......آموزشیاران پرچمداران سوادآموزی
بسوی نوربا سوادآموزی با عزم ملی و مدیریت جهادی


مدیرکل آموزش و پرورش قزوین:
قزوین 32 هزار بی‌سواد دارد

 

 

 


مدیرکل آموزش و پرورش قزوین در جلسه شورای آموزش و پرورش استان گفت: این استان هم‌اکنون 32 هزار نفر بی‌سواد دارد که برای کاهش آمار آن برنامه‌ریزی شده است.
به گزارش
 
 
 
 
از قزوین، سالار قاسمی در پنجمین نشست شورای آموزش و پرورش این استان که در محل دفتر استاندار قزوین برگزار شد، اظهار کرد: این استان هم‌اکنون 32 هزار نفر بی‌سواد دارد که 7 هزار نفر از آنان اولیای دانش‌آموزان هستند و برای کاهش آمار آن برنامه‌ریزی شده است.

 

وی در تشریح برنامه‌های حوزه مدیریتی خود بیان کرد: مجموعه‌ای از برنامه‌های عملیاتی در این اداره کل تدوین شده که یکی از آن‌ها ارتقای کیفیت نظارت و بازدیدهاست و در بخش دیگری، کیفی‌سازی جلسات شورای معاونین مدنظر قرار دارد.

 

 

دبیر شورای آموزش و پرورش استان قزوین افزود: با توجه به اهمیت فعالیت مدیران مدارس و تأثیر عمده آن‌ها در این زمینه، نکاتی نوشته شده است که مدیران مدارس بر اساس آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

 

 

قاسمی عنوان کرد: در حوزه قرآن، عترت و نماز مدارس نیز مباحثی همچون توسعه و ترویج برنامه‌های قرآنی، برنامه‌های مربوط به عترت و اهل بیت(ع)، تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و پرورشی، مسابقات قرآن، عترت و نماز و همچنین استعدادیابی دانش‌آموزان از جمله برنامه‌های عملیاتی این اداره کل است.

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین ساماندهی تشکل پیشتازان و فرزانگان و همچنین فعال‌سازی مجامع اعضا و مربیان آن‌ها را از دیگر برنامه‌های حوزه مدیرتی خود برشمرد.

 

 

وی ادامه داد: در زمینه برنامه‌های حوزه تربیتی نیز جشنواره فناوری تدریس و مدیریت با رویکرد دلپذیر کردن یادگیری، جشنواره یادگیری‌های عملکردی، کیفیت‌بخشی به کلاس‌های چندپایه، ارتقای کیفیت شورای معلمان و انسداد مبادی بی‌سوادی از سیاست‌های اداره کل آموزش و پرورش قزوین به شمار می‌رود.

 

دبیر شورای آموزش و پرورش استان قزوین با تأکید بر ضرورت ارتقای نشاط در سطح مدارس و در میان دانش‌آموزان این استان بیان کرد: در این راستا ضرورت کیفیت‌بخشی به درس تربیت بدنی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه برنامه‌های مهم دیگری در حوزه یاد شده به اجرا درمی‌آید و برگزاری المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای در استان قزوین همزمان با سراسر کشور از جمله آن‌هاست.




تاریخ: چهار شنبه 30 مهر 1393برچسب:قزوین 32 هزار بی‌سواد دارد----,
ارسال توسط شبنم مختاری


 

چهارمین نشست هم اندیشی مسئولین سوادآموزی مناطق 14گانه برگزار گردید.

        در ابتدای این نشست پس از تلاوت آیاتی از کلام ا.. مجید،مهدوی معاون سوادآموزی بنا به ضرورت و اهمیت،اولین دستور جلسه را به بحث تعیین وضعیت اولیای بی سواد دانش آموزان و آموزش آنان پرداخت و از شرایط کنونی در برخی از مناطق انتقاد کرد و نقش محوری مدیران مناطق  برای حضور در این عرصه را مطالبه نمود.در ادامه با تعیین ضرب العجل برای اتمام تعیین وضعیت اولیای بی سواد از سوی مناطق به موضوع بهره گیری از ظرفیت مدیران مدارس و شرکت ها پرداخت.در ادامه ی جلسه مسئولین سوادآموزی مناطق نقطه نظرات خود را پیرامون چالش های موجود،ارسال داده های آماری و بهره گیری از ظرفیت های شرکت های خدمات آموزشی بیان نموده و در پایان به سوالات مربوط پاسخ لازم ارائه شد...

 

 




ارسال توسط شبنم مختاری

 

 

                                               

 

 

                                                       

 

 
 
 
 
 
 
 

1393/7/29 سه شنبه

معاون اداره آموزش و پرورش آبیک خبر داد

اجرای طرح «روز با نشاط» در 4 مدرسه آبیک

 

شنبه رئیس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش قزوین گفت: طرح «سباح» در مدارس قزوین اجرایی می‌شود.رئیس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش استان قزوین از اجرای طرح آموزش شنا «سباح» پس از 2 سال وقفه در مدارس این استان خبر داد.

مراسم افتتاحیه المپیاد ورزشی درون‌ مدرسه‌ای دانش آموزان دختر و پسر شهرستان آبیک طی دو روز به صورت نمادین در دبستان دخترانه فجر اسلام و دبستان پسرانه جوادالائمه (ع) با حضور اسماعیل عبادی کماندار طلایی بازیهای آسیا یی ،رئیس اداره تربیت بدنی اداره کل استان قزوین و سایر مسئولین شهری و آموزش و پرورش شهرستان آبیک برگزار شد.

حسین کیایی در مراسم آغاز المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای شهرستان آبیک در دبستان پسرانه جوادالائمه (ع) برگزار شد، اظهار کرد: در سند چشم‌انداز آموزش و پرورش برای داشتن دانش‌آموزانی خوش‌فکر، خوش‌ذوق، پویا و پر تلاش با جسمی سالم و افکاری نوین برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری که تحصیل باید با تهذیب و ورزش همراه باشد، افزود: المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای با هدف تحقق بخشیدن به این فرمایش مقام معظم رهبری در مدارس روشن شده است.

این مسئول تأکید کرد: از دانش‌آموزان درخواست می‌شود درس تربیت بدنی را خوب درک و باور کرده و خوب به مطالب موجود در آن عمل کنند تا به اهداف والای تربیت بدنی در آموزشگاه‌ها دست یابند.

رئیس اداره تربیت بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش قزوین اضافه کرد: دانش‌آموزان باید از تربیت بدنی درس جوانمردی، چگونگی استحکام پایه‌های اعتقادی، بارور کردن و شکوفایی استعدادها، احترام گذاشتن به بزرگترها و چگونگی تبدیل شدن به قهرمان ملی شدن را بیاموزند.

کیایی تصریح کرد: برگزاری المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای فرصتی است تا خانواده‌ها به ورزش بیشتر اهمیت داده و بتوانند مدیران مدارس و دبیران ورزش را در نهادینه کردن فرهنگ ورزش یاری رسانند.

وی با تأکید بر حمایت همه جانبه مسئولان شهرستان آبیک برای اجرایی شدن اهداف آموزش و پرورش افزود: همیشه کارهای بزرگ، موفقیت‌های بزرگ و پروژه‌های عظیم در زیر سایه تنگناها و مشکلات به دستان توانمند مردان بزرگ به دست آمده است.

این مسئول بیان کرد: از مسئولان درخواست می‌شود در اجرای طرح المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای، مدیران و آموزگاران ورزشی را یاری رسانند.

کیایی یادآور شد: دانش‌آموزان مدیران آینده نظام خواهند بود بنابراین باید دانش‌آموزانی با جسمی سالم و تندرست، خوش‌فکر و خوش‌سلیقه و با روحیه شاداب تحویل جامعه دهیم.


حسین کیایی ادامه داد : به دلیل کمبود و نبود اعتبارات و عدم تخصیص اعتبارات مناسب، اجرای طرح آموزش شنا در پایه سوم ابتدایی مدارس ابتدایی استان قزوین به مدت دو سال متوقف شده بود.

وی افزود: با توجه به مشارکت اداره‌کل ورزش و جوانان استان قزوین و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری قزوین، طرح آموزش شنا «سباح» در نواحی یک و دو آموزش و پرورش استان قزوین آغاز شده است.

این مسئول ادامه داد: در هفته‌های آتی و به زودی، تمام شهرستان‌های استان قزوین زیر پوشش طرح آموزش شنا «سباح» قرار گرفته و در مدارس شهرستان‌ها به اجرا در می‌آید.

رئیس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه تمام طرح‌های ملی آموزش و پرورش در مدارس استان قزوین در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: همچنین در پایه دوم ابتدایی طرح ژیمناستیک، پایه سوم شنا، پایه چهارم طرح طناب‌زنی و در پایه پنجم تنیس روی میز در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: در پایه ششم طرح دو و میدانی، پایه هفتم طرح بسکتبال و پایه هشتم طرح والیبال در مدارس استان قزوین اجرا می‌شود.

این مسئول یادآور شد: برای سال‌های تحصیلی بالاتر طرح‌های جدیدی در راه است

کماندار طلایی آسیا  در این مراسم اظهار کرد: در دین اسلام به فعالیت در سه رشته ورزشی تیراندازی، شنا و اسب‌سواری تأکید و سفارش شده است.

اسماعیل عبادی افزود: امام سجاد(ع) فرموده است که بر بدن حقی است که باید آن را ادا کرد یعنی باید با سالم نگه داشتن و قوی نگه داشتن بدن حقش را ادا کرد.

وی ادامه داد: از سه طریق یعنی ورزش، تغذیه مناسب و خواب به موقع می‌توان سلامتی و تندرستی بدن را حفظ کرد و آن را به دست آورد.

این قهرمان ملی خاطرنشان کرد: مطلوب است دانش‌آموزان پس از کشف استعدادهای ورزشی خود در المپیاد در راستای همان رشته ورزشی کشف شده خود گام بردارند تا به پیشرفت‌های مطلوبی در آینده دست یابند.

 

اسماعیل عبادی کماندار تیم ملی ایران در بازی‌های آسیایی در مسابقات کامپوند با اشاره به مهم دانستن اهمیت به کودکان و آموزش در دوران کودکی اظهار داشت: ترویج ورزش در دوران کودکی، یک چیزی است که در کشور بسیار کم رنگ است و کمتر به آن توجه می شود.

کماندار تیم ملی ایران  گفت: بیشتر قهرمان ها و ورزشکاران ما در سنین بالا به یک ورزش روی می آورند و وقت کمتری برای پرورش استعدادهای خود دارند. ما باید در سنین کودکی استعداد فرزندانمان را کشف کنیم و به آن ها در شکوفا کردن استعدادشان کمک کنیم.
وی بیان داشت:
نه تنها مسئولین شهرستان آبیک بلکه تمامی مسئولان کشوری باید در این امر ورود پیدا کنند و بحث استعدادیابی را در کشور کسترش دهیم تا کودکان از دوران ابتدایی بدانند که در چه ورزشی استعداد دارند و می توانند پیشرفت کنند و برای کشور در جهان و آسیا مدال آفرین باشند

 
 
 

 




ارسال توسط شبنم مختاری

  معاون وزیرور ییس سازمان سواد آموزی کشور درشیراز: تاریخ خبر :  27/07/93

رویکرد آموزش فرد به فرد و تقویت مشارکت بخش غیردولتی در دستور کار سازمان نهضت سواد آموزی قرار دارد و با این روش می‌توان فرصت های شغلی جدیدی تعریف کرد.

 


 

به گزارش اداره اطلاع رسانی وروابط عمومی آموزش وپرورش فارس، علی باقرزاده عصر امروز در شورای آموزش و پرورش استان که با حضوراستانداروجمعی از مدیران کل وفرمانداران شهرستانهای استان برگزار شد،  با تأکید بر لزوم توجه هرچه بیشتر به مقوله آموزش سواد، اظهار کرد: توجه به آموزش و میزان توجه به آن در نقاط مختلف دنیا متفاوت است و بخشی از آن با حوزه اعتبارات و هزینه در این زمینه ارتباط دارد.



ادامه مطلب...
ارسال توسط شبنم مختاری

 اخبار  

 


  شهر تهران : آغازآموزش اعضای بیسواد خانواده دانش‌آموزان از مهرماه تاریخ خبر :  28/07/93

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به اجرای گسترده طرح آموزش اعضای بیسواد خانواده دانش‌آموزان در سال جاری گفت: فهرست و مشخصات کامل افراد بیسوادی که در خانواده دانش‌آموز وجود دارند استخراج و به مدیر مدرسه ابلاغ شده است. وی موظف است این افراد را از ابتدای امسال به فعالیت‌های سوادآموزی دعوت کند

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 


 

 

به نقل از ایسنا، علی باقرزاده با بیان اینکه شناسایی، اولین مرحله برای برنامه‌ریزی آموزش چه در خردسالان و چه بزرگسالان است، اظهار کرد: متاسفانه از گذشته نظام آماری یکپارچه‌ای در رابطه با وضعیت سوادآموزی بزرگسالان وجود نداشته است و به همین خاطر برای شناسایی بیسوادان با مشکلاتی روبرو هستیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور افزود: اکنون طرح آموزش چهره به چهره و با روش شناسایی خانه به خانه در حال انجام است. بر این اساس سعی می‌کنیم مسئولیت آموزش هر عضو شناسایی شده از جامعه هدف را به نزدیک‌ترین فرد به لحاظ شخصیتی، عاطفی و ارتباطی با فرد محول کنیم. زیرا معتقدیم آموزش پایه‌دار درسایه رابطه دوستانه، حسنه و توام با انگیزه در هر دو طرف آموزش دهنده و آموزش گیرنده شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه طرح خانه به خانه طی سه سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است، تصریح کرد: در سال‌های 89 و 90، شش تا هفت درصد فعالیت‌های سوادآموزی از طریق آموزش فرد به فرد صورت می‌گرفت، اما در سال 93 نزدیک به 92 درصد فعالیت‌های ما اینگونه انجام می‌شود.

