......آموزشیاران پرچمداران سوادآموزی
بسوی نوربا سوادآموزی با عزم ملی و مدیریت جهادی

 اخبار  


  بازدید رئیس سازمان نهضت سواد آموزی از خانواده های معظم شهدا تاریخ خبر :  23/10/93
باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی از خانواده معظم شهید سید حسن موسویان بازدید کرد .
 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی روز گذشته و درادامه برنامه  بازدید از خانواد ه های معظم شهدای هشت سال دفاع مقدس،  آقای باقرزاده به همراه دو نفر از اعضای  فرماندهی بسیج پایگاه مقاومت شهید بهشتی از خانواده شهید موسویان بازدید  بعمل آورد.

جانباز گرانقدر ارتش اسلام سيد حسن موسويان در تاريخ ۲۱/۴/۶۷ در منطقه عملياتي فكه بر اثر بمباران شيميايي دشمن بعثي به درجه جانبازي نايل آمد و پس از تحمل سالها درد و رنج ناشی از شدت جراحات وارده در اولیل سال ۱۳۸۸ به دیدار یاران شهیدش شتافت .  

در این بازدید که در منزل مادر گرامی شهید موسویان انجام شد ، باقرزاده فرمانده پایگاه مقاومت شهید بهشتی و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی  به مقام شامخ و رفیع شهدای  هشت سال دفاع مقدس اشاره نمود و از رشادت ها و مجاهدت های شهدا، جانبازان و ایثار گران تجلیل کرد .

وی همچنین از خانواده های معظم شهدا که در خلق حماسه ی هشت سال دفاع مقدس به عنوان یک برگ زرین در تاریخ معاصر کشور  نقش بی بدیلی از خود به نمایش گذاشتند ، نیز تجلیل کرد .

در ادامه  آقای یعقوب داودی یکی از  همرزمان شهید که خود از آزادگان و جانبازان گرانقدر دفاع مقدس است، از خاطرات و ویژگی های دوست  شهید خود  مطالبی را بیان نمود و یاد و خاطره همرزمان خویش را گرامی داش




ارسال توسط شبنم مختاری

 


دوره آموزشی بررسی و تحلیل کتاب های دوره تحکیم سواد

دوره آموزشی بررسی ، تحلیل و روش تدریس کتاب های نهضت سواد آموزی (تحکیم سواد ) و باز آموزی مبانی علمی آن به صورت استانی تعریف و تمدید گردید .    [ادامه ...]

 

 




تاریخ: دو شنبه 22 دی 1393برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری


    اخبار  


  تقی نیا معاون سواد آموزی استان مازندران : تاریخ خبر :  20/10/93
بي سوادي را نکوهش و تحقیر كنيم، نه اين كه بي سواد را سرزنش كنيم.




تقي نيا؛ ضمن گراميداشت ياد و خاطره امام خميني (ره)، شهداي فرهنگي و دانش آموز و شهداي آموزش دهنده سوادآموزي، بيان داشت: امام راحل با يك پيام تاريخي همه آحاد ملت را بسيج نمودند و فرمودند: بپاخيزيد، يعني؛ انقلابي در عرصه فرهنگي انجام دهيد. مقام معظم رهبري هم در فرمايشات خود به نكات كليدي و مهمي اشاره نمودند و فرمودند: در درجه اول توسعه سواد و در درجه دوم تعميق سواد مورد نظر است و لذا كارها نبايد متوقف شود. در جايي ديگر از بيانات خود فرمودند: از كار دلسرد نشويد تا بتوانيد در مجموعه سوادآموزي نشاط جديدي به وجود آوريد. وی افزود: در پيام معمار كبير انقلاب سه نكته اساسي وجود دارد: 1- اين پيام خطاب به همه ملت بود نه دولت.  2- ما بايد با پديده بي سوادي مبارزه كنيم. 3- آموزش براي آموزش باشد. بايد فرهنگ سازي در جامعه به نحوي صورت گيرد كه مردم خود به سوادآموزي بپردازند تا سوادآموزي از حالت دولتي خارج شود. بايد با پديده بي سوادي مبارزه كنيم، يعني؛ بي سوادي را نکوهش و تحقیر كنيم، نه اين كه بيسواد را سرزنش كنيم.

 

 

وي در بخش ديگري از سخنان خود، آيه اي از قرآن كريم را قرائت نموده و افزود: خداوند ابتدا اسامي را به حضرت آدم و سپس به فرشتگان آموخت. پيام هايي كه از اين آيه مي شود تفسير نمود؛ 1- معلم واقعي خود خداوند است. 2- برتري انسان بر فرشتگان به جهت علم انسان هاست 3- انسان براي دريافت دانش و علوم استعداد فوق العاده اي دارد كه اشرف مخلوقات شده است. 4- رابطه علم و انديشه از عبادت بالاتر است به مصداق جمله؛ يك ساعت تفكر از هفتاد سال عبادت بالاتر است.

 

 

در ادامه افشون مدير آموزش و پرورش سوادکوه ضمن خیر مقدم گفت: بنا به فرموده مقام معظم رهبري: سوادآموزي يك جريان مهم فرهنگي است. امسال هم كه بنا به فرمايشات رهبر فرزانه ما «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي» نامگذاري شده، همه ما بايد در ريشه كن كردن بي سوادي جهادي عمل كنيم. وي در ادامه گزارشي از فعاليت هاي انجام شده در حوزه سوادآموزي شهرستان در يك سال گذشته را ارائه نمود.  

 

 
 

 

 

در اين همايش برنامه هاي مختلفي اجرا گرديد، از جمله؛ قرائت پيام تاريخي امام راحل در تشكيل نهضت سوادآموزي در سال 1358، مقاله اي با موضوع سوادآموزي و جهت تقدير از فعاليت همكاران و مديران فعال در حوزه سوادآموزي در سال گذشته به آنان لوح تقديري اهدا شد.





تاریخ: دو شنبه 22 دی 1393برچسب:بي سوادي , نکوهش و تحقیر ,,,,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

 




تاریخ: پنج شنبه 18 دی 1393برچسب:مناسبتها------------هفته وحدت--,
ارسال توسط شبنم مختاری

   


پزشک نیستم :   

اما برایت  10 دقیقه راه رفتن، روى جدول کنار خیابان را تجویز میکنم

 

تا بفهمى عاقل بودن چیز خوبیست   

اما دیوانگى قشنگ تر است.. 

برایت لبخند زدن به کودکان وسط خیابان را تجویز میکنم 

تا بفهمى هنوز هم،میشود بى منت محبت کرد.. 

به تو پیشنهاد میکنم گاهى بلند بخندى، هرکجا که هستى   

 

یک نفر همیشه منتظر خنده هاى توست...

 

 

.پزشک نیستم .....

 

اما به تو پیشنهاد میکنم که شاد باشى! 

خورشید، هر روز صبح، بخاطر زنده بودن من و تو طلوع میکند! 

هرگز، منتظر" فرداى خیالى" نباش. 

 

سهمت را از" شادى زندگى"، همین امروز بگیر

 

 

 

فراموش نکن "مقصد"، همیشه جایى در " انتهاى مسیر " نیست!

 

"مقصد" لذت بردن از قدمهاییست که برمى داریم

 




تاریخ: پنج شنبه 18 دی 1393برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 
    اخبار  


  آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان در خطبه‌های نماز جمعه اظهار داشت: تاریخ خبر :  17/10/93
باید همه به جنگ بی‌سوادی برویم
 

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان؛ آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی در خطبه‌های نماز جمعه اظهار داشت: جامعه‌ای می‌تواند موفق باشد که افراد آن از آگاهی و سواد لازم برای درک امور خود و کشور برخوردار باشند.نعیم‌آبادی همچنین با بیان اینکه باید همه به جنگ بی‌سوادی برویم، گفت: کسانی که از توانایی لازم برخوردار هستند باید اطرافیان بی‌سواد در فامیل و اقوام را شناسایی و نسبت به باسواد کردن آنها همت بورزند.نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس افزود:در جامعه اسلامی نباید مسلمانان همدیگر را مورد اهانت قرار دهند، چراکه اسلام به دوری از تنش و توهین سفارش مؤکد دارد.وی در ادامه به سفر اخیر خود به هند اشاره و رعایت قانون در این کشور از طرف مردم را مثال زد و گفت: اگر کشوری توسعه‌ یافته می‌خواهیم باید در رعایت قانون از هم پیشی بگیریم.
منبع خبر :   معاونت سواد آموزی هرمزگان




تاریخ: چهار شنبه 17 دی 1393برچسب:معاونت سواد آموزی هرمزگان ,
ارسال توسط شبنم مختاری

اخبار  


  باقرزاده در حاشیه کارگاه آموزشی معاونان و روسای ادارات آموزش و پرورش 20 استان کشور تاریخ خبر :  17/10/93
سازمان نهضت سواد اموزی با همکاری مدیران مدارس توانسته است اطلاعات تحصیلی 60میلیون نفر از شهروندان را در سامانه ثبت کند.
 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی کارگاه آموزشی معاونین سواد آموزی، سوپروایزرهای سامانه سواد آموزی استان و روسای منتخب ادارات آموزش و پرورش مناطق 20استان کشور درساختمان امور عمومی سازمان نهضت در حال برگزاری است .    

