......آموزشیاران پرچمداران سوادآموزی
بسوی نوربا سوادآموزی با عزم ملی و مدیریت جهادی

 
 

 عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت دوستان گروه زنده اندیشان ،مدرسان و مبلغان محترم ارزشیابی کیفی – توصیفی

 

 

 چقدر خوبه که ما ،در عصری زندگی می کنیم که  شبهی از دنیای بی دیواری که پیشینیان ما در رویای خود، نقشی از آن را همیشه  همراه داشتند، تجربه می کنیم. دنیای مارشال مک لوهانی منطورم است . لذا می بینیم و تجربه کرده ایم که انچه اکنون ارائه خواهد شد، در کمترین زمان ، در جای جای این مملکت شنیده خواهد شد ؛ و باشد، این عرصه ، راه ساختن و آفریدن و آبادکردن را،  برای همه ی ما که عابر این عرصه هستیم، کوتاه گرداند .

 

 بسیار بارها و بارها ، از زبان  و قلم اینجانب  و دیگران، شنیده اید که الگویی مناسب و متناسب ارزشیابی کیفی – توصیفی، الگویی است که در ظاهر به دنبال ارتقا و بهبود کیفیت یادگیری،  و در نهان به جستجوی شادابی و نشاط بهتر و بیشتر و عمیق تر دانش آموزان در کلاس درس و دبستان است، بر این اساس هر کدام از خرده نظام های ارزشیابی نیز، نیازمند توجه عالمانه و اگاهانه است .ما در گروه زنده اندیشان گرد هم گرد امده ایم تا کاربست کلاسی این شیوه را به سهل ترین شکل، ممکن گردانیم  .

  در ارزشیابی کیفی توصیفی برای اینکه، قضاوت معلم صحیح و تصمیم او درست و اقدام بعدی اش،  آگاهانه باشد ، ابزارهای مختلفی متناسب با اهداف و انتظارات برنامه درسی در اختیار ائ قرار داده شده است . یکی از انها ، دفتر ثبت فرایندهای یادگیری و عملکرد تحصیلی است که گاهی بعد از بیش از یک دهه اجرا ، برخی از دوستان در عین ناباوری  از آن به عنوان دفتر نمره یاد می کنند ،در این فایل صوتی قصد دارم   در خصوص چگونگی تکمیل فرم شماره 5 یعنی « ثبت عملکرد دانش آموز » نکته ای را برای بارها یاد اوری کنم : 

 نکته ی اول چنانکه پیش از این نیز گفته ام یادمان باشد که این فرم،  یکی از ابزارهای در اختیار معلم است .  پس استفاده از ابزار به این معنی است که باید  هدفی را محقق گرداند.  بر این اساس در این فرم معلم می تواند در صورت نیاز ،  روند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را متناسب با هدف ها و انتظارات دروس ،  ثبت نماید .

در ثبت عملکرد دانش آموز با توجه به این مهم که مخاطب انچه معلم در این فرم می نویسد خود معلم است  و اوست که هر وقت بخواهد در خصوص پیشرفت تحصیلی دانش آموز ،قضاوتی آگاهانه و درست و نزدیک به واقعیت یادگیری او ، ارائه دهد، نیاز دارد  به  شواهد پیشرفت تحصیلی تربیتی ،که آگاهانه و هدف مند و منظم  درپوشه کار ، جمع اوری کرده ، مراجعه نماید. در این رابطه ممکن است به سایر مستندات خویش ، از جمله , یادداشت های درج شده ، در فرم شماره پنج  دفتر دفتر ثبت فرایندهای یادگیری و عملکرد تحصیلی نیز، مراجعه کند و از آنها یاری گیرد .

-  یادآوری و تاکید می گردد در صورتی که امکان ِ مستند سازی پیشرفت تحصیلی -تربیتی دانش آموز در پوشه کار ، فراهم است ،  ممکن اصولا معلم نیازی به استفاده از این فرم نداشته باشد

دوم اینکه برخی از دوستان می پرسند علامت درصد و عدد و ... یعنی چه و چگونه باید عمل کرد؟ بدین معناست که چون مخاطب این فرم خود معلم است پس او می تواند از مقیاس ها و مقادیر کمی و نشانه ها ی البته با ملاک مشخص واحد و معنا دار  سنجش پذیر استفاده کند .یعنی اگر قبلا در مورد دانش آموزی که یکی از شعرهای کتاب فارسی خوانداری را  که در انتظارات امده دانش آموز باید بتواند آن را حفظ کند ,حفظ کرد می تواند برای خود بنویسد

شعر روباه و زاغ را100 در 100 حفظ کرد ه و روان می خواند  و بیش از 70 درصد از مفهوم آن را  به درستی درک می نماید و...  

به عبارتی در توصیف عملکرد دانش آموز هیچ محدودیتی ندارد و هرگونه که درست ترین تصویر را می تواند ارائه کند آزاد است . شاد و تندرست باشید .

