......آموزشیاران پرچمداران سوادآموزی
بسوی نوربا سوادآموزی با عزم ملی و مدیریت جهادی

  

معنا و مفهوم مشهورترین القاب علی بن موسی الرضا(ع)

دین - امام رضا(ع) دارای حداقل 50 لقب اختصاصی است که در میان امامان معصوم بعد از حضرت علی(ع) در کثرت القاب رتبه ایشان دوم است. اغلب القاب ایشان شان و معنای جداگانه ای دارند که برخی از آنها را در جدول زیر می خوانید.

برخی از القاب امام رضا(ع) که مشهور هستند، داستانشان جالب و خواندنی است. در اینجا تعدادی از این القاب و داستان انتساب آن ها را به امام هشتم(ع) می خوانیم.

لقب

شان و معنای لقب

ابالحسن

با اینکه امام (ع) خیلی دیر صاحب پسر شدند (امام محمد تقی (ع)) اما به امام ازهمان جوانی کنیه داده بودند. از آنجا هم که آن حضرت سومین فرد از آل علی (ع) بود که اسم علی داشت (بعد از امام اول وچهارم)، کنیه جدشان - یعنی امام علی (ع) - را به ایشان دادند و آن حضرت را «ابوالحسن» صدا می زند. این کنیه را ظاهراً امام موسی کاظم(ع) برای حضرت انتخاب کرد. معمولاً درکتب شیعه از آن حضرت به عنوان ابوالحسن ثانی یاد می شود. ابوالحسن اول کنیه امام علی (ع) و ابوالحسن ثالث، کنیه امام دهم حضرت علی بن محمد امام هادی (ع) است.

ثامن، ثامن الائمه یا ثامنالحجج

درزمان امام موسی کاظم(ع) ، انحرافی درمسیر تشیع صورت گرفت وگروهی برادر بزرگ تر آن امام یعنی اسماعیل (پسر امام صادق (ع)) را امام هفتم خواندند. پس از آغاز امامت امام رضا(ع) درسال 183 قمری، پیروان ایشان تاکید فراوانی بر لقب «ثامن»یا هشتم داشتند تا آن اشتباه دیگر تکرار نشود.از نکات جالب تاریخ اینکه امام هشتم شیعیان، معاصر مامون عباسی بود که هشتمین خلیفه عباسی به حساب می آید.

رئوف

این لقبی است که بعد از شهادت امام به آن حضرت داده شده ودلیلش شهرت ایشان به برآورده کردن حوائج زائران است.

رضا

معروف ترین لقب امام هشتم رضاست. این لقب را دشمن امام(ع) یعنی مامون به آن حضرت داده بود. چنان که طبری و دیگران می نویسند، بعد از ولایتعهدی امام (ع) مامون دستور داد به نام آن حضرت سکه بزنند. روی این سکه ها که الان درموزه آستان قدس است. نوشته شده: «الامیر الرضا ولیعهد المسلمین علی بن موسی».
مامون، لقب رضا را از شعار «الرضا من آل محمد» گرفته بود. این شعاری است که اولین بار مختار درقیامش که به خونخواهی امام حسین (ع) بود، در کوفه از آن استفاده کرد(سال 76ق). این شعار یعنی «ما فقط به حکومت کسی از آل محمد راضی هستیم.» این شعار را بعدها داعیان عباسی (کسانی که برای قیام به نفع بنی عباس وعلیه بنی امیه دعوت می کردند، مثل ابومسلم خراسانی) هم به کار بردند وحالا مامون می خواست وانمود بکند که اوست که این شعار و آرزوی قدیمی را تحقق بخشیده است.
حدیثی هم از امام جواد(ع) در «عیون اخبار الرضا» هست که درجواب سوالی که می گوید چرا پدر شما را رضا نامیده اند، فرموده اند: «زیرا مرضی (= مورد رضایت) خدا در آسمان ومرضی رسول خدا وائمه او درزمین بود». آن شخصی به سوالش اصرار می کند. می پرسد مگر باقی پدران شما مرضی خدا ورسول نبودند؟ امام جواب می دهند: «چرا، اما فقط پدرم بود که مرضی موافقان ومخالفان قرار گرفت.» بعدها مضمون این حدیث بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