باقرزاده با اشاره به اجرای گسترده طرح آموزش اعضای بیسواد خانواده دانش‌آموزان در سال جاری خاطر نشان کرد: فهرست و مشخصات کامل افراد بیسوادی که در خانواده دانش‌آموز وجود دارند استخراج و به مدیر مدرسه ابلاغ شده است. وی موظف است این افراد را از ابتدای امسال به فعالیت‌های سوادآموزی دعوت کرده و امر آموزش را از طریق معلمان، اعضای باسواد خانواده، خود دانش‌آموزان و یا موسسات طرف قرارداد دنبال کند.

وی افزود: گروه مخاطب ما افراد 10 سال سن به بالا هستند. آموزش و پرورش در تلاش است تا کودکان زیر 10 سال جامانده از تحصیل را نیز تحت پوشش قرار دهد تا دیگر بیسواد تولید نشود.

 

منبع خبر :   معاونت سواد آموزی شهرتهران

 

 




تاریخ: سه شنبه 29 مهر 1393برچسب: معاونت سواد آموزی شهرتهران,
ارسال توسط شبنم مختاری

اخبار  


  معاون وزیر آموزش و پرورش ورئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور عنوان کرد: تاریخ خبر :  28/07/93
98 درصد شهروندان ایرانی در گروه سنی 10 تا 19 سال باسواد هستند/نرخ رشد باسوادی در فارس دو درصد بالاتر از میانگین کشوری است
 

 

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، علی باقرزاده در جمع خبرنگاران شرکت کننده در نشست خبری در شیراز، با اشاره به سه اصل پذیرفته شده در تمامی اسناد بین‌المللی حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: تضمین و دسترسی همه افراد به آموزش به ویژه کودکان، تضمین کیفیت آموزشی و تربیت شهروند جهانی، سه اصل پذیرفته شده در تمامی اسناد بین‌المللی حوزه آموزش و پرورش است.




ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 29 مهر 1393برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

اخبار  


  آقای باقرزاده دردوازدهمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان نهضت سواد آموزی: تاریخ خبر :  22/07/93
مسائل آموزشی باید در اولویت اول گروه های اعزامی قرار گیرد . بازدیدهای استانی بهترین موقعیت برای آموزش عوامل استانی است و هنگام یادداشت ضعف ها باید راهکارهای اجرایی برای رفع آن ارایه شود

 


 

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی دوازدهمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان نهضت سواد آموزی روز سه شنبه مورخ 93/7/22 در سالن جلسات سازمان تشکیل گردید.  آقای باقرزاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در این  نشست که به  منظور فعالیت ها ی جاری سازمان ،بررسی نتایج بازدید گروه های اعزامی و میزان پیشرفت کار اجرای طرح باسواد کردن اولیای بی سواد تشکیل شده بود ، ضمن تبریک عید غدیر خم تاکید کرد: . بازدیدهای استانی بهترین موقعیت برای آموزش همکاران و عوامل استانی است و هنگام یادداشت  ضعف های استان ها، باید راهکارهای اجرایی  برای رفع آن  ارایه شود.
این جلسه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید شروع گردید و سپس سرگروه های مربوط  گزارش ماموریت خود  در 8 استان را ارائه نمودند . بررسی  گزارش میزان پیشرفت کار اجرای طرح باسواد کردن اولیای بیسواد در استانها برنامه بعدی این نشست بود که توسط مدیران واحد تخصصی ارائه گردید.
 
 در پایان موارد زیر مورد تاکید قرار گرفت:
1)     مشکلات موجود درپرداخت حق التدریس معلم در نیمه اول سال، پیگیری و رفع گردد.  
2)     یک گزارش مدیریتی از مجموع گزارش مأموریت ها برای  مقام عالی وزارت  تهیه شود.
3)     امسال یک اعتبار به استانها برای آموزشِ آموزش دهنده ها و تبلیغات داده شده است از سوی واحدهای مربوطه پیگیری و گزارش شود.
۴)      اعمال ثبت نام برای افراد فرد به فرد تا 15 نفر می باشد و بیش از 15 نفر نبایستی سامانه اجازه ثبت دهد.
۵)     جلسه معاونین سوادآموزی استانها در تاریخ 26 و 27 آذر ماه به صورت دوره ضمن خدمت در مرکز آموزشی شهید سعیدی مشهد برگزار خواهد شد
منبع خبر :   روابط عمومی سازمان
 




ارسال توسط شبنم مختاری

دوره های سوادآموزی و اهداف آن

چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۲

ساختار آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی در هشتصد و سی و سومین جلسه ی شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ 19/11/ 89 تصویب شد . بر اساس این مصوبه ساختار آموزشی مرحله ی اول آموزش بزرگسالان ( سوادآموزی) شامل سه دوره تحصیلی به شرح ذیل است :

 

1- دوره سوادآموزی

 

2- دوره تحکیم سواد

3- دوره انتقال


1- دوره سواد آموزی : دوره ای است که به منظور دستیابی افراد بزرگسال به حد اقل سواد طراحی و اجرا می شود.

2- دوره انتقال : دوره ای است که فرصت ادامه تحصیل برای کسانیکه دوره سواد آموزی را گذراندهاند یا کسانی که فاقد شرایط ادامه تحصیل در آموزش و پرورش رسمی هستند فراهم می سازد.

3- دوره تحکیم سواد: دوره ای است که به منظور دستیابی افراد بزرگسال به حد اقل سواد طراحی و اجرا می شود.


4- بزرگسال بی سواد : افراد بی سواد بالاتر از 10 سال تمام که از تحصیل باز مانده اند، طبق اساسنامه نهضت سواد آموزی ، بزرگسال محسوب می شود.

5- سواد آموز: فردی است که برابر ضوابط نهضت سواد آموزی در یکی از دوره های سواد ـآموزی ثبت نام و به یادگیری بپردازد.


 

اهداف دوره سوادآموزی :

1- کسب مهارت خواندن، موشتن، درک و فهم متن های ساده فارسی.

2- انجام محاسبات ریاضی در حد چهار عمل اصلی.

3- آشنایی با قرآن و کسب مهارت های اولیه روخوانی قرآن.

4- آشنایی با معارف دینی و فرهنگ اسلامی


 

اهداف دوره انتقال :

1- گسترش مهارتهای خواندن ، نوشتن ، درک مطلب و کاربرد آن در زمدگی .

2- گسترش فرهنگ و معارف دینی  و توانمند سازی افراد در بکارگیری دستورات دینی در زندگی فردی.

3- آشنایی بیشتر با مفاهیم ریاضی ، علوم و توانمند ی آنان در زندگی روزمره .

4- رشد بینش اجتماعی ، فرهنگی وسیاسی بزرگسالان.


 

ارزش تحصیلی دوره سواد آموزی معادل با سوم ابتدایی است و دارندگان گواهینامه ی دوره سواد آموزی ، مجاز به ادامه تحصیل در دوره انتقال یا شرکت در دوره تحکیم هستند.

« جدول مواد درسی دوره ی سواد آموزی: »

مواد درسی

فارسی

ریاضی

قرآن و فرهنگ اسلامی

جمع ساعت

ساعات آموزشی در هفته

تا پایان جلسه 54

8

2

2

12

از جلسه 55

12

3

3

18

جمع


260

70

70

400

 

برنامه هفتگی در دوره سواد آموزی تا جلسه 54 در هفته 6 جلسه دو ساعتی و از جلسه 55 در هفته 6 جلسه 3 ساعتی خواهد بود.

مدت دوره ی سواد آموزی حداقل 400 ساعت است که با توجه به شرایط محیطی و نیاز مخاطبان حد اکثر تا 550 ساعت دقابل تغییر است.


« جدول مواد درسی دوره ی انتقال : »

 

ساعات آموزشی در هفته

جمع کل ساعات آموزشی در دوره

حضوری

غیر حضوری

جمع

حضوری

غیر حضوری

جمع ساعت

ادبیات فارسی

فارسی

6

2

8

120

40

160

املاء

3

1

4

60

20

80

ریاضی

5

1

6

120

40

160

فرهنگ و معارف اسلامی

قرآن

1

1

2

40

20

60

فرهنگ اسلامی

3

1

4

80

20

100

علوم تجربی

3

1

4

90

30

120

علوم اجتماعی

3

1

4

90

30

120

جمع کل

24

8

32

600

200

800

منبع : کتاب راهنمای عمل دوره های سوادآموزی از انتشارات سازمان نهضت سواداموزی

 

 




تاریخ: دو شنبه 21 مهر 1393برچسب:دوره های سوادآموزی و اهداف آن-----,
ارسال توسط شبنم مختاری


    اخبار  


  شورای پشتیبانی سوادآموزی به ریاست استانداراردبیل درمحل استانداری تشکیل گردید. تاریخ خبر :  20/07/93
دکترسپهری مدیرکل آموزش وپرورش استان برضرورت پشتیبانی از سوادآموزی اشاره نمودند



 


دراین جلسه که بطور مشترک با شورای آموزش وپرورش استان تشکیل شده بود ابتدا دکترسپهری مدیرکل آموزش وپرورش استان برضرورت پشتیبانی از سوادآموزی اشاره نمودند وسپس اکبری فر معاون سوادآموزی استان گزارشی از وضعیت سوادآموزی استان ارائه وانتظارات حوزه سوادآموزی از جلسه را مطرح کردند.درادامه دکترخدابخش استانداراردبیل گام اول ریشه کنی بیسوادی را پوشش کامل کودکان لازم التعلیم عنوان نموده وبرآموزش اولیای بیسواد دانش آموزان وانجام تبلیغات از طریق صداوسیماتاکیدنمودند .

 

منبع خبر :   معاونت سواد آموزی اردبیل

 




ارسال توسط شبنم مختاری

 
    اخبار  


  معاون آموزشی نهضت سواد آموزی کشور : اگر اولیای با سواد داشته باشیم بازمانده از تحصیل نخواهیم داشت تاریخ خبر :  19/07/93

 

مهدیزاده معاون آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی در بازدید از امورات اداره نهضت سواد آموزی شهرستان شیروان گفت : اگر اولیای با سواد داشته باشیم دیگر بازمانده از تحصیل نخواهیم داشت.
 

 


به گزارش روابط عمو می مدیریت آموزش و پرورش شهرستان شیروان ، معاون آموزشی سازمان نهضت هدف از این بازدید را بررسی مشکلات اداری نهضت سواد آموزی شهرستان شیروان ، ارائه راهکار و پیشنهادات در امر سواد آموزی دانست

 

مهدیزاده افزود : خواسته وزیربر این است تا پوشش اولیای بیسواد و دانش آموزان باز مانده از تحصیل توسط مدیران مدارس 100 درصدد محقق گردد

 

وی در خصوص ارتقا جایگاه معلم ،نحوه پالایش و بستن ورودی مبادی بیسوادی و ثبت نام از بازمانده از تحصیل و سواد آموزان نکاتی را ایراد فرمود .

 

در این جلسه نوایی مدیر پژوهش وتليف كتب درسي سازمان ،موسوی رئيس گروه سنجش وارزشيابي تحصيلي سازمان ، مودی معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی ،رئیس اداره سواد آموزی شهرستان و کارشناسان حوزه سواد آموزی حضور داشتند.

منبع خبر :   معاونت سواد آموزی خراسان شمالی




ارسال توسط شبنم مختاری

 
<b>تصاویر متحرک عید غدیر</b> خم سری ۲

اوصاف علی به هر زبان باید گفت / این ذکر به پیدا و نهان باید گفت

در جشن ولی عهدی مسعود علی / تبریک به صاحب الزمان باید گفت

عید غدیر خم مبارک باد

 
 

 




تاریخ: دو شنبه 21 مهر 1393برچسب:عید غدیر خم- مناسبتها,
ارسال توسط شبنم مختاری

<b>ولادت</b> نهمین فروغ ولایت، <b>امام</b> محمد تقی ...

 

میلاد دهمین منظومه کهکشان هستى، طلایه ‏دار پاکى و هدایت، امام علی النقی (ع) گرامى باد.

 

 




تاریخ: شنبه 19 مهر 1393برچسب:مناسبتها------------ ولادت امام هادی,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

     

ت

 

 

 

     

  دوره آموزشی ده ساعته نهضت سواد آموزی برای آموزش دهندگان

دوره های

سواد آموزی استان قزوین.اسفرورین

 

 


دوره آموزشی ده ساعته نهضت ...تاریخ خبر :  05/07/93       


دوره آموزشی ده ساعته نهضت سواد آموزی برای آموزش دهندگان

دوره های

سواد آموزی در مورخه 3/7/93 توسط آقای رجبی در محل اداره

اسفرورین

برگزار گردید.




ارسال توسط شبنم مختاری

  اخبار  


تاریخ خبر :  17/07/93    8:37:22    
  اولین جلسه ستاد راهبردی سواد آموزی ناحیه دو برگزار شد


 

اولین جلسه ستاد راهبردی سواد آموزی ناحیه دو برگزار شد. صبح روز دوشنبه 07/07/93 اولین جلسه ستاد راهبردی سواد آموزی با حضور مدیر و کارشناسان ادارات آموزش و پرورش نواحی یک و دو و با ریاست فرماندار شهرستان قزوین در محل ساختمان فرمانداری تشکیل گردید. در این جلسه مقرر گردید مدیران فعالیت خود را بیش از پیش افزایش دهند و مسئولین دستگاهها نیز در انسداد بیسوادی در شهر قزوین کوشا باشند.

 




تاریخ: پنج شنبه 17 مهر 1393برچسب:جلسه ستاد راهبردی سواد آموزی ناحیه دو ,,,,,
ارسال توسط شبنم مختاری

اخبار  


  آقای باقرزاده در جلسه تبادل تفاهمنامه با سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی تاریخ خبر :  16/07/93
طبق آمار سرشماری سال 1390 بیش از 80 درصد کشاورزان و بهر ه برداران کشاورزی کشور کم سواد یا بی سواد هستند .



 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی آقای باقرزاده رئیس سازمان نهضت سواد آ موزی در جلسه  ی تبادل تفاهم نامه همکاری فی مابین سازمان نهضت سواد آموزی و سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی  وزارت جهاد کشاورزی،  اعلام کرد مقام معظم رهبری  این دهه را دهه ی عدالت و پیشرفت نام گذاری نموده اند  .

