ با تاکید بر تعیین و اجرای استانداردها و شاخص‌های مربوط (ملی و استانی).

8- نظارت، ارزیابی و پایش مستمر برنامه‌ها، فعالیت‌ها و نتایج آنها.




تاریخ: سه شنبه 30 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

 

 

  علی باقرزاده معاون وزیر و رییس نهضت سوادآموزی: امروز ناگزیر به برون سپاری امور هستیم تاریخ خبر :  28/07/92
رییس سازمان نهضت سواد آموزی بر استفاده از بخش خصوصی و برون سپاری در این سازمان تاکید کرد و گفت: امروز نهضت سواد آموزی ناگزیر به برون سپاری شده است.

          


رییس سازمان نهضت سواد آموزی بر استفاده از بخش خصوصی و برون سپاری در این سازمان تاکید کرد و گفت: امروز نهضت سواد آموزی ناگزیر به برون سپاری شده است.

 

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نشست  معاونین و روسای سوادآموزی استان‌های سراسر کشور که با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش و نماینده ولی فقیه در سازمان نهضت سواد آموزی برگزار شد، باقرزاده برون سپاری در سال 89 را هفت درصد و در سال 90 ، 39 درصد اعلام کرد و افزود: در سال 91 این آمار به 51 درصد رسیده است، چرا که سازمان بر اساس قوانین و مقررات و استفاده از بخش خصوصی در امر سواد آموزی تلاش خوبی را انجام داده است.

 

وی افزود: امروز سه تغییر اساسی به صورت همزمان در سازمان نهضت سواد آموزی انجام شده است که انرژی و وقت زیادی را از سیستم گرفت.

 

وی ادامه داد: مصوبه دولت در اردیبهشت ماه سال 1390 برای تغییر در ساختار سازمانی مولفه اثرگذاری در جریان فعالیت‌های سواد آموزی بود. در قالب این مصوبه تغییراتی صورت گرفت که با تغییرات گذشته سازمان متفاوت بود. سازمان ناگزیر بود برای تحقق گفته‌های امام و رهبری که به منزله اهداف سازمان بود، پیوستگی و انسجام مدیریت را به وجود بیاورد.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بر همین اساس رییس سازمان به عنوان معاون وزیر و ریاست ادارات نهضت سواد آموزی در استان‌ها بخشی از آموزش و پرورش شدند تا بتوان از ظرفیت و پتانسیل آموزش و پرورش در بحث سواد آموزی در کشور استفاده کرد.

 

وی با اشاره به مشکلات پیش رو برای انجام این ادغام گفت: یکی از مهمترین عوارض این ادغام در کنار خوبی‌ها این بود که نهضت سواد آموزی در آموزش و پرورش ناشناخته بود و یک سردرگمی سازمانی ایجاد کرد. در شهرستان‌ها مدتی درگیر این تغییرات بودیم.

 

باقرزاده ادامه داد: در کنار این تغییر ساختار تغییر آموزشی هم داشتیم به طوری که ساختار آموزشی سازمان پس از تصویب به یک دوره معادل سه دوره اول ابتدایی و یک دوره معادل دوره دوم ابتدایی تبدیل شود. تمام مقررات ثبت نام، برگزاری کلاس و ارزشیابی پایانی دوباره پایه گذاری شد.

 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات سازمان تغییر وضع آموزشیاران بود، افزود: باید 39 هزار و 200 آموزشیار را تبدیل وضع می‌کردیم و این افراد باید استخدام می‌شدند. باید شرایط تغییر کار به آنها آموزش داده می‌شد که این کار صورت گرفته و همه این افراد تبدیل وضع برایشان انجام شده است.

 

باقرزاده با اشاره به تهیه بانک اطلاعاتی اسمی برای سواد آموزان کشور به عنوان یک دستاورد بزرگ سازمان گفت: این بانک حدود 80 درصد تکمیل شده است و امیدواریم 20 درصد باقیمانده نیز در کمترین زمان تکمیل شود.

 

وی افزود: با توجه به ۱۱۰ هزار بیسوادی که در شهر تهران در سرشماری سال 1390 وجود داشتند، بعضی نهادها اظهار می‌کردند که اگر بحث سواد آموزی به ما سپرده شود ظرف مدت سه ماه این کار را تمام می‌کنند. این نشان دهنده این است که این افراد یا سواد آموزی را نمی‌شناسند و یا از سه ماه تشخیص درستی ندارند. یقینا سواد آموزی در بستر زمان انجام می‌شود.

 

وی در خصوص آموزش‌ها در زمینه شناخت سواد آموزی نیز افزود: 50 هزار مدیر مدرسه در سال گذشته 16 ساعت آموزش دیدند در بحث کارهای پژوهشی در سال 91 هفت عنوان و در سال 92 تا کنون 14 عنوان پژوهش انجام داده‌ایم و بیش از 20 مورد مطالعه میدانی در استان‌های مختلف توسط سازمان صورت گرفته است.




تاریخ: سه شنبه 30 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
اخبار  
     

  بيانيه پاياني گردهمايي معاونان و روساي ادارات سواد آموزي آموزش و پرورش استانهاي كشور تاریخ خبر :  30/07/92
 
 
در پایان گردهمایی معاونان و روساي ادارات سواد آموزي آموزش و پرورش استانهاي كشور که در تاریخ 27 مهر شروع و تا دوشنبه 29 مهرماه ادامه یافت ، شرکت کنندگان بیانه ای صادر و مفاد آن را مورد تاکید قراردادند.




باسمه تعالي

بيانيه پاياني

 گردهمايي معاونان و روساي ادارات سواد آموزي آموزش و پرورش استانهاي كشور

حمد وسپاس به درگاه خدواند سبحان به جهت توفيق خدمت در سواد آموزي كه ماموريت هاي ، آن از چنان شايستگي برخوردار  است كه رسول مكرمش حضرت محمد مصطفي (ص) را به خواندن امر ونوشتن را واجد چنان منزلتي نمود تا به آن قسم ياد نمايد .

ما شركت كنند گان در دوره آموزشي مهرماه سال92  از حضور ارزشمند  وزیر  محترم آموزش و پرورش   جناب آقای دکتر فانی  در گردهمایی و مواضع روشن ، محکم و راهگشای ایشان تقدیر کرده و مراتب  سپاس خود را از معاونین محترم حاضر در گردهمای اعلام و تاکید  می نماییم تلاش و تدبير خودرا معطوف به بهبود خدمات سوادآموزي با تاكيد بر محورهاي زير انتظام ودر ترسيم افق هاي متعالي تر براي سواد آموزي تعهد و ميثاق خود را با معمار بزرگ انقلاب اسلامي حضرت امام خميني(ره )و خلف صالحش امام خامنه اي (مدظله العالي) تجديد خواهيم كرد .

اولويت اساسي :

همسو با سياست هاي تدبير محور و اميد مدار دولت يازدهم و برنامه هاي آموزش وپرورش و سازمان نهضت سوادآموزي، نسبت به تدوين و بستر سازي لازم بمنظور اجراي برنامه ريشه كني بيسوادي در بازه زماني تعريف شده دراسناد بالا دستي اقدام خواهيم كرد.

روديكرد های اساسي :

1- با توجه به اقتضائات سواد آموزي در حوزه نيروي انساني ، ارائه خدمات سواد آموزي به مخاطبان به صورت واگذاري فعاليت ها و همچنين مشاركت و همياري كادر آموزشي واداري مدارس در قالب ساعات غير موظف ، تمهيد مي نماييم .

2-  باور داريم كه مسدود كردن ورودي بيسوادي از طريق تقويت حداكثري پوشش تحصيلي كودكان لازم التعليم، توجه به استمرار تحصيلي و آموزشي دانش آموزان اول تا سوم ابتدايي و همچنين افزايش كيفيت برنامه هاي سواد آموزي ، محقق خواهد شد .

3- دربهره گيري از ظرفيت هاي آموزش وپرورش در سطوح مختلف ستادي ، شهرستاني و آموزشگاهي به حساس سازي و اطلاع رساني ، تعامل و ظرفيت یابي و همچنين طراحي ساز كارهاي مطالبه گري انتظارات را در دستور كار خود قرار خواهيم داد .

4- تدابير و تلاش خود را معطوف به اين موضوع خواهيم كرد تا در واگذاري فعاليت هاي سواد آموزي ، تعهد استخدامي براي وزارت متبوع ايجاد نكنيم .

5- ترميم و باز مهندسي نيروي انساني شاغل در حوزه سواد آموزي را از طريق توجه به آموزش و توانمند سازي ، ايجاد عوامل انگيزشي مورد نياز ، جذب نيروي انساني مجرب و علاقمند از مجموعه آموزش وپرورش را يك ضرورت جدي می دانیم

 6- ضمن تشكر از تمهيدات انجام شده در تشكيل بانك اطلاعات بيسوادان، تنظيم شناسنامه ي سوابق تحصيلي و آموزشي گروه هدف در برنامه هاي سواد آموزي را يك  ضرورت    مي دانيم و در اين راه بهره گيري دقيق و كامل از ظرفيت هاي سيستم سناد را با همكاري جدي و مسئولانه مديران مدارس ، يك فرصت مهم تلقي مي كنيم .

7- درراستاي بهره گيري از ظرفيت هاي موجود و ارایه هدفمند خدمات سواد آموزي ، با سوادي اولياي دانش آموزان به عنوان در دسترس ترين گروه هدف را در قالب يك برنامه اولويت دار پيگيري خواهيم كرد.

8- اهتمام و تدبير جدي را بمنظور بهره گيري دقيق و بهنگام از ظرفيت هاي سامانه جامع سواد آموزي از طريق توانمند سازي همه همكاران شاغل در سواد آموزي استان و شهرستانها ، اجراي بموقع نگارش هاي ابلاغي ، حفظ و ارتقاي تجهيزات مورد نياز كاربري سامانه را معمول خواهيم كرد .

9- ارزشيابي درست از آموخته ها را به عنوان مهمترين و در دسترس ترين ابزار اطمينان بخش از احراز مهارت هاي پايه سواد مي دانيم و تلاش و جديت سازمان يافته تري را براي ارتقاي صحت ، دقت و سلامت فرايند اندازه گيري پيشرفت تحصيلي سواد آموزان خواهيم داشت .

10- تنوع بخشي شكلي و محتواي به كتاب هاي آموزشي مورد نياز مخاطبان سواد آموزي براساس نيازها و اقتضائات محلي و منطقه اي را از طريق بهره گيري از ظرفيت هاي استاني درتوليد محتوا و دنبال خواهيم كرد .

11- زمينه لازم براي اجراو پيگيري دستورالعمل ها و بخشنامه هاي ابلاغي سازمان متبوع را به عنوان ساز و كارهاي اجرايي و كارشناسي روند ها و رويه ها را دردستور كار قرار خواهيم داد .

12- استفاده از ظرفيت شورا هاي تحقيقات ادارات كل آموزش وپرورش استانها ، بمنظور توجه به محورهاي پيشنهادي سوادآموزي به عنوان اولويت هاي پژوهشي سال ،پيگيري و دنبال خواهيم كرد .

  




تاریخ: سه شنبه 30 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 اخبار  
     

  گردهمایی معاونین و روسای ادارات سواد آموزی ادارات کل آموزش و پرورش ظهر دوشنبه29 مهرماه به کار خود پایان داد تاریخ خبر :  30/07/92
 
 
آقای باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در اختتامیه گردهمایی ضمن تشکر از حضور موثر معاونین و روسای ادارات سواد آموزی بر اجرا و پی گیری موارد ذیل تاکید کرد :




 آقای باقرزاده  معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در اختتامیه گردهمایی  ضمن تشکر از حضور موثر معاونین و روسای ادارات سواد آموزی   بر اجرا و پی گیری  موارد ذیل  تاکید  کرد :

 

      1   برنامه  ریشه کنی بی سوادی در استان مطالعه دقیق  ومبنابر اجرای مفاد آن قرار گیرد.

  1. 2.      مجموعه سئوالات مطرح شده در مباحث رئیس سازمان مجددا  مورد توجه قرار گرفته و به آنها پاسخ داده شود.
  2. 3.      سه مجموعه در حال تدوین ومجموعه سازی است . از جمله کتاب واژگان پر بسامد که مورد استفاده قرار گیرد.
  3. 4.      سئوال کدام مهارت سواد حداقلی است.(خواندن  ، نوشتن ، حساب کردن ، قرآن )  /کدام زودتر اجرایی شود/کدام زودتر فراموش  می شود را  مورد توجه قرار داده  و نتیجه بررسی و مطالعات خود را ارایه دهید .
  4. 5.      در جلسات رسمی ضرورتاً با آمادگی و با برنامه حاضر و برنامه های خود را تبیین کنید.
  5. 6.      بانک اطلاعات رسمی راجدی بگیرید . اصلاح ، مستند و پالایش شود.
  6. 7.      از برنامه ها نقد علمی ، دقیق و محترمانه داشته باشید.
  7. 8.      باز مهندسی فرایندهای مربوط به احراز مهارت سواد در نوسوادان را پیشنهاد دهید.
  8. 9.      تولید محتوا و جشنواره تولید کتاب های خواندنی ساده  را در دستور کار خواهیم داشت.
  9. 10.  آموزش و توانمندسازی همکاران را به منظور ارتقای علمی و کاربردی آنان پی گیری نمایید.
  10. 11.  مکاتبات را می توان مستقیماً به واحدها ارسال کرد / خطاب  به سازمان  هم می تواند باشد/ تأخیر در پاسخ ها را اعلام نمائید.
  11. 12.  جدیت و نشاط  را در مجموعه خود تقویت کنید.
  12. 13.  تفاهم نامه ها موضوعی  ملی است  . انعقاد تفاهم نامه در استان وجاهتی ندارد . در استانها صورتجلسه  اجرایی تنظیم کنید
  13. 14.  cd  های  روشهای تدریس کتابهای دوره انتقال را اعلام وصول و نظرات خود را اعلام نمایید.  
  14. 15.  آموزش توجیهی آموزش دهنده ها  را بطور جدی  پیگیری شود.
  15. 16.  صورتجلسه مالی منعقد شده با استان را پیگیری نمائید
  16. .
  17. 17.  امکان جابجائی و تجمع سریع  سرانه ها در انعقاد قراردادها را وجود دارد..
  18. 18.  نیرو های خوب و متخصص را نگهدارید.
  19. 19.   نگارش های جدید سامانه  به موقع اجرا وتوجه داشته باشید  که بکاپ های قدیمی موجب  تداخل اطلاعات سامانه نگردد .

 

 

 




تاریخ: سه شنبه 30 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 
 

دریافت فایل کامل کتاب: 
 
برای دریافت فایل بخشی از کتاب، روی موضوع مورد نظر کلیک کنید: 



تاریخ: دو شنبه 29 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

 

دكتر علي اصغر فاني، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با جام جم:

اولويت اول ما ساماندهي نيروي انساني است


دكتر علي اصغر فاني، سرپرست وزارت آموزش و پرورش؛ اولويت اول آموزش و پرورش را ساماندهي نيروي انساني دانست.