سلطان

اسم ولقب سلطان تا قرن دوم هجری اصلاً کاربرد نداشته است ودر زمان هارون الرشید، برای اولین بار به وزیر معروفش جعفر برمکی، سلطان لقب داده شد. این واژه ابتدا به معنای پادشاه نبود وبه معنای شخصی بود که تسلط برامور دارد. اولین سلطان هم جعفر وزیر بود که در دوره ای کنار خلیفه، سلطان هم وجود داشت.بعد از سرکوبی برامکه اما تا مدت ها دیگر سلطانی وجود نداشت تا درزمان ولایتعهدی امام هشتم(ع) این لقب را دوباره به ایشان دادند.
در دوره های بعدی هم این لقب برای ایشان باقی ماند وبه معنای غیر از پادشاه استفاده شد. وگونزالس کلاویخو، سفیر اسپانیا که در قبل از عهد صفوی به ایران آمد (806ق) درسفرنامه اش آورده است :«رسیدیم به شهر مشهد یعنی محل شهادت امام رضا (ع) که به نام سلطان خراسان مشهور است...»

ضامن آهو

بعد از «رضا» مشهورترین لقب امام هشتم «ضامن آهو» است وجالب اینکه درهیچ کدام از منابع کهن تاریخی ، داستان پناه آوردن آهو به امام رضا(ع) نیامده است. قدیمی ترین منبعی که چنین لقبی آورده ، این شهر آشوب (متوفای 588ق) در«مناقب آل ابی طالب» است که در وصف آن حضرت - جایی که درجریان ذکر وقایع سفر امام (ع) به ایران به نیشابور می رسد- یک بیت شعر از شاعری به نام «ابن حماد» نقل می کند که به این شکل :«الذی لاذت به الظبیه والقوم جلوس / من ابوه المرتضی یزکو ویعلو و یروس» یعنی اوکسی است که آهوی ماده به او پناه آورد؛ درحالی که گروهی نشسته بودند. او کسی است که پدرش علی مرتضی(ع) است وهمواره درحال تزکیه وتعالی وبالا رفتن است. این درحالی است که روایت پناه آوردن آهوی ماده، دوقرن قبل از این کتاب برای پیامبر (ص) روایت شده است.
طبرانی (متوفای 360ق) در «المعجم الکبیر» وامام بیهقی (متوفای 430ق) در«دلایل النبوه» نقل کرده اند که روزی پیامبر از کنار شکارچیانی می گذشت که آهویی شکار کرده بودند. آن آهو با حضرت سخن گفت. پیامبر به شکارچی ها فرمود که آهو را رها کنند تا برود به بچه هایش شیر بدهد و برگردد. شکارچی ها پرسیدند: «درقبال چه چیزی آن را آزاد کنیم؟» حضرت فرمودند: من ضامنم» . رسول خدا(ص) نشست تا آهو رفت و برگشت. شکارچی ها هم آهو را به حضرت بخشیدند وآن حضرت، آهو را آزاد فرمودند.
درعوض، شیخ صدوق (متوفای 381ق) درکتاب «عیون الاخبار الرضا» داستانی را نقل می کند از ابومنصور محمد بن عبدالرزاق طوسی (متوفای 350ق) . ابومنصور ، کسی است که به دستورش داستان های «شاهنامه» جمع شده بود وابتدا دقیقی وبعد فردوسی آن را به نظم کشیدند.
ابومنصور طوسی تعریف می کند که در جوانی اش یک بار برای شکار می رود. آهویی گیرش می آید. او را دنبال می کند. آهو می رود ومی رود تا به مزار حضرت رضا(ع) می رسد، به محض وارد شدن آهو به داخل ساختمان مزار، سگ ابومنصور دست از تعقیب او بر می دارد. خود ابومنصور که سنی مذهب بوده، داخل مزار هم می رود. اما به جز پشکل آهو چیزی پیدا نمی کند. ابومنصور می گوید از آن زمان معتقد به مزار امام رضا(ع) شده است ومدام به زیارت آن حضرت می رود.
به نظر می رسد داستان ضامن آهو شدن امام رضا(ع) ، از ادغام این دو داستان با هم آمده باشد.