 

 

وی  بیان کرد  یکی از ارکان تحقق عدالت در جامعه وجود عدالت در آموزش و توسعه   نیروی انسانی است ایشان  به اثرات آموزش و ارتقای سطح سواد در جامعه پرداخت و اذعان نمود:  پژوهشهای صورت گرفته نشان می دهد که افرادی که  4 سال آموزش پایه  را گذرانده اند در تولید خود 8درصد رشدداشته اند .

 

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی بیان کرد  طبق پیش بینی های صورت گرفته در سند چشم انداز بیست ساله،  کشور جمهوری اسلامی ایران باید  در زمینه  های  اقتصاد ی و فرهنگی ، سرآمد کشور های منطقه باشد و این امر محقق نخواهد شد مگر به مدد توسعه همه جانبه کشور که آن هم منوط به  توسعه نیروی انسانی  است  .

وی  در ادامه به  رویکرد های سازمان در راستای تحقق اهداف پیش بینی شده اشاره کرد و گفت   سازمان نهضت سواد آموزی فعالیت های خود را بر اساس سه رویکرد جدید بنا کرده است :

-         توسعه خدمات سواد آموزی مخاطب محور

-         غیر دولتی نمودن فعالیت های سواد اموزی و استفاده از ظرفیت جامعه

-         ارایه اموزش های مهارت محور به مخاطبان

آقای باقرزاده در سخنان خود  با اشاره به آمار سرشماری سال 90 مرکز آمار کشور بیان کرد طبق آمار سرشماری سال 1390 بیش از 80 درصد کشاورزان و بهر ه برداران کشاورزی کشور کم سواد یا بی سواد هستند و این وظیفه ماست که تمامی توان خود را در جهت اموزش سواد و مهارت های حرفه ای این قشر زحمتکش و مولد جامعه بکار بگیریم و این تفاهم نامه همکاری گام بزرگی در تعیین و ترسیم راه در این مسیر است .

 

منبع خبر :   روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی

 




ارسال توسط شبنم مختاری

 
    اخبار  



  مراسم بازسازی و بهسازی مدرسه حاجی ایمانی با حضور معاون مدیرکل آموزش و پرورش مازندران برگزار شد.

 

تاریخ خبر :  14/07/93
گرچه مرحوم حاجی ایمانی سواد خواندن و نوشتن نداشت اما با تأسیس این مدرسه بنای علم و ادب را برای فرزندان ما فراهم کرد تا نام نیکی از خود به جا گذارد و رونق علم و دانش به پای او نیز نوشته خواهد شد.

 


 


 داود تقی نیاء معاون سوادآموزی مازندران در مراسم افتتاحیه بازسازی و بهسازی مدرسه حاجی ایمانی که با حضور مسولین آموزش و پرورش، خانواده مرحوم علیجانپور و جمعی از خانواده های دانش آموزان برگزار شد گفت: جامعه اسلامی به پاس مشارکت مردمی قله های سربلندی،را در عرصه های مختلف طی نموده است.

 

 

 

وی ادامه داد: گرچه مرحوم حاجی ایمانی سواد خواندن و نوشتن نداشت اما با تأسیس این مدرسه بنای علم و ادب را برای فرزندان ما فراهم کرد تا نام نیکی از خود به جا گذارد و رونق علم و دانش به پای او نیز نوشته خواهد شد.

 

 

 

ایشان اظهار داشت: اقدام انسان دوستانه خانواده مرحوم مهدی علیجانپور الگوی همه کسانی است که با وجود نداشتن مال و سرمایه از هیچ اقدامی برای گسترش علم و دانش در جامعه دریغ نمی کنند، به وجود مهدی علیجانپور افتخار می کنیم که آنگونه زندگی کرد و خداوند لیاقت انجام چنین کار خیری را بعد رفتنش فراهم کرد.

 

 

 

وی اذعان داشت: این مهم نیست که انسان در چه زمانی از دنیا سفر کند مهم این است که چگونه سفر کند و حاجی ایمانی و مهدی علیجانپور ثابت کردند که خوب زندگی کردندوخوب مسافرتی را رقم خواهند زد.ایشان خواستار مشارکت جدی خیران در امر دانش و مشارکت جدی همه مردم و به خصوص کسانی که از ثروت کافی برخوردارند، شد.

 

گفتنی است، مرحوم مهدی علیجانپور، با 36 سال سن و دانشجوی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی که در اثر سانحه تصادف در سی ام خرداد ماه سال 92 به رحمت ایزدی پیوست و خانواده محترم وی دیه آن مرحوم را به مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان بابل اختصاص دادند که صرف بازسازی و بهسازی مدرسه حاجی ایمانی گردید.

 




ارسال توسط شبنم مختاری

 

 نقش سواد ومطالعه..

خانم بورگیلد داهل می نویسد: «در آغاز زندگی، فقط یک چشم داشتم که آن هم بر اثر زخم ها طوری پوشیده شده بود که فقط یک روزنه کوچک در سمت چپ آن بود. من مجبور بودم کتاب را به طور کامل به روزنه چشم نزدیک کنم تا آنجا که مژه هایم به صفحه کتاب می خورد و تا حد ممکن، اعصاب چشمم را با فشار به طرف چپ می چرخاندم تا اندکی ببینم».

 

خانم داهل در این شرایط سخت، از آه و ناله و افسوس خودداری می کرد و میان خود و دیگران تفاوتی احساس نمی کرد تا اینکه از همان کودکی خواندن و نوشتن را در خانه یاد گرفت. او با این زحمت و مشقت درس خواند و بر دانش خود افزود و از دو کالج فارغ التحصیل شد. مدتی به شغل آموزگاری پرداخت و بعدها توانست مدرک پروفسوری روزنامه نگاری را دریافت کند. سپس وی سال ها در دانشگاه به تدریس پرداخت. 52 سال از عمرش گذشته بود که معجزه شگفت انگیزی رخ داد و در یک عمل جراحی، قدرت بینایی او چهل برابر افزایش یافت.

 

 

یکی از آثار خانم داهل، کتاب من دلم می خواهد ببینم است که گفته اند خواندن آن بر همه لازم است. خانم داهل که در سخت ترین شرایط به سوادآموزی پرداخته بود، کتاب ارزشمندش را با این جمله به پایان می رساند: «خدایا! ای خدای بزرگ! به خاطر زیبایی ها و توانایی هایی که به من ارزانی داشته ای، از تو بسیار سپاس گزارم».

 

 




تاریخ: یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:نقش سواد ومطالعه----,
ارسال توسط شبنم مختاری

بی سوادی علل اصلی کم محصولی


اشتباه کشاورز بابلی در استفاده از سموم کشاورزی سبب شد تا محصول یک و نیم هکتار از شالیزارهایش در آستانه برداشت یک شبه از بین برود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، این کشاورز ساکن بخش لاله آباد بابل در روزهای گذشته برای مبارزه با آفت کرم ساقه خوار برنج به جای استفاده از سم ˈ دیازینون ˈ و ˈ گرانول ˈ از سم علف سوز استفاده کرد.

محصول شالیزار این کشاورز که طی دو هفته آینده به مرحله برداشت می رسید پس از استفاده اشتباه از سم علف سوز در مدت کمتر از 24 ساعت به طور کلی خشک شده و از بین رفت.

ˈ م - موسوی ˈ کشاورزی که محصول شالیزاری اش را با استفاده اشتباه از سم علف سوز از بین برد ، به خبرنگار ایرنا گفت : با یک اشتباه دسترنج و درآمد یکساله زندگی ام را از دست داده ام و چون این اتفاق یک حادثه طبیعی نبوده ، بیمه هم حاضر به جبران خسارت نخواهد شد.




تاریخ: یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:بی سوادی علل اصلی کم محصولی----,
ارسال توسط شبنم مختاری

 فاصله کوتاه بی‌سوادی تا اعتیاد و بزهکاری...

تصاویر اسفناک از اعتیاد در جنوب تهران
اعتیاد به مواد مخدر بلای خانمانسوزی است که کیان خانواده و جامعه را مورد تهدید قرار داده و عدم برخورد به موقع و اثربخش با این پدیده نابهنجار اجتماعی ـ که تصاویر زیر تنها بخشی از آنچه در سطح شهر می گذرد را نشان می دهد ـ ضمن کاستن از قبح این ناهنجاری اجتماعی موجبات نا امنی و مزاحمت برای شهروندان را فراهم کرده است..

بی‌سوادی سبب بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود به طوری که تحقیقات نشان می‌دهد اکثر بزهکاران سطح سواد مناسبی ندارند. از آنجا که بی‌سوادی یا کم‌سوادی به کاهش اعتماد به نفس می‌انجامد، همچنین نداشتن مهارت‌ برائ گذراندن زندگی از پیامدهای آن است؛ می‌‌توان مدعی رابطه ی مستقیم میان سواد و کاهش بزه‌هکاری شد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از حمایت ؛ اگرچه تعریف سواد در کشورهای مختلف، متفاوت است، در ایران ملاک باسوادی را توانایی خواندن و نوشتن، انجام عملیات ساده ریاضی، همچنین روخوانی قرآن می‌دانند؛ بنابراین آمارهایی که از تعداد بی‌سوادان منتشر می‌شود، بر همین اساس است.

بی‌سواد، اعتماد به نفس ندارد
از سوی دیگرباید خاطرنشان کرد که گرچه گرایش به اعتیاد سبب های بسیاری دارد، بی‌سوادی یکی از سبب‌های مهم ابتلا به این بلای خانمان‌سوز به شمار می‌رود؛ به عبارت دیگر، بی سوادی عامل کاهش اعتماد به نفس و زمینه‌ساز بروز بسیاری از جرایم بخصوص اعتیاد را فراهم می‌کند. یک آسیب‌شناس اجتماعی در این باره به«حمایت» می‌گوید: آمار کم‌‌سوادی در بین زنان بزهکار و معتاد بسیار است به طوری که حدود ۸۰ درصد آنان دارای تحصیلات زیر دیپلم می باشند، افزایش آگاهی‌های تحصیلی و اجتماعی همراه با افزایش مهارت‌های زندگی و پوشش‌های حمایتی می‌تواند از بزهکاری زنان پیشگیری یا از تکرار جرم آنان جلوگیری کند.

زنان معتاد با کمبود مراکز ترک اعتیاد روبه‌رو هستند و این کمبود سبب شده تا جمعیت زنان معتاد مشکلات بیشتری برای ترک اعتیاد پیش رو داشته باشند.

 
 
 

اعتیاد زنان اکثرا ریشه در بسترهای خانوادگی مغشوش دارد. طبق آمارهای مستند، اغلب زنان معتاد مجرد، پدر یا برادر معتاد دارند یا مورد یک بزه اجتماعی واقع شده اند و اکثر زنان معتاد متاهل، توسط همسرانشان آلوده می‌شوند.
تنها طی چهار سال گذشته رشد اعتیاد زنان سه برابر مردان بوده و در حال حاضر براساس آمار رسمی 6درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

گفته می شود به ازای هر ده مرد معتاد، هفت زن دچار اعتیاد هستند و زنان برای ترک در شرایط آسیب پذیرتری از مردان قرار دارند، زیرا یکی از شرایط ترک، دور بودن فرد از محیطی است که باعث وسوسه و گرایش به مصرف مجدد می شود. در حالی که اکثرا یکی از اطرافیان نزدیک زنان معتاد، مبتلا به اعتیاد است.

 

 

 




ارسال توسط شبنم مختاری

 


 

 

 

  • اگر نمی توانی به کسی امید بدهی ، نا امیدش نکن.
  • اگر نفوذ و قدرت کلام نداری ، حد اقل شنونده خوبی باش.
  • اگر شنونده خوبی هستی ،راز نگه دار خوبی هم باش.
  • اگر کسی در شرایط روحی بدی به سر می برد، به جای ذکر مصیبت و ناله و فغان ،سعی کن با ایجاد انگیزه و ایده و افکار متفاوت حال و هوای تازه ای به وجود بیاوری.

  • اگر اشتباه مرتکب شدی ،با شهامت بپذیر و عذر خواهی کن، این کار نه تنها موجب سرافکندگی نمی شود بلکه سرافرازی و بزرگ منشی در پی دارد.
  • اگر عذر خواهی تو در مقابل خطایی پذیرفته نشد، بدان زخمی که ایجاد کردی عمیق بوده است، پس به حساب کینه ای بودن طرفت نگذار و تمام سعی خود را برای جلب رضایتش بکن.
  • اگر از کسی اشتباهی سر زد اما معذرت خواهی کرد، سخت نگیر و ببخش . به این ترتیب خودت نیز سبک و آرام می شوی.
  • اگر خواستی کسی را متهم به کاری بکنی که از آن مطمئن نیستی ،به شرمندگی ای که در صورت اثبات خلاف آن حاصل می شود، فکر کن.

  •  
  • اگر خواستی در حق خودت و دیگران دعایی بکنی ، از پروردگار صبر بخواه چرا که خداوند با صابران است.
  • اگر کارت پیش نمی رود، به اندازه توان گره از کار کسی باز کن.
  • اگر نمی توانی زخمی را مرهم باشی، نمک هم مپاش.
  • اگر می خواهر به کسی درسی بدهی، تنبیه و تهدید بهترین راه نیست. بعضی وقت ها چشم پوشی نتیجه بهتری می دهد.

  • اگر تنها زندگی نمی کنی، بدان که بزرگ ترین و مهم ترین وظیفه ات این است که باعث آرامش و خاطر جمعی آن ها باشی.
  • اگر کسی در کنار تو آرامش را حس نکند، به زودی تنها خواهی شد.
  • اگر خوش سفر نباشی ، کمکم باید تنها در خانه بمانی یا تنها به سفر بروی.
  • اگر بیش از تواضع ، ادعا داشته باشی و هر لحظه تصمیمت عوض شود، دیگر کسی روی حرف هایت حساب باز نمی کند.

 

 

  • اگر بیش از ظرفیت مخاطبت به او محبت کنی، یا او را خراب می کنی یا خودت خراب می شوی.

 

·        اگر خواستی کسی را سیر کنی، ماهی بهش نده. ماهی گیری یادش بده.




تاریخ: یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:اگرهای مهم و,,,,,,,
ارسال توسط شبنم مختاری

اهمیت نهضت سواد آموزی در کلام مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

نشان سازمان نهضت سواد آموزی

 


 

 

سواد آموزی جهاد علمی است .