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش  به نقل از جام جم ، در كشور ما، برخي مسئولان كه تازه پست مي گيرند، ترجيح مي دهند بگويند ويرانه اي را تحويل گرفته اند. مي خواهم بدانم شما چه جور وزارتخانه اي را تحويل گرفته ايد؟

خط مشي من اين نيست كه از قبلي ها بد بگويم، چون فكر مي كنم بدگويي كار خوبي نيست و بهتر ا ست هركس

خودش را معرفي كند، پس من خودم را اثبات مي كنم، نه اين كه ديگران را نفي كنم. دوستاني كه قبل از ما بودند،

كارهايي ا نجام داده اند و تلاش هايي كرده اند، ا مابرخي كارهايشان شتابزده، بي برنامه و كارشناسي نشده بود

و هم خودشان به زحمت افتادند، هم ما كه بعد از آنها آمده ايم. مثلا از سال گذشته پايه ششم ابتدايي ايجاد

شد، بي آنكه نيروي انساني مورد نياز تامين و فضاي آموزشي مناسب پيش بيني شود. بي آنكه برنامه ريزي

درسي و اصولي از كلاس اول ا بتدايي شروع شده باشد.

اين مساله باعث بروز مشكلات زيادي در اجرا شد، هم براي دوستان قبلي و هم براي ما. چند روز قبل با يكي از

نمايندگان مجلس جلسه اي داشتم و او گزارش مي داد، از مدرسه اي بازديد كرده كه انباري را به كلاس تبديل

كرده اند، در حالي كه اين انباري، پنجره هم ندارد.اگر بخواهم خط مشي اي را كه تاكنون بر اين وزارتخانه حاكم

بوده در يك جمله خلاصه كنم، بايد به استفاده نكردن از كارشناسان، صاحب نظران و متخصصان آموزشي اشاره

كنم وا ين كه حركت ها كارشناسي نشده و شتابزده بوده است. در اين مدت برخي فعاليت ها جنبه تبليغي داشته

تا جنبه محتوايي. آموزش و پرورش جاي تبليغ نيست.

اينجا با تعليم و تربيت فرزندان كشور سروكار دارد. براي همين جاي تامل، تعمق، برنامه ريزي، زمينه سازي،

فرهنگسازي و تامين مقدمات تحولات است كه متاسفانه در كارها كمتر ديده شده است.

شما مردي بسيار محتاط هستيد و در اظهارنظر جانب احتياط را رعايت مي كنيد. آيا اين جزئي از شخصيت

شماست يا چون از بيرون به وزارتخانه آمده ايد، ترجيح مي دهيد احتياط را چاشني كلامتان كنيد؟

من از بيرون وزارتخانه نيامده ام.

از دانشگاه آمده ايد؟

43 سالا ست معلم هستم و فكر نمي كنم كسي در بدنه آموزش و پرورش باشد كه با ا ين سابقه طولاني هنوز هم حرفي براي گفتن داشته باشد.

خط مشي شخصيتي من اين ا ست كه اين گونه باشم، همچنين به دليل حساسيت كار در آموزش و پرورش و به علت فرهنگ سازماني حاكم برا ين وزارتخانه بدون تامل، تدبر و مطالعات همه جانبه و بدون برخورد سيستماتيك

با موضوعات، هرگونه تصميم گيري با مشكل مواجه مي شود و به خطا مي رود. براي همين وقتي از من پرسشي مي شود، با وجود تسلطم بر موضوع، برخي مواقع ناچار مي شوم بگويم بايد فكر بيشتري بكنم، چون كشور ما كشوري وسيع، داراي مشكلات مخصوص به خود و مخاطب متنوع است. هميشه گفته ام كه در آموزش وپرورش يك نسخه، مشكل گشا نيست و ما به مجموعه اي از راه حل ها نياز داريم و بايد انعطاف در برنامه ها را مدنظر قرار دهيم تا در عمل و اجرا دچار مشكل نشويم.

براي سال تحصيلي آينده مشغول فكر كردن به چه چيزهايي هستيد؟

يك برنامه چهارساله يا هشت ساله براي آموزش و پرورش نوشته ام كه تقديم مجلس خواهم كرد، اما براي سال  93 كه سوال كرديد، بايد بگويم روز پنجم مهر در شوراي معاونان گفتم سال تحصيلي 94  93 آغاز شده و از ا لان براي سال آينده كار مي كنيم، بويژه اين كه بودجه93 تا سيزدهم آذر به مجلس ارائه مي شود و ما هر كاري بخواهيم در سال بعدا نجام دهيم، نياز به بودجه، قانون و اعتبار دارد كه بايد به سرعت، يعني در كمتر از يك ماه آينده آن را تعيين تكليف كنيم.

براي سال آينده سه اولويت را به شوراي معاونان اعلام و هر سه را آغاز كرده ايم.اولويت اول ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش است. بيش از 98 درصد اعتبارات آموزش و پرورش، پرسنلي است، يعني بابت حقوق نيروها هزينه مي شود و ما به تنهايي از مجموع همه وزارتخانه هاي كشور، نيروي انساني بيشتري  داريم. براي همين ساماندهي نيروي انساني مهم ترين كار آموزش و پرورش است. الان كه با شما صحبت مي كنم، توزيع نيروي انساني وزارتخانه خيلي نامتناسب است، يعني خيلي جاها معلم كم داريم و بعضي جاها زياد. در جاهايي نيروي خانم كم داريم و در برخي جاها نيروي مرد وبرعكس در مقطع ا بتدايي نيرو كم داريم ودر متوسطه زياد.

الان مناطق آموزش فراواني داريم (مناطق كمترتوسعه يافته) كه ميانگين سابقه خدمت معلمان آن كمتر

از 5  سال است كه اين يعني همه معلمان اين مناطق تازه كار هستند و تا تجربه پيدا مي كنند، درخواست انتقال

مي دهند و به مركز شهر يا استان مي روند و ما دوباره براي آن مناطق معلم تازه كار مي فرستيم. براي همين

بچه هاي مناطق كمتر توسعه يافته هميشه با معلمان كم تجربه سر و كار دارند كه اين موضوع مي تواند باعث

افت تحصيلي شود.

اولويت دوم براي سال بعد، توسعه مشاركت در آموزش و پرورش است.

 ايده آل ما اين است كه معلمان، دانش آموزان و اوليا در اداره مدرسه مشاركت داشته باشند. اين ايده آل شايد ظرف يك سال محقق نشود،

اما بايد كار را شروع كنيم. در بخشي از اين ايده، بحث مشاركت مردم در تاسيس مدرسه مطرح است. با ا ين كه

از سال 68 مدارس غيردولتي تاسيس شده است تا الان  فقط  8.5 درصد دانش آموزان ما در اين مدارس درس

مي خوانند، در حالي كه اين رقم مي توانست بيش از اين باشد.

الان اين مدارس ظرفيت هاي خالي دارد. يكي از ايده هاي ما اين است كه صندلي هاي خالي را بخريم، يعني براي اين مدارس دانش آموز بفرستيم و هزينه اش را خودمان بدهيم يا زمينه هايي ا يجاد كنيم كه مردم تشويق به تاسيس مدرسه غيردولتي بشوند و بين مدارس دولتي وغير دولتي رقابت ايجاد شود كه مسلما از ايجاد اين فضاي رقابتي، مدارس دولتي سود مي برند وا رتقاي كيفيت پيدا مي كنند. در همين ارتباط، كميته اي را تعريف كرده ايم تا از موسسان مدارس غيردولتي دعوت كند و ا ز آنها بپرسد كه بايد چه كار كرد تا وضع بهبود يابد. كارشناسان خودمان هم در ا ين كميته حضور خواهند داشت و ا ظهارنظرهاي اين كارشناسان و دست اندركاران مدارس غيردولتي را با هم جمع خواهيم كرد و ا ز دل آنها چند را ه حل بيرون مي آوريم و براي عملي شدنش تلاش مي كنيم.

كمك گرفتن از شهرداري براي اداره مدارس نيزجزو برنامه هاي ماست. شهرداري تهران امكانات زيادي در اختيار دارد، آقاي قاليباف در دور جديد شهرداري خود برنامه هايي را اعلام كرده كه توسعه فرهنگي جزو مهم ترين هاي آن است. به همين علت حتما جلساتي را با شهرداري تهران خواهيم گذاشت تا ببينيم در اين قسمت چه كار مي شود كرد.

اولويت سوم ما تحول در روش بودجه ريزي آموزش و پرورش است.

ما به دنبال اين هستيم تا ببينيم مي شود بودجه ريزي را به سمت سرانه اي كردن برد، يعني مشخص كنيم هزينه هر دانش آموز چقدر است و بودجه مورد نظر را در اختيار مديران قرار دهيم و آنها مدرسه را با بودجه اي كه در اختيار دارند، اداره كنند.

به دنبالا ين هستيم تا مديران در مدرسه مديريت كنند. نقشي كه الان مديران دارند به دليل تمركز بالاي آموزش

و پرورش فقط اجراي بخشنامه هاست. مدير مدرسه امكان خلاقيت و نوآوري ندارد و فقط بايد دستورها را اجرا كند، درحالي كه در مدارس غيردولتي، مدير امكان تصميم گيري، خلاقيت و تفكر دارد. ما براي سال آينده اين سه اولويت را دنبال مي كنيم كه اگر بتوانيم هريك از اين اولويت ها را يك گام پيش ببريم، موفقيت بزرگي است و شايد بتوانيم در برخي بخش ها چند گام برداريم.

اين حرف ها دست كم در آموزش و پرورش سابقه ندارد و جا دارد شنونده تعجب كند.

اينها اعتقاد من است و با تجربه به اين ديدگاه ها رسيدم. فكر مي كنم تمركز بسيار بالا و وابستگي صددرصدي به بودجه دولتي، آموزش و پرورش را به اين روز انداخته است. ما خودمان را مكلف به اجراي اصل 30 قانون اساسي مي دانيم (دولت موظف ا ست وسايل آموزش و پرورش رايگان را براى همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم سازد و وسايل تحصيلات عالى را تا سر حد خودكفايى كشور به طور رايگا ن گسترش دهد) و معتقديم آموزش وپرورش در عين حال كه بايد بر تمام اركان خود نظارت داشته باشد، مي تواند در روش اداره مدرسه و ارائه آموزش ها انعطاف  نشان دهد كه اين انعطاف بي شك به نفع آموزش و پرورش است.

پس اميدوار باشيم آموزش رايگان كه يكي از تاكيدات قانون اساسي است، به سيستم آموزشي ما برگردد؟

آموزش و پرورش هم اكنون به طور ميانگين براي هر دانش آموز غير از سرمايه هايي كه صرف كرده (ساختمان، تجهيزات، نيروي انساني آموزش ديده)، يك ميليون و 200 هزار تا يك ميليون و 300 هزار در سال هزينه مي كند. پس تحصيل در مدارس ما رايگان است و ا گر در مدرسه اي مديري از والدين خواست تا در تامين هزينه هاي آب و برق و گاز و بقيه مخارج مشاركت كنند، نمي شود گفت آموزش در كشور ما رايگان نيست. گرچه مردم براي تحصيل فرزندان خود بخشي از هزينه ها را تقبل مي كنند اما واقعيت اين است كه اين هزينه ها درقبال مبالغي كه دولت خرج مي كند بسيار ناچيز است.

آقاي فاني! شما خيلي محكم و مطمئن راجع به آينده صحبت مي كنيد. مطمئن هستيد كه وزيرآ موزش و پرورش خواهيد بود؟

ان شاءالله.

يعني شما پالس هاي مثبتي از مجلس گرفته ايد؟

پالس هايي كه تاكنون دريافت كرده ام مبني برا ين است كه من اين توفيق را پيدا مي كنم كه در خدمت دانش آموزان كشور باشم.

در مجلس مخالف هم داريد؟

حتما دارم، آدمي كه مخالف نداشته باشد بايد به خودش شك كند.

خودتان را براي دفاع آماده كرده ايد؟

من از حيثيت و تجربه خودم و نيز حيثيت  آموزش و پرورش و دولت تدبير و اميد دفاع خواهم كرد.

چند روز پيش يكي از نمايندگان كميسيون آموزش مجلس اعلام كرد آقاي فاني بايد روحيه بيشتري براي دفاع از خودش داشته باشد، شايد متانت شما در كلام را ناشي از ضعف دانسته اند.

هر كسي هر طور كه دوست دارد، مي تواند فكر كند،اما باز هم مي گويم آموزش و پرورش يعني متانت، تامل، تفكر و تدبير كردن. كارهاي عجولانه و شتابزده در آموزش و پرورش جواب نمي دهد.

شما چطور با آقاي روحاني آشنا شديد؟

آقاي روحاني براي انتخاب وزير آموزش و پرورش كميته اي را مامور كرده بود تا گزينه هاي مورد نظر براي تصدي پست وزارت را انتخاب كند كه يكي از گزينه ها من بودم. بعد ازانتخاب، من خدمت ايشان رسيدم وا يشان هم چند سوال از من پرسيدند و بعد از شنيدن جوابه اي من، گفتند كارت را در اين بخش شروع كن.

پس چرا در نهايت آقاي نجفي به مجلس معرفي شد؟A

اين كميته تعدادي گزينه پيشنهادي داشت كه درنهايت تصميم بر انتخاب آقاي نجفي شد.

مي خواهم بدانم برتري آقاي نجفي نسبت به شماچه بود، يعني ايشان چه ويژگي هايي داشت كه شما نداشتيد؟

ايشان سابقه خوشي در آموزش و پرورش دارند؛ سابقه9 سال وزارت.اين 9 سال به علت ثبات مديريت درآموزش و پرورش به ايشان توفيق داد تا فعاليت هاي خوبي را از خود به جا بگذارد وا ين نقطه مثبتي است كه ايشان دارد و من ندارم. درست است كه من در آموزش و پرورش بيشتر از ايشان حضور داشتم،اما وزير نبوده ام. من 12 سال معاون وزير، چهار سال مديركل، يك سال رئيس منطقه وچهار سال رئيس كميسيون تعليم و تربيت و فرهنگ دردبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بوده ام.

راي عدم اعتماد مجلس به آقاي نجفي به نظر شما منصفانه بود؟

اجازه دهيد نمايندگان مجلس در اين باره اظهار نظركنند.

من دوست دارم نظر شما را بشنوم، چون بزودي قرار است مقابل همين نمايندگان قرار بگيريد.

من در كنار آن نمايندگان هستم نه در مقابلشان.

به هر حال تريبوني كه پشت آن قرار مي گيريد، روبه روي جايگاه نمايندگان است.

(خنده) جلساتي كه تاكنون با نمايندگان محترم داشته ام، حاكي از اعتماد نسبي آنها به بنده است وا ميدوارم مورد تائيد آنها قرار بگيرم و اجازه پيدا كنم در وزارتخانه اي كه به آن عشق مي ورزم و مخاطبان آن يعني بچه ها را خيلي دوست دارم، وارد شوم و خدماتي ارائه كنم.