به گزارش این منبع خبری  کارگاه مذکور  به منظور دانش افزایی و آموزش معاونین سواد آموزی ، سوپر وایزر های استان ها و برخی از روسای ادارات آموزش و پرورش برای  تکمیل طرح پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد گروه سنی زیر 50 سال تشکیل شده است .

خاطر نشان می سازد سازمان نهضت سواد آموزی به منظور پالایش و راستی آزمایی اطلاعات موجود در زمینه سواد در پایگاه های اطلاعاتی کشور ( مرکز آمار و .........  ،) طرح پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد گروه سنی زیر 50 سال را در کل کشور در حال اجرا دارد .

باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد اموزی در آغاز بکار این کارگاه بیان کرد :یکی از مهم ترین گام ها در فرآیند اجرای هر برنامه داشتن اطلاعات دقیق کمی و کیفی از جامعه ی  گروه هدف  می باشد . وی ابراز امیدواری کرد برگزاری این کارگاه منجر به رفع نقیصه های موجود درآمار سواد آموزی در کشور گردد .

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی  با اشاره به اهمیت سواد و علم آموزی از دیدگاه اسلام بیان کرد : از دیدگاه اسلام عامل اصلی رشد و پیشرفت و شکوفایی استعداد های انسان سواد است و برای نظام جمهوری اسلامی ایران این افتخار بزرگی است که امکانات تحصیلی رایگان برای شهروندان ایرانی و غیر ایرانی را فرهم نموده است .

وی همچنین به اهمیت  آموزش در مکاتب فکری دیگر  نیز اشاره کرد و افزود : در جهان امروز آموزش یکی از مهمترین و موثر ترین وظایف هر دولت بشمار می رود .

باقرزاده به ضرورت تکمیل اطلاعات پایگاه اطلاعات ثبتی تاکید کرد و گفت : فلسفه ی ایجاد این پایگاه بدست آوردن آمار قطعی و مشخص تحصیلی افراد بود که با یاری خداوند و با وجود سختی و کلان بودن آن تا کنون توانسته ایم ، اطلاعات تحصیلی 60میلیون نفر از  شهروندان را دریافت کنیم .

وی به نوع اطلاعات جمع آوری شده در این پایگاه نیز اشاره کرد و گفت : ما به دنیال اطلاعات قبول شدگان مدارس کشور  از سال 1355 الی 1378 هستیم و تاکنون توانسته ایم آن را در سامانه ثبت کنیم .

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در ادامه سخنان خود به ضرورت همکاری تنگاتنگ مدیران مدارس و معاونین مدارس اشاره کرد و توصیه نمود : نگاه صرفا اقتصادی به طرح های آموزشی و خصوصا این طرح یک آفت بزرگ برای آن  است . طرح پایگاه اطلاعات ثبتی به مثابه یک سرمایه ملی می باشد و اگر در انجام آن احیانا قصوری صورت پذیرد قابل تکرار و تصحیح نخواهد بود .

 

 

 

 

 

 



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 17 دی 1393برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

نقاشی های کودکانه در باره سواد آموزی

 

 

 

 

 

             




تاریخ: چهار شنبه 17 دی 1393برچسب:نقاشی های کودکانه در باره سواد آموزی,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

علی باقرزاده معاون وزیر ورییس سازمان نهضت سوادآموزی در زنجان: یادگیری عاملی برای جلوگیری از خسران انسان است گردهمایی مسئولین آموزش وپرورش استان زنجان با حضور باقرزاده معاون وزیر ورییس سازمان نهضت سوادآموزی صبح امروز در محل باشگاه فرهنگیان تشکیل شد.

در این جلسه علی باقر زاده هدف اصلی از این گردهمایی را استفاده از تجربیات همکاران ذکر کرد و با اشاره به آیات سوره عصر وتوجه به خسران وزیان مصرح در  این سوره برضرورت استفاده از فرصت ها تاکید کرد وگفت: یادگیری تنها عاملی است که موجب جلوگیری از زیان برای انسان ها می شود .
وی با اشاره به آیات قرآن در خصوص آموزش انسان  اضافه کرد بنیان گذار آموزش در هستی خداوند متعال است و برای انسان مسیری غیر از آموزش متصور نیست .
باقر زاده ابزار دانستن را آموزش عنوان کرد وگفت: آموزش با سرشت وذات انسان آمیخته شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ورییس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به حدیثی  از پیامبر اسلام در مورد سه مرحله ای بودن رشد انسان،  اثر گذارترین  دوران  تربیت انسان را همان 21سال عنوان کرد که در آن آموزش در3مرحله اتفاق می افتد.




ارسال توسط شبنم مختاری

 

 

 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی: تأمین نیروی انسانی متخصص مستلزم آموزش است. علی باقرزاده شامگاه دوشنبه در مراسم تجلیل از فعالان سوادآموزی استان زنجان گفت: پوشش تحصیلی و فعالیت در امر سوادآموزی کاری زمان‌بر، پرهزینه و پر زحمت است.

 

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان زنجان ، علی باقرزاده شامگاه دوشنبه در مراسم تجلیل از فعالان سوادآموزی و آغاز تصویربرداری سریال «اوخو من‌نن»-با من بخوان-اظهار داشت: پوشش تحصیلی و فعالیت در امر سوادآموزی کاری زمان‌بر، پرهزینه و پر زحمت است

 

وی در مورد اقدامات و برنامه‌های این سازمان به شناسایی 2 میلیون و 500 هزار اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: اصل کاربردی بودن آموزش بزرگسالان برای زندگی امروز و تنوع انتخاب کتاب و روش تحصیل بری این افراد در نظر گرفته شده است. 


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادها برای ریشه‌کنی بی‌سوادی تأکید کرد و افزود: تصور اینکه نهضت به تنهایی بتواند بی‌سوادی را ریشه‌کن کند، اشتباه است و هر دستگاهی باید در محدوده کاری خود این افراد را شناسایی کرده و مشوق‌های لازم برای آموزش را لحاظ کند.

وی تصریح کرد: سوادآموزی امری تدریجی است و در عین حال باید در مقاطع کوتاه انجام شود و با توجه به اینکه آموزش به افراد بزرگسال به شدت در معرض نسیان است، تداوم خدمات آموزشی به این افراد امری ضروری است.

 

باقرزاده موضوع متقاضی نبودن افراد بی‌سواد برای دریافت خدمت را مهمترین و پیچیده‌ترین مشکل در امر سوادآموزی عنوان کرد و افزود: این امر هم به لحاظ مادی و هم معنوی بسیار پرهزینه است.

 

وی با اشاره به کاهش حساسیت مسئولان و مشارکت آن‌ها در امر سوادآموزی ابراز کرد: اطلاعات و مشخصات دقیق افراد بی‌سواد در دسترس نیست با این حال 115 هزار بی‌سواد در تهران وجود دارد.

 

معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکل بازگشت و عدم انسداد بی‌سوادی مطرح کرد: 7 میلیون کم‌سواد در کشور شناسایی شده که این افراد در حین آموزش بعد از مدتی ترک تحصیل می‌کنند. 

 

وی با تأکید بر نقش و اهمیت نیروی انسانی در توسعه کشور و تولید ثروت بیان کرد: تأمین نیروی انسانی متخصص مستلزم آموزش است.

 

باقرزاده با اشاره به شعار «توسعه برابر آموزش» عنوان کرد:  با توجه به اینکه ارزش افزوده سرمایه‌گذاری در بخش آموزش بیش از سایر حوزه‌ها است، در تمام دنیا سرمایه‌گذاری‌ها به سمت آموزش گرایش پیدا کرده است.

 

وی تصریح کرد: آمارها حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری در بخش آموزش پایه چندین برابر بازگشت سرمایه در پی دارد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با تأکید بر فرهنگ‌سازی در گسترش سوادآموزی ابراز کرد: آموزش و پرورش و صداوسیما بیشترین سهم را فرهنگ عمومی کشور دارند.


وی با اشاره به تمرکز مداوم بر آموزش گفت: در دنیای امروز بی‌سوادی ناتوانی در خواندن و نوشتن نیست، بلکه در مباحث اقتصادی، بهداشتی، سیاسی و اجتماعی نیز موضوع بی‌سوادی مطرح است.