 نوشته : بهمن قره داغی




تاریخ: شنبه 10 بهمن 1394برچسب:دفتر ثبت فرآیند کلاسی,,,,,,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

 

                                                                                 

 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی دکتر فانی در دیدار با کارکنان سازمان نهضت سوادآموزی که به مناسبت هفته سوادآموزی برگزار شد،‌اظهار کرد: باید تلاش کنیم که در چند سال آینده از طریق انسداد مبادی بی سوادی و تحت پوشش بردن کودکان لازم التعلیم ، هیچ بی سوادی در کشور تولید نکنیم. دکتر فانی افزود :سوادآموزی از حقوق مسلم شهروندی است ما اگر به دنبال توسعه همه جانبه در کشور هستیم باید به سواد آموزی به عنوان یک عامل ایجاد کننده عدالت اجتماعی نگاه کنیم چراکه این مهم از ابزارهای اولیه هر نظام اسلامی است وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد : آموزش وپرورش همواره تلاش می کند فرصت سوادآموزی را به صورت آموزش مستمر، مادام العمر ، افزایش دانسته ها و ارتقای بینش مردم برای همه افراد فراهم کند. فانی با اشاره به تاکید دین مبین اسلام به کسب علم و سواد آموزی تأکید دارد، تصریح کرد: لازمه ی بصیرت و استفاده از دستاوردهای بشری، سواد است و چنانچه کسی سواد نداشته باشد قطعا محدود به محیط اطراف خود می شود و نمی تواند از موهبت های جدید دنیای مدرن بهره ببرد. عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: بحث سوادآموزی جزو اولویت های جدی آموزش وپرورش دولت یازدهم می باشد و تاکنون توفیقات زیادی را برای جامعه و کشور به دست آورده است و در طرح اولیا توانستیم آن را به عنوان یک تجربه منحصر به دنیا نیز عرضه کنیم. وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری که آموزش وپرورش 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد، خاطرنشان کرد: آموزش وپرورش متعلق به کل جامعه و فراوزارت خانه است و به همین دلیل باید کل جامعه از آن حمایت کنند. وزیر آموزش وپرورش با اشاره به مأموریت های سازمان نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: آموزش وپرورش امکان تحصیل اجباری برای بی سوادان را ندارد و باید از مشوق های خاص در این امر استفاده کند که آموزش فرد و فرد از جمله آنهاست. فانی با اشاره به اجرای طرح اولیا در مدارس، گفت: در این طرح اولیای بی سواد دانش آموزان مدارس که در دسترسآموزش و پرورش تحت پوشش برنامه های سوادآموزی قرار می گیرند و دراین راستا بهترین آموزشیاران نهضت سوادآموزی همان معلمین رسمی مدارس هستند. عضو کابینه تدبیر وامید توسعه مشارکت ها را یکی از سیاست های پنجگانه آموزش وپرورش عنوان کرد و افزود: باید باکمک بخش های مختلف درون و بیرون آموزش وپرورش، شرایطی را فراهم کنیم تا با مشارکت بخش های مختلف جامعه، سوادآموزی در کل کشور فراگیر شود. وی ادامه داد: آموزش وپرورش در سال گذشته از طریق مراجعه خانه به خانه در مناطق محروم کشور توانست 40 هزار بازمانده از تحصیل را جذب مدارس کشور کند که گام بزرگی در راستای انسداد مبادی بی سوادی به حساب می آید و اگر بتوانیم کودکان لازم التعلیم را جذب سیستم آموزش رسمی کشور کنیم قطعا در آینده بی سواد نخواهیم داشت که در مرحله اول جذب کودکان بازمانده از تحصیل (20-10) سال اولویت اصلی سازمان بوده که در این زمینه آموزش وپرورش موفقیت های زیادی را به دست آورده است. فانی درخصوص کتاب های درسی سازمان نیز ، تصریح کرد: باید بیش از پیش در محتوا و روش های آموزشی انعطافداشته باشیم به طوری که نوآموز یا دانش آموز نسبت به محتواهای درس احساس نیاز کند و با رغبت در برنامه های سوادآموزی شرکت کند و لازمه این کار تقویت و توانمندسازی نیروی انسانی در بدنه آموزش وپرورش است.

منبع خبر :   روابط عمومی

 




تاریخ: سه شنبه 8 دی 1394برچسب:روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی ,,,,,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

 علی باقرزاده در دیدار وزیر آموزش و پرورش از کارکنان سازمان نهضت سواد آموزی اعلام کرد :طرح آموزش والدین بی سواد برای اولین بار در تاریخ فعالیت های سواد آموزی در کشور به تایید موسسه ی آموزش بزرگسالان یونسکوUIL رسیده . به عنوان یکی از تجارب جهانی در پرتال موسسه مذکور قرار گرفته است .  

 

   




ارسال توسط شبنم مختاری

 
 
 
 
 
 
 
زیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت هفتم دی ماه سالروز تأسیس سازمان نهضت سوادآموزی تأکید کرد: سوادآموزی فرصتی دوباره برای پیوستن گروه هدف به زندگی اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده است.
 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، متن کامل پیام علی اصغر فانی به شرح زیر است:

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفتم دی ماه سال 1394

گرامیداشت هفتم دی‌ماه، سالروز صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) برای ایجاد نهضت سوادآموزی، نمادی از اهتمام حکومت دینی برای حفظ و ارتقای کرامت انسانی و تلاشی ملی برای دستیابی به عدالت آموزشی در بستر نهضتی فراگیر برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور است. تأسیس نهضت سوادآموزی جلوه‏ای از اندیشه‌ی بلند امام راحل (ره) در جهت نهادسازی در حوزه‌ی آموزش و پرورش و الگوی سازی برای پاسخگویی به اساسی‏ترین نیاز جامعه در ردیف بهداشت و مسکن و حتی فراتر از آن یعنی آموزش همگانی بوده است که دستاوردها و آثار کیفی آن با پشتوانه‌ی بیش از سه دهه تلاش گسترده در ارتقای شاخص¬های توسعه ازجمله آموزش‌های کیفی، فراگیر و مادام‌العمر نمایان است. ازآنجاکه مفهوم سواد با توجه به تحولات پرشتاب و سیر فزایند‌ی دگرگونی‌های زندگی و ظهور و بروز فناوری‌های نوین ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته و به‌ضرورتی همگانی تبدیل‌شده است، سوادآموزی باید فرصتی همگانی و دوباره، برای پیوستن گروه هدف به زندگی جمعی و خروج از انزوا و ناامیدی فراهم آورد و با آگاه‌سازی و توانمندسازی، آنان را برای کسب مهارت زیستن در مدار معنویت، تحکیم بنیان خانواده و اصلاح سبک زندگی کمک کند. خداوند را سپاسگزارم که با ابلاغ سیاست¬های¬ کلی تحول¬ در آموزش¬ و پرورش با تأکید بر ریشه‌کنی بی¬سوادی از سوی مقام معظم رهبری (مدّ‌ظله) و ابلاغ سیاست‌های تشویقی و ترغیبی از سوی دولت¬ تدبیر و امید  زمینه و بستر ایجاد عزم ملی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی فراهم‌شده است. اینجانب توفیق دستیابی به آرمان‌های انقلابی و اهداف ملی ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور را درگرو همدلی و همزبانی دولت و مردم، مشارکت گسترده‌ی اجتماعی و نقش‌آفرینی آحاد مردم و نهادهای اجتماعی اعم از دولتی و غیردولتی می‌دانم و انتظار دارم شوراهای پشتیبانی سوادآموزی با نگهداشت و پرورش انگیزه‌ی مشارکت جویانه‌ی مردمی و برنامه‌ریزی‌های محلی نهضت سوادآموزی را

یاری رسانند. همچنین عزت‌آفرینی در این مسیر مستلزم مشارکت همه‌جانبه‌ی مردم فرهیخته بویژه فرهنگیان و معلمان عزیز درباز آفرینی شعار «ایران را سراسر مدرسه کنیم» در مدارس سراسر کشور با تشکیل حداقل یک کلاس در هر مدرسه خواهد بود. توفیق و سعادتمندی همه‌ی دست اندرکاران این وظیفه‌ی الهی را از درگاه خداوند متعال خواهانم.

   




ارسال توسط شبنم مختاری
ارسال توسط شبنم مختاری

 
13:531394/9/9 دوشنبه
معاون وزیر آموزش و پرورش:
میزان سواد والدین و پیشرفت تحصیلی فرزندان دو موضوع مهم و اثرگذار بر یکدیگر هستند

تمام افراد زیر 50 سال در کشور دارای یک پرونده سوادآموزی کامل هستند.

علی باقرزاده در نشست تخصصی نهضت سوادآموزی که با حضور مدیران و معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد اظهار کرد: هدف‌گذاری برای استان‌ها در زمینه توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌های سوادآموزی و بهره‌مندی مردم از این امکانات با توجه به فاکتورها و ویژگی‌های خاص برنامه‌ریزی می‌شود که با مدیریت صحیح می‌توان به این اهداف دست پیدا کرد

.

این مسئول اضافه کرد: تمام افراد زیر 50 سال در کشور دارای یک پرونده سوادآموزی کامل هستند که ویژگی‌های مختلف آنها را در حوزه آموزش و پرورش ارائه کرده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور عنوان کرد: با وجود بانک اطلاعاتی در حال تکمیل وزارت آموزش و پرورش، شناخت ما از افراد بی‌سواد کامل و بدون نقص نبوده و با کمبودهایی در این حوزه مواجه هستیم اما نسبت به گذشته رشد و اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است

 

 

.

باقرزاده با بیان اینکه سوادآموزی ابزاری برای نجات ملت‌ها است، خاطرنشان کرد: اقدام پیامبر گرامی اسلام پس از پیروزی در جنگ بدر که اسرای کفار و مشرکان را در ازای سوادآموزی به مسلمانان آزاد کرد، بی‌دلیل نبوده و نشان‌دهنده اهمیت آموزش و پرورش در دین اسلام است.

این مسئول ادامه داد: سایر بزرگان دینی در دوره معاصر نیز مانند امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری سوادآموزی را به عموم اقشار جامعه جزء امور ضروری دانسته‌اند و بر این موضوع تأکید کردند که نگاه مسئولان باید به برنامه‌های سوادآموزی یک دیدگاه جامع باشد

.

معاون وزیر تصریح کرد: آموزش پایه همیشه از سوی دولت‌ها انجام می‌شود و دلیل آن اهمیت توسعه امور آموزشی است؛ با نظارت مسئولان دولتی بر فعالیت‌های آموزشی سنین پایه این آموزش‌ها باید به درستی مدیریت شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور بیان کرد: بسیاری از اقدامات سوادآموزی جنبه اقتصادی ندارد چراکه برخی مدارس در نقاط دوردست ممکن است با یک، 2 یا 3 نفر تشکیل شود و هزینه فراوانی را به دولت تحمیل کند اما با توجه به ضرورت بهره‌مندی عموم افراد جامعه توجه به این آموزش‌ها لازم است.

وی با اشاره به اینکه رابطه مستقیمی بین میزان سواد والدین و پیشرفت تحصیلی فرزندان وجود دارد، تصریح کرد: میزان سواد والدین و پیشرفت تحصیلی فرزندان دو موضوع مهم و اثرگذار بر یکدیگر هستند که باید مورد توجه مدیران قرار بگیرد




تاریخ: دو شنبه 23 آذر 1394برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