اگر وزير شديد، فكر مي كنيد بتوانيد در چهار سال اول سند تحول بنيادين را به طوري كه براي همگان قابل لمس باشد، اجرا كنيد؟

ما براي ايجاد هر تحول در هر سازمان از جمله آموزش و پرورش بايد سه مرحله را طي كنيم. اول بايد يك سند تحول تدوين و تصويب كنيم كه اين كار ا نجام شده است. مرحله دوم اين است كه اين سند تدوين شده عملياتي شود و من مي گويم بايد برايش نقشه راه تعيين كنيم. عملياتي كردن يك سند از تدوين آن مهم تراست،ا ما متاسفانه در كشور مابه اين موضوع زياد توجه نمي شود. در اصطلاح مديريتي مي گويند بايد مطالعات امكان سنجي انجام شود كه درا بتداي گفته هايم اشاره كردم اين مطالعات درخصوص 3 3 6 اجرا نشد.

ماا لان دنبالا ين مطالعات امكان سنجي هستيم تا بدانيم پيش نيازهاي اجراي سند تحول چيست، به چه محتوايي نياز داريم، نيروي انساني مورد نياز را چطور آموزش دهيم و مقررات و ضوابط آموزشي آن را آماده كنيم. وقتي اولويت ها مشخص شود، مهم اين است كه كدام كار بايد جلوتر از كارهاي ديگر انجام شود. ما فعلا درا ين مرحله قرار داريم و ازده روز بعد از حضورم در وزارتخانه كليد اين كار را زده ام و آن را با جديت دنبال خواهيم كرد، چون اگر غيرا زا ين رفتار كنيم، در ورطه اي مي افتيم كه امكان خروج از آن وجود ندارد.

درباره سيستم 3 3 6 واقعيت اين است كه اين فقط يك قالب از سند تحول است،نه خود سند امابه اشتباه به عنوان سند تحول تلقي مي شد. سند تحول با محتوا كار دارد، نه با قالب در حالي كه 3 3 6 ظرف است، نه محتوا.

پس شما با سند تحول مشكلي نداريد و به نحوه اجراي آن ايراد وارد مي كنيد؟

بله، من خودم در تدوين سند تحول نقش داشته ام و تا به حال كسي از من نشنيده كه بگويم متن سند ايراد دارد.ا لبته من پيش بيني مي كنم هر زمان بخواهيم براي اجراي سند آماده شويم در عمل نياز به برخي اصلاحات داشته باشد كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد آن را مطرح كند و اگر اجازه داد، اصلاحات پياده شود.

شما همواره به نحوه اجراي 3 3 6 انتقاد كرده ايد. نظرتان درباره ارزشيابي توصيفي چيست، آيا موافق ادامه آن هستيد؟

ارزشيابي توصيفي مي تواند جو بيست زدگي را از خانواده ها بزدايد. ارزش 20 كه در طول تاريخ در خانواده ها و ميان دانش آموزان جا افتاده، مشكلات تربيتي و رفتاري ايجاد كرده است، ضمنا ين كه موفقيت و رشد يك دانش آموز ل زوما به نمره 20 بند نيست و بزر گترين خدمت ارزشيابي توصيفي اين است كه خانواده ها را از اين بند رها مي كند و به معلمان اجازه مي دهد با توجه به فرآيند تحصيل و پيشرفت به دانش آموزان درجه عالي، خوب، متوسط و ضعيف بدهد.

البته هر تحولي در آموزش و پرورش نياز به زمينه سازي و فرهنگسازي، آموزش معلمان و توجيه والدين دارد كه درباره ارزشيابي توصيفي در نظر گرفته نشد. الان بخشي از مخالفان اين سيستم معلمان ما هستند، همچنين والدين چون براي توجيه آنها كاري صورت نگرفته است. براي همين است كه مي گويم تحولات در آموزش و پرورش نياز به يك شيب ملايم و تمهيد مقدمات دارد.ا ز نظر من ارزشيابي توصيفي در مقطع  ابتدايي كار خوبي است، با اين حال يك تيم كارشناسي مسئول بررسي همه جانبه اين موضوع شده كه نظر كارشناسي آنها هر چه باشد، به شوراي عالي آموزش و پرورش ارائه خواهيم داد.

پس حتما با ارزشيابي توصيفي در پايه ششم ابتدايي هم موافق هستيد.

چون دانش آموزان از پايه ششم وارد يك مقطع جديد مي شوند برخي كارشناسان نظر داده اند كه درا ين پايه به بچه ها كارنامه يا گواهينامه بدهيم كه براي اين كار شايد  به راهكار ديگري برسيم، امابراي امسال اعلام كرده ايم به سبك سال گذشته عمل شود.

آقاي فاني اگر وزير شديد چهار سال بعد آموزش وپرورش را به كجا مي رسانيد و ما بايد چه توقعي از شما داشته باشيم؟

ان شاءالله مقدمات اجراي سند تحول را خواهيم ديد.

فقط همين؟

الان اگر بخواهيم معلمي كه هم وزن سند تحول باشد، تربيت كنيم چهار سال طول مي كشد يا اگر قرار باشد نيروهاي موجود را متناسب با سند تحول ارتقا دهيم همين ميزان زمان مي خواهد. تغيير محتواي كتاب ها و هدفگذاري دوره هاي آموزشي نيز وقت م يخواهد و من اميدوارم بعد از چهار سال به شرط اين كه مشكلات اعتباري جدي نداشته باشيم، شاهد برداشته شدن گام هاي اوليه اجراي سند تحول باشيم .





تاریخ: یک شنبه 28 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 
     

  رئیس سازمان نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش : جریان سواد آموزی از آموزش کشور قابل حذف نیست تاریخ خبر :  28/07/92
خبرگزاری پانا: رئیس سازمان نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش گفت: جریان سواد آموزی از آموزش کشور قابل حذف نیست بلکه حقی به عهده حاکمیت است و تا ریشه کن کردن کامل بی سوادی باید پیش رفت.





به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا علی باقرزاده در گردهمایی معاونین و روسای ادارات کل سواد آموزی کشور با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش که در مرکز شهید باهنر سازمان نهضت سواد آموزی ملارد کرج برگزار شد،اظهار داشت: تغییرات بسیار اساسی در جریان سواد آموزی انجام شد که این تغییرات برای ما روشن است، تغییرات با چه هدفی انجام گرفته و چه مقصدی را دنبال می کند و چه مراقبت هایی از این تغییرات باید صورت گیرد،تا هدف های مورد نظر تحقق پیدا کند.

 وی افزود: تغییر اساسی که انجام گرفت و انرژی بسیار زیادی را از سیستم گرفت تغییرات در مدیریت سازمان بود، که طبق مصوبه دولت در اردیبهشت سال 90 برای تغییر ساختار سازمانی و مؤلفه های بسیار که در جریان اثر گذار بود این تغییرات کاملا متفاوت با تغییرات گذشته بود.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم فرمایش امام در سال 57 و همین طور مقام معظم رهبری در سال 89 تحقق پیدا کند باید با دیدگاهی پیش رفت تا ظرفیت های آموزش و پرورش در اختیار سواد آموزی قرار گیرد بنابراین ناگزیر باید پیوستگی و انسجام مدیریتی در مجموعه به وجود آید، یعنی رئیس سازمان نهضت سواد آموزی معاون وزیر شود و عوامل در استان ها هم از عوامل آموزش و پرورش باشند تا برنامه ها هدف دار پیش برود و به مقصد خود دست یابد.

وی ادامه داد: البته در گذشته شهیدان رجایی و باهنر به ویژه شهید باهنر که خود از موسسان نهضت سواد آموزی قائل به این بودند که سواد آموزی نباید از آموزش و پرورش جدا باشد بنابراین با این ایده ها ادغام انجام گرفت و همه اختیارات مدیریتی که برای مدیران سواد آموزی داشت در قالب یک ساختار جدید قرار گرفت آن ایام به دوستان خیلی سخت گذشت. یک مجموعه با ساختار 30 ساله قرار است در یک مجموعه دیگر ادغام شود که نه جا نه امکاناتی برایش پیش بینی شده بود به رغم همه خوبی ها عوارضی نیز داشت.

باقرزاده با بیان اینکه یکی از این عوامل ناشناخته بودن متولیان و عوامل نهضت در آموزش و پرورش بود یاد آور شد:  که یک اختلافی در هویت سازمانی به وجود آمد نکته دیگر این بود که این مسئولیت باید تقسیم می شد بین بخش های مختلف آموزش و پرورش مانند انجمن اولیا و مربیان، معاونت پرورشی،بخش های غیر دولتی و سایر بخش ها که این ها می توانستند به ما کمک کنند  از سویی مسئولیت ها را از افراد گرفتیم ولی در سوی دیگر کسی مسئولیت ها را نپذیرفت.

وی اذعان داشت: 2500 نیرو داشتیم که در ساختار جدید 500 نفر از آن ها سازمان دهی نشده اند علاوه بر تغییرات ساختاری و آموزشی هم رخ داد. بر اساس بررسی هایی که انجام شد گفتند دوره مقدماتی، دوره تکمیلی و دوره پایانی دوره های مهارتی آموزش مناسبی نیستند باید به دوره مقدماتی و دوره پایانی تقسیم شود در صورتی دوره های نهضت در یک بسته ارائه می شدند و آن ها را نمی توانستیم تفکیک کنیم.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش تصریح کرد: 19 میلیون نفر در دوره مقدماتی ثبت نام می کنند در حالی که 10 میلیون نفر در دوره تکمیلی ثبت نام کرده اند در واقع 9 میلیون نفر با وجود انجام هزینه ها به مرحله تکمیلی نرسیده اند دوره مقدماتی معادل 3 سال اول ابتدایی و دوره تکمیلی دوره 3 ساله دوم ابتدایی است تمام کتاب ها باید دوباره نوشته شود و تمامی مقررات نیز مجددا نوشته شده اند چون امکان اجرای کلاس های ضمن خدمت را نداشتیم برای آموزش یاران سی دی های آموزشی طراحی کردیم تا به مشکلی بر نخوریم.

وی گفت: در واقع روش جایگزین را انتخاب کردیم تمام ظرفیت سازمان سواد آموزی را دو قسمت کردیم 50 درصد صرف امور جاری و روز مره سازمان و 50 درصد هم صرف امور زیر بنایی که مسائل اساسی سواد آموزی مانند تهیه بانک اطلاعاتی می شد کردیم. ما 30 سال مجبور به سواد آموزی بودیم اما نمی دانستیم چه کسانی مخاطب ما هستند. با تهیه این بانک اطلاعاتی کلیه افراد زیر 50 سال به طور کامل مشخص شدند و معلوم شد چه تعدادی با سواد و یا چه تعدادی بی سواد هستند.
باقر زاده ادامه داد: زمانی آموزش یاران برای حفظ کلاس خود به درب تک تک منازل مراجعه می کردند و دانش آموز جذب می نمودند اما اکنون این گونه نیست برنامه بعدی ما شکل دهی به ذهنیت برخی از خواص بود که این ها اطلاعات کافی از سواد آموزی و تعداد  بی سوادان داشتند .
وی تصریح کرد: از سواد آموزی به عنوان یک نظام آموزش غیر رسمی باید یاد شود.درست است فرصت دوم است و برای جبران کاستی های نظام رسمی ایجاد شده ولی تمامی مولفه های آن با نظام کاملا متفاوت است. زمان مدرسه با آموزش غیر رسمی متفاوت است سختی و پیچیدگی کار و تخصص کار باید دیده شود چون این یک حرفه و تخصصی است. نکته بعدی این است که ما باید در ثبت نام تداوم داشته باشیم یعنی اگر کسی در پایه اول ثبت نام می کند به پایه های بعدی هم برسد و کار در یک مرحله قطع نشود و به مراحل بالا تر برسد.




تاریخ: یک شنبه 28 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 اخبار  
     

  رونمايي از دستاورهاي سواد آموزي با حضور دكتر فاني سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاریخ خبر :  27/07/92
 
 
اسناد و دستاوردهاي نهضت سواد آموزي با حضور دكتر فاني، حجه الاسلام و المسلمين قرائتي ، علي باقرزاده و كيارشي معاونين وزير در جمع معاونين و روساي ادارت سواد آموزي شد




رونمايي از دستاورهاي سواد آموزي با حضور دكتر فاني سرپرست وزارت آموزش و پرورش

به گزارش روابط عمومي سازمان از اسناد و دستاوردهاي نهضت سواد آموزي  با حضور دكتر فاني، حجه الاسلام و والمسلمين قرائتي ، علي باقرزاده  و كيارشي معاونين وزير  در  جمع  معاونين و روساي ادارت سواد آموزي  شد . این دستاوردها شامل :

 از. این دستاوردها شامل :

1-     برنامه ریشه کنی  بی سوادی در گروه سنی 49-10 ساله است .

2-     کتابهای دوره سواد آموزی  و دوره انتقال  که  براساس ساختار جدید آموزشی تدوين شده است

3-     . نرمافزارچندرسانه ای  یامتولیمدیا  روشتدریسدورهانتقال برای آموزش دهنده  كه برایاولینباردرطولفعالیت  چندین ساله سوادآموزی  تهیهوتولید  شدهاست 

4-     دو عنوان کتاب راهنمای عمل  که در واقع فعالیت سواد آموزی از صفر تا صد را برای  دستگاههای دولتی  و غیر  دولتی  تشریح می کند

5-       اقدام دیگر  کتابهای  دوره تحکیم سواد است  که شامل 15 عنوان  در موضوعات : اعتقادی-  مذهبی ، مفاهیم بهداشتی ،  اخلاقی -  تربیتی، ادبی – ریاضی و  مهارت زندگی و اشتغال است تولید  شده است .

 




تاریخ: شنبه 27 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
اخبار  
     

  باقرزاده معاون وزير و رئس سازمان نهضت سواد آموزي :تهيه شناسنامه تحصيلي يراي اولين بار در كشور تاریخ خبر :  27/07/92
 
 
معاون وزير و رئيس سازمان نهضت سواد آموزي كه در جلسه افتتاحيه گردهمايي معاونين و روساي ادارت سواد آموزي ادارات كل آموزش و پرورش با حضور دكتر فاني، از تهيه شناسنامه تحصيلي يراي اولين بار در كشور براي تمامي افراد با سواد در كشور خبر داد.