 


 

باقرزاده بیان کرد: با توجه به بروز و ظهور مسائل نوین در کشور و با توجه به مباحثی مانند مراجعات غیر مستقیم مردم در انجام امور اجتماعی، افزایش سرعت و راندمان کاری و نیز صرفه‌جویی در زمان، سواد فناوری و اطلاعاتی از موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه شود.




ارسال توسط شبنم مختاری

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان: جذب99.6 درصد کودکان لازم التعلیم دوره ابتدایی استان زنجان مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان از کنترل مبادی بی‌سوادی خبر داد و گفت: ۹۹.۶ درصد کودکان لازم التعلیم دوره ابتدایی در استان زنجان تحت پوشش آموزش هستند.

 

 

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان زنجان، مرتضی تمجیدی شامگاه امروز در مراسم تجلیل از فعالان سوادآموزی و آغاز تصوربرداری سریال («اوخو من‌نن»-با من بخوان-) اظهار داشت: آموزش و پرورش استان زنجان توانسته مبادی بی‌سوادی را کنترل کند  و در این راستا 99.6 درصد کودکان لازم التعلیم تحت آموزش و در حال تحصیل هستند

 

وی با اشاره به نقش مهم سوادآموزی در توسعه فردی و اجتماعی کشور تصریح کرد: ریشه برخی عقب ماندگی‌ها در برنامه‌ها بی‌سوادی است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان خاطر نشان کرد: با وجود تلاش‌های ارزشمند برای ریشه‌کنی بی‌سوادی، هنوز با حالت ایده آل فاصله داریم.

 

وی در مورد مشکلات اساسی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی و جذب این افراد به بی‌انگیزگی بی‌سوادان برای شرکت در کلاس‌ها اشاره کرد.

 

تمجیدی ابراز کرد:  فرهنگسازی یکی از برنامه‌های مؤثر برای شرکت تمامی بی‌سوادها در کلاس‌ها است که رسانه‌ها و صدا و سیما باید در این زمینه فعالیت بیشتری انجام دهند تا زمینه حضور افراد بیشتری فراهم شود.

 

 

وی مطرح کرد: نهادهای قانونگذار مشوق‌هایی را برای شرکت بی‌سوادان در کلاس و محدودیت‌هایی برای حضور در اجتماع قائل شوند تا انگیزه آن‌ها برای سوادآموزی افزایش یابد.






تاریخ: سه شنبه 16 دی 1393برچسب:مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان,
ارسال توسط شبنم مختاری

خبار  


  غفار سرداری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زنجان اظهار داشت: تاریخ خبر :  13/10/93
افراد بیسواد دچار ضررهای مادی و معنوی در جامعه می‌شوند
 

 

سرداری با بیان اینکه در آن زمان کشور با مسائل و مشکلاتی از سوی گروه‌های چپ و راست و منافقین مواجه شود، تصریح کرد: در چنین موقعیتی امام خمینی (ره) فرمان تشکیل نهضت سواد آموزی را صادر می‌کند که این امر اهمیت این موضوع را نشان می‎دهد. این مسئول با اشاره به اینکه در دین اسلام به مسئله سوادآموزی تاکید شده است، افزود: این امر نشان دهنده اهمیت موضوع سواد آموزی است. معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام نیز نسبت به سوادآموزی مردم تاکید داشتند، افزود: در جنگ بدر پیامبر دستور داد هر اسیری 10 نفر از مسلمانان را باسواد کند آزاد خواهد شد. سرداری با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش در حوزه سواد آموزی ادامه داد: بر اساس آخرین سرشماری قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از هر 100 نفر تنها 48 نفر باسواد بودند که در استان زنجان نیز از هر 100 نفر 30 نفر باسواد بودند. این مسئول از رشد چشمگیر درصد باسوادی خبر داد و افزود: از هر 100 نفر 93 نفر در گروه سنی پایین‌تر از 50 سال در کشور باسواد هستند. معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه ریشه کنی بیسوادی از برنامه‌های آموزش و پرورش است، افزود: تا کنون 110 هزار نفر از افراد بیسواد در استان باسواد شده‌اند. سرداری با اشاره به اینکه افراد بسیاری از برنامه‌های سواد آموزی استفاده کرده‎اند، گفت: این برنامه به نحو مطلوبی در استان اجرایی شده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر زمینه تحصیل برای همه افراد جامعه فراهم شده است، تصریح کرد: متاسفانه در زمان آموزش برخی افراد نتوانسته‌اند، سواد آموز شوند. این مسئول، بی سوادی را عامل برخی مشکلات افراد دانست و افزود: افراد بی سواد دچار ضررهای مادی و معنوی می‌شوند چراکه قشر آسیب پذیر جامعه هستند. * *ارائه آموزش‎های انفرادی از سوی نهضت سواد آموزی زنجان معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان زنجان از ارائه آموزش‎های انفرادی از سوی نهضت سواد آموزی استان خبر داد و گفت: هر زمان که فرد بیسواد وقت داشته باشد، آموزش به وی ارائه می‌شود. سرداری با بیان اینکه زمینه‎ای فراهم شده است که بستگان درجه یک می‎توانند نسبت به سوادآموزی اقدام کنند، افزود: کتاب و نوشت افزار به صورت رایگان در اختیار افراد قرار داده می‌شود. وی با اشاره به اینکه باید بیسوادی افراد تایید شود، افزود: در این صورت اجازه داده می‌شود تا فرد بی سواد نسبت به سواد آموزی اقدام کند. این مسئول خاطرنشان کرد: تا کنون بیشتر فعالیت سوادآموزی در بخش بانوان بوده که نسبت به گذشته فاصله درصد باسوادی زنان و مردان کاهش پیدا کرده ولی باز دو سوم باسوادان استان را خانمها تشکیل می دهند که باید در این زمینه اهتمام بیشتری صورت پذیرد.
منبع خبر :   معاونت سواد آموزی زنجان




تاریخ: یک شنبه 14 دی 1393برچسب: معاونت سواد آموزی زنجان ,
ارسال توسط شبنم مختاری
ارسال توسط شبنم مختاری

ديدارمعاون سواد آموزي شهر تهران با رئيس دانشكده علوم انسانی تاریخ خبر :  10/10/93
جعفري معاون سواد آموزي اداره آموزش و پرورش شهر تهران ، به ديدار خانم پهلواني يكي از چهره هاي شاخص وموفق سواد آموزي ورئيس دانشكده علوم انساني يكي از دانشگاههاي تهران رفت.
 

 

ه گزارش اداره اطلاع رساني وروابط عمومي آموزش وپرورش  شهر تهران در هفته سواد آموزي وسالروز صدور فرمان تاريخي حضرت امام خميني (ره) در تاسيس نهاد مقدس نهضت سواد آموزي جعفري معاون سواد آموزي اداره آموزش و پرورش شهر تهران ، به منظورتجليل از چهره هاي موفق سواد آموزي به ديدار خانم پهلواني يكي از چهره هاي شاخص وموفق سواد آموزي ورئيس دانشكده علوم انساني يكي از دانشگاههاي تهران رفت. در اين ديدار كه در دفتر پهلواني انجام گرفت جعفري ضمن تبريك هفته سواد آموزي ودرود وسلام به روح بلند وملكوتي امام (ره) ديدار چهره هاي موفق سواد آموزي را كه نماد اراده وهمت والا مي باشد را در هفته سواد آموزي مغتنم شمرد وازوي به عنوان فردي كه تحصيل خود را از كلاسهاي سواد آموزي آغاز وامروز در مدارج عالي علمي وبعنوان استاد دانشگاه ورئيس دانشكده علوم انساني قرار دارند تجليل نموده وگفت: ديدار شما ما وهمكارانمان را در انجام بهتر وظايف در عرصه سواد آموزي دلگرم وتشويق مي كند تا علي رغم مشكلات موجود با گامهاي استوار تر در اين فرصت باقيمانده تا پايان برنامه پنجم با تلاش مضاعف به آموزش سواد آموزان جاري بپردازيم تا بلكه در اين مجال شاهد ظهور وبروز چهره هاي موفق ديگري باشيم . ودر ادامه به تبيين شرايط كنوني جذب و آموزش بيسوادان پرداخت و حضور بيشتر وي در محافل سواد آموزي كه موجب انگيزه وحضور وجذب حد اكثري بيسوادان در كلاسهاي سواد آموزي مي شود را تقاضا نمود . وسپس پهلواني ضمن خوشآمد گويي وتشكر از زحمات مسئولين سواد آموزي به فرآيند آموزش خود از ابتدا تا حال پرداخت وتوفيقات خود را ابتدا مديون امام خميني (ره) دانست كه با پيام ارزشمند خود در زمينه تحصيل براي افراد بازمانده از تحصيل را فراهم نموده دانست وسپس همراهي همسر وحمايتهاي ديگر اعضاي خانواده را در اين مسير موثر دانست واز اراده بسيار بلند خود در تمامي شرايط وسختي ها حاضر به ترك تحصيل نشده گفت وهمواره ضمن فائق آمدن بر مشكلات جاري تحصيل خود را تا سطح دكتري ادامه داده وبا مدرك دكتري حقوق خصوصي فارغ التحصيل شده اند . در ادامه ضمن پذيرفتن حضور در محافل مختلف سواد آموزي براي تشويق بيسوادان موجود از تمام دست اندر كاران عرصه تعليم وتربيت بويژه حاج آقا قرائتي تشكر نمود . ودر پايان لوح تقدير معاون وزير ورياست سازمان سواد آموزي به وي كه يكي از چهره اي موفق وموثر در حوزه سواد آموزي بوده اند اهدا گرديد . در اين ديدار قنبري رئيس اداره سنجش وارزشيابي و فيض منظر كارشناس تبليغ وترويج سواد آموزي جعفري را همراهي مي كردند . ب
منبع خبر :   شهر تهران