عالم آل محمد

ائمه معصومین ما (ع) همگی از علمای عصرخود بوده اند و قبل از امام رضا (ع) به امام باقر(ع) هم این لقب را داده بودند. با این حال شهرت امام رضا(ع) به برتری علمی برهمعصرانش از آنجا آمده است که مامون که خودش هم از دانشمندان بود و«اعلم بنی عباس» به حساب می آمد. دردوره ولایتعهدی، مناظرات متعددی را بین امام رضا (ع) و علمای دیگر مذاهب ترتیب می داد. انگیزه مامون از این کار را بعضی مثل طبری (درتاریخ طبری) علاقه او به علم ودانش ذکر کرده اند وحاکم نیشابوری (درتاریخ نیشابور) می گوید که این کار را می کرد تا نقاط ضعف احتمالی امام رضا (ع) را برملا کند وبه جایگاه ایشان توهین کند. به هر حال، هدف هرچه که بود نتیجه مناظرات اذعان همه به علم ودانش سرشار امام (ع) و دادن لقب «عالم آل محمد» به آن حضرت بود.

غریب یا غریب الغربا

ممکن است تصور شود لقب «غریب» برای امام هشتم (ع) به خاطر دوری آن حضرت از شهر پیامیر(ص) یعنی مدینه بوده است اما از بین امامان ما ، فقط دو امام بوده اند که به طور کامل درمدینه زندگی کرده اند، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) . باقی ائمه هرکدام به دلیلی از سرزمین خود دور و غریب می شوند که با این حساب، این لقب نباید تنها به این دلیل باشد.
به نظر می رسد که این لقب را خود امام و نزدیکان آن حضرت شایع کرده اند تا مانع از موفقیت اقدام سیاسی مامون که می خواست از ولایتعهدی امام رضا (ع) سوء استفاده بکند، شوند.
همچنان که امام رضا (ع) در وقت حرکت به سوی ایران، از اهل بیتشان خواستند تا گریه و نوحه بکنند، یا وقتی که دعبل خزاعی درمرو خدمت ایشان رسید وشعری را که در رثای شهادت امامان قبلی برای آن حضرت خواند، حضرت به شعر او دوبیت اضافه کردند: «وقبر بطوس یالها من مصیبت / الحت علی الاحشا بالزفرات / الی الحشر حتی یبعث الله قائما/ یفرج عنا الغم والکربات» یعنی «وقبری در طوس است که مصیبتش غم را تا روز قیامت در دل ها می افروزد تا اینکه خداوند قائمی را برانگیزد واندوه را از دل ما برطرف کند.» دعبل پرسیده بود: « یابن رسول الله! من چنین قبری را نمی شناسم.» وحضرت جواب داده بود: « آن قبر من است.» دعبل هم قصیده اش را با دوبیت امام، این طرف و آن طرف برای شیعیان می خواند.

مرتضی

این لقب به معنای مورد رضایت و پسندیده ، لقبی است که شیعیان دربرابر لقب «رضا» که مامون به آن حضرت داده بود برای ایشان به کار بردند. لقب مرتضی ازالقاب مشترک بین آن حضرت با سایر ائمه (ع) است. مراد از لقب مرتضی به تنهایی، حضرت علی (ع) می باشد. در صلوات خاصه امام رضا(ع) هم این لقب بلافاصله بعد از لقب رضا آمده است:«اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی».

 

 




تاریخ: سه شنبه 26 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

  هم انديشي مسئولین سوادآموزي مناطق 14 گانه اداره كل آموزش و پرورش استان قزوين

 
 
 

 

هم انديشي مسئولین سوادآموزي مناطق 14 گانه اداره كل آموزش و پرورش استان قزوين در 20و21 شهريورماه92 با هدف توجيه آخرين بخشنامه ها و دستورالعمل هاي سوادآموزي و تقويت روحيه همكاران و آمادگي براي فعاليت در نيمه دوم سال جاري با حضور مدير كل آموزش و پرورش استان قزوين توسط معاونت سوادآموزي در هتل پاپیون فرهنگیان قزوین واقع در رودسر استان گیلان ،برنامه ريزي و برگزار شد .

در اولين روز اين هم انديشي ضمن استماع سئوالات ، مشكلات و ابهام مسئولان مناطق و ارائه جواب توسط سرپرستي معاونت سوادآموزي و كارشناسان مربوطه ، آخرين  تغييرات اطلاعات سامانه سوادآموزي تشريح گرديد .