باقرزاده معاون وزير و رئس سازمان نهضت سواد آموزي :

تهيه شناسنامه تحصيلي براي اولين بار در كشور

معاون وزير و رئيس سازمان نهضت سواد آموزي كه در جلسه افتتاحيه  گردهمايي معاونين و روساي ادارت سواد آموزي ادارات كل آموزش و پرورش با حضور دكتر فاني  سرپرست وزارت آموزش و پرورش و حجه الاسلام و المسلمين قرائتي  نماينده ولي فقيه  در سازمان  سخن مي گفت از تهيه شناسنامه تحصيلي يراي اولين بار در كشوربراي تمامي افراد با سواد در كشور خبر داد

 به گزارش روابط عمومي سازان نهضت سواد آموزي ، باقرزاده در ادامه گزارش خود به دكتر فاني به بخشي از تلاشهاو خدماتي كه در دو سال اخير رخ داده است  نامه پنجم دي ماه سال 89  مقام معظم رهبري  بخشي از تاريخ سواد آموزي كشور قلمداد كرد كه نقطه عطفي در فعاليتهاي كشور و منشاء تغييرات گسترده در  فرايند سوادآموزي گرديد كه بايد از اين تغييرات مراقبت شود چون اهدافي را دنبال مي كند .

باقرزاده با اذعان به اينكه اگر فرمان حضرت امام و فرمايشات مقام معظم رهبري بخواهد تحقق پيدا كند بايد  ظرفيت هاي آموزش وپرورش  در  اختيار برنامه سواد آموزي قرار بگيرد .

 معاون وزير آموزش و پرورش در گزارش خود دستاوردهاي اخير  را شامل : تهيه بانك اطلاعات اسمي بي سوادان كشور ، تبديل وضعيت بالغ بر 39 هزار آموزشيار ، تغييرات  ساختار اداري ، تدوين و تاليف  كتب آموزشي و درسي متناسب با ساختار آموزشي و نياز هاي جامعه هدف ، تدوين برنامه پنج ساله  ريشه كني بي سوادي ، عنوان كرد . همچنين آموزش 50 هزارنفر از مديران مدارس ، ترميم نيروي انساني را از ديگر اقدامات برشمرد .  رئيس سازمان نهضت سواد آموزي در بخش ديگري از گزارش خود به دكتر فاني از پ‍ژوهش محوري در فعاليتهاي سواد آموزي به عنوان يك نگاه جديد در راستاي  تحقق منويات  مقام معظم رهبري در ريشه كني بي سوادي نام برد و اضافه كرد اين روند رو به  افزايش است  به طوري كه در سال 92 14 عنوان پ‍‍ژ‍وهش  و 20 مورد مطالعه ميداني  در اين زمينه در حال اجراست .

باقرزاده در پايان از سرپرست وزارت آموزش و پرورش خواست كه از سواد آموزي به عنوان يك نظام آموزش غير رسمي حمايت شود تا گام هاي آخر  آن با صلابت  هرچه بيشتر برداشته شود . 

منبع خبر :   روابط عمومي سلازمان نهضت سواد آموزي



تاریخ: شنبه 27 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
اخبار  
     

  دوره آموزشي معاونين و روساي ادارات سواد آموزي استانها در حال برگزاري است تاریخ خبر :  27/07/92
 
 
با قرزاده : سختي و پيچيدگي هاي كار سواد آموزي نبايد مانع از ادامه فعاليتهاي آن شود بلكه بايد با خلاقيت و نوآوري به دنبال شيوه ها و روشهاي جديد در تسريع فعاليتها و تعميق و ماندگاري سواد در بين بي سوادان جامعه هدف باشيم .






دوره آموزشي معاونين و روساي ادارات سواد آموزي استانها در حال برگزاري است .

با قرزاده : سختي و پيچيدگي هاي كار سواد آموزي نبايد مانع از ادامه فعاليتهاي آن شود بلكه بايد با خلاقيت و نوآوري به دنبال شيوه ها و روشهاي جديد در تسريع فعاليتها و تعميق و ماندگاري سواد در بين بي سوادان جامعه هدف باشيم .

دوره آموزشي مشاركت  و نقش آن  در آموزش و پرورش با شركت بيش از 120 نفر از معاونين و روساي ادارات سواد آموزي استانهاي سراسر كشورپيش از ظهر امروز  پس از پايان مراسم افتتاحيه  در مركز آموزش نيروي انساني شهيد باهنر ملارد  در حال برگزاري و به مدت 3 روز ادامه دارد.

 به گزارش روابط عمومي سازمان نهضت سواد آموزي ،علي باقرزاده معاون وزير و رئيس سازمان نهضت سواد آموزي در دوره مذكور به تبيين جايگاه مشاركتهاي درون و بين سازماني پرداخت و گفت : سند چشم انداز بيست ساله كشور در اين زمينه بايد به عنوان افقي براي دستيابي به  اهداف آموزشي ، فرهنگي و اجتماعي  مطمح نظر باشد .وي عوامل مختلفي را از جمله پايين بودن نرخ پوشش تحصيلي در بين كودكان لازم التعليم ، وي‍ژگي هاي خاص افراد بي سواد ، بازگشت به بي سوادي   وترك تحصيل كودكان دبستاني  و عدم وجود اطلاعات دقيق و منسجم از بي سوادان براي تحت پوشش بردن آنها   را از مهمترين علل و عوامل توليد بي سوادي در كشور دانست  و اظهار داشت : براي رفع اطلاعات ناكافي در اين زمينه براي اولين بار در كشور در حال تهيه شناسنامه تحصيلي براي  افراد زير 50  در كشور هستيم  كه البته بايد آن را تا پوشش  كامل تمامي جامعه آماري  كشور گسترش دهيم .

 معاون وزير ادامه داد كه براي محو كامل بي سوادي  و دستيابي به منويات مقام معظم رهبري در سياستهاي كلي نظام از هيچ كوششي دريغ نخواهيم كرد. وي گفت:  سختي و پيچيدگي هاي كار سواد آموزي نبايد مانع از ادامه فعاليتهاي آن شود بلكه بايد با خلاقيت و نوآوري به دنبال شيوه ها و روشهاي جديد در تسريع فعاليتها و تعميق و ماندگاري سواد در بين بي سوادان جامعه هدف باشيم .

 




تاریخ: شنبه 27 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
فهرست بخشنامه ها و دستورالعمل ها  


شماره 2001/1/922 تاریخ 23/7/92 شیوه نامه ارزشیابی دوره ی

تحکیم سواد


شماره بخشنامه : 922/1/2001                 تاریخ بخشنامه : 23/07/92
  فایل ضمیمه



تاریخ: چهار شنبه 24 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
   
    اخبار  
     

  در گردهمایی معاونین و روسای سواد آموزی از اسناد و دستاوردهای سواد آموزی کشور رونمایی می شود تاریخ خبر :  23/07/92
 
 
مراسم رونمایی باحضور دکتر فانی و صاحب نظران و اساتید دانشگاهی و اصحاب رسانه ای برگزار می شود


با حضور مقام عالی وزارت آموزش و پرورش

 از اسناد و دستاوردهای سواد آموزی کشور رونمایی می شود

 به گزارش روابط عمومی  سازمان نهضت سواد آموزی دکتر فانی درگردهمایی معاونین و روسای ادارات سواد آموزی  ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور از اسناد ،طرح ها و دستاوردهای سواد آموزی کشور رونمایی می نماید.  این اسناد و دستاوردها که در سالهای اخیر  با تلاش و جدیت  کارشناسان سازمان  و  در پاسخ به نیازهای  آموزشی و فرهنگی  مخاطبان  سواد آموزی با مشارکت اساتید اهل فن تولید و تدوین  شده است . 




تاریخ: چهار شنبه 24 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
اخبار  
     

  قزوین -برگزاري جلسه توجيهي مربوط به نگارش 74 و تغییرات به عمل آمده كاربران سامانه سوادآموزي تاریخ خبر :  23/07/92
 
 
جلسه توجيهي مربوط به نگارش 74 و تغییرات به عمل آمده كاربران سامانه سوادآموزي شهرستان ها و مناطق اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در مورخه 22/7/92 با حضور سرپرست معاونت سوادآموزي اداره كل آموزش و پرورش برگزار گردید

 

جلسه توجيهي مربوط به نگارش 74 و تغییرات به عمل آمده كاربران سامانه سوادآموزي شهرستان ها و مناطق اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در مورخه 22/7/92 با حضور سرپرست معاونت سوادآموزي اداره كل آموزش و پرورش برگزار گردید.

در اين جلسه شاه حسيني سرپرست معاونت سوادآموزي و مرادي رئيس اداره نظارت و سنجش و ارزشيابي تحصیلی ضمن تشریح  عملكرد مناطق تابعه در 6 ماهه اول و برنامه نيمه دوم سال 92 ، خواستار تلاش و جدیت همکاران در راستای پوشش اهداف کمی و نظارت و کیفیت بخشی بیشتر به فعالیت ها شدند .

در ادامه حسامی ،کارشناس سامانه سوادآموزي استان در خصوص عملكرد نگارش 74 ، شناسايي 5 ، نيروي انساني ، برنامه ريزي عملياتي ، ثبت نام ، استفاده از SQL SERVER ، سيستم برخط ،ارسال جمع آوري داده به سازمان ، نحوه استفاده از آزمون ساز و حفظ و حراست اطلاعات سامانه و ساير مواردي كه كاربران دچار ايراد و اشكال بودند ، توضيح داد و در پايان نیز مقرر شد ، جلسه بعدي برای توضیحات تکمیلی در روز چهارشنبه مورخه 1/8/92 برگزار گردد.




تاریخ: چهار شنبه 24 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 
     فهرست بخشنامه ها و دستورالعمل ها  


شماره 2003/1/922 تاریخ 23/7/92 تمدید تشکیل کلاس دوره انتقال تا پایان آبانماه سال جاری
شماره بخشنامه : 922/1/2003                 تاریخ بخشنامه : 23/07/92
  فایل ضمیمه
   



تاریخ: چهار شنبه 24 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
فهرست بخشنامه ها و دستورالعمل ها  


شماره 2002/1/922 تاریخ 23/7/92 شیوه نامه جدید سواد آموزی نیروی های مسلح
شماره بخشنامه : 922/1/2002                 تاریخ بخشنامه : 23/07/92
  فایل ضمیمه



تاریخ: چهار شنبه 24 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

عید قربان، عید فداکارى، ایثار، قربانى، اخلاص و عشق و بندگى، مبارک باد!

  

..

خدایا :موری همصحبت سلیمان ،گوسفندی لایق قربان ،

عنکبوتی محافظ قرآن،سگ اصحاب کهف همنشین انسان !!!

و من ؟؟؟؟؟!!!!!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



تاریخ: چهار شنبه 24 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
18:43    1392/7/20 شنبه
 
دكتر علي اصغر فاني سرپرست وزارت آموزش و پرورش:
تدريس ادبيات قوميت ها درمدارس بلا مانع است/زبان فارسي زبان اول تدريس است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه آنچه كه در مورد آموزش زبان قوميت ها در برخي رسانه ها آمده صحيح منعكس نشده است گفت: طبق اصل 15 قانون اساسي تاكيد شده است زبان رسمي ما فارسي است اما گفته شده تدريس ادبيات قوميت ها درمدارس بلا مانع است.

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل ا ز خبرگزاري پانا  ، دكتر علي اصغر فاني ، در مورد اين پرسش كه در مصاحبه اي گفته بوديد تدريس زبان قوميت ها در مدارس اولويت ما است، پاسخ داد: آن گونه كه در برخي رسانه ها منعكس شده بود، درست بيان نشده است، بلكه طبق اصل 15 قانون اساسي تاكيد شده است زبان رسمي ما فارسي است اما گفته شده تدريس ادبيات قوميت ها درمدارس بلا مانع است.

وي ياد آور شد :هدف ما اين است كه با برنامه ريزي هاي دقيق و همكاري سازمان پژوهش، شوراي عالي آموزش و پرورش و اگر لازم شد با ورود شوراي عالي انقلاب فرهنگي، كار را به صورت اصولي دنبال كنيم.

فاني گفت: به منظور افزايش شان و مقام معلم اقدامات خوبي انجام شده و طرح هاي خوبي هم ارائه شده است، اما قصد نداريم كه اين مسايل را رسانه اي كنيم بيشتر تمايل داريم در عمل كارها را انجام دهيم و به صورت واقعي معيشت فرهنگيان را بهبود بخشيم.

همچنين وي براي تامين نيروي انساني مورد نيازآموزش و پرورش بيان كرد: مراكز تربيت معلم به دانشگاه فرهنگيان تبديل شده است و اين دانشگاه در شهرستان ها شعبه هايي دارد كه كار تربيت دبيران را بر عهده دارند همچنين مانند گذشته،ديگر مدرك فوق ديپلم صادر نمي شودو حداقل مدرك صادره از طرف دانشگاه فرهنگيان، ليسانس است.





تاریخ: شنبه 20 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 
 
   
     
      
     

 
تاریخ خبر :   

  مصوبات كميته برنامه ريزي اداره كل آموزش و پرورش استان قزوين

براي تشويق معلمان مشاركت كننده در امر سوادآموزي

 
 



مصوبات كميته برنامه ريزي اداره كل آموزش و پرورش استان قزوين

براي تشويق معلمان مشاركت كننده در امر سوادآموزي

كميته برنامه ريزي اداره كل آموزش و پرورش در جلسه 167 در مورخه 11/7/92 موارد

زير را درجهت تشويق معلمين محترم براي همكاري در برنامه هاي سوادآموزي مصوب نمود :

1-      مناطق مي توانند معلمین  داراي کسر ساعت موظف را در امر سوادآموزی بکارگیری نمایند.

 

2-      میزان ساعت کاری معلمین داوطلب ، به عنوان مسئول سوادآموزی مجتمع ها ، برابر با ساعات کاری در مقطع تحصیلی مربوطه قرار داده شود .

 

3-       به هر معلمی که (براساس شرح وظايفي كه توسط معاونت نهضت تهيه و اعلام خواهد شد ) به عنوان مسئول سوادآموزی مجتمع ها همکاری نماید، در پایان دوره با توجه به فعالت آن ها ، تقدیر نامه ای از سوی مدیر کل محترم یا روسای مناطق اهدا شود.

 

4-      معلمین همکاری کننده به عنوان مسئول سوادآموزی مجتمع ها با توجه به نقش آن ها ، جزء عوامل مؤثر مشمول دریافت حق الزحمه از محل 10 درصد عوامل اجرایی برون سپاری سوادآموزي  قرار گیرند.

 

5-      منا طق برای انتخاب مسؤول سوادآموزی مجتمع ها برابر سهمیه ابلاغی براساس اهداف کمی اقدام نموده ومنتظر پوشش  75 سوادآموز نباشند.

 

6-       در هر مدرسه تا 15 آبان ماه یک جلسه شورای معلمان ، ویژه برنامه های سوادآموزی اختصاص داده شده و صورتجلسات مربوطه از طریق منطقه جمع آوری و به صورت اسکن شده به اداره کل ارسال شود.

 

7-      در هر مدرسه تا 15 آبان ماه یک جلسه انجمن اولیاء و مربیان ، ویژه برنامه های سوادآموزی اختصاص داده شده و صورتجلسات مربوطه از طریق منطقه جمع آوری و به صورت اسکن شده به اداره کل ارسال شود.