ارسال توسط شبنم مختاری

خبار  


  آذربایجانشرقی ،دکتر محسن میرزائی دبیر هیئت دولت بیان فرمودند : تاریخ خبر :  10/10/93
سواد آموزی نقطه درخشانی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی است که در ارزش و اعتبار این مجموعه جای هیچ تردیدی نیست و باید به نحو شایسته ای به مردم شناسانده شود.
 

 

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان ؛ آئین نکوداشت پیشکسوتان سواد آموزی استان آذربایجانشرقی با حضور آقای علی باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان سواد آموزی ،دکتر محسن میرزائی دبیر هیئت دولت ، آیت اله مجتهد شبستری امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان و دکتر بهبودی و دکتر شبستری معاونین استاندار عصر روز شنبه در تالار معلم تبریز برگزار گردید. محسن حاجی میرزایی در آیین نکوداشت پیشکسوتان سواد آموزی استان آذربایجانشرقی افزود: سواد آموزی نقطه درخشانی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی است که در ارزش و اعتبار این مجموعه جای هیچ تردیدی نیست و باید به نحو شایسته ای به مردم شناسانده شود. وی اظهار کرد: اگر از هر زاویه ای به پیشرفت کشور نگاه کنیم، نمی توانیم از سواد آموزی صرف نظر کنیم و این مهم یکی از اولویت های کشور بوده است. میرزایی گفت: اگر 10 مساله مهم برای کشور متصور باشیم بدون شک یکی از مسائل بزرگ کشور در پرتو سواد آموزی به شکل پایدار و واقعی، حل خواهد شد و تحولات پایدار نیز در گرو نگاه های متفاوت شکل می گیرد . وی ادامه داد: اگر روزی میزان مشارکت پذیری و حضور در پای صندوق های رای مورد بررسی قرار گیرد، رد پای سواد آموزی برای پیوستن مردم به انقلاب آشکارتر خواهد شد. دبیر هیئت دولت خاطر نشان کرد: گروه هدف سواد آموزی، جمعیتی است که هیچ نهاد و مجموعه ای به شکل منظم و سازمان یافته با آنها کاری ندارد و سواد آموزی این فرصت را فراهم کرده است تا این افراد مورد توجه واقع شوند. وی گفت: امروزه بسیاری از تحصیل کرده ها حتی قادر به ایجاد ارتباطات اولیه نیستند و آمار طلاق نشان از فقدان مهارت های زیستن واقعی دارد و در این بین سواد آموزی نگاه جدیدی از زیستن را شکوفا کرده است.




ارسال توسط شبنم مختاری

 
    اخبار  

  معاون سواد آموزی استان زنجان در جمع خبرنگاران؛ تاریخ خبر :  09/10/93
غفار سرداری معاون سواد آموزی اداره کل آموزش وپرورش استان زنجان در جمع خبرنگاران رسانه های خبری ، با تشریح فعالیت های سواد آموزی و وضعیت سواد استان، از نقش مهم رسانه ها در این زمینه تقدیر کرد وگفت: رسانه های خبری ما را در فرهنگ سازی وجذب بی سوادان جامعه کمک کنند




به گزارش اداره اطلاع رسانی وروابط عمومی اداره کل آموزش وپرورش استان زنجان سرداری در این نشست خبری در گزارش خود، آمار بی سوادان استان طبق سرشماری سال1390 را در گروه هدف 10تا49 سال 45598 نفر اعلام کرد وگفت: از این تعداد بی سواد،13918 نفر مرد و31680 نفر زن هستند که17218 نفر آنان در شهرها و28380 نفر در نقاط روستایی ساکن هستند. وی در ادامه با اشاره به فعالیت های انجام گرفته بعد از سال1390 درزمینه با سواد نمودن بی سوادان اظهار داشت برآورد ما این است که با جذب وآموزش بی سوادان از سال1390 به بعد، اکنون این آمار به2700 نفر کاهش یافته است. معاون سواد آموزی استان افزود:8500نفر از اولیای بی سواد دانش آموزان را از طریق مدیران مدارس شناسایی کرده وبا آنان مکاتبه نموده ایم که از این تعداد2600 نفر تا کنون ثبت نام کرده وآموزش می بینند. وی در پایان از اصحاب رسانه خواست با تهیه سوژه ها، گزارشات وانعکاس مطلوب برنامه ها وفعالیت های سواد آموزی استان، نقش موثر خود را در جذب بی سوادان به امر سواد آموزی ایفا نمایند
 
منبع خبر :   معاونت سواد آموزی زنجان




تاریخ: جمعه 12 دی 1393برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

 

شهادت امام حسن عسگری تسلیت باد...

 




تاریخ: چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

اصفهان:جلسه کمیته شرکاء برون سازمانی برنامه ملی انسداد مبادی بیسوادی برگزار شد تاریخ خبر :  10/10/93
جوانی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان درجلسه ملی انسداد مبادی بی سوادی بر لزوم اهمیت مبارزه با بی سوادی و تاکید بر امر سواد آموزی در دین مبین اسلام پرداخت.



برگزاری جلسه کمیته شرکاء برون سازمانی برنامه ملی انسداد مبادی بیسوادی جوانی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان: ما تمام اقدامات و تلاش خود را برای انسداد بیسوادی به کارگرفته ایم. به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ، جوانی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان درجلسه ملی انسداد مبادی بیسوادی بر لزوم اهمیت مبارزه با بی سوادی و تاکید بر امر سواد آموزی در دین مبین اسلام پرداخت. در ادامه معاون آموزش ابتدایی به تشریح برنامه ملی انسداد مبادی بیسوادی و اقدامات انجام شده در طول سه ماهه اول سال تحصیلی ، عوامل تاثیر گذار بر ترک تحصیل ، جذب بازماندگان از تحصیل و همچنین نحوه عملکرد هریک از شرکاء برنامه پرداخته و گفت: ما تمام اقدامات و تلاش خود را برای انسداد بیسوادی بکارگرفته ایم و خواستار این هستیم تمامی ادارات ، نهادها و دستگاه های اجرایی در این رابطه با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند. معاون آموزش ابتدایی به ارائه نتایج پیگیریهای انجام شده در خصوص وضعیت دانش آموزانی که در سیستم سناد ثبت نام نشده اند ، جذب تارکین تحصیل و مصوبات شورای راهبردی سوادآموزی استان و لزوم همکاری تمامی دستگاهها در جهت شناسایی افراد لازم التعلیم وهدایت ومعرفی آنها به ادارات آموزش وپرورش پرداخت . در پایان این جلسه ، برنامه ها ، نوع همکاریهای مشترک و راهکارهای لازم و عملی برای جلوگیری از ترک تحصیل و اقدامات انجام شده توسط هریک از شرکاء برون بخشی برنامه انسداد مبادی بیسوادی توسط نمایندگان شرکاء ارائه شد .
 
منبع خبر :   معاونت سواد آموزی اصفهان




تاریخ: چهار شنبه 10 دی 1393برچسب: معاونت سواد آموزی اصفهان ,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

    اخبار  

  آذربایجانشرقی ،دکتر محسن میرزائی دبیر هیئت دولت بیان فرمودند : تاریخ خبر :  10/10/93
سواد آموزی نقطه درخشانی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی است که در ارزش و اعتبار این مجموعه جای هیچ تردیدی نیست و باید به نحو شایسته ای به مردم شناسانده شود.