برادران و خواهران نهضت سوادآموزی بدانند که در حال جهادند. به شهرها و روستاهای دورافتاده رفتن، و درِ خانه ها را زدن و در مساجد کلاس تشکیل دادن و بدون چشمداشتِ احسنت و تشکری علم و سواد را ـ که ارزنده ترین هدیه هاست ـ به مردم دادن یک جهاد است. بی سوادی برای همه جوامع انسانی یک لکه ننگ است، اما برای یک جامعه مسلمان انقلابی، در این دوران و عصر پر زحمت که قدرت های بزرگ از بی سوادی و ناآگاهی مردم استفاده می کنند، بیشتر مایه ننگ است. نمی خواهم به بی سوادان اهانت کنم، امّا بی سوادی واقعاً لکه ننگی است. خود بی سوادان، و در کنار آنان با سوادان، تلاش کنند که این لکه ننگ را بشویند.

 

 




ارسال توسط شبنم مختاری

 

 

 

 

 

اهمیت نهضت سواد آموزی و سواد از نگاه رهبر انقلاب

نشان سازمان نهضت سواد آموزی

 

 

 

سفارش های حضرت امام رحمه الله به سوادآموزان

 

 

شماهایی که امروز همت این معنا را گماشتید که مردم را سواد آموزی کنید، توجه داشته باشید که ارزش کار شما ارزشی است که قرآن کریم این ارزش را تصدیق فرموده است. لکن در کنار این آموزش، پرورش هم باشد، دعوت به تقوا هم باشد. آموزش تنها نباشد؛ آموزش و تربیت باشد. انسان تا آخر عمرش، هم به علم احتیاج دارد، هم به آموزش، و هم به پرورش. این که بعضی از اشخاص گمان می کنند که ما دیگر وقت درس خواندنمان گذشته است، این صحیح نیست. درس، یک وقت معین ندارد. علم یک وقت معین ندارد. اگر انسان در حال احتضار هم یک کلمه یاد بگیرد بهتر از این است که جاهل باشد. این طور نباشد که شما که آنها را تعلیم می دهید و ان شاء اللّه موفق خواهید بود، غفلت از تربیت، از این غفلت نکنید. آن جمله هایی که می خواهید یادشان بدهید، جمله هایی باشد که دعوت به تقوا شده، دعوت به مکارم اخلاق شده.

 

 




ارسال توسط شبنم مختاری

نشان سازمان نهضت سواد آموزی

 

روش های کاهش چالش های سوادآموزی

   بي سوادي يكي از مشكلات عمده ي اجتماعي است. توام بودن بي سوادي با فقر ، بيكاري ، مشكل بهداشتي و..... اجتناب ناپذير است. بي سوادي موجب محدود بودن اشتغال مي شود و بيشتر آنان از نظر اقتصادي وضعيت خوبي ندارند. توان كسب درآمد، و نيز توانايي آنها به مشاركت خلاق در فعاليت هاي اجتماعي محدود است. عدم اشتغال يا اشتغال محدود  آنها نيز ممكن است در ارتباط با سرمايه گذاري عمومي موجب هدر رفتن منابع مالي جامعه مي شود . همچنين موجب كاهش توانايي فرد در ترقي زندگي شخصي و حيات اعضاي خانواده مي شود بي سواد بزرگسال با روشها و برنامه هايي كه افراد با سواد براي حل مشكلات به كارمي بندند ،بيگانه اند. بي سوادي امري خود به خود دايمي و مشكلي است چرخشي در خانواده كه به نسل هاي بعد نيز انتقال مي يابد . از آنجا كه والدين بيسواد قادر به كمك به فرزندان خود در امر آموزشي نيستند و اغلب عادات ضعيفي در فراگيري دارند و رفتارهاي مشابهي نسبت به مسايل آموزشي فرزندان خود دارند . بيسوادي مشكلي كاملا شخصي است اما در واقع بر كل جامعه تاثير مي گذارد زيان كنوني بيسوادي و تداوم آن تا نسل هاي آينده موجب افت شديدي در منابع جامعه شده و توانايي جامعه را محدود مي كند.

 

 




ارسال توسط شبنم مختاری

 اخبار  


  مدیر کل آموزش و پرورش فارس: تاریخ خبر :  12/07/93


 

 

  

بی سواد کسی است که نتوانند آموخته های گذشته خود را کنار گذاشته و از تکنولوژی روز دنیا استفاده نماید




 

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس،

حمید رضا آذری در گردهمایی مسئوولان سواد آموزی ادارات آموزش وپرورش فارس گفت: ناتوانی در خواندن ونوشتن تعریف بی سوادی نیست ،بلکه امروزه بی سواد به کسانی اطلاق می گردد که نتوانند آموخته های گذشته خود را کنار گذاشته و از تکنولوژی روز دنیا استفاده نماید.

 

آذری با بیان اینکه عدالت آموزشی نیاز جامعه میباشد، افزود: ما وظیفه داریم که عدالت آموزشی را در جامعه گسترش دهیم تا همه بتوانند برای رسیدن به یک زندگی مناسب تلاش نمایند .

 

وی افزود: اگر در جامعه بحران فقر بوجود آید، بحران آموزش وبحران مهارت نیز خواهد آمد .

 

مدیر کل آموزش وپرورش فارس گفت: ما باید با عشق وعلاقه به کارخود ، به مقابله با مشکل برویم ، باید علم را برای مهارت وکسب حرفه آموزی ترویج کنیم تا بتواند موجب سود دهی و بر طرف کردن نیازهای علم آموزی شود .

 

 
 

 

آذری افزود: باید به بخش خصوصی بویژه سازمان های مردمی اعتماد کنیم واز آنان در امر سواد آموزی یاری بگیریم.

 





ارسال توسط شبنم مختاری

 


 

زندگی نامه شهید رسول پوراسماعیل




 

 

 

بسیجی شهید رسول پور اسماعیل فرزند بیت الله در سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۰/۱۰/۱۳۶۰ و همزمان با هفته وحدت در روستای خضرلو به دنیا آمد.دوره ابتدایی را در مدرسه شهید مصطفی خمینی خضرلو گذراند و برای ادامه تحصیل به سیه چشمه رفت و در مدرسه راهنمایی شبانه روزی مشغول به تحصیل د. در دوره راهنمایی جزو نفرات برتر مدرسه بود و به عنوان موذن و مکبر و قاری قرآن عمل می کرد و روحیات مذهبی خوبی داشت.شهید پوراسماعیل در سال ۱۳۷۵ برای ادامه تحصیل در مقطع متوسطه، وارد دبیرستان شهید بهشتی سیه چشمه شد و در سال ۱۳۸۰ دیپلم گرفت. در سال ۱۳۸۱ پس از طی دوره آموزش عمومی نظامی، به صورت آموزشیار و سرباز معلم وارد سنگر علم و دانش یعنی نهضت سوادآموزی شد. از روحیات بارز روحی و اخلاقی ایشان، علاقه به ائمه اطهار علیهم السلام بود و در همین راستا نیز به عنوان مداح هیات عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین روستا، عرض ارادت خودش را به پیشگاه سرور آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)نشان داد. خودش می گفت موقعی که از حضرت ابوالفضل می خوانم، دیگر دست خودم نیست و از خود بیخود می شوم.شهید پوراسماعیل یکی از اعضای فعال پایگاه مقامت شهید مهدی زاده خضرلو می بود و به خاطر عشق و علاقه به نهاد مقدس سپاه و بسیج،و با عنایت به سوابق فعالیتهای مذهبی ، در تاریخ ۱۸/۴/۸۵  به عضویت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد.ایشان پس از طی دو ماه خدمت در گردان یکم پیاده حضرت قاسم (ع) از تیپ یکم حضرت عباس(ع) لشکر مکانیزه ۳۱ عاشورای تبریز، ساعت نه شب جمعه و در تاریخ ۹/۶/۸۵ و در ایام ولادت با سعادت بزرگ پاسدار اسلام حضرت امام حسین(ع) و برادر وفادارش حضرت ابوالفضل العباس(ع) و فرزند گرامیش حضرت سجاد (ع) و همزمان با سفر پربرکت ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد به شهرستان چالدران، در درگیری با اشرار و گروهک ضدانقلابی پژاک در منطقه مرزی چالدران در روستای خان صدر به درجه رفیع شهادت نایل آمد.           


  همرزم شهید، برادر سجاد جوانشیر


 




تاریخ: شنبه 12 مهر 1393برچسب:زندگی نامه شهید رسول پوراسماعیل ,,,,,,,,,,,,,,,
ارسال توسط شبنم مختاری

 


 
زندگینامه پاسدار رشید اسلام، کاظم عباس­زاده



 

پاسدار رشید اسلام، کاظم عباس­زاده در سال۱۳۳۳ هجری شمسی، برابر با ۱۳۷۴هجری قمری در روستای خضرلو، در یک خانواده ساده ومذهبی چشم به جهان گشود. در آن زمان، مدرسه به معنای فعلی به صورت رسمی و کلاسیک وجود نداشته و به صورت مکتب­خانه­ای بوده است. درآن موقع به علت خفقان بیش ازحد رژیم پهلوی، جوکشور کم­کم داشت به ضرر رژیم به حالت انفجار نزدیک می­شد که محمد رضا شاه با به ­راه انداختن طرح فریبکارانه انقلاب سفید، اقدام به تشکیل سپاه دانش، سپاه بهداشت و سپاه آبادانی نمود، بلكه با انجام خدماتی مقطعی، تا حدی از حالت انفجار کشور بکاهد. در آن زمان، سپاه دانش به­ صورت مکتبخانه­ای در روستاها به سوادآموزی می­پرداخت که پاسدار رشید اسلام کاظم عباس­زاده نیز در راستای همین امر، شروع به تحصیل کرد . در دوران نوجوانی و جوانی، مؤذن مسجد بودند و به نماز اول وقت بسیار مقید بودند و سجیه خوش ­اخلاقی نیز همیشه چاشنی برخوردهایشان بود.  و در سال تحصیلی ۱۳۴۱–۱۳۴۰، پایه اول ابتدایی را به پایان برد، اما موفقیت چشمگیری در درس از خود نشان نداد، ولی با همه اینها پا به کلاس دوم ابتدایی گذاشت، ولی متاسفانه باز هم موفقیت آنچنانی کسب نکرد و فقر مادی خانواده نیز دلیل مضاعفی شد که تحصیل را رها نموده و به کار کشاورزی و دامداری در روستا بپردازد. در سال ۱۳۵۶ و در اوج مبارزات مردم انقلابی ایران علیه رژیم منحوس پهلوی، در سن۲۳ سالگی اقدام به امر ازدواج می­نماید که ثمره این زندگی مشترک۲۰ ساله، شش یادگار می­باشدکه الحمدلله از نظر علمی و تحصیلی خانواده موفقی هستند. 

در اول زندگی مشترك، خانه محقری می­سازند و دو سال ساکن می­شوند، ولی سیل آن را ویران می­کند و دوباره از نو با كمك جهادسازندگی، یک خانه کوچکی می­سازند و در آن ساکن می­شوند و پس از مدتی، به سلماس مهاجرت می­کنند. از همان ابتدای زندگی، به غیر از دوماه اول، همیشه درمنطقه سردشت کردستان بودند، به طوری که هر 3 ماه یک­بار می­آمد و به منزل سر می­زدند. البته در ابتدا، سه ماه به عنوان بسیجی داوطلب، به جبهه اعزام می­شوند.       

   حضرت امام (ره) را بسیار دوست داشتند. موقع رحلت حضرت امام (ره)، ایشان خیلی ناراحت شده بودند و بی تابی­ می­کردند و همیشه برای شادی روح حضرت امام (ره) دعا می­کردند و هر وقت به یاد امام (ره) می­افتادند، گریه می­کردند. فرزندان خود را همیشه به نماز اول­وقت وتحصیل علم سفارش می­کردند و می­گفتند:” ما هرچه می­کشیم، از بیسوادی ونداشتن علم ­است. ایشان حدود ۱۴۲ ماه و۱۱ روز درمناطق جنگی جنوب، غرب ومناطق عملیاتی حضور مداوم و فعال داشتند. آن بزرگوار، مدتی نیز در پایگاه عملیاتی کردوان سلماس( به عنوان مسؤول پایگاه) خدمت می­کردند و چون مؤذن خوبی بودند و در همه جا اذان می­گفتند، درمنطقه، به ”ملا کاظم“ معروف شده بودند .                                    
شنبه بیست و دوم مرداد 1390 :: نویسنده :

 




ارسال توسط شبنم مختاری

 

 زنان تحصیل کرده در تأسیس و تحکیم خانواده خود چه نقشی می توانند داشته باشند؟

 

 

نقش زنان تحصیل کرده می تواند منفی یا مثبت ارزیابی شود (و این نکته در سایر قسمت های پژوهش نیز صادق است.) اگر نقش زنان تحصیل کرده در جوامعی با بافت های قومی، قبیلگی، مردسالار محض و ضد زن مدّ نظر باشد، که هیچ نقش و مسئولیتی برای جنس زنان نمی شناسند، زنان تحصیل کرده می توانند در آنجا نقش منفی داشته باشند؛ بدین معنا که به چالش با نظام موجود و فرهنگ حاکم بر آن خانواده ها بپردازند. در این صورت، نخبگان و حاکمان آن فرهنگ نیز با آن ها به چالش درمی آیند یا فرایند تأسیس خانواده دچار تأخیر می شود و یا با فرض تأسیس هم به خاطر زیربار نرفتن این زنان و معارضه مداوم، دوام خانواده دچار اشکال شده، تحکیم آن زیر سؤال می رود و احتمال شکست این گونه خانواده ها بسیار است، گرچه این زنان حتی در چنین جوامعی نیز می توانند تأثیرات تدریجی و جزئی در جهت اصلاح فرهنگ حاکم داشته باشند.

اما نقش زنان تحصیل کرده در تأسیس خانواده در صورتی می تواند مثبت باشد که جامعه مورد بحث فرهنگ نقد و انتقاد و توسعه و پیشرفت را آرمان خود قرار دهد و از هر دیدگاه سازنده، بدیع و خلاّقی استقبال کند. در چنین جوامعی، زنان تحصیل کرده در مقایسه با زنان غیر تحصیل کرده، حرف بیشتری برای طرح دارند و نقش آن ها هم مثبت ارزیابی می شود.