 

8-      به استناد نامه شماره 91/2/1/1149 مورخه 91/4/17وزرات متبوع ، برای معلمان داوطلب همکاری به عنوان مسئول سوادآموزی مجتمع ها ،در صورت تأمین کلیه اعتبارات توسط معاونت سواد آموزی و رعایت مقررات مربوطه ،دوره توجیهی  ضمن خدمت برگزار گردد.

 

9-      نظر به پیشنهاد مدیر کل محترم ، با انتقالی معلمانی که بتوانند20 نفر بی سواد را  با تاييد معاونت سواداموزي ، با سواد نمایند، موافقت خواهد شد.

 







تاریخ: چهار شنبه 17 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی، جدیدترین اطلاعات و آمار مربوط به بی‌سوادان و

دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را ارائه کرد.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، موضوع سوادآموزی در کشورمان یکی از مباحث بسیار مهم پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود و تشکیل این سازمان مبین اهمیت این موضوع است.

ریشه‌کنی بیسوادی و به صفر رساندن آن تا سن 49 سالگی یکی از مهمترین اهداف سازمان نهضت سوادآموزی است که این در جهت فعالیت‌هایی را نیز آغاز کرده است.

از این رو با یکی از دست اندرکاران اصلی سازمان نهضت سواد آموزی گفت‌وگویی انجام و راهکارهای سرعت‌بخشی به سوادآموزی و همچنین حقایق واقعی مربوط به نرخ بیسوادی در کشور مشخص شد.

مهدی‌زاده، معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، مبنای آمار کلی بیسوادان در کشور را سرشماری عنوان کرد و آمارهای ثبتی را مبنای کار ندانست.

فارس: آیا قرار نیست برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود که تا پایان برنامه پنجم توسعه، بیسوادی در کشورمان به صفر برسد؟

مهدی‌زاده: بله، قرار را که از آمار کسر نمی‌کنند، بلکه هر زمانی که اتفاق افتاد، آمار را کسر می‌کنند.

فارس: در حال حاضر وضعیت سوادآموزی در مناطق محروم نسبت به مناطق شهری چگونه است؟ درصد یا آماری در این باره دارید؟

مهدی‌زاده: متأسفانه آماری ندارم؛ به این دلیل که آمار سرشماری به تازگی به دست ما رسیده است. آمار سرشماری به تفکیک آبادی و مناطق هم‌اکنون به دست ما رسیده است و هنوز تفکیک و تحلیل نکرده‌ایم.

فارس: آیا تاکنون هیچ تحلیلی درباره وضعیت سوادآموزی انجام شده است؟

مهدی‌زاده: الان در حال انجام کار هستیم؛ پیش از این آمار کلی را به ما ارائه کرده بودند و الان هم آمار به تفکیک آبادی به دست ما رسیده است و روی آن مشغول کار کردن هستیم و هنوز آماری استخراج نشده و قابل ارائه به بیرون نیست.

*تعداد افراد بازمانده از تحصیل مشخص است، اما نمی‌توانیم بگوییم

فارس: آیا تعداد دانش‌آموزان و افراد بازمانده از تحصیل در اختیار سازمان نهضت سواد آموزی قرار دارد؟

مهدی‌زاده: مشخص است، اما ما نمی‌توانیم بگوییم و باید از خود متولیان آموزش و پرورش این آمار را دریافت کنید؛ زیرا هنگامی که ما این آمار را ارائه می کنیم آنها ناراحت می‌شوند؛ این آمار باید از معاونت آموزش ابتدایی دریافت شود.

فارس: اتفاقاً با خانم قربان، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش صحبت داشتیم و این آمار را از وی درخواست کردیم، اما خانم قربان گفتند که خودشان آمار مربوط به بازمانده‌ از تحصیل‌ها را از سازمان نهضت سوادآموزی و مرکز آمار دریافت می‌کنند، شما هم از آنها بگیرید.

مهدی‌زاده: من این آمار را به معاون آموزش ابتدایی می‌توانم بدهم اما به شما نمی‌توانم ارائه کنم؛ آنها فردا یقه ما را می‌گیرند که شما چه کاره هستید که این آمار را ارائه کردید؛ ما هر سال با توجه به امکاناتی که وجود دارد می‌توانیم آمار بازمانده از تحصیل را حتی به نام آنها به دست بیاوریم و متوجه شویم چه کسانی به مدرسه نرفته‌اند؛ زیرا اطلاعات ثبتی کودکان تا 6 سال وجود دارد و آمار دانش‌آموزان هم وجود دارد؛ کافی است کد ملی‌ها را با هم مطابقت دهیم سپس مشخص می‌شود چه کسانی به مدرسه نرفته‌اند.

فارس: خب این کاری که شما عنوان می‌کنید ساده به نظر می‌رسد، پس چرا این آمار را در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهید؟

مهدی‌زاده: بله، کار خیلی ساده‌ای است، اما من نمی‌توانم این آمار را در اختیار شما قرار دهم؛ من خودم این آمار را استخراج می‌کنم و در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهم؛ اما به شما نمی‌توانم بدهم.

فارس: حداقل درصد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را به جای آمار دقیق ارائه کنید.

مهدی‌زاده: با عرض شرمندگی نمی‌توانم؛ زیرا یکبار این کار را انجام داده‌ایم و ناراحت شده‌اند.

*خیلی‌ها از ارائه آمار بازمانده از تحصیل‌ها ناراحت می‌شوند

فارس: چه کسی از ارائه این آمارها ناراحت شده و می‌شود؟ بگویید چه کسی است که ما با آنها صحبت کنیم.

مهدی‌زاده: خیلی‌ها ناراحت شده‌اند؛ به هر حال متولی آنها هستند و آمار باید از کانال آنها ارائه شود؛ ما محاسباتی انجام داده و آماری استخراج کرده‌ایم، اما در آموزش و پرورش با این مدل حساب نمی‌کنند، علت اختلاف اینجاست؛ آنها دانش‌آموزان را با یک فرمول کلی حساب می‌کنند، اما من در سال گذشته آمار بازمانده از تحصیل‌ها را با نام استخراج کردم و کد ملی کودکانی که در برخی مناطق به مدرسه نرفته‌اند را به دست آوردم؛ اگر به مدرسه نرفته‌اند بازمانده از تحصیل محسوب می‌شوند.

*استخراج تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل بر اساس یارانه دریافتی

فارس: آیا شما علت این مدرسه نرفتن کودکان و اینکه بازمانده از تحصیل شده‌اند را بررسی کرده‌اید؟ زیرا خانم قربان، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کردند که برخی کودکان هستند که فوت می‌کنند و خانواده آنها، شناسنامه او را به هر علتی باطل نمی‌کند و آنها هم هر سال جزء آمار بازمانده از تحصیل‌ها محسوب می‌شود، آیا این موضوع را قبول دارید؟

مهدی‌زاده: ما آمار بازمانده از تحصیل‌ها را به اسم آنها و با توجه به یارانه‌ای که دریافت می‌کنند، استخراج می‌کنیم؛ الان با افتخار باید بگویم آمارهای ثبتی ما جزء آمارهای قابل قبول دنیا محسوب می‌شود؛ در هر روستا یک خانه بهداشت داریم و در هر جایی که کودک به دنیا می‌آید 10ها نفر هستند که این موضوع را ثبت می‌کنند و دیگر مثل قدیم‌ها نیست که وقتی کسی فوت کرد در هیچ جایی ثبت نشود؛ آن بهورزی که در روستا حضور دارد، وظیفه‌اش همین است که این موضوعات را ثبت کند؛ 20 سال پیش می‌توانستیم بگوییم درصدی از افراد شناسنامه دارند اما فوت شده‌اند، اما الان بسیار نادر است.

*اغلب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در تهران هستند

جالب است اغلب افراد بازمانده از تحصیل در روستاها نیستند و در شهرها هستند، در همین تهران و بغل گوش ما و در سر همین چهارراه‌ها کودکان بازمانده از تحصیل وجود دارند؛ همین کودکان 5 یا 6 ساله‌ای که سرچهارراه‌ها اسپند دود می‌کنند و یا گدایی می‌کنند را نمی‌بینید؟ ساعت 10 صبح هنگامی که مدارس یک نوبته هستند، این کودکانی که سرچهارراه‌ها گل می‌فروشند، بازمانده از تحصیل نیستند؟ حالا من اینها را بگویم فوت کرده‌اند و شناسنامه الکی دارند؛ این واقعیت تلخی است که وجود دارد.

نمی‌گویم مشکل از نبود معلم و مدرسه است، ما مشکل اقتصادی، فرهنگی و خانواده داریم و 10ها علت دارد؛  من متخصص نیستم تا این موضوعات را بررسی کنم، اما این یک واقعیت تلخ است که تعدادی از کودکان بازمانده از تحصیل ثبت‌نام نمی‌کنند و منتظر می‌شوند 10 تا 12 ساله شوند و در نهایت بیسواد محسوب می‌شوند.

فارس: آیا می‌شود تفکیکی بین دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل با کسانی که دیگر سن آنها زیاد شده و بیسواد هستند، قائل بود؟

مهدی‌زاده: هرچه سن بالاتر می‌رود، تعداد بیسوادان بالاتر می‌رود؛ مثلا اگر 80 ساله‌ها را نگاه کنید ممکن است 50 درصد بیسواد باشند و در بین 50 تا 60 ساله‌ها حدود 20 درصد بیسواد داشته باشیم و بین 10 تا 20 سال هم حدود 8 درصد بیسواد داشته باشیم؛ هرچه سن پایین‌تر می‌آید به علت بالارفتن پوشش تحصیلی و آگاهی مردم و علل مختلف، پوشش بهتر می‌شود؛ ما 20 سال پیش تعداد بازمانده از تحصیل‌هایمان خیلی زیاد بود که الان 30 ساله شده‌اند؛ الان این آمار کم شده اما همان کم هم زیاد است.

فارس: این آماری که وجود دارد و نشان می‌دهد بیش از 9 میلیون بیسواد در کشور وجود دارد بازهم بسیار زیاد است، آیا این آمار برای جمعیت کشورمان زیاد نیست؟

مهدی‌زاده: این آمار را مرکز آمار داده است، ما نه متولی شمارش هستیم و نه متولی آموزش و پرورش، ما هم شاهد همین آمار هستیم.

*9 میلیون و 700 هزار ایرانی بی‌سواد هستند

فارس: یکی از کارهای اصلی سازمان نهضت سوادآموزی همین است که موضوع سوادآموزی را در کشور با سرعت دنبال کند و علت سؤالات ما هم همین است.

مهدی‌زاده: مسئله اینجاست که ما هر ساله این کار را انجام می‌دهیم و همین الان هم می‌گوییم 9 میلیون و 700 هزار نفر در کشور بیسواد هستند و یک نفر نیست که ما بگوید اینها کجا هستند؛ ممکن است تا 5 سال آینده این آمار را آموزش دهیم اما از کجا معلوم که این‌ها همان‌هایی هستند که جزء آن 9 میلیون و 700 هزار نفری هستند که مرکز آمار اعلام کرده است؟

مبنای آماری ما خوداظهاری و عملکردمان، ثبتی است؛ باید یک جایی این مبناها را تغییر دهیم تا این آمار و اطلاعات ما به آمار و اطلاعات ثبتی برگردد، زیرا وقتی الان اطلاعات دقیق است، ورود و خروج نام و آموزش‌ها دقیق است و کد ملی وجود دارد، لزومی ندارد با آمارهای احتمالی طرف باشیم. اگر با آمارهای ثبتی طرف باشیم تعداد بیسوادان ما آن تعداد نیست.

*تعداد بیسوادان در کشور کمتر از آمار اعلام شده است

فارس: یعنی آمار واقعی تعداد بیسوادان موجود در کشور کمتر است یا بیشتر؟

مهدی‌زاده: کمتر است؛ خیلی کمتر است؛ نمونه‌هایی دارم اما نمی‌توانم بحث کنم چون مبنا قانوناً همان سرشماری است؛ اما ما نمونه گرفتیم، مثلاً 1000 نفر را از جایی گرفتیم و تست کردیم؛ آنهایی را که در سرشماری گفتند بیسواد هستند را تست کردیم ببینیم چه وضعیتی دارند، متوجه شدیم یک تعدادی مدرک تحصیلی دارند و در آموزش و پرورش درس خوانده‌اند، برخی دیپلم داشتند و تا مقطع راهنمایی و متوسطه و در نهضت درس خوانده بودند؛ اما گفته بودند که بیسواد هستند.

*علت اعلام بیسواد بودن توجه به قشر فقیر در کشور است

فارس: چرا اینطور است؟ خودشان عنوان کرده‌اند که بیسواد هستند؟

مهدی‌زاده: اینها از جای دیگری که نیامده‌اند؛ مردم ایران هستند و احساس می‌کنند در کشور برای مردم فقیر بیشتر ارزش قائل می‌شود؛ وقتی آدم بیسواد باشد بیشتر کمکش می‌کنند، شما باشید این کار را نمی‌کنید؟ مثلاً راهنمایی و رانندگی به بیسوادان راحت‌تر گواهینامه می‌دهد و به بیسوادان بهتر خدمات ارائه می‌دهند.

فارس: این موضوعی که شما فرمودید یعنی اینکه شما با چالش بزرگی رو به رو هستید.

مهدی‌زاده: بله، آمار و اطلاعات بحث و معضل اصلی کشور ما است؛ آمار محکم و منسجم که بگوییم چه چیزی است نمی توانیم بگوییم، ما باید به آمار سرشماری استناد کنیم.

*سرشماری می‌گوید در 18 هزار روستای کشور بیسواد است، اما حتی یک بیسواد هم نبود

فارس: پس نتیجه می‌گیریم که به نظر شما آمار بیسوادان کشور از 9 میلیون و 700 هزار نفر کمتر است؟

مهدی‌زاده: واقعیت باید کمتر باشد، در حال حاضر در بیش از 18 هزار روستای کشور بیسوادی به صفر رسیده است و هیچ بیسوادی زیر 50 سال نداریم حتی یک نفر هم وجود ندارد، اما در سرشماری می‌گویند وجود دارد؛ ما خانه به خانه روستاها را رفته‌ایم و بررسی کردیم؛ یک نفر بیسواد هم وجود نداشت، اما سرشماری نشان می‌دهد مثلاً 8 نفر بیسواد در این روستا است؛ حالا من باید چه کار کنم، من می‌روم آنجا سوادآموزی کنم که همه بیسوادان مدرک نشانم می‌دهند که سواد دارند، باید چه کار کنم؟




تاریخ: چهار شنبه 17 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

 

ابتكار معاون وزير آموزش و پرورش براي سخن گفتن با كودكان

عمو بهرام خواستار راه‌اندازي زنگ بازي آزاد در مدارس شد


معاون وزير آموزش و پرورش ، خواستار راه اندازي زنگ بازي آزاد در مدارس شد.