در دومين روز همايش كه با حضور مدير كل محترم آموزش و پرورش تشكيل شد ، برنامه ها و سياست ها توسط شاه حسینی ، سرپرست معاونت سوادآموزي تشریح گردید . در ادامه آقای حبیبی مدير كل آموزش و پرورش استان قزوین ضمن استماع نظرات اعضاء حاضر و پاسخ به سئوالات و ابهامات همکاران ، پتانسیل موجود استان برای تحقق باسوادی را تا پایان برنامه پنجم خوب توصیف نموده و خواستارتوجه جدی به توجیه مدیران و معلمان مدارس به منظور بهره گیری بیش از پیش از ظرفیت آن ها در برنامه های سوادآموزی  ، و استفاده از آموزشیاران جدید الاستخدام با توجه به تجارب آن ها در امر سوادآموزی ، برای رسیدن به اهداف مورد نظر شدند.




تاریخ: دو شنبه 25 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

خاطراتی که مانده گارند ومیتوان برای همیشه تاریخ  در دفترچه خاطرات باید بایگانی کرد

 تا سر مشقی باشند برای ایندگان :

خاطراتی از گفتگو با یکی از سواداموزان موفق

وقتی او را دیدم  فکر میکردم دارای تحصیلات  بالاتر می باشد  به خود اجازه دادم تا با توجه به خبرهایی که از ایشان شنیده بودم

از ایشان بپرسم که چه کار هایی کردهای که ما را بر ان داشت تا به سراغتان بیاییم و سوالاتی بپرسیم  جوابش مبهوتم کرد :بر ان شدم

تا سرنوشتش را بر روی کاغذ اورده تا سرمشق کسانی از زنان این کشور باشد که همیشه ایه نا امیدی میخوانند ووقتی میپرسند چرا

درس نمی خوانی در حالی که جوانی وبیسواد ، می گوید دیگر از ما گذشته که درس بخوانیم پس اینجاست که باید

خانم م. جمالی سرنوشتش را بیان کند تا دیگران بدانند   (.خ جمالی با معرفی خود ادامه میدهد  دارای 4 فرزند هستم ودارای

تحصیلات پایانی .نهضت سواد اموزی

زمانی که همسرم فوت کرد فرزندانم کوچک بودندو من 28 ساله بودم بزرگترین فرزندم 13 سال بیشتر نداشت وکوچکترین انها 5 ساله بود

درآن موقع شرایط خیلی بدی از لحاظ روحی ومادی داشتم بر آن شدم تا برای اداره خانواده ام شخصا دست به کار شوم واز آنجایی که

همسرم قصاب بود بنابراین با شرکت او صحبت نمودم تا ادامه فعالیت اورا داشته باشم.

اول با فروشندگی مرغ شروع کردم ولی بعد به پخش گوشت روی آوردم در شروع کار 300شعبه را پوشش میدادم حتی در روز سه

بار با پیکانی که با وام خریداری نموده بودم این کار انجام میشد در بعضی مواقع بارها پیش می امد که از کار وزندگی خسته ودچار

یاس وناامیدی  میشدم  ولی باز به خودم  روحیه میدادم  تا مایوس نشوم . در این راه خداوند همیشه کمکم میکرد  .بعد از تحمل

سختیهای زیادی  در حال حاضر  دختر کوچکم  دانشجوی معماری  است و فرزندانم  تا سطح عالی از دیپلم تا لیسانس تحصیل کرده

اندو شکر خد شغل مناسبی هم دارند  وخدا را شاکرم .

در حال حاضر دارای یک نیسان یخچالدار و یک  تاکسی هستیم که در این فعالیت کاری کمک  حال خانواده است . من با اینکه  از

سواد کمی برخوردارم ولی در کارم موفق هستم تا جایی که در جریان کار بخاطر تحصیلات هر چند اندکم خیلی موفق بودم  و خدا را

سپاسگزارم   که در حد خود موفق بودم  وبا خود فکر میکنم اگر بیشتر درس می خواندم  پیشر فت بیشتری به مراتب نسبت به الان

داشتم  .

درست است که  من شرایط ادامه تحصیل را ندارم چون سرپرست خانواده بودم ولی توصیه من به همه بیسوادان وکم سوادان این است

که بدنبال کسب سواد تا  جایی که توان دارند درس بخوانند وسواد یاد بگیرند و با توکل بخدا و اعتقاد به استعداد هایی که خداوند عزوجل در وجودشان بودیعه نهاد کمال اسفاده را بنمایند چرا که خواستن توانستن است  وهر مرادی را به همت میتوان تسخیر کرد

خدایا چنان کن سر انجام کن کار                                                      تو خشنود باشی وما رستگار

 

 

    نویسنده : مریم محمدی             




تاریخ: یک شنبه 24 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

تاریخ خبر :  23/06/92    10:25:8

مديركل آموزش و پرورش استان قزوين خواستار شد: همكاري دستگاه‌ها براي ريشه‌كني بي‌سوادي

 
 
 


مديركل آموزش و پرورش استان قزوين خواستار همكاري دستگاه‌ها براي ريشه‌كني بي‌سوادي


مديركل آموزش و پرورش استان قزوين گفت: مكان‌يابي از جمله مشكلات سوادآموزي است كه با همكاري دستگاه‌هاي اجرايي ديگر به خصوص مركز آمار، مي‌توان اين مانع را براي باسواد كردن ساير بي‌سوادان از ميان برداشت.