    اخبار  

  باقرزاده در همایش کاهش فقر ، آموزش کودکان درموسسات غیر دولتی ، تجارب آموخته تاریخ خبر :  17/08/94
باقرزاده در مجامع جهانی همانند یونسکو آموزش ابتدایی سه نتیجه مفید کاهش فقر ، افزایش سلامت و امید به زندگی وایجاد جامعه ای پایدار مبنی بر اراده عمومی را بهمراه دارد .
 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی، علی باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در همایش کاهش فقر ، آموزش کودکان درموسسات غیر دولتی ، تجارب آموخته شرکت نمود و به ایراد سخنرانی پرداخت . این همایش به همت وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی به منظور ارائه مقالات برتر در خصوص راه کار های کاهش فقر آموزش کودکان درموسسات غیر دولتی ، تجارب آموخته در محل سالن همایش های این وزارت برپا شده بود. باقرزاده ضمن تشکر از برگزار کنندگان این همایش گفت : خدا را شکر می کنم که در این جلسه توفیق حضور دارم و از تجارب انسان های برگزیده ،خلاق وخیرخواه استفاده می کنم و از صحبت جناب آقای دکتر ربیعی بهره مند می گردم . به عنوان یک شهروند بر خود می بالم که وزیر یکی از گسترده ترین دستگاه های کشور خود درد آشنا و رنج کشیده از درد دیگران می باشد. وی با اشاره به اهمیت آموزش عمومی به عنوان یکی از حقوق اساسی انسان تصریح کرد : بر حسب وظیفه سازمانی خود ، اعتقاد دارم آموزش حق همه ی انسانها است ،وقتی از رنج آنها کاسته شود مطمئنا زندگی بهتری را تجربه خواهند کرد و نکته ظریف این که در اسناد بین المللی وقتی صحبت از آموزش می شود، منظور آموزش عمومی است. رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به نتایج پژوهش های مجامع جهانی در این خصوص افزود : ؛ بر اساس یافته ها و نتایج پژوهش های صورت گرفته در مجامع جهانی همانند یونسکو آموزش ابتدایی سه نتیجه مفید کاهش فقر ، افزایش سلامت و امید به زندگی وایجاد جامعه ای پایدار مبنی بر اراده عمومی را بهمراه دارد . معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص تاثیرات سطح تحصیل در کاهش فقر با بیان نتایج اعلام شده در این زمینه اعلام کرد : در بخش سلامت فرهنگستان علوم پزشکی آمده است، افرادی که تا حدود دوره متوسطه تحصیل می کنند 27 درصد کل دانش آموزان را تشکیل می دهند و افرادی که به دوره متوسطه نمی رسند یعنی حدود 12 درصد، بیشتر از افرادی که به دوره ی متوسطه می رسند فقر را تجربه می کنند. وی ادامه داد : طبق نتایج بدست آمده از منبع مذکور افرادی که دوره ابتدایی را می گذرانند ، به طور میانگین 10 سال عمرشان بیشتر است ،مادری که فرزند زیر یک سال دارد اگر تا سطح ابتدایی سواد داشته باشد ،نرخ مرگ ومیر او 50 درصد کاهش می یابد.. باقرزاده با اشاره به حمایت سازمان نهضت سواد آموزی از تشکل ها و موسسات مردم نهاد علاقه مند به فعالیت های سواد آموزی نیز اعلام کرد: در حال حاضر قریب به 19 هزار کودک بازمانده از تحصیل وجود دارد وسازمان نهضت سوادآموزی برای مقابله با این چالش حمایت های لازم را با پرداخت 20 درصد از سرانه آموزش به خود موسسه پیش بینی نموده است . معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی عنوان کرد: به هر حال این فرصت خوبی است تا سازمان نهضت سواد آموزی و موسسات علاقه مند تعامل لازم را در این خصوص انجام دهند ، دولت سازمان نهضت سوادآموزی را موظف کرده تا با رعایت ضوابط و قوانین به موسسات فعال کمک نماید. وی ادامه داد : این سازمان قصد دارد اقدام به تاسیس شبکه ای از موسسات غیردولتی برای جذب کودکان در معرض آسیب نموده و پس از شناسایی و پالایش از آن ها حمایت مادی و معنوی را با همکاری این موسسات فراهم نماید و هر موسسه واجد شرایط می تواند در هر استان به معاونت سواد آموزی مراجعه نموده و در چارچوب آیین نامه های موجود نسبت به همکاری اقدام لازم را انجام دهد .
منبع خبر :   روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی

 




تاریخ: دو شنبه 18 آبان 1394برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 
    اخبار  

  مدیر کل آموزش و پرورش عنوان کرد: تاریخ خبر :  16/08/94
سواد آموزی گام اول توسعه پایدار کشور است
 

 

محمد محسن بیگی با بیان اینکه سواد آموزی در دین مبین اسلام از جایگاه واهمیت خاصی برخوردار است ،گفت: پیامبر اسلام کافر مربی را محض تاکید براهمیت تعلیم و تربیت به فدیه آموختن سواد به مومنان بی سواد آزاد کرد. وی خواستار همکاری همه دستگاه ها ی اجرایی به منظور شناسایی افراد بی سواد و افراد بازمانده از تحصیل و ودانش آموزان ترک تحصیل شد. محسن بیگی با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته نزدیک به هزار دانش آموزدر استان ترک تحصیل کرده اند، گفت:این برای سیستم ما یک لکه تاریکی است و باید قبل از آنکه آموش و پرورش بداند چرا دانش آموزی به مدرسه نیامده است نماینده عالی دولت وفرماندار آن شهر بایدحساس باشد و به دنبال علت آن بگردد. مدیر کل آ موزش و پرورش استان کرمان با گله مندی از بعضی ادارات و دستگاه ها در بحث سوادآموزی گفت: بعضی وقت ها همکاری ها در قالب تفاهم نامه صوری است که بسیاری از آنها عملیاتی نمی شود. محمد محسن بیگی اظهار داشت: عدم همکاری و هماهنگی دستگاه ها آسیب ها را ماندگار می کند زیرا؛ وجود افراد بی سواد مشکلات اجتماعی، فرهنگی و انحرافی را برای جامعه ما در پی خواهد داشت. وی ایجاد حس درد جدی نسبت به ریشه کنی بی سوادی در استان را ضروری دانست و افزود: توجه جدی سیاست گزاران به اهمیت علم ودانش و سواد آموزی ضرورتی اجتناب ناپذیر است .
منبع خبر :   معاونت سواد آموزی کرمان




تاریخ: دو شنبه 18 آبان 1394برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 
    اخبار  

  دوره توجیهی کتاب دوره سوادآموزی خاص زنان در خراسان شمالی برگزارشد تاریخ خبر :  16/08/94
مودی از اجرای طرح آزمایشی کتاب خاص زنان، در سه شهرستان اسفراین، بجنورد و شیروان به تعداد 200 سوادآموز خبر داد و از کلیه شرکت کنندگان خواستار اجرای دقیق و مطلوب طرح شد.
 