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ، دكتر حجت‌الاسلام بهرام محمديان، رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي كه دومين سخنران جشن روز كودك بود هنگامي كه پشت تريبون قرار گرفت برخلاف شيوه سخنرانان بزرگ‌سال سخنش را اين‌گونه آغاز كرد: يكي بود يكي نبود يك عمو بهرامي بود كه خوابي ديد. ديد كه دوباره به سن كودكي بازگشته و مي‌تواند كارهايي كه آرزو داشته انجام بدهد را دوباره به انجام برساند.

دكتر محمديان در ادامه سخن با كودكان، قصه‌اش را اين‌گونه ادامه داد: عمو بهرام وقتي ديد كه دوباره به سن كودكي بازگشته خوشحال شد و وقتي ديد مي‌تواند به كودكان بگويد كه چه تجربه‌اي داشته شروع به سخن گفتن با آن‌ها كرد و گفت همه بچه‌ها بايد از تغذيه سالم برخوردار باشند.

معاون وزير آموزش و پرورش قصه‌اش را خطاب به بزرگتر و متوليان كودكان ادامه داد و افزود: هر وقت عمو بهرام مي‌خواست بازي كند بزرگترهايش مي‌گفتند خانه جاي بازي نيست، بلند بلند در آپارتمان حرف نزنيد در حالي كه بزرگ‌ترها بايد بچه‌ها را براي بازي به پارك، كانون و اماكن مناسب ببرند.

حجت‌الاسلام محمديان همچنين قصه‌اش را با وضعيت مدارس ادامه داد و گفت: در مدرسه‌ها بايد زنگ آزاد براي بازي آزاد بچه‌ها بگذارند و مدارس بايد بتوانند اسباب بازي و زنگ آزاد بازي براي دانش‌آموزان فراهم كند.

معاون وزير آموزش و پرورش در مراسم جشن كودكان، قصه‌اش را با جذابيت براي حاضران ادامه داد و افزود: عمو بهرام به خاطر آورد كه وقتي بازي مي‌كردند خيابان بود و جاي بازي نبود و حالا بايد بزرگ‌ترها جاي بازي و زندگي كودكان را امن و ايمن كنند.

اين روحاني فعال در حوزه كودكان كه پيشتر نيز خود مديريت در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان را تجربه كرده است همچنين تاكيد كرد: ما بچه‌هاي ايران ناراحتيم كه دوستان كودك‌مان در عراق با انفجار بمب‌ها امنيت‌شان به مخاطره مي‌افتد و كودكان افغاني روي مين مي‌روند، كودكان در سوريه كشته مي‌شوند و كودكان فلسطيني هم‌چنان بي‌خانه و بي‌مدرسه‌اند.

حجت‌الاسلام محمديان قصه عمو بهرام خود را اين‌گونه پايان داد كه قصه ما به سر رسيد آقا كلاغه به منزل نرسيد ولي آن‌چه راست بود آن بود كه زنده باد كودكي زنده باد زندگي.





تاریخ: چهار شنبه 17 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 اخبار  

  مرکزی-اختصاص بخشي از نمره ارزشيابي سالانه مديران مدارس ومديران مجتمعها به عملكرد انان در حوزه سواد اموزي تاریخ خبر :  16/07/92
در جلسه شوراي معاونين مطرح ومصوب شد ۶ نمره براي مديران مدارس و۳نمره معاونين اموزشي مناطق وشهرستانهاوهمچنين ۲نمره از ارزشيابي سالانه روئساي محترم ادارات به عملكرد انان در حوزه سواد اموزي اختصاص يابد



 مينايي معاون محترم سواد اموزي اداره كل اموزش وژرورش استان : به منظور مشاركت وهمكاري هرچه بيشتر مديران مدارس مستقل ومجتمعهاي آموزشي وژرورشي در محو بيسوادي موضوع تاثير عملكرد انان وهمچنين روساي محترم ادارات ومعاونين اموزشي مناطق تابعه استان در ارزشيابي سالانه انان توسط معاون سواد اموزي استان در جلسه  شوراي معاونين مطرح ومصوب شد ۶ نمره براي مديران مدارس و۳نمره معاونين اموزشي مناطق وشهرستانهاوهمچنين ۲نمره از ارزشيابي سالانه روئساي محترم ادارات به عملكرد انان در حوزه سواد اموزي اختصاص يابد .

 




تاریخ: سه شنبه 16 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 اون كه سواد نداره                                           خسته روزگاره

كتاب هيچي نخونده                                        تاريخ و ياد نداره

شماره هاي تلفن                                         بر اي اون سياهه

نوشته ي خيابون                                           براش مثل گياهه

بي خبر از مجله                                          روزنامه هيچ نخونده

حوصله اش سر مي ره                                 توي خونه مي مونه

هيچ كس ازش نمي خواد                                براشون كاري كنه

چون كه سواد نداره                                    خراب كاري مي كنه

دنياي اون چه تاره                                           هميشه بي قراره

تو آسمون دنيا                                                    يه ستاره نداره

خورشيد باسوادي                                            تو قلب ما روشنه

براي ما بچه ها                                                از همه چيز بهتره

راضيه عسگري كلاس چهارم ابتدايي از آموزشگاه الزهرا شهرستان فامنين- استان همدان

 




تاریخ: سه شنبه 16 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 
    اخبار  

  شهر قدس رتبه اول در جذب سواد آموز شهرستانهای تهران را کسب کرد تاریخ خبر :  16/07/92
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی،طی مراسمی، در شهرستانهای استان تهران ،از شهرستان قدس به سبب کسب رتبه برتر سوادآموزی تقدیر گردید.

 

 

 با حضور معاون  وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی،طی مراسمی، در شهرستانهای استان تهران ،از شهرستان قدس به سبب کسب رتبه برتر سوادآموزی تقدیر گردید. در این مراسم که کلیه روسای ادارات سوادآموزی و مسئولین استانی حضور داشتند از آقای محمد درزی،کارشناس مسئول سوادآموزی آموزش و پرورش شهرستان قدس با اهداء لوح تقدیر و جایزه تجلیل شد.
 
سهمیه شهرستان قدس در دوره های سوادآموزی،تحکیم و انتقال 2407 نفر بوده که تا پایان شهریور 92 عملکرد این شهرستان 2532 نفر بوده است. که با 32/105 درصد،رتبه یکم را در شهرستانهای استان کسب کرد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



تاریخ: سه شنبه 16 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

 ای کاش روزی همه این اسلحه ها به قلم تبدیل شوند وهمه باهم  دست در دست هم(ایران را مدرسه کنیم)

(امام خمینی)

 

دوران سواد اموزی دورانی بود که هر روزش خاطره ای بود بیشتر خاطرات شیرینی بود که

در ذهن مااموزشیاران برای همیشه تاریخ نقش بسته   و می ماند تا از لابلای این خاطرات برای ایندگان مطالبی

مفید بجا بماند  

 

  از بین  سواد اموزان کلاس نهضت سواد اموزی ّ،سواد اموزی داشتیم که  در کلاس مقدماتی یا دوره سواد اموزی کنونی ثبت نام کرده بود  خیلی مرتب وبموقع در کلاس درس حضور پیدا می کرد از خانواده محترم ازادگان  هم بود  . خانم خوبی بود فقط دوست داشت درس یاد بگیرد ولی توان یادگیری کمی داشت شاید هم بخاطر  اینکه بیشتر به وضعیت جسمانی وروحی همسرش میرسید دیگر حوصله ای برایش نمانده بود که جا دارد همین جا از تلاش همه این همسران تلاشگر قدردانی کنیم :ناهید  خانم با همه علاقه ای که داشت نه توان شمارش پول را داشت یعنی اصلا نمیشناخت  که این پول دویست تومنی است یا هزاری، ان قدر برایم سخت بود که چگونه میشود پول را در سن چهل سالگی به او یاد داد از هر اسکناس وهر پول فلزی  یک عد بکلاس اوردم و هر جلسه با یک مبلغ پولی با او کار کردم تا جایی که از خودش خاستم همان اسکناس را خودش برایم بیاورد.

 و بگوید که چه مبلغی است انقدر با هم کار کردیم  که یک روز همه پولهایی که هر جلسه با خودش می اورد برایم خواند و چقدر خوشحال شدیم من بیشتر ّّّّ، بعد از او خواستم تا از ماشینی که در حال فروش میوه بود گوجه مورد نیاز منزل را بخرد تا مطمّئن شوم که دیگر براحتی میتواند کارهای بیرون از منزل خود را انجام بدهد  خیلی خانم خوبی بود باعث نشاط وشادی در محیط کلاس بود بگونه ای که متوجه تمام شدن ساعت کلاس نمیشدیم   امیدداریم سواد اموزانی که در این راه با ما نهایت دوستی و همکاری را داشتند موفق وسعادتمند باشند بنده الان هم که در کلاسهای ابتدایی برای بچه ها تدریس میکنم به نوعی با بیشتر سواد اموزانم ارتباط دارم و از حالشان جویا میشوم  و در مناسبتها به دیدار هم می رویم. 

 

 




تاریخ: دو شنبه 15 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

نهضت سوادآموزي اداره كل آموزش و پرورش استان قزوين

۸۵۷ نفر در دوره هاي سواد آموزي استان قزوين شركت كردند





۸۵۷ نفر در دوره هاي سواد آموزي استان قزوين شركت كردند 

قزوين- سرپرست معاونت نهضت سوادآموزي اداره كل آموزش و پرورش استان قزوين گفت: از ابتداي سال جاري ۸۵۷ نفر در استان تحت پوشش دوره هاي سوادآموزي قرار گرفتند.  صادق شاه حسيني روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: ۷۱۴ نفر از اين افراد تحت پوشش در دوره هاي سوادآموزي و ۱۴۳ نفر نيز در دوره هاي تحكيم سواد مي باشند.
وي با اشاره به اينكه ثبت نام در دوره هاي انتقال نيز تا پايان مهرماه امسال ادامه دارد اضافه كرد: در دوره هاي انتقال سوادآموزان با گذراندن ساعات آموزش و خواندن كتاب هاي درسي، مدرك تحصيلي ششم ابتدايي را دريافت مي كنند.
شاه حسيني ادامه داد: هدف از اجراي اين طرح ادامه تحصيل بي سوادان و كم سوادان در مقاطع بالا، كسب مهارت هاي خواندن و نوشتن و به صفر رساندن بيسوادي تا پايان برنامه پنجم توسعه مي باشد.
وي با اشاره به اينكه تمام آموزشياران نهضت سوادآموزي استان جذب آموزش ابتدايي شده اند ادامه داد: آموزش نيروهاي سوادآموز استان به سه روش از طريق معلمان بصورت اضافه كار، برون سپاري به تشكل ها و موسسات خدمات آموزشي مردم نهاد و دستگاه هاي داراي افراد بيسواد مانند كميته امداد و بهزيستي انجام مي شود.
شاه حسيني با بيان اينكه عمده اين آموزش ها از طريق برون سپاري انجام مي شود، افزود: از سال ۹۰ پس از تغيير ساختار اداري نهضت سوادآموزي ساختار آموزشي نيز تغيير كرد و سه مرحله آموزش بزرگسالان سوادآموز در قالب سوادآموزي، انتقال و دوره تحكيم ايجاد شد.
سرپرست معاونت نهضت سوادآموزي اداره كل آموزش و پرورش استان قزوين در ادامه نشر فرهنگ اسلامي، استفاده حداكثري از ظرفيت ها و افزايش كيفيت آموزشي را از مهمترين سياستهاي سازمان نهضت سوادآموزي در سال جاري برشمرد.

 





تاریخ: دو شنبه 15 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
   
     
     

  باحضور معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی مدرسه خیرساز شهیدان تقی زاده آموزش و پرورش بهارستان افتتاح شد تاریخ خبر :  15/07/92
 
 
باقرزاده :فعالیت خیرین فراتر از سن آدمی است و برای آن نمی توان قدر و پاداشی تعیین کرد
 

با حضور معاون وزیر  و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی

مدرسه خیر ساز  شهیدان  تقی زاده آموزش و پرورش  ناحیه 2 بهارستان افتتاح شد.

 به گزارش اداره روابط عمومی  آموزش و پرورش شهرستانهای تهران  در این مراسم  که با حضور مسئولین  کشوری و لشکری  برگزارشد ،آقای باقرزاده  معاون  وزیر و رئیس سازمان نهضت  سواد آموزی  با بیان  جایگاه  رفیع  شهدا گفتند :  فعالیت  خیرین  فراتر از سن آدمی  است و برای آن  نمی توان  قدر و پاداشی تعیین کرد  که این نکته در احادیث و قرآن کریم  به آن اشاره است . وی در ادامه اظهار داشتند : زنده شدن   دوباره  انسانها به واسطه علم است  و هرکسی که در راستای  توسعه و ترویج علم گام بردارد در واقع همانند فرد خیر تلاش کرده  و از ثواب آن بهره مند شده است که نمی توان قدر و اندازه ای برای آن تعیین کرد.




تاریخ: دو شنبه 15 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 


شماره 1885/1/922 تاریخ13/7/92 راهنمای عمل دوره سواد آموزی ویژه کارشناسان استانها و شهرستانها و مناطق آ-پ کشور


شماره بخشنامه : 1885/1/922                 تاریخ بخشنامه : 13/07/92
  فایل ضمیمه



تاریخ: دو شنبه 15 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

بسم الله الرحمن الرحیم ن و القلم و ما یسطرون ملت شریف ایران می دانید که در رژیم گذشته آنچه بر ملت مبارز ایران سایه افکنده بود، علاوه بر دیکتاتوری و ظلم، تبلیغات بی محتوا و هیچ را همه چیز جلوه دادن بود. ملتی که در همه ابعاد از حوایج اولیه محروم بود وانمود می شد که در اوج ترقی است.

 

از جمله حوایج اولیه برای هر ملت در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنها، آموزش برای همگان است. مع الاسف کشور ما وارث ملتی است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم و اکثر افراد کشور ما از نوشتن و خواندن بر خور دار نیستند چه رسد به آموزش عالی. مایه بس خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می کند که طلب علم را فریضه دانسته است، از نوشتن و خواندن محروم باشد. ما باید در برنامه درازمدت فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم و اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته کننده برای مبارزه با بی سوادی بطور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم تا ان شاء الله در آینده نزدیک هر کس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد.