مديركل آموزش و پرورش استان قزوين خواستار شد
همكاري دستگاه‌ها براي ريشه‌كني بي‌سوادي
مديركل آموزش و پرورش استان قزوين گفت: مكان‌يابي از جمله مشكلات سوادآموزي است كه با همكاري دستگاه‌هاي اجرايي ديگر به خصوص مركز آمار، مي‌توان اين مانع را براي باسواد كردن ساير بي‌سوادان از ميان برداشت.

به گزارش خبرگزاري فارس از قزوين جعفر حبيبي بعد از ظهر امروز در جشنواره قدرداني از دستگاه‌هاي فعال در عرصه نهضت سوادآموزي استان قزوين اظهار داشت: نهضت سوادآموزي پس از پيروزي انقلاب اسلامي گام‌هاي ارزشمندي را در راستاي ريشه‌كني بي‌سوادي انجام داده كه تا چند سال آينده اين امر محقق مي‌شود.

وي افزود: صدور فرمان تأسيس سازمان نهضت سوادآموزي پس از پيروزي شكوه‌مند انقلاب اسلامي از سوي امام خميني (ره) بيانگر اهميت اين موضوع و نگاه ويژه امام راحل به اين موضوع است.

مديركل آموزش و پرورش استان قزوين تصريح كرد: پيش از انقلاب 50 درصد مردم بي‌سواد بودند ولي امروز به بركت انقلاب اسلامي و نهضت سوادآموزي، 92 درصد افراد بالاي 50 سال در كشور باسواد هستند كه اين آمار نشانگر اهميت اين موضوع در جمهوري اسلامي ايران است.

حبيبي تأكيد كرد: همچنين رشد باسوادان با توجه به طرح‌هاي اجرا شده در سال‌هاي اخير نيز قابل توجه بوده است به طوري كه بر اساس اطلاعات مركز آمار ايران در سال 90، 43 هزار و 794 نفر در كشور بي‌سواد بودند ولي در سال 91، 11 هزار نفر از اين آمار شناسايي و باسواد شدند.

مديركل آموزش و پرورش استان قزوين ادامه داد: مكان‌يابي از جمله مشكلات سوادآموزي است كه با همكاري دستگاه‌هاي اجرايي ديگر به‌خصوص مركز آمار، مي‌توان اين مانع را براي باسواد كردن ساير بي‌سوادان از ميان برداشت.

حبيبي اذعان داشت: تا پايان برنامه پنجم توسعه نيز بي‌سوادي در كشور ريشه‌كن مي‌شود.

وي در خاتمه تصريح كرد: طرح پرداخت هديه مادي به افرادي كه بي‌سوادان را با سواد مي‌كنند، از طرح‌هاي مؤثر نهضت سوادآموزي است كه چهار ميليون ريال در قالب اين طرح به مدرسان هديه اعطا مي‌شود.




تاریخ: یک شنبه 24 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 
     

  رئيس سازمان نهضت سوادآموزي در خراسان شمالی:دو هزار و۳۰۰ نفر سوادآموز موفق به ادامه تحصیلات تاسطح دانشگاهی شدند تاریخ خبر :  23/06/92
رئيس سازمان نهضت سوادآموزي كشورگفت :با توسعه روند فعاليت آموزشي سوادآموزان در سطح كشور از بين افرادي كه از طريق سازمان سوادآموزي سواددار شده، حدود دو هزار و ۳۰۰ نفر موفق شدند كه مدارك دانشگاهي بگيرند.