 

مودی در مراسم افتتاحیه دوره که در کانون ریحانه برگزار گردید ضمن خیر مقدم به مدعوین و گرامیداشت روز 13 آبانماه پیام حضرت امام خمینی (ره) در زمان تأسیس نهضت سوادآموزی مبنی بر تبدیل فرهنگ وابسته به فرهنگ مستقل را پیام اصلی حرکت 13 آبانماه اعلام نمود. وی ضمن اشاره به موفقیت سوادآموزیی استان، فعالیت سوادآموزی خراسان شمالی را رو به رشد اعلام نمود. مودی از اجرای طرح آزمایشی کتاب خاص زنان، در سه شهرستان اسفراین، بجنورد و شیروان به تعداد 200 سوادآموز خبر داد و از کلیه شرکت کنندگان خواستار اجرای دقیق و مطلوب طرح شد. در ادامه نوایی مدیر پژوهش و تألیف کتب سازمان نهضت سوادآموزی کشور ضمن تشکر از استان خراسان شمالی و شرکت کنندگان نسبت به تبیین اهداف اجرای طرح اقدام نمود. وی از تألیف کتاب درسی علوم اجتماعی دوره انتقال توسط خراسان شمالی تشکر نموده و اعلام فرمود بیش از دوسوم استانهای سطح کشور خواستار دریافت کتاب خراسان شمالی جهت ارائه در کلاسها هستند. نوایی ضمن تبریک 13 آبان، خواستار انجام کار کیفی، محکم و قوی شد. وی اجرای طرح را بصورت تلفیقی در سه قالب کلاس، گروهی و فرد به فرد توصیه نمود و از تألیف 120 عنوان کتاب درسی و کمک آموزشی توسط سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد. در ادامه توسط نوایی مدیر پژوهش و تألیف کتب درسی سازمان نهضت سوادآموزی، خانم شجاعی و آقای محمد نژاد کتب درسی خاص زنان دوره سوادآموزی بصورت فنی و دقیق در دو کلاس جداگانه ارائه گردید. قابل ذکر است تعداد شرکت کنندگان در این دوره 50 نفر بوده و طرح بمدت حداقل 4 ماه و حداکثر 6 ماه در در سطح شهرستانها اجرا خواهد شد و در صورت خروجی مطلوب در سال 95 در سراسر کشور اجرا خواهد شد.
منبع خبر :   معاونت سواد آموزی خراسان شمالی




تاریخ: دو شنبه 18 آبان 1394برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

    اخبار  

  معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشوردر گفتگوبا خبرگزاری ایرنا قم: تاریخ خبر :  16/08/94
در حال حاضر حدود یک میلیون و 300 هزار نفر افراد بیسواد در گروه هدف باقی می مانند که باید در سال های آینده برای باسواد شدن آنها برنامه ریزی شود.
 

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قم علی باقرزاده در حاشیه جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش قم در گفتگویی با خبرگزاری ایرنا افزود: این افراد معادل حدود سه، چهار درصد جمعیت کشور هستند. وی افزود: در حال حاضر از این تعداد بی سواد حدود 270 هزار نفر زیر پوشش طرح سواد آموزی قرار گرفته اند کهامیدواریم این رقم تا پایان سال به 500 هزار نفر برسد. وی با بیان اینکه بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گروه هدف در گروه سنی 10 تا 49 سال قرار داده شده است، اظهار کرد: سواد آموزی برای افراد بالای سن 49 سال اگر کسی داوطلب باشد انجام می شود و در طول چهار سال گذشته در این گروه سنی نزدیک به یک میلیون و 100 هزار نفر باسواد شده اند. وی مهم ترین مساله را در این زمینه بحث مقاومت بیسوادان برای سواد آموزی بیان کرد و گفت: از این رو توسط دولت مشوق هایی برای آنها پیش بینی شده است که هر کس در این گروه سنی بتواند باسواد شود مبلغ یک میلیون و 340 هزار ریال به حساب فرد به عنوان تشویقی واریز می شود و اگر این فرد توسط اعضای خانواده آموزش ببیند و آموزش دهنده را دولت برای او انتخاب نکرده باشد، مبلغ شش میلیون و 700 هزار ریال به حساب فرد واریز می شود. وی افزود: همچنین اگر کسی فرد زیر 20 سال را زیر پوشش قرار دهد، 20 درصد به این مبلغ اضافه و برای کودکان کار نیز کمک آموزشی پرداخت می شود. و تصریح کرد: برای کودکانی که احتمال ترک تحصیل آنها وجود دارد و یا مشکل اقتصادی دارند دولت اختیاری به این سازمان داده است تا هزینه های آنها را تامین کند. معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت برای باسواد کردن مردم هیچ چیزی را از مقررات تا مشوق ها کم نگذاشته است، گفت: باید این شوق یادگیری در خود مردم ایجاد شود و دستگاه های اجرایی نیز به فراخور مسئولیتشان در این زمینه تلاش کنند. رئیس سازمان نهضت سواد آموزی خاطرنشان کرد: در قانون برنامه چهارم، تحصیل تا پایان دوره راهنمایی اجباری بود که امیدواریم این مساله در قانون برنامه ششم نیز پیش بینی شود. باقرزاده، در مورد پیشگیری از بیسوادی کودکان در سن تحصیل گفت: در قانون حمایت از حقوق کودک تحصیل به عنوان حق کودک تلقی شده است و هیچ کس نمی تواند این حق را از او بگیرد. وی با بیان اینکه مساله سواد آموزی باید تبدیل به یک دغدغه عمومی شود، گفت: برای جلوگیری از این امر باید همه جامعه همکاری کنند تا این مساله به یک رویکرد عمومی تبدیل شود و اگر دیدند کودکی در همسایگی آنها به مدرسه نمی رود این امر را به نهادهای قانونی گزارش دهند. وی با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال 90 بیش از 400 هزار نفر اتباع خارجی بیسواد داریم و آنها نیز در طرح های خاص خود مورد آموزش سواد آموزی قرار می گیرند، اعلام کرد: هزینه آموزش 18 هزار و 500 نفر آنها را دولت جمهوری اسلامی ایران تقبل کرده است و برای حدود سه هزار نفر نیز با مشارکت کمیساریای عالی پناهندگان طرح سواد آموزی آنها انجام می شود. معاون وزیر آموزش و پرورش روز چهارشنبه در سفر به استان قم در جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش قم شرکت کرد و نشستی نیز با حدود 80 نفر از آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی و 19 نفر از مدیران مراکز غیردولتی طرف قرارداد با فعالیت های سواد آموزی استان قم داشت. وی همچنین با استاندار قم نیز دیداری اختصاصی داشت.
منبع خبر :   معاونت سواد آموزی قم