 

برای این امر لازم است تمام بی سوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران با سواد برای یاد دادن بپاخیزند و وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات به پا خیزد و از قرطاس بازی و تشریفات اداری بپرهیزد . برادران و خواهران ایمانی ! برای رفع این نقیصه درد آور بسیج شوید و ریشه این نقص را از بن بر کنید . تعلیم و تعلم عبادتی است که خداوند تبارک و تعالی ما را بر آن دعوت فرموده است . ائمه جماعات شهر ستانها و روستاها مردم را دعوت نمایند و در مساجد و تکایا با سوادان نوشتن و خواندند را به خواهران و برادران خود یاد دهند و منتظر اقدامات دولت نباشند و در منازل شخصی اعضای بی سواد را تعلیم کنند و بی سوادان از این امر سر پیچی نکنند

 

. من از ملت عزیز امید دارم که با همت والای خود بدون فوت وقت ایران را به صورت مدرسه ای در آورند و در هر شب و روز و در اوقات بی کاری یکی دو ساعت را صرف این عمل شریف نمایند . بپا خیزید که خداوند متعال با شماست . از خدای تعالی سعادت و سلامت و رفاه ملت شریف را خواستارم . و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته روح الله الموسوی الخمینی هفتم دی ماه 58 مطابق با هشتم صفر 1400




تاریخ: یک شنبه 14 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 کلاس‌های سوادآموزی چگونه تشکیل خواهد شد.
رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس گفت: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با حضور در کمیسیون آموزش مجلس، اعلام کرد افراد بی‌سواد توسط معلمان، آموزش فردی داده می‌شوند.



عطاءالله سلطانی‌صبور، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس«توانا» در خصوص برنامه‌های کمیسیون آموزش مجلس، اظهار داشت: طی روزهای گذشته مسئولان وزارت آموزش و پرورش با حضور در این کمیسیون در خصوص مباحث مربوط به افراد بازمانده از تحصیل، نهضت سوادآموزی و پیگیری مطالبات مالی این وزارتخانه مطالبی مطرح کردند.

*برگزاری کلاس‌های سوادآموزی به صورت فردی

سلطانی‌صبور گفت: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گزارش کاملی در خصوص مباحث مربوط به سطح سوادآموزی و تعداد افراد تحت پوشش و مسائل مربوط به این بخش در کمیسیون بیان کرد و بر اساس آماری که ارائه داد، در کشور حدود 9 میلیون نفر بی‌سواد وجود دارد.

وی افزود: البته تعریف فرد بی‌سواد از نظر 92 کشور جهان، شخصی است که سواد خواندن، نوشتن و حساب کردن را ندارد اما در کشور ایران، فردی که بتواند علاوه بر توانایی انجام این موارد، قرآن نیز بخواند به عنوان شخص باسواد شناخته می‌شود.

رئیس کمیته آموزش و پرورش ادامه داد: افراد بزرگسالی که سن آنها بین 10 تا 50 سال باشد، تحت پوشش نهضت سوادآموزی قرار می‌گیرند. در گذشته کلاس‌های نهضت به صورت جمعی و در یک کلاس درس برگزار می‌شد، اما اکنون عمده این کلاس‌ها به صورت فردی تشکیل می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه اکثر آموزش یاران نهضت جذب وزارت آموزش و پرورش شده‌ و زیر مجموعه این وزارتخانه قرار گرفته‌اند، اکنون معلمان این وزارتخانه افراد بی‌سواد را آموزش فردی داده و این آموزش سه ساله شده و در سه مرحله سوادآموزی، تکمیلی و تعمیق صورت ‌می‌گیرد.

سلطانی‌صبور اضافه کرد: نکته‌ای که در خصوص بی‌سوادی مطرح است اینکه افرادی که در کشورهای دیگر بی‌سواد بوده و یا دنبال سوادآموزی نمی‌روند، محدودیت‌هایی برای آنها وجود دارد اما در ایران چنین محدودیت‌هایی وجود ندارد، حتی برای آنها به عنوان مثال آموزش‌های رایگان و دولتی نیز وجود دارد که استفاده نمی‌کنند؛ که باید در این خصوص در قوانین کشور بازنگری‌هایی صورت گیرد.

*اختصاص سرویس نقلیه رایگان به مدارس روستا مرکزی

رئیس کمیته آموزش و پرورش در خصوص بحث سرویس مدارس روستایی در نشست اعضای کمیسیون با مسئولان وزارت آموزش و پرورش، بیان داشت: بحث درباره روستاهایی است که تعداد دانش‌آموزان آنها اندک بوده و جمعیت لازم برای تشکیل و برگزاری کلاس درس را ندارند، دانش‌آموزان این روستاها در یک روستای مرکزی که ظرفیت لازم را برای برگزاری کلاس درس دارد به تحصیل مشغول می‌شوند.

وی ادامه داد: مقرر شده بود که آموزش و پرورش با اختصاص بودجه‌ای، وسیله نقلیه رایگان را در اختیار این دانش‌آموزان قرار داده تا نقل و انتقال آن‌ها به مدرسه و روستای محل سکونتشان انجام شود که در این زمینه نیز با توجه به کسری بودجه‌ای که وجود داشت، مقرر شد معاون توسعه و مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش این موضوع را به طور دقیق پیگیری کند تا مشکلات این بخش نیز برطرف شود.

*دعوت از مسئولان مالی دولت در کمیسیون برای برطرف کردن مشکلات مالی آموزش و پرورش

سلطانی‌ صبور در خصوص سرانه اندک مدارس یادآور شد: حدود 50 میلیارد تومان بابت سرانه مدارس به حساب وزارت آموزش و پرورش واریز شده است اما این هزینه جوابگوی مخارج مدارس کل کشور نیست.

وی افزود: مقرر شد تا با پیگیری مسئولان مالی این وزارتخانه و کمیسیون آموزش مجلس از مسئولان مالی دولت از جمله معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت ریاست جمهوری دعوت شود تا با مطرح کردن مسائل و مشکلات مالی وزارت آموزش و پرورش از جمله هزینه‌های مربوط به سرانه، مدارس شبانه‌روزی، روستا مرکزی، اضافه‌کاری‌ها و مطالبات بازنشستگان و امتحانات بتوان این مشکلات را برطرف کرد.

* 7/98 درصد افراد بازمانده از تحصیل تحت پوشش آموزش دوره ابتدایی قرار گرفته‌اند

رئیس کمیته آموزش و پرورش در خصوص حضور دیگر مسئولان وزارت آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش مجلس و ارائه گزارش از سوی آنها، اظهار داشت: رئیس سازمان مدارس غیر دولتی در کمیسیون حضور پیدا نکرد اما معاون آموزش ابتدایی در خصوص افراد بازمانده از تحصیل و آمار پوشش تحصیلی این افراد در دوره ابتدایی گزارش‌هایی را ارائه داد.

وی اضافه کرد: به گفته معاون آموزش ابتدایی، 7/98 درصد این افراد تحت پوشش آموزش دوره ابتدایی قرار گرفته‌اند که اکثر مشکلات عدم تحصیل آنها به دلیل مسائل مهاجرت، زندگی عشایری و عدم قابلیت آموزش آنها بوده است.

سلطانی‌صبور گفت: معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش نیز علاوه بر بیان گزارش‌های خود، اعلام کرد که از کل بودجه‌ای که مقرر شده بود به بخش عمرانی این وزارتخانه اختصاص پیدا کند 10 درصد پرداخت شده است.

*مسئولان مدارس نمی‌توانند بابت آموزش از اولیا وجهی دریافت کنند

رئیس کمیته آموزش و پرورش در خصوص بازدید از مدارس عنوان کرد: از زمان بازگشایی مدارس تاکنون از چند مدرسه در مناطق مختلف تهران بازدید به عمل آمده است که معمولاً مدارس غیرانتفاعی و شاهد دارای مشکلات کمتر و مدارس دولتی به دلیل کمبود سرانه دارای مشکلات فراوانی بودند که باید در این زمینه توجه بیشتری صورت گیرد.

وی در خصوص دریافت اجباری وجه در مدارس دولتی گفت: آموزش تا پایان دوره متوسطه در مدارس دولتی رایگان است اما در برخی اوقات به دلیل کارهای فوق برنامه از اولیا وجهی دریافت می‌شود، اما مسئولان مدارس نمی‌توانند بابت آموزش از اولیا پولی دریافت کنند.

سلطانی‌صبور خاطر نشان کرد: همانطوری که مطالبات بسیاری از وزارت آموزش و پرورش وجود دارد، در مقابل باید از این وزارتخانه نیز حمایت شود و به خصوص مجموعه دولت باید مساعدت بیشتری نسبت به این وزارتخانه داشته باشد.

 




تاریخ: جمعه 12 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 

فرهنگیان می‌توانند در نهضت سوادآموزی "حق‌التدریسی" فعالیت کنند 
 

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور از فراهم شدن شرایط جدید در سامانه بکفا برای صدور ابلاغ "حق‌التدریس فرهنگیان شاغل و بازنشسته در نهضت سوادآموزی" خبر داد.


علی باقرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: شرایطی در سیستم‌های نرم‌افزاری بکفا فراهم شده که برای معلمان رسمی، پیمانی و بازنشسته و کلیه کارکنان دولت ابلاغ حق‌التدریسی صادر می‌شود. بر همین اساس امکان استفاده از وقت موظف و غیرموظف معلمان رسمی و پیمانی، شاغل و بازنشسته آموزش و پرورش برای حق‌التدریس نهضت سوادآموزی فراهم می‌شود.


وی افزود: بر همین اساس می‌توان از ظرفیت فرهنگیان برای همکاری در مجموع نهضت سوادآموزی استفاده کرد. آنچه که مسلم است، پرداخت این حق‌التدریسی‌ها طبق احکام کارگزینی در استان‌ها و شهرستان‌ها خواهد بود، لذا معلمانی که داوطلب باشند تا از وقت‌های موظف و غیرموظف خود برای حق‌التدریس در نهضت استفاده کنند، این شرایط فراهم شده است.


رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور همچنین از باز تولید کتاب‌های درسی نهضت‌ سوادآموزی خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود 20 عنوان پژوهشی در بخش‌های مختلف سوادآموزی در حال اجراست، چرا که معتقدیم باید نیازسنجی آموزشی از جامعه هدف صورت بگیرد.


باقرزاده با بیان اینکه باید انگیزه و مفاهیم مورد نیاز سوادآموزان به درستی احصاء شود، گفت: محتوای آموزشی و روش‌های آموزش برای سال جدید مورد بازنگری قرار می‌گیرد.



تاریخ: جمعه 12 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

با تشكیل یك كلاس سواد آموزی 400ساعت اضافه كار در یافت نمایید.

 
 

 

با تشكیل یك كلاس سواد آموزی 400ساعت اضافه كار در یافت نمایید. تاریخ خبر : به گزارش کاظمی رئیس نهضت سوادآموزی ناحیه1قزوین :مدیران و معلمان شاغل و بازنشسته می توانند با تشكیل یك كلاس سواد آموزی با حد نصاب 6نفرمبلغ 400ساعت اضافه كار آموزشی طبق حكم كارگزینی در یافت نمایند




تاریخ: چهار شنبه 10 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 

 

    اخبار  
     

  معاون وزیرو رئیس سازمان نهضت سواد آموزی درجمع کارکنان روساو کارشناسان معاونت سوادآموزی شهرستانهای استان تهران تاریخ خبر :  10/07/92
 
 
ریشه کنی بیسوادی مقوله ای نیست که تنها به سازمان نهضت سواد آموزی مرتبط باشد ،بلکه نیازمند مشارکت سایر دستگاهها نیز است


معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در جمع  کارکنان روسا و کارشناسان   معاونت سوادآموزی شهرستانهای استان تهران:

ریشه کنی بیسوادی مقوله ای نیست که تنها به سازمان نهضت سواد آموزی مرتبط باشد ،بلکه نیازمند مشارکت سایر دستگاهها نیز است .

آقای باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزیدر این جلسه طی سخنان مبسوطی به بررسی سیاست های ابلاغی سازمان سوادآموزی در سال 92 پرداخته و یکی از دلایل بالا بودن آمار جذب سوادآموزان را نتایج تلاش مسئولین سوادآموزی و آموزش دهندگان برشمردند ،ایشان درباره تعیین مرز افراد بیسواد و باسواد براساس تعاریف مختلف که یکی از مهمترین آنها "اعلام مرکز آمار کشور است" اظهار کردند: از نظر نهضت ،افرادی که توانایی خواندن ،نوشتن ،روخوانی قرآن و چهارعمل اصلی ریاضی را دارند ،علی رغم داشتن یا نداشتن مدرک ،باسوادمحسوب می شوند .

آقای باقرزاده با بیان اینکه دستگاهها و موسسات علمی کشور در قبال بیسوادی احساس وظیفه نکرده اند تصریح کرد :ریشه کنی بیسوادی مقوله ای نیست که تنها به سازمان نهضت مرتبط باشد ،بلکه نیازمند مشارکت سایر دستگاهها نیز است .

 در این جلسه که با حضور آقای جانبزرگی معاون توسعه مدیریت استان  و مدیریت آموزش و پرورش شهر قدس تشکیل شده بود، در ابتدا آقای سلطان زاده و سپس هریک از روسا و کارشناسان گزارش عملکرد و سئوالات خود را بیان داشتند.




تاریخ: چهار شنبه 10 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
  معاون سوادآموزي اداره كل آموزش وپرورش استان هرمزگان خبرداد: تاریخ خبر :  09/07/92
 
 
معلمين رسمي وپيماني شاغل وبازنشسته بصورت موظف وغيرموظف(حق التدريس)باسوادآموزي همكاري كنند


بیایید دست در دست هم ایران را مدرسه  کنیم

 

معاون سوادآموزي اداره كل آموزش وپرورش استان هرمزگان گفت:كليه معلمين رسمي وپيماني اعم از شاغلين وبازنشسته مي توانند بصورت موظف وغيرموظف(حق التدريس)باسوادآموزي همكاري نمايند.

 

به گزارش روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش هرمزگان؛ موسي جم افزود: به منظور شتاب بخشي به فعاليتهاي سوادآموزي استان  وتحقق اهداف نظام آموزشي مبني برريشه كني بي سوادي دركشور شرايطي  درسامانه بكفافراهم گرديده كه معلمين شاغل وبازنشسته مي توانند به صورت موظف يا حق التدريس برابر احكام كارگزيني آنان درفعاليتهاي سوادآموزي اعم ازدوره سوادآموزي، انتقال وتحكيم همكاري نمايند.وي تصريح كرد:دردوره سوادآموزي حداقل 400ساعت ودوره انتقال 600ساعت ودوره تحكيم100ساعت برابر آخرين حكم كارگزيني همكاران از امتيازات سوادآموزي استان بصورت حق التدريس پرداخت مي گردد. به گفته جم: درصورتي كه همكاران داراي كسري ساعت موظف مي باشند مي توانند جهت تكميل ساعات موظف خود درفعاليتهاي سوادآموزي مشاركت نمايند. معاون سوادآموزي اداره كل آموزش وپرورش استان همچنين بيان داشت:همكاران علاقمند مي توانند حداكثر تا 20مهر ماه به واحد سوادآموزي ادارات آموزش وپرورش منطقه وشهرستانها مراجعه نموده ودرصورت نياز به اطلاعات بيشتر مي توانند بامعاونت سوادآموزي اداره كل آموزش وپرورش استان هرمزگان باشماره تلفن 3331687 تماس حاصل نمايند.