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

در این نوشتار، بر نقش سازنده و مثبت زنان تحصیل کرده در تشکیل و تحکیم خانواده تأکید می شود. نقش زنان تحصیل کرده قبل از ازدواج تا حین تأسیس خانواده، در مراحل ذیل قابل بررسی است:

الف. آغاز آشنایی: آشنایی به بهانه زندگی مشترک، از دو طریق ممکن است:

اول. مستقیم: در این شیوه، دو فرد بر حسب تصادف، تجربه مشترک کاری، سابقه تحصیلی مشترک و مانند آن با هم آشنا شده، در مسیر ازدواج قرار می گیرند.

دوم. غیرمستقیم: در این شیوه، دیگران که از دختر و یا پسر اطلاعاتی دارند، واسطه گردیده، دو جوان را به قصد زندگی مشترک با هم آشنا می کنند.

در هر دو شیوه، تحصیلات این امکان را به زنان می دهد که در ظواهر مخاطب متوقف نشده و به الفاظ و کلمات مطرح شده بسنده نکنند و هر چه سطح تحصیلات بالاتر رود، یک دختر بیشتر این قابلیت را پیدا می کند که از ظواهر عبور کرده، چهره واقعی تر مخاطبش را بشناسد و از روی گفته های او به ناگفته هایش پی ببرد.

دختر تحصیل کرده چون برای علم ارزش قایل است و نیز تأثیرات تلاش سنجیده و متّکی به اطلاعات و داده را نسبت به اقدامات جاهلانه می داند، از منابع پژوهشی که در روابط اجتماعی به او توانایی های لازم را می دهد، بهره می برد و بخصوص از دانش روان شناسی و علوم مربوط به آن (روان شناسی اجتماعی، روان شناسی ارتباطات و ...) حداکثر بهره را می برد. اینجاست که تحصیلات نقش سازنده ای در معارفه و درک قرابت ها و تمایزات دارد و ممکن است دختر در همان آشنایی اولیه، بلافاصله به نکاتی از مخاطب برسد که او را برای تأسیس و تشکیل خانواده مناسب تشخیص ندهد. حال آنکه زن غیرتحصیل کرده چنین توانایی ها و امکاناتی ندارد.

ب. عشق ورزی: معمولاً گفته می شود که «عشق» با «علم» نمی سازد. عاشق چشمانش درست نمی بیند و آگاهی های عاشقانه چندان قابل اعتماد نیستند. در این صورت، تحصیل کرده بودن یا نبودن در قبل از تأسیس زندگی، چندان نقش مثبتی نخواهد داشت.

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com   

اما اگر مسیر تأسیس خانواده از عشق بگذرد (که مطلوب نیز همین هست) می توان نقش تحصیل و دانش را در قبل از تأسیس خانواده توجیه نمود؛ با این مبنا که جایگاه علم و دانش نسبت به عشق، در دو مقام قابل فرض است: اول: علم قبل از آن؛ دوم: علم بعد از آن.

در علم قبل از عشق، چون دل آزاد است و احساسات غیرفعّال، و عقل فرصت تجزیه و تحلیل دارد، نظریه ها و داده های علمی در شناخت مخاطب مفید می افتند، و این نکته که عاشق درست نمی بیند، مطلب حقی است، ولی مربوط به علم و شناخت پس از عشق است که چون دل اسیر است و بر ابعاد وجودی فرد حکومت می کند، فرصت شناسایی، بازشناسی و تجزیه و تحلیل درست را نمی دهد و اینجاست که نه تنها علم قابل اعتمادی حاصل نمی شود، بلکه به خاطر محبت مفرط، حتی ممکن است نواقص مخاطب را، که برای زندگی برگزیده است، نبیند و بلکه آن ضعف ها را نیز قوّت بپندارد.

حاصل آنکه تحصیلات زنان پیش از عشق، چراغی است که در گزینش فرد و دیدن ویژگی ها و خصوصیات و ادراک درست تر او نسبت به فرد غیرتحصیل کرده، نقش جدّی و سازنده ای دارد.

ج. خواستگاری: در فرهنگ ایرانی، تعامل رسمی تر دو فرد برای ازدواج، با مراسم خواستگاری و پاسخ مثبت بدان آغاز می گردد. اما فقدان علم و تحصیل برای دختر، ممکن است مستلزم پیامدهای ذیل باشد:

اول آنکه به خاطر جهل و فقر داده ها، اعتماد به نفس لازم برای اظهار نظر، بررسی و تحقیق و تصمیم گیری نهایی نداشته باشد و این نقش را به دیگران و از جمله اعضای خانواده واگذارد؛ چنان که در بسیاری از خانواده های سنّتی، این تمایل وجود دارد که سهم جدّی و مرکزی برای درخواست و انتخاب دختران قایل نباشند.

دوم آنکه فقدان تحصیلات، روحیه علم گرایی و تخصص محوری را نفی می کند و از این رو، یک دختر درک درستی از مشاوره و کارشناسی ندارد و تصمیم او کورکورانه و یا با داده هایی اندک و احیانا مخدوش است و گاهی این پیامدها موجبات آسیب ها و آفت هایی برای بنیان ازدواج می شوند.

سوم آنکه بی سوادی قدرت استنباط و تجزیه و تحلیل داده ها را نیز از فرد می گیرد، و حال آنکه زن تحصیل کرده، هم از اعمال نظر بی جای دیگران در سرنوشتش جلوگیری می کند و هم این علاقه را دارد که داده های لازم را از مراجع معتبر بگیرد و هم آن ها را در آموزش و پژوهش، تمرین و استنباط و تجزیه و تحلیل اعمال کند و از این رو، می تواند داده های دیگران را جمع بندی نموده، به تأسیسی مناسب اقدام کند.

دختر تحصیل کرده تا آنجا اطلاعات دارد که یک پاسخ مثبت او افق و آینده او را رقم می زند و باید عمری پای یک اظهارنظر و یک انتخاب بماند. از این رو، دقت لازم را در این گزینش به خرج می دهد و حتی ممکن است به خواستگاران جدّی اش هم «نه» بگوید.

د. گذار از خواستگاری تا ازدواج: در سنّت متداول، دختران پس از مراسم خواستگاری، تا زمان ازدواج فرصت دارند که برخی از آنان این ایّام را بدون عقد و برخی که متشرّعند با عقد سپری می کنند. اینکه از این فرصت به دست آمده چه بهره ای می توان برد و چه توشه هایی می توان ذخیره کرد، پرسشی است که علی القاعده، هر کس نور علمی بیشتر و تحصیلات عالی تری داشته باشد، می تواند دستاوردهای مناسب تری از آن برگیرد. داده های به دست آمده نیز برای زندگی بسیار مغتنم هستند؛ زیرا دو فردی که از دو خانواده و دو محیط فرهنگی و اجتماعی، قرار است به یک نهاد مشترک به نام «خانواده» تبدیل شوند، به خاطر وجود «تفاوت فردی »و اختلافات جسمی، عقلی و قلبی در این مظان قرار دارند که همدیگر را درک نکنند و با در کنار هم قرار گرفتن رسمی، تفاوت ها به تعارض ها تبدیل شوند و این نهاد مقدّس را به جای محیط آرامش و محبت، به محیط پریشانی و دشمنی تبدیل کنند.

دوم. برای دیگران

در این قسمت، نکته مورد بحث آن است که یک دختر یا زن تحصیل کرده برای تأسیس خانواده دیگران، چه خدمتی می تواند ارائه دهد و چه نقشی می تواند ایفا کند؟ نکات قابل ذکر در پاسخ، به صورت بسیار موجز، به سه سطح قابل تقلیل هستند: یکی نقش های پژوهشی؛ دیگری نقش های آموزشی و در نهایت، نقش های مدیریتی و سیاست گذاری.

الف. نقش های پژوهشی: در قسمت های قبلی دیدیم که دختر تحصیل کرده پیش از تأسیس زندگی، در آغاز آشنایی، عشق ورزی، خواستگاری و مرحله گذار از خواستگاری به زندگی مشترک، دقیق تر، مستندتر و بامطالعه تر عمل می کند. در این قسمت، می توان به نقش زنان تحصیل کرده ای اشاره کرد که مسائل مزبور را مورد اهتمام جدّی پژوهشی قرار داده و در زمینه مسائل زنان، بخصوص در زمینه تشکیل خانواده، به مطالعه و تحقیق می پردازند و چون خود از جنس زنان هستند، مسائل زنان را ملموس تر و دقیق تر می توانند مورد بررسی قرار دهند و عمیق تر به دغدغه های روحی و فکری دختران و زنان بپردازند.

حاصل کار پژوهشی این پژوهشگران زن از راه های گوناگون مثل کتاب و مقاله در اختیار سایران قرار می گیرد و عصر حاضر، که رسانه های ارتباطی و جمعی نیز به راحتی در اختیار دیگران قرار دارند، مجاری خوبی وجود دارند برای اینکه از طریق رادیو، تلویزیون، نوارهای ویدیویی، لوح های فشرده کامپیوتری و بخصوص اینترنت، به پرسش های دختران جوان و زنان پرسشگر در بحث تأسیس خانواده از سوی زنان تحصیل کرده پاسخ داده شود.

ب. نقش های آموزشی: در این زمینه، زنان تحصیل کرده با حضور در مراکز آموزشی و دانشگاهی و دبیرستانی و آموزشگاه های مشاوره خانواده، مسائل مربوط به ازدواج را به نسل جوان تر و بخصوص دختران آماده ازدواج منتقل می نمایند، از منابع مکتوب و پژوهشی بهره می برند و با حضور چهره به چهره در جلسات خاص آموزش مسائل خانوادگی، به صورت عینی به مباحث ضروری و پرسش های اساسی مخاطبان جواب می دهند و دختران را برای انتخاب آگاهانه و شریک زندگی و تأسیس درست نظام خانواده یاری می نمایند. در گذشته، این نقش بر عهده زنانی بود که تنها متّکای آن ها تجربیات بود، و حال آنکه با پیچیده شدن شرایط عصر و مسائل دختران و پسران، هرگز نمی توان به تجربیات مشخص اکتفا نمود و لازم است در کنار تجربه ها، از زنان تحصیل کرده ای بهره برد که از حیث نظری، داده های معتبر، علمی و استاندارد شده ای برای هدایت خانواده ها در اختیار دارند.

ج. نقش های مدیریتی و سیاست گذاری: تأثیرگذاری زنان تحصیل کرده بر نظام خانواده از تأسیس و پس از آن، به فعالیت های علمی خلاصه نمی شود و شایسته است که زنان تحصیل کرده و دارای تخصص های لازم درصدد آن باشند که در نهادهای غیررسمی (مدنی) و رسمی (دولتی به معنای عام)، به مدیریت مباحث و مسائل زنان بپردازند و به تأثیرگذاری در فرایند تقنین (با حضور در مجلس) و اجرا (با حضور در قوّه مجریه) و قضا (حضور در تشکیلات قوّه قضائیه)، مسائل زنان را اولاً طرح نمایند و زنده نگه دارند؛ زیرا هیچ کس بهتر از زنان نمی تواند از حقوق زنان دفاع کند و این دفاعیه نیز بخصوص بر عهده زنان تحصیل کرده است. ثانیا، تأسیس نهادهای مدنی و طرح سیاست ها و برگزاری تجمّعات و صدور قطعنامه ها و مطرح کردن آن ها برای مسئولان ذی ربط از تلاش هایی است که نیاز به مدیریت های جدّی و کارشناسی دارد و زنان تحصیل کرده در این میدان، ستون فقرات فعالیت ها هستند. (البته دامنه این فعالیت ها، هم شامل قبل از تأسیس خانواده و هم پس از آن می گردد.)

پس از طرح بحث «نقش زنان تحصیل کرده برای خود و دیگران در خانواده پیش از ازدواج تا حین تأسیس خانواده»، اکنون به تبیین نقش آن ها در مرحله پس از تأسیس خانواده اشاره می گردد:

نقش زنان تحصیل کرده پس از تأسیس خانواده

در این قسمت نیز ابتدا به نقش زنان تحصیل کرده در زندگی فردی و سپس به نقش آنان در زندگی دیگران اشاره می گردد:

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

اول. نقش فردی

زنان تحصیل کرده پس از اینکه وارد نظام خانواده شدند، در جهت تحکیم آن می توانند نقش های ذیل را داشته باشند:

الف. تدوین برنامه خانواده: خانواده نیز مانند همه نهادها، بدون اهداف روشن و سیاست گذاری های مناسب، استراتژی دقیق و راه کاری مطلوب، دچار سردرگمی می گردد و شایسته است طی یک برنامه ریزی، اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را تدوین کند و استراتژی مناسب برای رسیدن به آن غایات را تعریف نماید، سیاست های مناسب را پیش بینی کند و برای تحقق آن سیاست ها نیز راه کارهای جزئی پیش بینی نماید. چنین کار دقیقی بدون پشتوانه نظری لازم و تحصیلات آکادمیک امکان پذیر نیست و از اینجاست که زن تحصیل کرده به عنوان یکی از ارکان خانواده، می تواند در پیشنهاد و تدوین برنامه زندگی نقش کلیدی و اساسی داشته باشد. ذهن علمی و محیط فرهنگی مناسب، هم اهمیت و ضرورت برنامه ریزی به افراد تحصیل کرده را می آموزد و هم آن ها را با راه های رسیدن به این مقصود آشنا می کند و از این رو، زنان تحصیل کرده با دستانی پر می توانند برای آینده زندگی و ابعاد و مسائل آن بیندیشند.

به عنوان شاهد، از جمله مسائلی که زنان در برنامه زندگی باید نسبت به آن بیندیشند و زنان تحصیل کرده نقش جدّی تری نسبت به مرد خانواده دارند، مسئله «مادری» است. در اینجا، باید ارکان خانواده به تأمّل بنشینند که اگر قرار است دارای فرزند شوند، آیا این اتفاق خوب است در سال های آغازین ازدواج باشد یا بعد؟ و تعداد بچه ها تا چه حد تعیین کننده است؟ برای شیوه تربیت آن ها، باید از قبل چه اطلاعاتی داشته باشند؟ شرایط روحی و فکری پرورش فرزند سالم، زیرک و زیبا چیست؟ و این پرسش ها در ذهن هر کسی نمی جوشند و افراد تحصیل کرده نیز بدین پرسش ها، پاسخ های مناسب تری می دهند.