4



به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان ؛ آئین نکوداشت پیشکسوتان

سواد آموزی استان آذربایجانشرقی با حضور آقای علی باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان

سواد آموزی ،دکتر محسن میرزائی دبیر هیئت دولت ، آیت اله مجتهد شبستری امام جمعه

تبریز و نماینده ولی فقیه در استان و دکتر بهبودی و دکتر شبستری معاونین استاندار عصر

روز شنبه در تالار معلم تبریز برگزار گردید. محسن حاجی میرزایی در آیین نکوداشت پیشکسوتان سواد آموزی

استان آذربایجانشرقی افزود: سواد آموزی نقطه درخشانی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی است که در ارزش و اعتبار

این مجموعه جای هیچ تردیدی نیست و باید به نحو شایسته ای به مردم شناسانده شود. وی اظهار کرد: اگر از هر زاویه

ای به پیشرفت کشور نگاه کنیم، نمی توانیم از سواد آموزی صرف نظر کنیم و این مهم یکی از اولویت های کشور بوده

است. میرزایی گفت: اگر 10 مساله مهم برای کشور متصور باشیم بدون شک یکی از مسائل بزرگ کشور در پرتو سواد

آموزی به شکل پایدار و واقعی، حل خواهد شد و تحولات پایدار نیز در گرو نگاه های متفاوت شکل می گیرد . وی ادامه

داد: اگر روزی میزان مشارکت پذیری و حضور در پای صندوق های رای مورد بررسی قرار گیرد، رد پای سواد آموزی

برای پیوستن مردم به انقلاب آشکارتر خواهد شد. دبیر هیئت دولت خاطر نشان کرد: گروه هدف سواد آموزی، جمعیتی

است که هیچ نهاد و مجموعه ای به شکل منظم و سازمان یافته با آنها کاری ندارد و سواد آموزی این فرصت را فراهم

کرده است تا این افراد مورد توجه واقع شوند. وی گفت: امروزه بسیاری از تحصیل کرده ها حتی قادر به ایجاد ارتباطات

اولیه نیستند و آمار طلاق نشان از فقدان مهارت های زیستن واقعی دارد و در این بین سواد آموزی نگاه جدیدی از

زیستن را شکوفا کرده است.

منبع خبر :

 




تاریخ: چهار شنبه 10 دی 1393برچسب: معاونت سواد آموزی آذربایجانشرقی ,
ارسال توسط شبنم مختاری





تاریخ: چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

    اخبار  

  دکتر فانی در جمع مسئولان و کارشناسان سازمان نهضت سواد اموزی

در مراسم نکوداشت هفته سواد آموزی:

تاریخ خبر :  07/10/93


  باید در ارزشیابی های سالانه مدیران ، بندی اضافه شود که 

    در صورت پوشش تحصیلی اولیا ، امتیازاتی رادرنظربگیریم تااین

موضوع به صورت دائمی و تشویقی مدنظر قرار گیرد.


 

 


 

 

منبع خبر :   روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط شبنم مختاری

 

 

 

   

  مراسم تجدید میثاق کارکنان سازمان نهضت سواد آموزی با آرمان های امام راحل در روز هفتم دی ماه                 

مسئولان و کارکنان سازمان نهضت سواد آموزی به همراه پرسنل معاونت سواد آموزی

استان های شهر

و شهرستان های تهران و البرز با آرمان های بلند امام راحل (ره) تجدید میثاق کردند .


 

 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط شبنم مختاری

 

 

7دی سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی(ره)مبارکباد...

 

 

 

 

هفتم دی ماه سال 1358 حضرت امام خمینی رحمه الله فرمانی مبنی بر تشکیلنهضت سواد آموزی صادر کردند که از جمله کارهای مدبّرانه و حکیمانه ایشان بود و آثار و نتایج فراوانی به همراه داشت. تشکیل نهضت سواد آموزی نیز مانند خیلی از نهادها و ارگانهای کشور از ثمرات انقلاب اسلامی است که تحولی بزرگ در کشور ما پدید آوردسالروز تشکیل نهضت سواد آموزی، روز سواد آموزی نیز نام گذاری شده است. این روز بزرگ را به تمامی سوادآموزان و آموزگاران عزیز کشورمان تبریک می گوییم.

خلاصه ای از فرمان امام رحمه الله مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی

حضرت امام خمینی رحمه الله رهبر کبیر انقلاب در پیامی، درباره اهتمام به امر سواد آموزی فرموده اند: «ملت شریف ایران، از جمله نیازهای اولیه برای هر ملت که در ردیف بهداشت و مسکن، بلکه مهم تر از آنهاست آموزش بر همگان است... مایه بسی خجلت است در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می کند ـ که طلب علم را واجب دانسته است ـ از نوشتن و خواندن محروم باشد. باید در برنامه دراز مدت، فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم... تمامی بی سوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران باسواد برای یاد دادن به پا خیزند و وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات به پا خیزد. برادران و خواهران ایمانی! برای رفع این نقیصه دردآور بسیج شوید و ریشه این نقص را از بُن برکنید... ائمه جماعات شهرستان ها و روستاها مردم را دعوت نمایند و در مساجد و تکایا، با سوادان نوشتن و خواندن را به خواهران و برادران خود یاد بدهند و منتظر اقدامات دولت نباشند و در منازل شخصی، اعضای باسواد خانواده اعضای بی سواد را تعلیم کنند و بی سوادان از این امر سرپیچی نکنند...».

نهضت سواد آموزی در کلام مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

«برادران و خواهران نهضت سوادآموزی بدانند که در حال جهادند. بهشهرها و روستاهای دورافتاده رفتن، و درِ خانه ها را زدن و در مساجد کلاس تشکیل دادن و بدون چشمداشتِ احسنت و تشکری علم و سواد را ـ که ارزنده ترین هدیه هاست ـ به مردم دادن یک جهاد است. بی سوادی برای همه جوامع انسانی یک لکه ننگ است، اما برای یک جامعه مسلمان انقلابی، در این دوران و عصر پر زحمت که قدرت های بزرگ از بی سوادی و ناآگاهی مردم استفاده می کنند، بیشتر مایه ننگ است. نمی خواهم به بی سوادان اهانت کنم، امّا بی سوادی واقعاً لکه ننگی است. خود بی سوادان، و در کنار آنان با سوادان، تلاش کنند که این لکه ننگ را بشویند».

 

 




ارسال توسط شبنم مختاری

هفته سواد آموزی بر تمامی زحمت کشان عرصه تعلیم و تربیت مبارک باد.

 

 

سواد آموزی ( بیم ها و امیدها)

 
 

برابر مقررات و قوانین ،

 

هر کسی که مهارت خواندن و نوشتن ابتدایی را نداشته باشد و نتواند محاسبات ساده را در حد چهار عمل اصلی انجام دهد، بی سواد قلمداد می شود . لکن بر اهل معرفت و علم روشن است که ابعاد بی سوادی فقط به فقدان این مهارت ها محدود نمی شود ، بلکه ابعاد وسیع تری را شامل می شود و فرد از داشتن سواد بهداشتی ، سواد سیاسی ، سواد فرهنگی ، سواد زندگی ، سواد اقتصادی و .... سایر ابعاد سواد که می توانند به فرد کمک کنند تا تعادل زندگی خود را حفظ کند، توانایی های خود را شناسایی و پرورش دهد، اعتماد به نفس خود را بهبود بخشد، عزت مندانه زندگی کند، در مسائل مختلف اجتماعی مشارکت کند ، با آگاهی و اختیار تصمیم بگیرد ، دانش خود را مستمر به روز کرده و دامنه آنرا گسترش دهد و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشد و ... محروم است.

 

آمارهای موجود نشان می دهد حدود 780 میلیون بزرگسال در جهان از نعمت سواد محرومند که حدود 250 میلیون آن را کودکان و نوجوانان و دو سوم آنها را زنان و دختران تشکیل می دهند . علی رغم تلاش های جهانی صورت گرفته در سال های 2000 تا 2010 فقط 1% از میزان بی سوادی کاهش یافته است .

 

این آمار در کشورما که پشتوانه ایی محکم از فرهنگ و ادب آمیخته با آموزه های دینی و قرآنی را دارد و دیر زمانی مهد علم و تمدن بوده و امروز هم در زمینه شکوفایی علمی و تولید دانش به پیشرفت های بزرگی دست یافته است، نگران کننده تر است . بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 ، در گروه سنی بالای 6 سال حدود 000/719/9 نفر خود را بی سواد مطلق ثبت کرده اند که 000/456/3 نفر آنها در گروه سنی 49-10 سال کشور قرار می گیرند. بعلاوه حدود 11 میلیون نفر از بزرگسالان غیر محصل ،سطح تحصیلات خود را دوره ابتدایی ثبت کرده اند. واقعیت این است که اگر پیام معمار بزرگ انقلاب اسلامی در هفتم دیماه سال 58 به درستی اجرا می شد و به سوادآموزی و آموزش بزرگسالان بعنوان یک پدیده نیازمند علم و تخصص ویژه نگریسته می شد، یقینا وضعیت سواد در کشور اینگونه نبود.با نگاهی مجدد به پیام معظم له محورهای زیر مشهود است.