تاریخ: سه شنبه 9 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

خبر:  
     

  سایت پایگاه بسیج شهید بهشتی سازمان نهضت سواد آموزی راه اندازی شد تاریخ اطلاعیه :  09/07/92
 
 
به مناسبت هفته دفاع مقدس ، سایت پایگاه بسیج شهید بهشتی سازمان نهضت سواد آموزی راه اندازی شد

 



 

به مناسبت هفته دفاع  مقدس ، سایت پایگاه بسیج شهید بهشتی سازمان نهضت سواد آموزی   راه اندازی شد

 به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی ، سایت پایگاه بسیج شهید بهشتی سازمان  راه اندازی شد .

  این سایت  از طریق آدرس http://mbfs.cbo.ir (پایگاه بسیج فرهنگیان )یا آدرس .mbfs.cbo.ir4http://site  قابل دسترسی  است . همکاران حوزه سواد آموزی استانها و ادارات سواد آموزی می توانند اخبار ، گزارش  و... مربوط به  پایگاه  بسیج سواد آموزی  منطقه خود را به   آدرس mm.malayeri@iran.ir همراه با عکس امیل  نمایند .



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 9 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

اخبار  

  علی باقرزاده :تهیه شناسنامه تحصیلی برای افراد زیر 50 سال کشور تاریخ خبر :  06/07/92
رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات امسال «تهیه شناسنامه تحصیلی برای افراد زیر 50 سال» است، گفت: بر اساس این برنامه جدید، وضعیت تحصیلی تمام افراد 49-6 ساله کشور تعیین تکلیف می‌شود.

 


 

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات امسال «تهیه شناسنامه تحصیلی برای افراد زیر 50 سال» است، گفت: بر اساس این برنامه جدید، وضعیت تحصیلی تمام افراد 49-6 ساله کشور تعیین تکلیف می‌شود.

 

علی باقرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: یکی از اساسی‌ترین اقداماتی که امسال در سوادآموزی در حال اجراست، تهیه شناسنامه تحصیلی برای افراد زیر 50 سال است و در حال حاضر تنها در مسئله جمعیتی بیسوادان بر اساس سرشماری نیستیم.

 

وی افزود: بر اساس این برنامه جدید سازمان نهضت، تمام افراد 49-6 ساله تحت پوشش این برنامه قرار می‌گیرند و وضعیت تحصیلی آنها تعیین تکلیف می‌شود؛ به این معنا که افراد این گروه سنی تا چه مقطع تحصیلی و در چه منطقه و شهری تحصیل کرده و اظهاراتی که در زمان سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار داشته، مشخص می‌شود.

 

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور ادامه داد: برای کشور و سازمان نهضت سوادآموزی وجهه مناسبی ندارد که هر پنج سال یک بار که مرکز آمار اقدام به سرشماری می‌کند، عده‌ای بر اساس خود اظهاری، خود را باسواد یا بیسواد معرفی کنند، چرا که این موضوع مشکلات زیادی را برای سازمان نهضت در جهت شناسایی افراد بیسواد ایجاد می‌کند.

 

باقرزاده گفت: در حال حاضر عده‌ زیادی از افراد را به عنوان بیسواد شناسایی کرده‌ایم اما زمانی که برای جذب آنها مراجعه می‌کنیم اظهار می‌کنند باسواد هستند، لذا باید تکلیف وضعیت سواد افراد برای همیشه مشخص شود.

 

وی با بیان اینکه آمار مشخصات ثبتی بر اساس سوابق تحصیلی افراد زیر 50 سال تعیین می‌شود، تاکید کرد: با جلسات متعددی که بین سازمان نهضت سوادآموزی و مرکز آمار برگزار شده، به نتایج خوبی درباره اجرای این برنامه رسیده‌ایم به طوری که با استعلامی که اخیرا از دستگاه‌های مختلف انجام داده‌ایم، فهرست اسامی افراد 50 سال در حال نهایی شدن است.

 

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور تصریح کرد: بر اساس این شناسنامه تحصیلی و فهرست اسامی بیسوادان که نهایی می‌شود، در آینده و حتی در سرشماری‌ها نیز سوابق ثبتی از جمعیت کشور داریم که می‌تواند بسیار اتفاق مهمی باشد، چرا که با وجود آمدن فضای تعاملی بین مرکز آمار و سازمان نهضت سوادآموزی، بانک‌های اطلاعاتی می‌توانند به برنامه‌ریزی‌های کلان کشوری نیز کمک شایانی داشته باشند.




تاریخ: یک شنبه 7 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

داستان گنجشک وخداوند (زودتر قضاوت نکنیم)

        گنجشکی به خدا گقت :خدایا لانه کوچکی داشتم ارامگاه خستگی ام وبی پناهی ام بود .طوفان تو انرا از من گرفت

 

  مگر کجای دنیای به این بزرگی تو را گرفته بودم.

 

؟خداوند فرمودند :ماری در کمین لانه ات بود

 

وتو در خواب بودی به طوفان گفتم که ویران کند تامار به تو اسیبی نرساند.

 

 




تاریخ: شنبه 6 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 
08:121392/7/3 چهارشنبه

سوادآموزي مصداق يك عمل صالح ومورد قبول درگاه احديت است

مهندس باقرزاده در كارگاه آموزشي سوادآموزي گفت:كارسوادآموزي يك كار قلبي واعتقادي است...

به گزارش روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش استان سيستان و بلوچستان،معاون وزيرآموزش وپرورش ورييس سازمان نهضت آموزي كشوربااشاره به سابقه 3هزارساله آموزشهاي فردبه فرددردنيا،گفت:دراين طرح فردبطورمستقيم درگير آموزش و اجبارا تحت تعليم قرارمي گيرد.وي افزود:تشكيل اتاق فكردرادارات درراستاي بهينه نمودن روند سوادآموزي وبرون داد آن درجامعه ازضروريات اين معاونت مي باشد.معاون سوادآموزي اداره كل آموزش وپرورش استان هم دراين جلسه ضمن ارايه گزارشي مختصراز عملكرد مطلوب سواد آموزي دراستان،افزود:ازابتداي امسال تاكنون10هزارنفرافرادلازم التعليم تحت تعليم سوادآموزي قرارگرفته اند.وي از تدوين وبومي سازي كتاب قرآن ويژه دوره انتقال درسوادآموزي خبرداد.





تاریخ: چهار شنبه 3 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
اخبار  

  معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان نهضت سوادآموزي كشور در زاهدان: تاریخ خبر :  02/07/92
رمزگشايي دفاع مقدس براي نسل جديد، از بزرگترين رسالتهاي آموزش و پرورش است




آقای علی باقرزاده در جلسه شوراي معاونين اداره كل گفت: همه وظيفه داريم ابعاد دفاع مقدس را درراستاي اهداف والاي نظام تعليم وتربيت بعنوان يك كار فرهنگي به دانش آموزان بشناسانيم....

به گزارش روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش استان سيستان و بلوچستان، دكتر باقرزاده در اين جلسه با برشمردن اهميت و جايگاه اخلاق درنظام تعليم وتربيت، افزود: هيچ محدوديت مكاني و زماني براي كار فرهنگي نيست لذا يكي از بسترهايي كه ميتواندمناسب براي كارهاي فرهنگي باشد همين بحث سوادآموزي است. وي با بيان اينكه مديريت زمان آموزش ، تقويت تفكر و مهارتهاي معلم، مي تواند رونداجراي نظام نوين تعليم و تربيت را تسهيل كند، گفت: استان سيستان و بلوچستان دراين مقوله عملكرد خوبي داشته ودراين راستا نيازمند نگاهي ويژه اي از نوع خود است. در اين جلسه مديركل آموزش و پرورش استان نيزضمن ارائه گزارشي از عملكرد آموزش و پرورش استان، گفت: موفقيتهاي روزافزون آموزش و پرورش در استان، حاصل همدلي ، تعامل و برنامه ريزي  شايسته همكاران تعليم وتربيت دراستان است.وي ازنگاه ويژه مسئولين وزارت متبوع به استان تقديرنمود وافزود:استان سيستان وبلوچستان با توجه به پراكندگي جمعيت نيازمند توجه ويژه مقام عالي وزارت درراستاي كشف استعدادهاي بالقوه دانش آموزان است.

 



تاریخ: چهار شنبه 3 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

تاریخ خبر :  31/06/92    12:8:36

با تشكیل یك كلاس سواد آموزی 400ساعت اضافه كار در یافت نمایید.

 
 

 

با تشكیل یك كلاس سواد آموزی 400ساعت اضافه كار در یافت نمایید. تاریخ خبر :  03/6/92

به گزارش کاظمی رئیس نهضت سوادآموزی ناحیه1قزوین :مدیران و معلمان شاغل و بازنشسته می توانند با تشكیل یك كلاس سواد آموزی با حد نصاب 6نفرمبلغ 400ساعت اضافه كار آموزشی طبق حكم كارگزینی در یافت نمایند .




تاریخ: چهار شنبه 3 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

تاریخ خبر :  31/06/92    16:5:30

توجيه برنامه هاي سوادآموزي در همايش همايش مديران و معاونان مدارس شهرستان بوئين زهرا

 
 
 

 

همايش مديران و معاونين مدارس در مورخه 5/6/92ساعت9صبح در كانون انديشه شهربوئين زهرا با تلاوتي چند از آيات قرآن مجيد شروع شد سپس پس از صحبت هاي معاونين پشتيباني وآموزشي و پرورشی ،عشرتي رئيس اداره سوادآموزي شهرستان بوئين زهرا ضمن تبريك هفته دولت،و با سپاس از كليه فرهنگياني كه تا حال با واحدسوادآموزي همكاري داشتند به تشريح برنامه هاي سوادآموزي پرداختند.

و متذكر شدند كه مديران محترم در اسرع وقت فرم هاي اولياء بيسواد مدارس را تحويل دهند سپس از طرحي كه از امسال به صورت عملياتي اجرا ميشود توضيحاتي دادند كه با اين طرح،فرهنگيان(خصوصا آموزگاران)ميتوانند با تشكيل كلاس هاي سوادآموزي(حداقل6نفر در يك محل)حق الزحمه اي برابرحق التدريس آموزشي دريافت نمايد.

عشرتي در ادامه اظهار داشتند: كه اين كلاس ها در سه دوره سوادآموزي،تحكيم،وانتقال با ساعاتي مشخص تشكيل ميشود و آموزش دهندگان هر سه ماه يك بار حق الزحمه دريافت ميكنند .عشرتي در پايان گفتند كه مقوله سوادآموزي بدونه مشاركت مديران ومعاونين وآموزگاران به سرانجام مطلوب نخواهد رسيد اميد است كه با حضور حداكثري شما در طرح هاي سوادآموزي،بحث بيسوادي از شهرستان  جمع شود.




تاریخ: چهار شنبه 3 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 
     فهرست بخشنامه ها و دستورالعمل ها  


شماره 1704/1/922 تاریخ 31/6/92 منع همکاری و عقد قرارداد با اشخاص حقیقی از طریق ادارات آموزش و پرورش و...
شماره بخشنامه : 1704/1/922                 تاریخ بخشنامه : 31/06/92
  فایل ضمیمه



تاریخ: چهار شنبه 3 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
فهرست بخشنامه ها و دستورالعمل ها  


شماره 1706/1/922تاریخ 31/6/92 آزمون های اصلاح شده و کد گذاری شده دوره های سوادآموزی در سامانه جامع سواد آموزی
شماره بخشنامه : 1706/1/922                 تاریخ بخشنامه : 31/06/92
  فایل ضمیمه



تاریخ: چهار شنبه 3 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

14:35 1392/7/1 دوشنبه

 

معاونوزير آموزش و پرورش

دانش‌آموزان در سنگر علم و دانش پيرو راه شهداهستند


معاون وزير و رئيس سازمان نهضت سوادآموزي كشور گفت: دانش‌آموزان در سنگر علم و دانش پيرو راه شهدا خواهند بود...

به گزارش روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش استان سيستان و بلوچستان علي باقرزاده در مراسم محوري بازگشايي مدارس در سالن ورزشي شهيد پورمقدم زاهدان ضمن گراميداشت هفته دفاع مقدس يادآور رشادت‌هاي رزمندگان هشت سال جنگ تحميلي به‌ويژه 41 هزار شهيد معلم و دانش آموز گفت: همه ما حافظ و پاسدار نظام و آرمان‌هاي بلند شهدايي هستيم كه جانفشاني كردند

وي اقتدار هر كشوري را در توسعه علم و دانش بيان نمودو گفت: كشور ما در علوم رياضي و شيمي جزو 11 كشور برتر دنيا است. باقرزاده در ادامه به طراحي، توليد علم و توزيع 140 ميليون كتاب نيز اشاره كرد.

استاندار سيستان و بلوچستان نيز در اين مراسم اظهار داشت: زمينه توسعه و پيشرفت هر منطقه با ثروت علمي منطقه‎ محقق مي گردد

حاتم نارويي توجه به علم آموزي وآموزش و استفاده از استعدادها و توانايي‌هاي دانش‌آموزان را مهم عنوان نمود واز مسئولين خواستار توجه ويژه درراين مقوله گرديد.

مديركل آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان نيز با اشاره به اين‌كه سه ميليون جلد كتاب با اعتبار پنج ميليارد تومان در بين دانش‌آموزان توزيع شده است، گفت: سيستان و بلوچستان تنها استاني است كه توزيع كتاب در آن به صورت رايگان صورت مي‌گيرد

غلامرضا محمد قاسمي گفت: 35 هزار فرهنگي در 32 منطقه آموزش و پرورش فعاليت آموزشي خودرا از اول مهرماه آغاز مي كنند.

مديركل آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان با توجه اهميت سوادآموزي و ريشه‌كني بي‌سوادي و كم‌سوادي در استان گفت: بيش از 2 هزار بي‌سواد در طرح فرد به فرد در سيستان و بلوچستان باسواد شده‌اند.سردارمرتضوي فرمانده سپاه سلمان استان،كه خود از ايثارگران 8سال دفاع مقدس است با بيان رشادت هاي رزمندگان اسلام ياد وخاطره اين عزيزان را دردومين روز هفته دفاع مقدس وآغاز سال تحصيلي گرامي داشت.دراين مراسم ضمن قرائت پيام سرپرست وزارت آموزش وپرورش ،زنگ محوري بازگشايي مدارس توسط مسئولين استان نواخته شد.




تاریخ: دو شنبه 1 مهر 1392برچسب:,

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 




تاریخ: سه شنبه 2 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 80
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 92
بازدید ماه : 91
بازدید کل : 32614
تعداد مطالب : 600
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


حذف لینک مخفی ما حرام بوده و عواقب اخروی خواهد داشت

   السلام علیک یا سلطان خراسان

height="300" style="position:fixed; right:0px; top:0px; margin:0px; padding:0px"> Fixed Pic by www.1abzar.com ---> دریافت کد خداحافظی

دریافت کد پیغام خوش آمدگویی

t
khabarkhoon.com
تاریخ روز
=367DB3&kadr=1&shahr=17-1">