 




تاریخ: دو شنبه 18 آبان 1394برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری


با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور:
نشست بخشداران، دهیاران و روسای شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان سنندج برگزار شد

با حضور باقرزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور، نشست بخشداران، دهیاران و روسای شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان سنندج به منظور پیگیری برنامه های حوزه سوادآموزی برگزار شد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، صبح امروز با حضور باقرزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور، معاون عمرانی استانداری، مدیرکل آموزش و پرورش کردستان، معاون سوادآموزی اداره کل، مدیران آموزش و پرورش نواحی یک و دو سنندج و منطقه کلاترزان، نشست بخشداران، دهیاران و روسای شوراهای اسلامی روستایی در سالن جلسات فجر سنندج برگزار شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در این نشست کاهش فقر، ‌افزایش سلامتی و فراهم نمودن زمینه برای ترویج جامعه سالم را سه نتیجه آموزش عنوان و خاطر نشان کرد: امروزه متاسفانه هزینه های سنگینی برای کودکان بازمانده از تحصیل و خارج از محیط آموزشی می دهیم که خشونت، سرقت، ‌زورگیری، ‌اعتیاد و قاچاق از مهم ترین پیامدهای آن است.

وی در پایان به قانون های بازدارنده نیز اشاره کرد و گفت: اگر والدین کودکان لازم التعلیم،‌ فرزندانشان را ازنعمت سواد محروم کنند؛ دادگستری خارج از نوبت به این موضوع رسیدگی خواهد کرد و همچنین در راستای سوادآموزی نیز از سال 95 افراد بی سواد10 تا 49سال، با محدویت هایی مواجه خواهند شد.

قربانی مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز در این نشست با اشاره به فرمان تاریخی امام خمینی(ره)‌ در خصوص سوادآموزی و با بیان اینکه سوادآموزی از تاکیدات مقام معظم رهبری( مد ظله العالی) ریاست محترم جمهور می باشد؛ اظهار داشت: این موضوع از مهم ترین سیاست های آموزش و پرورش است که وزیر محترم آموزش و پرورش نیز همواره بر ریشه کنی بی سوادی تاکید نموده است.

وی در پایان از بخشداران و دهیاران خواست با توجه به محدودیت‌های اعتباری آموزش و پرورش، افراد خیر و توانمند را در بحث مدرسه‌سازی و تجهیز مدارس شناسایی و مورد توجه قرار دهند.

در ابتدای این نشست سلیمانی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج، با بیان اینکه سوادآموزی از اولویت های راهبردی آموزش و پرورش استان می باشد؛ گفت: رسالت اصلی آموزش و پرورش ریشه کنی بی سوادی در میان جامعه هدف است.

وی کلیه مقولات اجتماعی را مرتبط با موضوع سواد و سوادآموزی دانست و اظهار داشت:‌ زیبنده ایران اسلامی نیست که شاهد افراد کم سواد و بی سواد در کشور باشیم.




تاریخ: دو شنبه 11 آبان 1394برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری


معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در سنندج :
توسعه سواد ، رکن اصلی بهبود زندگی مردم است

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور در نشست با بخشداران، دهیاران و روسای شوراهای اسلامی روستایی شهرستان سنندج گفت: توسعه سواد، رکن اصلی بهبود زندگی مردم است و بنابراین برای رفع بی‌سوادی باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده شود.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان،‌ صبح امروز در نشست دهیاران، بخشداران و شوراهای اسلامی شهر و روستاهای شهرستان سنندج، باقر زاده معاون وزیر و رئیس نهضت سواد آموزی کشور، با بیان اینکه امروز هر چیزی که منجر به زندگی بهتر انسان ها شود عنوان سواد بر آن تعلق می گیرد؛ اظهار داشت: سه عنصر آموزش، ‌بهداشت و رفاه از ارکان اصلی زندگی بهتر در جامعه می باشد و آموزش در درجه اول اهمیت قرار دارد.