در کنار این ها، مسائلی همچون اشتغال بانوان پس از تأسیس خانواده (آیا زنان شاغل باشند یا نباشند؟ آیا شغل های اجرایی داشته باشند یا آموزشی و تربیتی؟ اشتغال کامل داشته باشند یا پاره وقت و نیمه وقت؟) و شیوه مدیریت خانواده (که آیا مردسالارانه است یا زن سالارانه و یا بر الگوی دیگری متّکی است؟ میزان دخالت های سایران و بستگان در خانواده تازه تأسیس شده و ...) نیز نیاز به برنامه ریزی دارند و ورود بدون تأمّل و نسنجیده، چه بسا آسیب های اساسی به نظام خانواده وارد سازد.

ب. شیوه مواجهه با مسائل جدید: خانواده یا با یک برنامه زندگی آغاز می شود و یا بدون برنامه ریزی جدّی شکل می گیرد و در هر دو شکل، قطعا در ادامه، با مسائلی مواجه می شود که از سابق، آن ها را پیش بینی نمی کرد. مشکلاتی سربرمی آورند که ارکان خانواده را در مقابل هم قرار می دهند؛ مثلاً، خانواده ای تأسیس می شود و در ادامه، متوجه می شوند که زن و یا مرد خانواده در بچه دارشدن مشکل دارند؛ یا نظام خانواده ای شکل می گیرد و در ادامه، ممکن است اعتماد لازم بین زن و مرد شکل نگیرد و همدیگر را زیر ذره بین بگذارند؛ خانواده ای تأسیس شود و مداخلات جدّی پدر و مادر دختر و یا پسر مسئله ساز می شوند؛ چرخ خانواده ای فعّال می شود و دختر و یا پسر برخی ابعاد پنهان طرف مقابل را کشف می کند و ... در این موارد، تدبیر یک خانواده اصلاً کار آسانی نیست. گرچه حتی اگر خانواده ای هیچ مشکل جدیدی هم نداشته باشد، به خاطر تکراری شدن فضا و برخوردها، نیاز به پویایی، خلاّقیت و نوآوری دارد و برای جلوتر رفتن، نیاز به طرح و برنامه جدید و تکان های تازه دارد. اما در همه این موارد، فرد تحصیل کرده و زن متّکی به دانش، دستان پرتری نسبت به بی سواد و یا کم سواد دارد و البته هر قدر کمّ و کیف تحصیل بالاتر باشد، در تدبیر مشکلات توفیق بالاتری خواهد داشت و چون خود به راه کارها و با مجاری هدایتی و مشاوره ای در این زمینه آشناست، از آن ها بهره لازم را می گیرد.

حادترین مسئله ای که متأسفانه برخی از خانواده های تازه تأسیس در سال های اخیر نیز با آن مواجهند آن است که زن و یا مرد و یا هر دو به این نتیجه می رسند که به درد زندگی مشترک نمی خورند و باید از یکدیگر جدا شوند و احتمالاً در این بین، فرزند و یا فرزندانی نیز از راه می رسند و تصمیم یکی از ارکان خانواده می تواند بر سرنوشت و آینده این فرزندان تأثیرات جدّی داشته باشد. با توجه به اینکه محیط خانواده جای آسایش و امنیت و آرامش است و با عنایت به این نکته که در نظام خانواده، اصل بر اتصال و محبت است، نه انفصال و دشمنی، اینجاست که مدیریت جدّی بحران خانواده از سوی فردی که دارای داده های مناسب روان شناختی، روابط اجتماعی و اصول تربیتی است بسیار موفق تر از افرادی عمل می کند که نه برای مواجهه با بحران آمادگی دارند و نه در صورت درگیرشدن با آن، راه حل مناسبی دارند. زنان تحصیل کرده نیز در حل این گونه مشکلات آفت زا، می توانند نقش مؤثر و به موقعی ایفا کنند و تا حد امکان، بدون وارد کردن اغیار در محیط خانواده، مشکلات را سامان دهند.

دوم. برای دیگران

زنان تحصیل کرده برای دیگر ارکان خانواده و بخصوص زنان، پس از تأسیس خانواده چه می توانند بکنند؟ در این میدان نیز همانند قسمت پیش، همه مباحث و مسائل و اقدامات را در سه دسته پژوهشی، آموزشی و مدیریتی می توان خلاصه نمود و تنها در ارائه راه کارهاست که باید به نکات بدیع تری اندیشید؛ مثلاً، زنان تحصیل کرده می توانند برای کمک به زنانی که بی سرپناه و بی اطلاع از ضوابط و حقوق بانوان هستند، در بستر تشکّل های مدنی و یا دولتی، شماره تلفن های خاص پیشنهاد کنند که دیگر زنان بتوانند از زنان استمداد بجویند و مسائل را به راحتی با آن ها مطرح نمایند و راه کار بگیرند و یا پایگاه های اینترنتی خاصی تعریف کنند تا علاقه مندان به راحتی بتوانند اطلاعات لازم در زمینه نظام خانواده را به دست آورند و یا با پیش بینی پست الکترونیکی به صورت خصوصی تر، مسائل درونی تر و جدّی تر دیگران در سطح خانواده را پاسخگو باشند.

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 

جمع بندی و نتیجه گیری

در این نوشتار، نقش تحصیلات زنان در دو سطح برای خود و برای دیگران و در دو مقطع قبل تا حین تأسیس نظام خانواده و پس از تأسیس آن مورد بررسی قرار گرفت. مدعای اصلی این بود که نقش تحصیلات زنان بر نظام خانواده، قبل و بعد از تأسیس آن می تواند تأثیرات مثبت داشته باشد. بر این مدعا، می توان دلیل عقلی اقامه نمود.

اما اگر درصدد آن باشیم که داده های جزئی تری داشته و بخواهیم ببینیم نقش تحصیلات تا چه حد و در چه دامنه ها و چه نوعی است، بررسی این مدعا با یک کار میدانی جدّی میسّر است. در طرح تحقیق این پژوهش، می توان جامعه نمونه ای وسیع با تعداد وسیعی از زنان تحصیل کرده و غیرتحصیل کرده پیش بینی و آن ها را با هم مقایسه نمود و نقش زنان تحصیل کرده را در متغیّرهایی همچون اقتصاد خانواده، سطح فرهنگ خانواده، پختگی اجتماعی خانواده، امنیت، ارتباطات، تربیت فرزندان و مانند آن مورد بررسی دقیق قرار داد.......

 

 

 




ارسال توسط شبنم مختاری

    اخبار  

                                      

  آقای دکتر رمضانیان رئیس سازمان بسیج فرهنگیان در اولین همایش

حلقه های صالحین سازمان نهضت سواد آموزی:

تاریخ خبر :  11/07/93
 

در شرایط کنونی لازم است از تاکتیک های متناسب برای حفظ و صیانت از ارزش های اسلامی

                                  

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد اموزی اولین همایش یک روزه بسیجیان این سازمان با حضور رئیس سازمان بسیج فرهنگیان ،در قالب حلقه های صالحین روز پنج شنبه مورخ ۹۳/۷/۱۰ در ساختمان شماره 3 امور عمومی  برگزار گردید. در ابتدای  همایش مراسم نظام جمع و احترام به پرچم صورت پذیرفت .

 آقای باقرزاده رییس سازمان و فرمانده پایگاه شهید بهشتی سخنران اول این مراسم بود . ایشان  به دلایل تاریخی و علل حمله رژیم متجاوز عراق به رهبری صدام به کشور  پرداخت .

وی خاطر نشان ساخت در حال حاضر لازم است بسیجیان با درک وضعیت و شرایط جامعه به دغدغه های جامعه فکر بیاندیشند  و با حضور در حلقه های صالحین با بصیرت و درک صحیح در تمامی عرصه های اجتماعی حضور موثر داشته باشند  .

 آقای دکتر رمضانیان رئیس سازمان بسیج فرهنگیان سخنران بعدی این همایش  بود . وی با تشکر از اقدام به جای فرماندهی بسیج سازمان نهضت سواد اموزی ابراز امیدواری نمود این جلسات ادامه دار بوده و بتواند محمل خوبی برای تصمیمات آتی  برای  خود اعضا  و و مامویت های محوله به سازمان  باشد .

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان  در ادامه به برهه های  مختلف   دفاع مقدس پرداخت و گفت همانطوری که تاکتیک های مورد استفاده در غرب کشور متفاوت با جنوب و  دریا  بود و با درک درست  از سوی  فرماندهان روش و تاکتیک متناسب برای مقابله با دشمن  مورد استفاده قرار گرفت در حال حاضر نیز متناسب با شرایط روز  لازم است از شیوه های  مناسب برای حفظ و صیانت از ارزش های اسلامی استفاده نماییم 

در ادامه ی همایش ، حلقه های 8 گانه  صالحین از بیانات حضرت حجه الاسلام والمسلمین  قرائتی نماینده مقام معظم رهبری  استفاده نمودند  آقای قرائتی در این نسشت صمیمی بیان کرد  در دین اسلام بن بستی وجود ندارد و ضروری است در رفع مشکلات بدنبال شیوه های جدید بود و در قالب تعالیم و دستورات  از نوآوری نهراسید .

این همایش با انجام فعالیت های فرهنگی و ورزشی و همچنین ادامه فریضه نماز ظهر و عصر به کار خود پایان داد

 

منبع خبر :   روابط عمومی سازمان




ارسال توسط شبنم مختاری

 
    اخبار  


تاریخ خبر :  09/07/93    13:3:18
    

  نشست مشترك معاونت سوادآموزي و مدير كل دفتر امور اجتماعي

استانداري استان قزوین


 


نشست مشترك معاونت سوادآموزي و مدير كل دفتر امور اجتماعي استانداري قزوین


        ابتدا سرکارخانم مهدوی معاون سوادآموزی اداره کل ضمن خیرمقدم وتقدیر و تشکر از مدیر کل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری و جناب آقای موسوی ، کارشناس مسئول امور اجتماعی ، گزارشی از نحوه همکاری دستگاه ها با سوادآموزی را تبیین نمودند. ایشان درادامه فرمودند نظر به اهمیت و جایگاه  سوادآموزی انتظار می رود  دستگاه ها و نهادهای استان براساس تفاهمنامه های ملی و استانی با حوزه سوادآموزی همکاری تنگاتنگی داشته باشند. و علی رغم تفاهمنامه ملی بین صداو سیما و معاونت سوادآموزی  و برگزاری جلسات متعدد و پیگیری های حضوری و تلفنی در راستای  انجام هر گونه برنامه های تبلیغی سوادآموزی را  ، منوط به دریافت هزینه  می دانند.

      درادامه جناب آقای کاشی مدیرکل محترم دفتراموراجتماعی و فرهنگی استانداری ، به مناسبت 17 شهریور روز جهانی مبارزه با بیسوادی را خدمت حاضرین تبریک و بنا به تجارب ارزشمند در سنوات ماضی در حوزه سوادآموزی مسائل مهمی را بیان نمودند . ایشان فرمودند سوادآموزی از پیچیدگی های خاص خود برخوردار است ، و مراحل شناسایی ، جذب ، نگهداشت و آموزش مخاطبان  نیازمند تلاش و کوشش مضاعف  توسط دست اندرکاران با انگیزه و علاقه می باشد. ایشان فرمودند برگزاری جلسات باید توام با برنامه و دستور کار ازپیش کارشناسی شده باشد  و برگزاری جلسه ستاد راهبردی را به منظور استفاده از ظرفیت  سایر دستگاه ها  لازم و ضروری برشمردند. که می بایست با هماهنگی های لازم تشکیل گردد. ایشان فرمودند مسئول پیگیری برنامه های سوادآموزی در استانداری مدیر کل محترم سیاسی ، اجتماعی و امنیتی استانداری می باشد. و به منظور تسریع در پیگیری امور سوادآموزی لازم است با ایشان رایزنی های مورد نظر صورت پذیرد.

در پایان مقرر گردید :

1- علل عدم همکاری  دستگاه ها با معاونت سوادآموزی به منظور رفع موانع و مشکلات به استانداری گزارش شود.

2- تفاهم نامه فیمابین سازمان صدا و سیما با معاونت سوادآموزی به منظور رایزنی های لازم و همکاری بیشتر به استانداری ارسال گردد.

جلسه راس ساعت 20/12 با ذکر صلوات به پایان رسید.

 




ارسال توسط شبنم مختاری

 

گل     

  زنگ آغاز سال تحصیلی سواد آموزی برای اولین بار در مازندران توسط داود تقی نیا معاون سوادآموزی استان مازندران: تاریخ خبر :  05/07/93
تقی نیا:آموزش دهندگان باید برای سواد آموزان ایجاد انگیزه نمایند.


زنگ آغاز سال تحصیلی سواد آموزی با حضور تقی نیا معاون سواد آموزی استان مازندران

و مسولین شهری ، آموزش دهندگان و سواد آموزان در شهرستان تنکابن نواخته شد

تقی نیا ضمن عرض تبریک بمناسبت ایام بازگشایی مدارس و گرامی داشت هفته دفاع مقدس گفت: زنگ آغاز سال تحصیلی سواد آموزی برای نخستین بار است که در استان مازندران برگزار می شود و هدف از اینکار ایجاد انگیزه برای سواد آموزان است تا مانند دیگر دانش آموزان بتوانند از نعمت سواد بهره مندشوند.   

امروزه افراد جامعه و ملت ما در اقصی نقاط کشور به لحاظ فکری دارای بینش و آگاهی هستند که در تربیت فرزندان موفق بودند از جمله شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی که نشانه بارز این موضوع است بنا براین در حال حاظر با بهره گیری از تکنولوژی ونیروی انسانی و تجهیزات به گونه ای رفتار کنیم که پیشرفت و ترقی نظام را در پی داشته باشد


وی سواد آموزی را یادگار امام خمینی (ره) دانست و گفت: سازمان سواد آموزی به فرمان امام خمینی (ره) در سال 58 به منظور آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و نیز کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند تشکیل گردید و مقام معظم رهبری نیز با حمایت های ویژه خود تاکنون پیگیر مسائل سواد آموزی هستند و لازم بذکر است اینکار در دولت تدبیر و امید نیز بصورت ویژه دنبال می شود و تمام تلاش ما این است تا بتوانیم بی سوادی را به صفر برسانیم.