 

ü خطاب پیام به مردم و ملت ایران است نه دستگاه های اداری ، شاید منظور نظر حضرت امام این بود که ریشه کنی بی سوادی با خیزش عمومی و حرکت توده مردم ( چه باسواد و چه بی سواد ) امکانپذیر است .الگویی که در بسیاری از کشورها استفاده شده و نتایج بسیار مطلوبی داشته است.

 

ü حضرت امام (ره) در پیام خود از عبارت « آموزش برای همگان» استفاده کردند، که بیش از دو سال بعد ، عنوان سند جهانی «آموزش برای همه » قرار گرفت که در آن کشور ها تعهد کردند شش هدف را در حوزه آموزش تا سال 2015 محقق نمایند.

 

ü پرهیز از تشریفات خسته کننده و قرطاس بازی و اطاله مراحل شناسایی، جذب و آموزش افراد مورد تاکید حضرت امام بوده که از تجارب بسیار مهم دنیاست و از اصول اصلی آموزش بزرگسالان است.

 

ü بسیج عمومی و اقدام ضربتی از طریق سازماندهی و به کارگیری تمام امکانات و فرصت ها و بخصوص آموزش و پرورش ، مورد تاکید حضرت امام(ره) است که یکی از خط و مشی های موفق ریشه کنی بی سوادی در دنیاست.

 

ü مردم محوری، خانواده محوری ، مسجد محوری و مدرسه محوری ، ارکان اصلی در شیوه اجرای برنامه از نظر حضرت امام(ره) است.

 

ü تاکید بر عبارت« بدون فوت وقت، ایران را به صورت مدرسه ای درآورند»نگاه جامع ، فراگیر و دراز مدت به آموزش را نشان می دهد. آنچه که امروزه از آن بعنوان جامعه یادگیرنده و آموزش مادام العمر یاد می شود.

 

با این حال به دلایلی که بیان می شود ، علی رغم تلاشهای صورت گرفته، قدر مطلق تعداد بی سوادان جامعه کاهش قابل ملاحظه ایی نیافته است. بویژه نتایج سرشماری های نفوس و مسکن نشان می دهد که قدر مطلق تعداد بی سوادان کشور طی سال های 1375 تا 1390 ثابت مانده است. و یا در فاصله سرشماری 1385 تا 1390 که سازمان حدود 2 میلیون نفر تحت پوشش(در تمام دوره ها) داشته، فقط حدود 115000 نفر از آمار بی سوادی کاهش یافته است. اما برخی از دلایل عدم کاهش بی سوادی در کشور عبارتند از:

 

· فرمان امام ( ره) به درستی درک و اجرا نشد و « بسیج عمومی» برای سواد آموزی شکل نگرفت و یا ادامه نیافت .

 

· ریشه کنی بی سوادی منحصر به سازمان نهضت سواد آموزی شد و به تدریج دولتی، و بدون حضور تشکل های مردمی پیگیری گردید.

 

· سواد آموزی موضوعی بدیهی و ساده تلقی شد که نیازمند تخصص نبود.

 

· سواد آموزی موضوعی موقتی و مقطعی تلقی شد، لذا چشم انداز روشنی برای آن ترسیم نشده و در برنامه های دراز مدت و کلان کشور جایگاه مناسبی پیدا نکرد.

 

· ورودی بی سوادی علی رغم تلاش نظام آموزشی مسدود نشد.

 

· تعداد افراد کم سواد افزایش یافت، زمینه ادامه تحصیل افراد کم سواد فراهم نشد، محیط زندگی آنها خالی از متون ساده و خواندنی باقی ماند ودر نتیجه زمینه بازگشت افراد به بی سوادی تشدید یافت .

 

· اسامی ، مشخصات و آدرس افراد بی سواد در اختیار نهضت سواد آموزی قرار نگرفت .

 

· منابع مالی کافی و به موقع در اختیار نهضت قرار داده نشد: مواره برنامه از بودجه تبعیت کرد.


این در حالی است که هنوز هم رابطه کاملا مستقیم و معناداری بین سطح سواد شهروندان کشور و مسائل اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، آموزشی ، فرهنگی و.. وجود دارد و پژوهش های صورت گرفته موید آن است . که اجمالا به بعضی از آنها اشاره می شود.

خود باوری: مطالعات انجام شده در زمینه تغییرات مرتبط با سواد این موضوع را ثابت می کند که برقراری ارتباط از طریق نوشتن ،اثر مثبت بر حس خودباوری و اعتماد به نفس شخص می گذارد.

آموزش: سواد آموزی به منزله یادگیری چگونه آموختن است که در حقیقت هسته اصلی آموزش است . بدون سواد آموزی برخی از اهداف در جامعه غیر قابل دسترسی است . مهارت سواد ، فراگیران را قادر می سازد به توانایی خود آموزی دست یابند ، که به نوبه خود یک مسیر برای یاد گیری مادام العمر است .

 

بهداشت کودک و مادر : مطالعات نشان داده است زنانی که مهارت های سواد آموزی را کسب کرده اند، توان و قابلیت بیشتری در تغذیه و مراقبت های بهداشتی فرزندانشان داشته اند .

 

نیروی انسانی مولد :کشوری که دارای سطح سواد بالاتری است،شانس بیشتری برای داشتن نیروی انسانی مولد و به تبع آن ،ظرفیت بهتری برای بهبود کیفیت زندگی مردم خود دارد .


مشارکت: سواد از طریق تسهیل دستیابی مردم به اطلاعات مکتوب در زمنیه جریانات و اتفاقات اجتماعی -سیاسی کشور مردم را قادر می سازد مشارکت بیشتری در جلسات اجتماعی ، فعالیت های اقتصادی جامعه ،حیات سیاسی ملی داشته باشند . سواد همچنین مردم را از فعالیت های جامعه و حقوق خود آگاه می سازد . 

امنیت : سطح سواد با تعداد و شدت تصادفات رابطه مستقیم دارد، به طوریکه تحقیقات نشان داده، 91% راکبان موتورسیکلت، 70% عابران پیاده و 45% رانندگان فوت شده در تصادفات بی سواد و کم سوادند. و حدود 30% زندانیان را افراد بی سواد و کم سواد تشکیل می دهند.

تقویت نظام آموزشی : بی سوادی و کم سوادی والدین یکی از دلایل اصلی بازماندگی از تحصیل ، افت کمی و کیفی تحصیلی دانش آموزان و کاهش نرخ کارآیی درونی نظام آموزشی است . در حال حاضر اولیاء حدود 2.5 میلیون دانش آموزخود را بی سواد یا کم سواد اعلام کرده اند.

سازمان با مطالعات انجام شده و بهره گیری از تجارب مفید سالهای گذشته علاوه بر اصلاحات ساختاری و محتوایی مختلف به ویژه در نظام مدیریت و اجرا ، نظام آموزشی ، برنامه درسی ، تالیف کتب درسی ، تاسیس پایگاه اطلاعات ثبتی سواد ، تدوین برنامه عملیاتی و تعیین چرخش های اساسی در روندها و شیوه های اجرایی، تنظیم تفاهم نامه های مختلف و... ، طرح باسواد نمودن اعضای بی سواد خانواده دانش آموزان را تدوین و به مرحله اجرا گذاشته است . بر اساس این طرح، مشخصات کامل اعضای خانواده دانش آموزان هر مدرسه ، به تفکیک در اختیار مدیران مدارس قرار گرفته و تمامی مدیران کل و روسای آموزش و پرورش شهرستانها ، نواحی و مناطق ، بر اساس ابلاغیه وزیر محترم آموزش وپرورش، موظف شده اند که نسبت به تعیین وضعیت ، جذب و آموزش این افراد اقدام نمایند.

 

بر اساس اطلاعات این طرح ، حدود 000/940 نفر از دانش آموز در حال تحصیل، حداقل یک عضو بی سواد در گروه سنی زیر 50 سال در خانواده خود دارند. اراده وزیر محترم این است که با شعار هر مدرسه یک کلاس سوادآموزی ،تمامی مدارسی که اولیاء دانش آموزان آنها از نعمت سواد محروم بوده و اطلاعات اسمی و مشخصات آنها از طریق سازمان در اختیار مدارس قرار گرفته است ، در کوتاه مدت ، مهارتهای اولیه نوشتن و خواندن را کسب کرده و با سواد شوند.

اقدامات زیر توسط سازمان صورت گرفته است :

 

§ کتب درسی مناسب و اقلام آموزش به مقدار مورد نیاز توسط سازمان ، تولید شده است و به تناسب نیاز در اختیار استانها قرار می گیرد.دستورالعمل های اجرایی تدوین و ابلاغ شده است.