وی با بیان اینکه دهیاران، بخشداران و شوراهای اسلامی شهر و روستا حلقه اتصال مردم و حاکمیت هستند؛ گفت:‌ شما منتخبان مردم به عنوان شخص آگاه باید سهم خود را در بحث سوادآموزی مشخص و از تمامی ظرفیت ها در راستای ریشه کنی بیسوادی استفاده کنید.

باقرزاده با اشاره به وظیفه دهیاران در راستای سوادآموزی گفت: دهیاران می توانند در کنار فعالیت روزمره خود، با دریافت حق الزحمه در آموزش بی سوادان مشارکت نموده و بی سوادان را نیز به امر سواد آموزی تشویق و هدایت کنند.

به گفته وی براساس سیاست‌های دولت در راستای ترغیب مردم به سوادآموزی، اگر فرد بیسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال بوده و به وسیله فرد باسواد دیگری حتی اگر از اعضای خانواده وی نیز باشد و سواد خواندن و نوشتن را فرا گیرد، مبلغ 670 هزار تومان هزینه نقدی به صورت تشویقی دریافت می‌کند.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور کاهش فقر، ‌افزایش سلامتی و فراهم نمودن زمینه برای ترویج جامعه سالم را سه نتیجه آموزش عنوان و خاطر نشان کرد: امروزه متاسفانه هزینه های سنگینی برای کودکان بازمانده از تحصیل و خارج از محیط آموزشی می دهیم که خشونت، سرقت، ‌زورگیری، ‌اعتیاد و قاچاق از مهم ترین پیامدهای آن است.

وی در پایان به قانون های بازدارنده نیز اشاره کرد و گفت: اگر والدین کودکان لازم التعلیم،‌ فرزندانشان را ازنعمت سواد محروم کنند؛ دادگستری خارج از نوبت به این موضوع رسیدگی خواهد کرد و همچنین در راستای سوادآموزی نیز از سال 95 افراد بی سواد10 تا 49سال، با محدویت هایی مواجه خواهند شد.





تاریخ: دو شنبه 11 آبان 1394برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 
    اخبار  

  مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجانشرقی خبر داد: تاریخ خبر :  11/08/94
آموزش وپرورش تیکمه داش در جذب افراد بی سواد رتبه اول استان را کسب کرد
 

 

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجانشرقی ، پاشایی گفت: برابر ارزیابی هفته ای از فعالیتها و عملکرد سوادآموزی ادارات آموزش وپرورش درجذب افراد بی سواد ، ادارات آموزش وپرورش مناطق تیکمه داش ، آذرشهر و ناحیه 3 تبریز به ترتیب رتبه های اول ، دوم و سوم را کسب نموده اند. وی با بیان اینکه این موفقیت مرهون تلاش و کوشش شبانه روزی مسئولین دلسوزو همکاری کلیه عوامل اداری و آموزشی مجموعه ادارات آموزش وپرورش مناطق است از کلیه تلاشکران عرصه سوادآموزی قدردانی کرد. مدیر آموزش و پرورش استان ضمن قدردانی مجدد از نواحی و مناطق فعال استان توجه جدی و بیش از پیش سایر مناطق که آمار کمتری در این خصوص داشته اند را خواستار شد. وی در پایان ازکلیه مسئولین سوادآموزی نواحی ومناطق خواست درشناسایی وجذب افراد بیسواد با استفاده از تمام پتانسیل وظرفیتهای موجود نهایت تلاش ومدیریت را داشته باشند.
منبع خبر :   معاونت سواد آموزی آذربایجانشرقی




تاریخ: دو شنبه 11 آبان 1394برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 
    اخبار  

  هشتمین نشست شورای آموزش و پرورش استان یزد برگزارشد تاریخ خبر :  10/08/94
احمد شیرزاد گفت :سوادآموزی استان با شناسائی ، پالایش و جذب قریب 3 هزار و 600 نفر از اولیای بیسواد دانش آموزان که در گروه سنی زیر 49 سال قرار داشتند
 

 

مدیرکل آموزش و پرورش از برتری استان در اجرای طرح پروژه مهرو بازگشائی مدارس و کسب مقام اول یزد در اجرای طرح باسوادی والدین دانش آموزان در بین استانهای کشورخبرداد به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد هشتمین نشست شورای آموزش و پرورش استان یزد با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار و سایر اعضا درسالن شهید ساداتی برگزارشد دراین نشست معاون سیاسی امنیتی استانداریزد از زحمات تمامی دست اندرکاران تعلیم وتربیت استان برای آغاز هرچه بهتر سال تحصیلی جدید قدردانی کرد "محمد علی طالبی " با اشاره به برگزاری دو انتخابات مهم در سالجاری نقش خطیر فرهنگیان در برگزاری این انتخابات را خاطرنشان کرد و افزود : فرهنگیان علاوه بر نقش مرجعیتی که درجامعه دارند همواره نقش موثری در برگزاری انتخاب ایفا نموده اند. طالبی با یادآوری وضعیت خاص منطقه و تنگناهای مالی کشور ، نگاه منطقی به مسائل و مشکلات را یک ضرورت دانست . وی همچنین با توجه به پیش بینی ها و هشدارهای هواشناسی ، بر آمادگی مدارس در فصل زمستان تاکید کرد و از مسئولان و دست اندرکاران مدارس خواست مقدمات لازم دراین زمینه را فراهم نمایند . درابتدای این نشست مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد از برتری استان یزد دراجرای طرح پروژه مهر و بازگشائی مدارس کشور خبرداد و افزود : استان یزد با کسب 100 امتیاز مقام برتر کشور دراجرای برنامه های پروژه مهر و بازگشائی مدارس را کسب کرده است "احمد شیرزاد " همچنین به کسب مقام اول استان در اجرای طرح باسوادی اولیای دانش آموزان اشاره کرد و افزود : سوادآموزی استان با شناسائی ، پالایش و جذب قریب 3 هزار و 600 نفر از اولیای بیسواد دانش آموزان که در گروه سنی زیر 49 سال قرار داشتند توانست مقام اول اجرای این طرح در کشور را از آن خود نماید . وی همچنین ارزیابی دبیرخانه های شورای آموزش وپرورش شهرستانها و مناطق استان را خاطر نشان کرد و از تلاش و همراهی تمامی اعضای شورای آموزش وپرورش استان ، شهرستانها ومناطق قدردانی نمود "شیرزاد" همچنین گزارشی از اقدامات آموزش و پرورش استان برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز مدارس به ویژه درمقطع ابتدائی ، صدور احکام رتبه بندی معلمان ، مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی مدارس که بعضا موجب قطع برق وگاز مدارس شده است رابه شورا ارائه نمود درادامه رئیس ستاد اقامه نماز استان با مرور وضعیت اقامه نماز در مدارس از تمامی دست اندرکاران اقامه این فریضه الهی در آموزشگاهها قدردانی کرد
منبع خبر :   معاونت سواد آموزی یزد