 

وی افزود : آموزش دهندگان باید برای سواد آموزان ایجاد انگیزه نمایند و

ارزش با سواد شدن را برایشان بازگو کنند بطوری که آنها بدانند پس از

باسواد شدن چه تحولاتی در زندگی آنها ایجاد میشود و چه فوایدی برای

خود و فرزندانشان دارد .





ارسال توسط شبنم مختاری

گل

 
    اخبار  

  بازدید اعضای شورای فرماندهی و بسیجیان سازمان از خانواده شهدا و جانبازان تاریخ خبر :  06/07/93
همزمان با بزرگداشت هفته دفاع مقدس ، تعدادی از اعضای شورای فرماندهی و بسیجیان سازمان نهضت سواد آموزی از آسایشگاه جانبازان امام خمینی ( ره ) واقع در نیاوران بازدید بعمل آوردند.




به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی در سومین روز از هفته دفاع مقدس،  به منظور تجلیل از مقام والای جانبازان هشت سال دفاع مقدس ، تعدادی از اعضای  شورای فرماندهی و بسیجیان سازمان نهضت سواد آموزی  از آسایشگاه جانبازان امام خمینی ( ره ) واقع در نیاوران بازدید بعمل آوردند.  

در این بازدید که در فضای معنوی خاصی برگزار شد همکاران بسیجی ضمن اهدای  گل و شیرینی به جانباز عزیز در محل استراحت جانبازان، با آنها  به گفتگوی صمیمانه پرداختند.

 

         

 
 

 

 

در این بازدید که نزدیک به دو ساعت طول کشید ،

هریک از جانبازان گوشهای از خاطرات خود را بیان کردند.





ارسال توسط شبنم مختاری


    اخبار  


  برگزاری مسابقه انشاء بین سواد آموزان شهرستان الیگودرز تاریخ خبر :  05/07/93

گل


مسابقه انشاءبا موضوع انتظار از رئیس جمهور محترم در بین سواد آموزان شهرستان الیگودرز استان لرستان برگزار شد .




 

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی ، سواد آموزان شهرستان الیگودرز استان لرستان  در مسابقه انشاء نویسی شرکت نمودند . این مسابقه  در تیرماه سال جاری  با موضوع  انتظار از رئیس جمهور و بیان انتظارات  سواد آموزان در بین سواد آموزان تحت پوشش سازمان نهضت سواد اموزی  این شهرستان  برگزار گردید .

 

 

 

خاطر نشان می سازد  مطالب و انتظارات بیان شده از سوی افراد شرکت کننده  به مسئولین ذیربط  منعکس گردید تا تدابیر لازم برای تحقق آنها اتخاذ گردد .

 افراد برگزیده ی این مسابقه همچنین  از سوی نهاد ریاست جمهوری و همچنین استانداری  استان  لرستان مورد تشویق و تقدیر قرار گرفتند
.

منبع خبر :   استان لرستان




ارسال توسط شبنم مختاری

اخبار  


گل

 

 


  وزیرآموزش و پرورش در صبحگاه مشترک بسیجیان حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش : تاریخ خبر :  07/07/93

وزیرآموزش و پرورش در صبحگاه مشترک بسیجیان حوزه ستادی وزارت آموزش گفت : هفته دفاع مقدس یادآور رشادت ها، صلابت ها و ولایت مداری است




به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پروررش، صبح امروز علی  اصغر فانی در مراسم صبحگاه مشترک پایگاه های مرکز بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش که در لانه جاسوسی آمریکا برگزار شد، اظهار کرد: اعتقاد به اسلام ناب محمدی، ولایت مداری، خلوص نیت رزمندگان و نقش رهبری در کنار دفاع از فرهنگ ایرانی اسلامی باعث پیروزی کشور ایران در دفاع مقدس به حساب می آید.

وی با اشاره به وجود بحران های خاص در اطراف کشور ایران تصریح کرد: وجود ولایت فقیه رمز وحدت عناصر داخل کشور و پیروزی بر دشمنان خارجی می باشد و از این رو باید قدردان این نعمت باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که نقش آموزش و پرورش در 8 سال دفاع مقدس قابل تامل است، افزود: آموزش و پرورش هم در حوزه رزمی و هم در قسمت پشتیبانی اش جنگ تحمیلی تلاش های خستگی ناپذیری را انجام داده است که وجود ایثارگران ، جانبازان و شهدای دانش آموز و معلم گواهی بر این ادعا است.

فانی با اشاره به سال های حضوردرآموزش و پرورش استان کردستان در هنگام جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: در این استان علاوه بر موانع سخت جنگ تحمیلی درگیر گروه های معاند و مسلحی بود که شرایط جنگ تحمیلی را سخت تر کرده بود ولی ایثار و از خودگذشتگی وحمایت جانانه از رهبری و ولایت فقیه سبب شد این شرایط تاب تحمل را از مردم این استان نگیرد.

 

فانی در خصوص دستاوردهای 8 سال دفاع مقدس گفت: استقلال، خودکفایی، حضوردر صحنه های بین المللی و تاثیر کشور ایران در مناسبات و معادلات سیاسی، نظامی و اجتماعی از رهاوردهای 8 سال دفاع مقدس در کشور ایران است.

 
وی تربیت نسل آینده، حفظ دستاوردهای انقلاب و انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی، ایجاد روحیه گذشت و فداکاری و تقویت مبانی علمی و اعتقادی را از تکالیف آمورش و پرورش برشمرد و اظهار امیدواری کرد: آموزش و پرورش در دولت تدبیر وامید بتواند آثار خوبی برای ارزش های دفاع مقدس باشد

 




ارسال توسط شبنم مختاری

 

  آقای باقرزاده در نشست مشترک با صدا و سیمای استان خوزستان تاریخ خبر :  07/07/93
صداوسیما به عنوان مؤثرترین رسانه می تواند نقش بسزایی در زمینه توسعه و گسترش سواد در کشور داشته باشد .

گل

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از اداره کل آموزش وپرورش استان خوزستان نشست مشترکی  باحضور علی باقرزاده معاون وزیر ورییس سازمان سوادآموزی، محمد تقی زاده مدیرکل آموزش وپرورش خوزستان ،موسی شیخی معاون سوادآموزی این اداره کل و مهندس رحیمی مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان  به منظور اتقویت وتوسعه ی سوادآموزی وانعقاد توافق نامه بین آموزش وپرورش استان وصداوسیمای مرکز خوزستان، برگزارشد.
دراین نشست باقرزاده ضمن ارائه گزارشی از آمار بی سوادی واثرات این معضل اجتماعی ،گفت: درکشورقریب به 10میلیون بی سواد داریم وتاکنون روشهای متنوعی را در سوادآموزی به کارگرفته ایم وبه حمایت وتعامل سایردستگاهها ونهادها نیاز داریم تااین معضل حل شود وصداوسیمابه عنوان مؤثرترین رسانه می تواند نقش بسزایی دراین زمینه داشته باشد لذا انتظارداریم با روشهای نوین وتعامل بیشتر آموزش وپرورش وصداوسیما و اجرای برنامه های جذاب واثرگذار دربحث سوادآموزی اهتمام بیشتری نماییم. وی همچنین افزود: افراد بی سواد هم آسیب دیده اند،هم آسیب پذیر وآسیب رسان و دولتهادربسیاری از کشورها با بی سوادی مواجه اند وبرای باسوادکردن بی سوادان برنامه های مختلفی دارند واز بی سوادی هم تعریف های متفاوتی دارند و اکثرا بی سوادی را عدم توانایی خواندن ونوشتن عنوان می کنند ودرکشورمانیز این تعریف وجود دارد . معاون وزیر همچنین اظهار نمود: صداوسیما بهترین ظرفیت برای جذب بی سوادان وآموزش آنهاست وامیداست ازاین ظرفیت جهت بحث سوادآموزی به نحو مطلوب استفاده شود.
گفتنی است درادامه این نشست محمد تقی زاده مدیرکل آموزش وپرورش استان نیز گفت: درخوزستان 640هزار بی سواد داریم که یک سوم آنها والدین دانش آموزان هستند وشناسایی شده اند که امسال برای آنها برنامه  ریزی کرده ایم ویکی از برنامه های ما استفاده ا زظرفیت صداوسیماست که با تعامل بیشتر دراین زمینه تلاش بیشتری کنیم .
لازم به ذکر است دراین نشست مهندس رحیمی مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان نیزضمن اعلام آمادگی واستقبال از برنامه های آموزش وپرورش در زمینه سوادآموزی به برخی از برنامه های فرهنگی صداوسیمای استان اشاره کرد وگفت: آموزش قرآن کریم یکی ازبرنامه های این مرکز است ومی توانیم بحث سوادآموزی را دراین برنامه ارائه دهیم لذاپیشنهاد می گردد کمیته برنامه سازان ترویج سوادآموزی بامشارکت دودستگاه تشکیل شده وجهت ارائه برنامه های
آموزشی اقدامات لازم به عمل آید.
منبع خبر :   استان خوزستان
 


 




ارسال توسط شبنم مختاری

نشان سازمان نهضت سواد آموزی

بنام خدا

خاطرات سرگذشت روزهایی است که انسان در زندگی سپری می کند خاطرات شیرین دوست داشتنی هستند وماند گار .وخاطرات تلخ نفرت انگیز هستند وبا ز بیاد ماندنی/اما از هزاران خاطرات تلخ وشیرین دوران ده سال اموزشیاری خاطره ی مادر بیسواد ی بود که با ثبت نام ایشان در کلاس دوره مقدماتی جز سواد اموزان مرتب ومنظم بود که هر روز در کلاس درس حاضر میشد این خانم بنا م ح/ حسین جانی بود که چهل ونه سال از عمرش می گذشت ولی الان احساس نیازکرده بود که سوا د بیاموزدبرای همین با حضور بموقع در کلاس وتمرین تکرار درسها واز طرفی تشویق همسرش برای یادگیری درس وسواد توانست خیلی زود با اموزش خواندن ونوشتن اشنا شده تا زمانی که بعد از سه ماه یک روز با خوشحالی به کلاس امد ودر حالی که از من اموزشیار تشکر میکرد خاطره روز قبل خود را برای سواداموزان دیگر تعریف کردخانم حسین جانی گفت که دیروز برای رفتن به بانک صادرات با همسرم ازمنزل بیرون رفتیم بعددرشهر برای پیدا کردن بانک خیلی گشتیم همسرم بیسواد بود وجایی رانمی شناخت قرار بود در بانک برایم حساب پس انداز باز کند که نمی توانستیم بانک را پیدا کنیم چه برسد به اینکه کار اصلی دیگری داریم وان افتتاح حساب بود با این فکر و خیالات بودیم که به ما ادرس این اطراف را داده بودن پس چرا دور خودمان می چرخیم از کسی هم سوال نکردیم همسرم که هرجایی را نگاه میکردولی نمیشاخت چون سواد نداشت من دقایقی کنجکاوانه اطراف را نگاه کردم خیابانهای شهر پر از تابلوهای کوچک وبزرگ بود با دقت که نگاه کردم تابلوی بانک صادرات را دیدم احساس کردم صداهای حروف نوشته شده مرا بطرف خود جلب می کنن باچسباندن حروف کلمات به هم باخوشحالی عجیبی بلند گفتم مرد بیا بانک صادرات اینجاست که با خوشحالی ومغرورانه به داخل بانک رفتیم درانجااز من سوال کردن مادر میتونی اسمت رو بنویسی وامضاکنی که با اراده کامل گفتم بله اسمم را نوشتم وامضا کردم چون از قبل برای نوشتن اسمم و امضا خیلی در کلاس وخانه تمرین کرده بودم خلاصه حساب پس انداز باز کردیم و با افتخار در وجود خودم هم توانستم کارم راانجام بدهم وهم درکنار همسرم سربلند باشم که من 49ساله بیسواد هم بالاخره باسواد خواندن ونوشتن میتوانم تاحدودی مفید برای خانواده باشم /خانم حسین جانی اینها را که میگفت اشک شوق از چشمانش می ریخت ومی گفت ان روزاز بهترین روزهای عمرم بود که همیشه از بیاد اوردنش لذت خواهم برد وبرای خانم محمدی که اینقدر حوصله داشته که من 49 ساله را اموزش داد تا به چنین لحظات شیرینی برسم همیشه دعای خیر دارم اما این بهترین خاطره ای بود که از ده سال خدمت دراین نهاد مقدس را داشته ام که توانسته بودم کلمه ای بیاموزم . وپایان سخن اینکه بر امام خمینی که بنیانگذار این نهضت بزرگ بوده سلام ودرود میفرستم که بانهضت عظیم خویش جهل وبیسوادی را ریشه کن کردندتااسلام ناب محمدی برای همیشه تاریخ زنده بماند...........