 

§ از طریق روز آوری سامانه جامع سواد آموزی ودر اختیار قراردادن سوابق ثبتی سطح سواد شهروندان به ثبت نام درست نظارت سیستمی دارد.

 

§ ارزشیابی پایانی به منظور اطمینان از احراز مهارت های سواد ، بصورت کاملا استاندارد و تحت نظارت ستادهای امتحانات انجام می گیرد.

 

§ با امضاء حدود 22 تفاهم نامه مشترک، زمینه مشارکت موثر بخش مردمی، موسسات آموزشی غیر دولتی فراهم شده است.

 

§ با اجرای سواد آموزی به روش فرد به فرد هم به پیام امام عمل شده و هم حداکثر انعطاف در شیوه های اجرایی فراهم شده است.

 

§ اعتبارات لازم برای تولید برنامه های ترویجی و تبلیغی در اختیار استان ها قرار گرفته است.

 

§ برنامه توانمند سازی نیروی انسانی تدوین و در مرحله اجراست.

 

§ از استمرار اجرای طرح های سواد آموزی سربازان وظیفه، زندانیان، کشاورزان، عشایر و ... سایر گروه ها حمایت و پشتیبانی می شود.

 

§ برای انسداد ورودی بی سوادی تلاش شده و با تشکیل ستاد دائمی همکاری معاونت آموزش ابتدایی و نهضت سواد آموزی ،بر این روند نظارت می شود.

و اکنون برای اجرای این طرح مهم ، همه چیز به همت مدیران و معلمان دلسوز و متعهد و پیگیری مجدانه آنها در سطح مدارس و همچنین تلاش ، تدبیر و تعهد کارشناسان سوادآموزی و اهتمام معاونین محترم آموزشی در سطح وزارت، استان و شهرستان گره خورده است که انشاءا... به مدد الهی شاهدپیشرفت چشم گیر در اجرای برنامه و کاهش افراد بی سواد خواهیم بود.

  




تاریخ: چهار شنبه 3 دی 1393برچسب:سواد آموزی ( بیم ها و امیدها),,,,,,,
ارسال توسط شبنم مختاری

 


 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از معاونت امور حقوقی و مجلس، عباس قائد رحمت بیان کرد: برای بررسی میزان سواد در کشور باید آمارهای آموزش و پرورش را ملاک قرار داد و نباید به آمارهای دیگری که هر چند وقت یکبار اعلام می شود ‎ اطمینان کرد.

وی اضافه کرد: این سازمان با توجه به اطلاعاتی که از ثبت احوال کشور به دست می‎آورد و تطبیق آنها با آمارهایی که خود دارد تعداد افراد بیسواد و یا از تحصیل بازمانده را مشخص و بیان می‎کند.

قائدرحمت ادامه داد: برای ریشه‎کنی بی‎سوادی در کشور با وزیر آموزش و پرورش مذاکراتی داشتیم و او محدودیت در منابع و اعتبارات را علت محقق نشدن این امر دانست

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس افزود: وزیر میزان اعتبار قابل جابجایی که در اختیار دارد را یک درصد عنوان کرد؛ باید نگاه ویژه‎ای در این زمینه صورت بگیرد تا آموزش و پرورش در این امر محدودیتی نداشته باشد.

 
 
وی خاطرنشان کرد: مجلس در بودجه امسال تمام سعی خود را به کار می بندد که بودجه آموزش را افزایش دهد و امید می رود که توفیقاتی در این بخش مانند حوزه سلامت به وجود آید.

 

 




ارسال توسط شبنم مختاری

 حلول ماه ربيع الاول مبارك باد

 

 

 

 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی خبر داد:

تاریخ خبر :  01/10/93
استان خراسان رضوی با تلاش های انجام شده رتبه اول کشور درجذب وشناسایی وتشکیل کلاس سواد آموزی راکسب نموده در حالی که میانگین کشور 85درصد باسوادی است این استان یک ونیم درصد بیشتراز میانگین کشوری باسواد دارد.




مدیر کل آموزش وپرورش خراسان رضوی از کسب رتبه نخست جذب ،شناسایی وتشکیل کلاس سواد آموزی توسط
خراسان رضوی درسطح کشور خبر داد. به گزارش روابط عمومی معاونت سوادآموزی آموزش وپرورش خراسان رضوی، دکتر سید جواد حسینی در نشست مشترک معاونان سوادآموزی و روسای کانون بازنشستگان آموزش وپرورش سراسرکشورکه درمحل مرکز آموزشی رفاهی شهید سعیدی مشهد برگزار شد به کسب رتبه ی نخست جذب سوادآموز کشور توسط خراسان رضوی اشاره کرد وگفت:استان خراسان رضوی با تلاش های انجام شده رتبه اول کشور درجذب وشناسایی وتشکیل کلاس سواد آموزی راکسب نموده در حالی که میانگین کشور 85درصد باسوادی است این استان یک ونیم درصد بیشتراز میانگین کشوری باسواد دارد. مدیر کل آموزش وپرورش خراسان رضوی افزود:آموزش وپرورش استان خراسان رضوی بیش از 9درصد دانش آموزان کشور را تحت پوشش تحصیلی دارد و این در حالی است که تنها 6درصد پست های اداری کشور دراختیار استان است. وی میزبانی 35 همایش ملی وزارت آموزش وپرورش ،تحصیل بیش از 60هزار دانش آموز تبعه خارجی ، میزبانی وثبت اقامت یک میلیون و600هزار نفرروز زائر فرهنگی درتابستان امسال وآماده سازی 320مدرسه جهت میزبانی ازکاروان زائرین پیاده دردهه ی آخر صفر وایام شهادت امام رضا(ع) را ازدیگر فعالیت های استان برشمرد . مدیر کل آموزش وپرورش خراسان رضوی در ادامه سرمایه گذاری در امر تعلیم و تربیت رابالاترین بازده سرمایه خواند وافزود:دانشمندان و صاحب نظران برجسته جهان به این نتیجه رسیده اند که آینده جهان از آن ملت هایی خواهد بود که بیشترین هزینه خودرا بر روی تعلیم و تربیت و با سواد کردن افراد متمرکز می کنند. وی با اشاره رشد علم ورشد عام اجتماعی و وجود85درصدی باسوادی افزود: رشد علم در کشور ما سرعت خوبی پیداکرده است وسنجش پایگاه اسکویرس به عنوان مرجع قضاوت در 2014 این نکته را نشان می دهد وارائه ی بیش از 40هزار مقاله توسط ایرانیان وکسب رتبه 17 جهان وتاثیربیش از1/1درصدی در رشدعلم جهان وکسب رتبه اول جهان اسلام با15هزار مقاله علمی نشانگر رشد علمی کشور است. وی به پیشرفت علمی کشورعلی رغم مشکلات وتحریم هااشاره کرد وگفت: موسسه ی ساینس متریس(science matrix) که کار سنجش رتبه علمی را انجام می دهدنیز به 4برابر شدن تولیدعلم در 30سال گذشته درخاورمیانه اذعان نموده واعلام می کند ایران علی رغم جنگ وانقلاب در حال تبدیل شدن به قدرت بزرگ علمی می باشد. وی افزود: 2جایزه نوبل اقتصادی به دو اندیشمند آلفرد شوتز در1988 وبیکر در1992 تعلق گرفت وعلت آن طرح این سوال بودکه ما به چه امری در امور انسانی بپردازیم که بیشترین بازده سرمایه را داشته باشد که نتایج این تحقیقات موجب سرمایه گذاری در آموزش وپرورش کشور ها ورها سازی فنرفرصت های آموزشی گردید. دکتر حسینی در ادامه افزود:در 1995 مقاله ای با عنوان ((ملت درخطر)) با طرح این سوال که آینده از آن کیست مطرح ودر پاسخ عنوان گردید که آینده جهان در دست ملت هایی است که بیشترین سرمایه گزاری وهزینه کرد را معطوف به باسوادی کرده وبیشترین منابع را دراختیار دارند. وی افزود: لوییس در کتاب قلب ها واندیشه ها نیز نتیجه 15 سال تحقیق خود رابیان نموده ودر مورد اهمیت سرمایه گذاری در سوادآموزی گفته است(( با وجودی که ژاپن از نظر منابع از آمریکا نازلتر است به علت سرمایه گذاری در آموزش در سطح بالاتری قرار داشته و در آزمون تیمز ژاپن رتبه اول وآمریکا رتبه پنجم را دارند. دکتر حسینی در ادامه با تاکید براین که کلید دستیابی به انبوه دانش بشری که امروز دنیای مجازی دسترسی به آن را آسانتر نموده است (( سواد)) است واگر کسی سواد نداشته باشد از انبوه سرمایه محروم می ماندافزود: وقتی از نهضت سوادآموزی صحبت می شود، چرایی فرمان امام (ره) در تاسیس نهضت سوادآموزی در دیماه 58 وفرمایشات مقام معظم رهبری درمورد به صفر رساندن بی سوادی تا پایان برنامه پنجم توسعه و خواسته دکتر فانی از برپایی جشن پایان بی سوادی ملموس تر شده و احساس مسئولیت افزون تری را می طلبد. مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین به کسب رتبه اول توسط استان درشناسایی وجذب بی سوادان ، راه اندازی 49 پایگاه سواد آموزی در هفتم دیماه وتشکیل کار گروه انسداد بی سوادی در سطح استان اشاره نموده وخواندن و نوشتن را کلید دانش انبوه بشر خواندو افزود: در آینده مفهوم سواد باید عوض شده و((سواد رسانه ای)) جایگزین سواد پایه شود. وی همچنین گفت: بحث مشارکت در آموزش وپرورش وتقویت مدارس غیر دولتی مطرح بوده وبا رویکرد معطوف به مشارکت جمعی به دنبال افراد توانمند جهت تاسیس واداره ی مراکز آموزشی غیر دولتی هستیم. وی افزود : با 66درصد دستگاه های اجرایی استان تفاهم نامه عملیاتی امضا گردیده تا مشارکت درآموزش وپرورش افزایش یابد ودر این راستادبیر خانه 100مدرسه 100دبیرخانه با رویکرد تمرکز زدایی واستفاده از ظرفیت مدارس متناسب با دستگاه های اجرایی مختلف راه اندازی شده است که به عنوان نمونه هنرستان شهید بهشتی به عنوان دبیرخانه راه وصنعت راه اندازی شده است.
منبع خبر :   معاونت سواد آموزی رضوی