 علی باقرزاده معاون وزير و رئيس سازمان نهضت سوادآموزي كشور، در جشنواره تقدير از دستگاه هاي برتر مشاركت كننده در امر سوادآموزي خراسان شمالي از وجود 9 ميليون و 700 هزار بي سواد مطلق و 10 ميليون و 700 هزار نفر در حد ابتدايي خبر داد.
وي افزود: وجود 9 ميليون و 600 هزار با سواد در حد راهنمايي و 13 ميليون نفر در حد ديپلم و 5/6 ميليون مدرك دانشگاهي نسبت به جمعيت 75 ميليون نفري عدد زيادي نيست و نيازمند برنامه ريزي بيشتر است.
وي با تاكيد بر پايه گذاري سواد آموزي توسط پيامبراكرم (ص) گفت: اشاره پيامبر به آزادي كافران با آموزش خواندن و نوشتن به 10 مسلمان، حاكي از اين است كه قلمرو علم و دانش به واسطه مهارت هاي خواندن و نوشتن توسعه مي يابد.
 باقرزاده فاروجي از نبود اطلاعات اسمي افراد به عنوان يكي از مشكلات حوزه سواد آموزي ياد كرد و اظهار داشت: در حال حاضر 50 درصد افرادي كه در سرشماري سال 85 اظهار بي سوادي كرده اند در سال 90 در اين گروه جاي نگرفته اند در حالي كه 50 درصد اطلاعات جديد ثبت شده است.
 وي تصريح كرد: با تاكيد بر توجه به توسعه سواد به جاي سوادآموزي، متذكر شد: بايد سازوكاري انديشيد كه افراد در سطوح بالاي سواد تحصيل كنند و با برنامه ريزي نظام آموزشي بزرگسالان، محتوايي متناسب با نياز آنان تدوين و در اختيار انان قرار گيرد.
وي دليل كم تعداد بودن آمار سواد آموزان داراي مدارك دانشگاهي را ناشي از نبود كتاب هاي درسي متناسب با سن و سال سوادآموزان دانست.
رييس سازمان سوادآموزي كشور گفت: براي سال تحصيلي ۹۳-۹۲ تاكنون امكانات براي سواددار كردن ۱۲ هزار بيسواد از طريق به كار گيري معلمان بازنشسته و معلمان پاره وقت آموزش پرورش فراهم شده است.
باقرزاده افزود: علاوه بر آن دهها هزار نفر از در سال تحصيلي جديد در طرح توسعه سوادآموزي شركت مي كنند كه هنوز آمار ثبت نام شدگان در اين بخش ارايه نشده است.
وي اضافه كرد: در سال تحصيلي گذشته در مجموع ۵۴۰ هزار نفر تحت پوشش برنامه سوادآموزي ما قرار گرفتند كه دو سوم آنها در قالب توسعه سوادآموزي ادامه تحصيل دادند.
معاون وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: بايد در سوادآموزي به كيفيت بيشتر از موارد ديگر توجه داشت و در كنار آموزش سواد، آموزش هاي تخصصي حوزه كاري نيز به بي سواد آموزش داده شود.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر بي سواد با سه ويژگي آسيب ديده، آسيب پذير و آسيب رسان در ادبيات دنيا شناخته مي شود و بايد با توجه و برنامه ريزي، آثار و پيامدهاي بي سوادي را شناسايي كرد چرا كه بايد اين افراد را آموزش داد تا ناخواسته به ديگران آسيب نزنند.




تاریخ: شنبه 23 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 

 

 

     

  با حضور معاون وزیر جلسه توجیهی روسای ادارت سواد آموزی در مرکز آموزشی شهید سعیدی مشهد در حال برگزاری است .

تاریخ خبر :  20/06/92

 
 

جلسه توجیهی روسای ادارت سواد آموزی در مرکز آموزشی شهید سعیدی مشهد امروز 20 شهریور در حال برگزاری

است . در این دوره روسای ادارات استانهایی خوزستان،هرمزگان و بوشهر حضور دارند.

 

 

با حضور معاون وزیر  و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور

جلسه توجیهی روسای ادارت سواد آموزی  در مرکز آموزشی شهید سعیدی  مشهد  در حال برگزاری  است .

 به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی  سومین  مرحله جلسه توجیهی  روسای ادارات سواد آموزی  استانها با عنوان « سیاست گذاری سوادآموزی در آموزش  و پرورش» با حضور معاون وزیر  و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور در جمع روسا و کارشناس مسئولان سواد آموزی استان های خوزستان،هرمزگان و بوشهر  در محل مرکز آموزشی شهید سعیدی  مشهد  در حال برگزاری  است . این  دوره توجیهی دو روزه  در روزهای ۲۰و ۲۱ شهریور ادامه خواهد داشت .