 

 

 

خاطره ای از:دوران اموزشیاری

مریم محمدی: از شهرستان آبیک: استان قزوین




تاریخ: یک شنبه 6 مهر 1393برچسب:خاطره ای از:دوران اموزشیاری----,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

 

خاطرات اموزشیاران

 

زندگی هر انسان تشکیل شده است از خاطرات تلخ و شیرین. هر روز و هر ساعت که از عمر ما می گذرد در خاطرات ذهنمان نگاشته می شود و به نظر من خاطرات زندگی عادی یک سو و خاطرات تحصیلی سوی دیگر قرار دارد خاطرات تحصیلی پر است از شادی و نشاط، دیدن انسانهایی با شخصیت های مختلف پر است از موفقیتها و شکستها در درس و امتحان ، موفقیتهایی که البته به نظر من نور امید به تحصیل را در ذهن روشن می کند و شکستی که همراه با نا امیدی می باشد اما اگر انسان شکست نخورد شیرینی موفقیت و تجربه برای موفق شدن را درک نمی کند یادم هست که با ذوق و شوق بعد از آمدن از روستا به میانه دنبال این بودم که بتوانم به هر قیمتی که هست با سواد شوم ، در محله مان با خانمی آشنا شدم و دانستم که در کلاس مقدماتی نهضت درس می خواند به اصرار از خانواده ام اجازه گرفتم که من نیز به کلاس نهضت بروم بعد از کسب موفقیت از آنها در کلاس مقدماتی ثبت نام کردم سه ماه داغ تابستان را با اینکه راه کلاس نهضت دور بود توانستم با پشتکار و تلاش فراوان و با اینکه درک درس تقریباً سخت بود در شهوریور 71 به پایان برسانم و بلافاصله کلاس تکمیلی را نیز به همت خود گذراندم و کلاسهای پایانی را نیز با تلاش فراوان و با نمرات عالی سپری کردم ولی که خواستم به کلاس بالاتر ثبت نام کنم با مراجعه به مسئولین برای دریافت کارنامه هرچه گشتند با این جواب روبرو شدم که متاسفم کارنامه شما در بین پرونده ها موجود نمی باشد با شنیدن این خبر خیلی ناراحت شدم ولی امید خود را از دست ندادم دوباره با دادن امتحان متفرقه دوباره با نمرات عالی قبول شدم و کارنامه دریافت کردم با تلاش فراوان دوباره از صفر شروع کردم و حالا هم که می دانم که روزهای سخت گذشت و ایام شیرین که این ایام یعنی روزهای معلمی برایم می باشد مزه شکست را کمرنگ کرده است. مقدار این موفقیت شیرین را لطف الهی و توسل به کلام رسول اکرم می دانم که فرمودند:« زگهواره تا گور دانش بجوی» و خانمی را که در بالا ذکرشان را کردم کلاس نهضت را با او شروع کردم اما ایشان بعد از گذشت چند روز، کلاس مقدماتی نهضت را ترک کرد دلیل گفتن این مسئله این است که من در سال 81 آموزشیار ایشان در مرحله مقدماتی بودم که کلاسم را با ایشان شروع کردم این یک خاطره خوب برای من می تواند باشد. منیژه بخشعلی زاده / آموزشیار نهضت سوادآموزی میانه منبع:نهضت سواداموزی میانه 



 




تاریخ: شنبه 5 مهر 1393برچسب: خاطرات اموزشیاران----------,
ارسال توسط شبنم مختاری

بی سوادی 35درصدی کشاورزان اردبیلی

 معاون وزیر:  برخوردبامدیران مدارسی که درطرح سوادآموزی

همکاری نکنند

به گزارش ایرنا ' علی باقر زاده' سه شنبه در حاشیه نشست با روسای آموزش و پرورش خوزستان در محل پژوهشکده معلم اهواز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح سواد آموزی برای با سواد کردن اولیای دانش آموزانی است که سواد ندارند و در این طرح مدیران مدارس باید اولیایی که سواد ندارند را شناسایی کنند.

وی گفت : شناسایی این افراد از طریق فرزندان آن ها که دانش آموز هستند بسیار آسان است و بهانه ای برای عدم پیدا کردن این افراد وجود ندارد و به همین دلیل
وزارت آموزش و پرورش با مدیرانی که در این طرح همکاری نکنند برخورد می کند.

 

 

 
وی گفت: از مدیران مدارس استان در خواست می شود تا در این طرح نهایت همکاری را داشته باشند چرا که در حال حاضر 200 هزارنفر از اولیای دانش آموز در استان خوزستان سواد ندارند و برای با سواد کردن آنان نیاز به همکاری مدیران مدارس است.

باقر زاده با بیان اینکه مدیران مدارس موظف هستند بعد از شناسایی اولیایی که سواد ندارند از آن ها درخواست کنند که برای سواد آموزی به مدارس مراجعه کنند افزود: محل ها و کلاس هایی برای سواد آموزی این افراد در مدارس باید فراهم شود.


رییس سازمان سواد آموزی کشور در ادامه تصریح کرد: مدیران مدارس باید در طرح سواد آموزی نظارت داشته باشند و نهایت تلاش خود را برای اجرای این طرح انجام دهند.

وی افزود:
طرح سواد آموزی از تابستان امسال به مدیران آموزش و پرورش ابلاغ شده است.




ارسال توسط شبنم مختاری

 

گل

 

جملات آموزنده بزرگان, آموزنده ترین جملات

 




تاریخ: پنج شنبه 3 مهر 1393برچسب:زندگی یک پژواک است---,
ارسال توسط شبنم مختاری


د مطلب : 7ee46 تاریخ انتشار : 1393/7/1 سه شنبه

پیام رئیس جمهور به مناسبت بازگشایی مدارس

رئیس جمهور به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 94-93 پیامی صادر کرد.
 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیام حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به شرح زیر می باشد:

باسمه تعالی

آغاز ماه مهر وفصل مدرسه را به همه معلمان و مربیان و دانش آموزان عزیز صمیمانه تبریک می گویم؛ مدرسه خانه امید دولت و مردم و آموزش وپرورش بنیادی ترین بخش توسعه کشور است . ما نیاز به مدرسه پویا ونوآور درشرایط کنونی کشور داریم و سازندگان اصلی این مدرسه ، معلمان ومربیان و دانش آموزان این سرزمین اند .

راه رسیدن به این هدف از مدرسه و آموزش وپرورش ما می گذرد؛ استعداد و هوش فرزندان این زاد وبوم، بالاست؛ ‌باید به کشف و پرورش آنها بیشتر و بهتر بپردازیم .

توانمندی آموزش وپرورش در تربیت دانش آموزانی است که قادر باشند در کنار تربیت ذهن و دانش اندوزی با جامعه و جهان پیرامون خود به درستی ارتباط برقرار کنند؛ باید به آنان آموخت که جهان نو را خود بشناسد و در آن زندگی کنند و درعین حال، تعلق خاطر به دین و فرهنگ و سرزمین خود داشته باشند .

مدرسه باید بتواند دانش آموزانی متفکر، پرسشگر، نقاد و اخلاقی تربیت کند . مدرسه مطلوب ما مدرسه خلاقیت، عقلانیت وگفتگو ومداراست .

شما معلمان، مربیان و دانش آموزان عزیز باید به ما کمک کنید تا به این مدرسه مطلوب نزیدک شویم؛ مدرسه ای که پناهگاه همه شما و ما باشد، می دانم که آموزش وپرورش ما تا رسیدن به این نقطه، هنوز تنگناهای زیادی دارد؛ کمبود ها و کاستی های اقتصادی و آموزشی معلمان و دانش آموزان عزیز، ما را در دستیابی آسان به این هدف با مشکل روبرو می کند؛ معلمان ما نیازمند زندگی عزتمندانه اند تا همه ذهن و توان خود را صرف آموزش و تربیت کنند و دانش آموزان ما به احترام و توجه بیشتر نیاز دارند تا بتوانند قدرت انتخاب خود را بالاتر ببرند .

بسیار مایل بودم که امسال نیز می توانستم چون سال پیش همپا و همراه معلمان، ‌دانش آموزان و پدران و مادرانشان در نشاط و جنب و جوش روز اول ماه مهر شرکت می کردم و آهنگ دانشین زنگ مهر و زندگی را از نزدیک در مدرسه می شنیدم اما ضرورت سفر به مجمع عمومی سازمان ملل متحد این توفیق را ازمن گرفت؛ در آنجا هم درخدمت شما و نیازمند دعای همه شما هستم .

برای اینکه سنت نیکوی سال های پیش زنده بماند از دانش آموزان عزیز می پرسم :

عزیزانم، ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبرو است. هرکدام از ما چگونه از آبهای ایران، می توانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟  

 




ارسال توسط شبنم مختاری

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در نشست شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان  کارشناسان سواد آموزی بیان کرد:

 

 

 

 

 

 

 

 
سطح سواد اولیا با نتایج تحصیل دانش آموزان ارتباط مستقیم دارد
معاون وزیرو رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: سطح سواد والدین بانتایج تحصیل دانش آموزان ارتباط مستقیم دارد و در کشورمان اولیای باسواد فرزندان موفق تری دارند .

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان ،علی باقرزاده  در نشست شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان و کارشناسان سواد آموزی شهرستانها و مناطق تابعه استان ،  باتاکید براین که باسوادکردن اولیا دانش آباقرزاده با بیان اینکها بررسی ها حاکی از این واقعیت است که والدین تحصیل کرده درمکالمات خودبافرزندانشان از لغات بیشتری استفاده می کنند وهمین موضوع باعث افزایش گنجینه لغات آنها و موفقیتشان  می شود.
وی درادامه بااشاره به سخنان مقام معظم رهبری که دهه پیش رو،دهه پیشرفت وعدالت است گفت: انجام هرمهارتی  بدون خواندن ونوشتن امکانپذیر نیست .
به گفته وی، استفاده از تکنولوژی ،جرات  نقدوبررسی  واظهارنظرپیرامون مسایل مختلف  تحصیل وعلم آموزی است.
باقرزاده با بیان اینکه عدالت نیزازارکان حکومت اسلامی است ،خاطر نشان کرد: .از ارکان عدالت اجتماعی عدالت آموزشی است و باید فرصت های برابرآموزشی رابرای   افراد جامعه فراهم شود.

 





ارسال توسط شبنم مختاری

معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی وزارت آموزش وپرورش

در جشن آغاز سال تحصیلی استان سمنان:

 

استراتژی اصلی نظام تعلیم و تربیت ،بهبود کیفیت آموزشی است

 

 

 

 

 

 


معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی وزارت آموزش وپرورش ،استراتژی اصلی نظام تعلیم و تربیت ، را بهبود کیفیت آموزشی عنوان کرد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان ،علی باقر زاده در آیین بازگشایی مدارس استان در مجتمع آموزشی محلات سمنان، افزود: آموزش و پرورش در تلاش است تا پایان دولت یازدهم طرح بهبود کیفیت آموزشی را در کشور به عنوان یک استراتژی اجرا کند.

وی با بیان اینکه در این مسیر بر سه عنصر دانش آموز، معلم و برنامه درسی تاکید ویژه می شود اظهار کرد: در دانش آموزان تاکید بر نقویت اراده و انگیزه آنان برای یادگیری علم، معلمان بر بهبود صلاحیت های حرفه ای و در برنامه درسی بر تصویب و اجرای برنامه درس ملی در نظام آموزشی تاکید دارد.

باقرزاده با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش با برنامه ریزی گسترده در آستانه یک تحول و جهش بزرگ قرار دارد به طرح مقاوم سازی مدارس در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ایران از پیشرفته ترین کشورها در بحث مقاوم سازی مدارس است.

معاون وزیر آموزش و پرورش مشارکت خیرین در توسعه فضاهای آموزشی را از جلوه های ایثارگری دانست و با گرامیداشت هفته دفاع مقدس افزود: آموزش و پرورش با تقدیم پنج هزار معلم شهید و 36 هزار دانش آموز شهید در دفاع مقدس مشارکتی گسترده و تاثیر گذار داشته است.

وی آغاز سال تحصیلی را رویدادی ملی در کشور خواند و افزود: اول مهر روز شکوه و عظمت است و برگزاری آیین های باشکوه بازگشایی در 110 هزار مدرسه کشور نشانه عظمت علم و دانش و اهمیت آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

در این آیین که استاندار سمنان، مسوولان آموزش و پرورش و جمعی از مسوولان اجرایی، فرهنگیان و دانش آموزان حضور داشتند زنگ مهر و مقاومت به صدا در آمد و بیش از 102 هزار دانش آموز روانه قریب پنج هزار کلاس درس در استان سمنان شدند

 




ارسال توسط شبنم مختاری

 

دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش از وزاری خوب دولت یازدهم است

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان ، علی باقر زاده در سفر دو روزه خود به استان سمنان با نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه سمنان دیدار و گفت و گو کرد .


در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید محمد شاهچراغی ،ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به دانش آموزان و دست اندرکاران نظام تعلیم وتربیت،گفت :آموزش و پرورش خانواده بزرگی است و همه دستگاههای اجرایی باید به آن یاری رسانند.


وی ،یاری رساندن جامعه روحانیت ،اولیای دانش آموزان ،استاندار و مسوولان دستگاههای اجرایی را جهت سهولت در کارهای آموزش و پرورش خواستار شد .


  حجت الاسلام والمسلمین   شاهچراغی،با اشاره به اخلاق اسلامی و تزکیه ،افزود:اخلاق اسلامی باید در آموزش و پرورش تقویت شود و عنایت ویژه ای باید به آن صورت گیرد .

در این دیدار مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان و معاونان وی نیز حضور داشتند.




ارسال توسط شبنم مختاری

معاون وزیر آموزش و پرورش در سمنان خبر داد:

 

 

 

 

 

 

160 هزار دانش آموز در سال تحصیلی آینده در مدارس جدید درس می خوانند
معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور ، از بهره برداری مدارس جدید در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: با آغاز سال تحصیلی 93 - 94 بیش از 160 هزار دانش آموز در مدارس نوساز مشغول تحصیل می شوند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان،علی باقرزاده در گفت و گو با خبرنگاران در سمنان افزود: شرایط و امکانات برای آغاز سال تحصیلی جدید در فضایی شاد، با نشاط و با آرامش فراهم است. 
وی بازگشایی مدارس در کشور را جشن ملی آغاز بهار تعلیم و تربیت نامید و گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شده در بخش های مختلف اعم از ثبت نام، ساماندهی نیروی انسانی، کلاس بندی، مدرسه بندی و ... آمادگی بهتر از قبل وجود دارد و این امر مشهود است. 
 
باقرزاده با بیان تاکنون 97 درصد دانش آموزان در کشور ثبت نام کرده اند گفت: تاکنون 12 میلیون و 300 هزار نفر ثبت نام شده اند و بقیه سه درصد نیز آمار بین راهی است که ظرف دو تا سه روز آینده تکمیل می شود....................................

 




ارسال توسط شبنم مختاری

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 55
بازدید ماه : 54
بازدید کل : 32577
تعداد مطالب : 600
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


حذف لینک مخفی ما حرام بوده و عواقب اخروی خواهد داشت

   السلام علیک یا سلطان خراسان

height="300" style="position:fixed; right:0px; top:0px; margin:0px; padding:0px"> Fixed Pic by www.1abzar.com ---> دریافت کد خداحافظی

دریافت کد پیغام خوش آمدگویی

t
khabarkhoon.com
تاریخ روز
=367DB3&kadr=1&shahr=17-1">