تاریخ: چهار شنبه 3 دی 1393برچسب:: معاونت سواد آموزی رضوی,
ارسال توسط شبنم مختاری

دستورالعمل برگزاری مسابقه انشاء نویسی ویژه سوادآموزان دوره ی انتقال تاریخ اطلاعیه :  16/09/93
 

 

خبرگزاری فارس: لزوم استفاده از راهکارهای تشویقی در سوادآموزی

 

در راستای اجرای بخشنامه ی نکوداشت هفته سواد آموزی به شماره 2687/1/2/93 مورخ 4/9/93 ، دستور العمل مسابقه انشا نویسی به شرح زیر ابلاغ می گردد. 


 

باسمه تعالی

با صلوات بر محمد و آل محمد (ص)   در راستای اجرای بخشنامه ی مربوط به برنامه های  نکوداشت هفته سواد آموزی  به شماره 2687/1/2/93 مورخ 4/9/93 ، به این وسیله دستورالعمل برگزاری مسابقه انشاء نویسی ویژه سوادآموزان دوره ی انتقال موضوع  روزشمار  دوشنبه هفته مذکور در مورخ8 /10/93 ، تحت عنوان سوادآموزی و  اقتصاد و فرهنگ در پرتو عزم ملی و مدیریت جهادی، به شرح زیر ابلاغ می گردد :

الف )  موضوع مسابقه

       باتوجه به اینکه سال جاری توسط مقام معظم رهبری مزین به نام « اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»شده است. موضوع مسابقه با در نظر گرفتن شعار سال (فرهنگ سازی رفتاری و اقتصادی) با محوریت موضوع « آب » خواهد بود. لذا آموزش دهندگان کلاسهای دوره انتقال نسبت به سوادآموزان برای نگارش انشاء در قالب یکی از محورهای زیر اقدام نمایند:


1-     کشور ما ایران در منطقه کم باران قرار دارد . چگونه می توانیم در مصرف آب صرفه جویی و از آن بهتر استفاده کنیم؛

2-    اسراف در مصرف آب از نظر اسلام حرام است راه های جلوگیری از آن را بنویسید؛

3-   آب یکی از نعمت های خداوندی است اهمیت آب را درزندگی موجودات زنده بنویسید؛

4-    سایر موضوع های مرتبط به تشخیص اداره کل استان یا اداره شهرستان

 

ب ) زمان اجرای مسابقه

     زمان اجرای مسابقه در هفته سوادآموزی برابر تقویم ارائه شده در دستورالعمل مربوط از تاریخ6/10/93 لغایت 12/10/93  خواهد بود. لذا آموزش دهندگان باید نسبت به آمادگی سوادآموزان کلاس خود اقدام و در زمان برگزاری مسابقه موضوع درس انشاء را به مسابقه اختصاص و سوادآموزان را در فرآیند مسابقه شرکت دهند.

پس از اجرای مسابقه انشا نویسی شهرستان ها و مناطق بهترین اوراق انشاء را استخراج و به معاونت سوادآموزی اداره کل ارسال نمایند. معاونت سوادآموزی نیز پس از دریافت اوراق انشاء برتر، بررسی لازم را انجام و حداکثر ده مورد از بهترین ها را تا تاریخ 15/11/93 به سازمان ارسال نمایند.


دبیرخانه ی ستاد برگزاری مراسم هفته سواد آموزی

 






ارسال توسط شبنم مختاری

 

 

 
 

 
 

 
 
جزئیات برنامه‌های هفته سوادآموزی+جدول

 


 

 

 
 
 

 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش به منظور گرامیداشت سالروز تأسیس سازمان نهضت سوادآموزی به فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره)، همه ساله برنامه‌های ویژه‌ای در سطوح ملی و استانی برگزار می‌شود.

 

جدول زمان‌بندی فعالیت‌ها و برنامه‌های هفته سوادآموزی:

 

تاریخ روز عنوان فعالیت‌ها
6 دی ماه شنبه سوادآموزی و رسانه‌های جمعی

 

نقد و بررسی دستاوردهای سودآموزی

7 دی ماه یکشنبه سوادآموزی و تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری - دیدار با مراجع عظام تقلید و

 

 دیدار با مسئولین استانی و منطقه‌ای و ارائه گزارش از فعالیت‌های سوادآموزی

8 دی ماه دوشنبه سوادآموزی و اقتصاد و فرهنگ در پرتو عزم ملی و مدیریت جهادی - برگزاری مسابقه انشاء‌نویسی سوادآموزان دوره انتقال با موضوع «فرهنگ؛ اقتصاد؛ مدیریت جهادی و مدیریت آب در کشور»

 

- توزیع کتاب‌های مسابقه کتابخوانی با موضوع شعار سال برای سوادآموزان دوره تحکیم و انتقال و اجرا در یکی از روزهای دهه مبارک فجر

 

- برگزاری نشست‌های تخصصی با دعوت از صاحبنظران و استادان دانشگاه برای ایراد سخنرانی درباره اثرات سواد و تأثیرات آن در اقتصاد و زندگی افراد

 

 

 

9 دی ماه سه‌شنبه سوادآموزی و بصیرت و میثاق با ولایت و رهبری

 

 

 

 

- برگزاری نمایشگاه از نوآوری‌های مدیران مدارس در سوادآموزی اولیاء بی‌سواد دانش‌آموزان.

 

- میزگرد تخصصی تبیین نقش سواد و سطح تحصیلات اولیاء در پیشرفت تحصیلی فرزندان

10 دی ماه چهارشنبه سوادآموزی و و مشارکت‌های بین بخشی

 

- تجلیل از فعالان سوادآموزی، رابطین دستگاه‌های مشارکت‌کننده

 

- تجلیل از چهره‌های موفق، مدیران مدارس، آموزش‌دهندگان،‌بازنشستگان و کارکنان نمونه که بیشترین فعالیت و مشارکت را با سوادآموزی دارند. 

11 دی ماه پنجشنبه سوادآموزی و شهدای عرصه سوادآموزی - برگزاری مراسم تجلیل از شهدای سودآموزی با عنوان پرواز سرخ «زیارت مزار شهدای نهضت سودآموزی و دیدار و تکریم خانواده معظم شهدا»

 

-تکمیل و جمع‌آوری اطلاعات طرح سرگذشت پژوهش شهدای نهضت سوادآموزی

12 دی ماه جمعه سوادآموزی در سایه فرهنگ نماز و انتظار

 

 حضور مسئولین و کارکنان سوادآموزی در مراسم وحدت بخش و عبادی سیاسی نماز جمعه.

 

 

 

 

 


 




ارسال توسط شبنم مختاری

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 14
بازدید کل : 32537
تعداد مطالب : 600
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


حذف لینک مخفی ما حرام بوده و عواقب اخروی خواهد داشت

   السلام علیک یا سلطان خراسان

height="300" style="position:fixed; right:0px; top:0px; margin:0px; padding:0px"> Fixed Pic by www.1abzar.com ---> دریافت کد خداحافظی

دریافت کد پیغام خوش آمدگویی

t
khabarkhoon.com
تاریخ روز
=367DB3&kadr=1&shahr=17-1">