 




تاریخ: چهار شنبه 20 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
ارسال توسط شبنم مختاری

  معاون آموزشي سازمان نهضت سوادآموزي كشور در قزوین:92 درصد باسواد زير 50 سال در كشور داريم تاریخ خبر :  19/06/92
به گزارش خبرگزاري فارس از قزوين محمد مهدي‌زاده بعد از ظهر امروز در جشنواره قدرداني از دستگاه‌هاي فعال در عرصه نهضت سوادآموزي استان قزوين اظهار داشت: فعاليت‌هاي نهضت سوادآموزي تنها در آموزش مقدماتي خلاصه نمي‌شود




معاون آموزشي سازمان نهضت سوادآموزي گفت: تا امروز 92درصد افراد زير 50 سال در كشور از نعمت سواد بهره مي‌برند.

به گزارش خبرگزاري فارس از قزوين محمد مهدي‌زاده بعد از ظهر امروز در جشنواره قدرداني از دستگاه‌هاي فعال در عرصه نهضت سوادآموزي استان قزوين اظهار داشت: فعاليت‌هاي نهضت سوادآموزي تنها در آموزش مقدماتي خلاصه نمي‌شود.

وي با بيان اينكه برخي در خصوص نحوه آموزش در اين نهضت تفكر درستي ندارند، بيان داشت: نهضت سوادآموزي نهادي فرهنگي است كه در انتقال ارزش‌هاي انقلاب اسلامي به نسل‌هاي مختلف نيز اثرات مطلوبي را از خود بر جاي گذاشته است.

معاون آموزشي سازمان نهضت سوادآموزي تصريح كرد: تا امروز به همت همين روحيه جهادي 92 درصد افراد زير 50 سال در كشور از نعمت سواد بهره مي‌برند.

مهدي‌زاده خاطرنشان كرد: البته اين آمار تا سه سال آينده رشد قابل توجهي خواهد داشت، تا جايي كه بي‌سوادي به طور كامل از كشورمان ريشه‌كن شود.

وي ادامه داد: بي‌ترديد همكاري و تلاش همه دستگاه‌ها در باسواد كردن هشت درصد بي‌سواد باقي‌مانده امري ضروري و مهم است.

اين مسئول يادآور شد: بي‌انگيزگي بي‌سوادان و همچنين مشكلات مكان‌يابي نيز از مسايلي است كه اين امر را سخت مي‌كند ولي همكاري دستگاه‌هاي مختلف اين مشكلات را از بين مي‌برد.

معاون آموزشي سازمان نهضت سوادآموزي عنوان كرد: طرح پرداخت هديه مادي به افرادي كه بي‌سوادان را با سواد مي‌كنند، از طرح‌هاي مؤثر نهضت سوادآموزي است كه چهار ميليون ريال در قالب اين طرح به مدرسان هديه اعطا مي‌شود.

وي تأكيد كرد: نهضت سوادآموزي همچنين با تأسيس پايگاه اطلاعاتي از مشخصات باسوادان، گام ارزشمندي را در راستاي باسواد كردن افراد در جامعه برداشته است.

مهدي‌زاده بيان داشت: تضمين سلامت كاري سازمان نهضت سوادآموزي و شناسايي افراد باسواد و بي‌سواد از نتايج تشكيل پايگاه اطلاعاتي باسوادان كشور است.

وي خاطرنشان كرد: با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته از سوي نهضت سوادآموزي، بي‌سوادي در كشور تا پايان برنامه پنجم توسعه صفر خواهد شد كه اقدامي ارزشمند است.

معاون آموزشي سازمان نهضت سوادآموزي اضافه كرد: بي‌ترديد در اين راستا و براي تحقق اهداف نهضت، مشاركت همه دستگاه‌هاي اجرايي در امر سوادآموزي ضروري است.

مهدي‌زاده افزود: براي تحقق فرمان امام خميني (ره) در راستاي ريشه‌كني بي‌سوادي در كشور همه بايد وارد ميدان شوند چرا كه آسيب‌هاي ناشي از بي‌سوادي گريبان‌گير همه مي‌شود.