تاریخ: دو شنبه 11 آبان 1394برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 
    اخبار  

  جلسه شورای پشتیبانی سواد آموزی استان زنجان برگزار شد تاریخ خبر :  11/08/94
مرتضی تمجیدی مدیر کل آموزش وپرورش استان ابراز امیدواری کرد که با همکاری دستگاههای اجرایی گام های موثری در جهت کاهش آمار بی سوادان گروه سنی10تا49 سال برداشته شود.
 

 

جلسه پشتیبانی سواد آموزی استان زنجان با حضور مدیر کل امور اجتماعی وفرهنگی استانداری ، مدیر کل آموزش وپرورش استان ، معاون سواد آموزی اداره کل آموزش وپرورش استان وسایر مسئولین دستگاه های اجرایی دعوت شده صبح امروز در محل سالن ولایت استانداری برگزار شد. به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، در این جلسه مسیح اله سلطانی مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان در سخنان خود گفت: بحث سواد آموزی بحث مهمی است که دولت در صدد بهبود کیفیت آن است و اینکه درصد باسوادی از حدود سی در صد در اوایل انقلاب به 90 درصد در حال حاضر رسیده است خود حاصل فعالیت های زیاد در این حوزه است که قابل تقدیر می باشد. وی افزود در وضعیت فعلی ما نمی توانیم آموزش را درنهضت سواد آموزی به صورت بخشی ببینیم بلکه فرا بخشی باید عمل نموده واز ظرفیت سایر دستگاههای اجرایی استان در این زمینه بهره برد. این مقام مسئول ادامه داد: در کنار کمیت آموزش باید کیفیت را نیز مدنظر قرار دهیم وبحث اطلاع رسانی توسط کلیه دستگاههای اجرایی مرتبط، خیلی حائز اهمیت می باشد علی الخصوص بحث محدودیت هایی که برای افراد بی سواد گروه سنی 10تا49 سال اعمال خواهد شد، باید به اطلاع عموم مردم رسانده و از توان سازمان های مردم نهاد نهایت بهره برداری صورت پذیرد. در ابتدای جلسه مرتضی تمجیدی مدیر کل آموزش وپرورش استان ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین ابراز امیدواری کرد که با همکاری دستگاههای اجرایی گام های موثری در جهت کاهش آمار بی سوادان گروه سنی10تا49 سال برداشته شود. در ادامه جلسه هادی احمد نیا معاون سواد آموزی اداره کل آموزش وپرورش استان زنجان گزارشی از وضعیت سواد آموزی استان ارائه وبه تبیین سیاست های سواد آموزی در سال94 پرداخت وانتظارات اداره کل آموزش وپرورش استان از سایر دستگاههای اجرایی را بیان نمود. وی در سخنان خود به محدودیت هایی که قرار است برای افراد بی سواد این گروه سنی در نظر گرفته شود اشاره کرد وگفت: راهنمایی ورانندگی صدور گواهینامه برای این قبیل افراد را منوط به اخذ گواهینامه سواد آموزی نموده و تمدید وصدور گواهینامه کسب وکار برای بی سوادان نیز درصورت آموختن ودریافت گواهینامه قبولی صورت خواهد گرفت. احمدنیا افزود: سازمان بهزیستی نیز به مشمولین تحت پوشش خود که در این گروه سنی قرار دارند به شرطی کمک خواهد نمود که حتما سواد را آموخته باشند. در پایان نمایندگان ادارات بهزیستی،اداره کل تعاون ، کار ورفاه اجتماعی،کمیته امداد امام(ره) وسازمان جهاد کشاورزی به ارائه نقطه نظرات وعملکرد خود در این خصوص پرداختند.
منبع خبر :   معاونت سواد آموزی زنجان




تاریخ: دو شنبه 11 آبان 1394برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 30
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 32552
تعداد مطالب : 600
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


حذف لینک مخفی ما حرام بوده و عواقب اخروی خواهد داشت

   السلام علیک یا سلطان خراسان

height="300" style="position:fixed; right:0px; top:0px; margin:0px; padding:0px"> Fixed Pic by www.1abzar.com ---> دریافت کد خداحافظی

دریافت کد پیغام خوش آمدگویی

t
khabarkhoon.com
تاریخ روز
=367DB3&kadr=1&shahr=17-1">