تاریخ: سه شنبه 19 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

  اولین روز دبستان باز گرد                                          شادی ان روزهایم بازگرد

  بازگرد ای خاطرات کودکی                                       بر سوار اسبهای چوبکی

   خاطرات کودکی زیبا ترند                                        یادگاران کهن مانده ترند

 درسهای سال اول ساده بود                                      اب را بابا به سارا داده بود

 مانده در گوشم صدایی چون تگرگ                               خشخش جاروی مادر روی برگ

  همکلاسیهای من یادم کنید                                       باز هم در کوچه فریادم کنید

  کاش هرگز زنگ تفریحی نبود                                       جمع بودن بود وتفریقی نبود

  کاش میشد باز کوچک میشدیم                                   لااقل یک روز کودک می شدیم

  ا ی معلم نام و هم یادت بخیر                                          یاد درس اب وبابایت بخیر

  ای دبستانی ترین احساس من                                       بازگرد این مشقها را خط بزن




تاریخ: سه شنبه 19 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

  رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفت‌وگوی تفصیلی با تسنیم: تاریخ خبر :  18/06/92
اغلب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل ساکن شهرهای بزرگ هستند/۶۲ درصد بیسوادان بالای ۵۰ سال



<:ARTICLE id=k2Container class="itemView slvzr-first-child">
باقرزاده
<:HEADER>رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفت‌وگوی تفصیلی با تسنیم:

اغلب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل ساکن شهرهای بزرگ هستند/۶۲ درصد بیسوادان بالای ۵۰ سال

خبرگزاری تسنیم:رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: برخلاف اغلب تصورات بررسی‌ها نشان می‌دهد در شهرهای بزرگ و حاشیه شهرها دانش‌آموزان بیشتر از تحصیل بازمی‌مانند که ترک تحصیل دانش‌آموزان ابتدایی نیز موضوع دیگر است که منجر به ظهور افراد بیسواد می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، 17 شهریور به عنوان روز جهانی مبارزه با بیسوادی نامگذاری شده است و تمام کشور‌ها برای کاهش آمار بیسوادان تلاش می‌کنند در ایران نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با امام خمینی (ره) فرمان صدور سازمان نهضت سوادآموزی را صادر کردند و بر این اساس تلاش‌های خوبی در رابطه با کاهش آمار بیسوادان انجام شد.

تا پایان برنامه پنجم توسعه باید بیسوادی در کشور ریشه کن شود اما دستیابی به این هدف این روزها کمی دشوار شده است چرا که طبق اعلام مسئولان سازمان نهضت سوادآموزی بیسوادان تمایلی برای سوادآموزی ندارند از سوی دیگر هنوز عزم ملی در کشور برای ریشه کنی بیسوادی شکل نگرفته است.

در همین زمینه با علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

** تسنیم: در چند ماه اخیر نگرانی‌هایی را در زمینه وضعیت سوادآموزی در کشور داشتید چرا با وجود تلاش‌های بسیار هنوز ایران جزء کشورهایی است که آمار بالایی در زمینه بیسوادی دارد و مرز میان باسوادی و بیسوادی چیست؟

** باقرزاده: مبارزه با موضوع بیسوادی در دنیا برمی‌گردد به پیامدهای وجود بیسواد در جامعه، مجامع بین المللی به این نتیجه رسیده‌اند که افراد بیسواد سه ویژگی مشخص دارند، نخستین ویژگی افراد بیسواد آسیب دیدگی آنهاست، این افراد در جریان تعلیم و تربیت قرار نگرفته‌اند و و نمی‌توانند با زندگی پیرامون خود رابطه اثربخشی را برقرار کنند.

ویژگی دوم افراد بیسواد آسیب پذیر بودن آنهاست؛ هم‌اکنون تکنولوژی رو به رشد زندگی را فراگرفته است و شیوه‌های زندگی متناسب با این پیشرفت‌ها تغییر کرده است بنابراین افرادی که مهارت استفاده از این تکنولوژی‌ها را ندارند از مسیر پیشرفت زندگی عقب هستد؛ ویژگی سوم افراد بیسواد این است که آنها ممکن است آسیب رسان باشند یعنی بدون اینکه خودشان بخواهند مهارت‌های مختلف زندگی را در جریان تعلیم و تربیت دریافت نکرده‌اند و از روی ناآگاهی یا نهادینه شدن ناهنجاری‌های اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی منجر به آسیب رساندن به دیگران می‌شوند.

مجامع بین المللی نیز برای اینکه خسارت افراد بیسواد کم شده و پدیده‌هایی مانند خشونت، بزهکاری و ناهنجاری اجتماعی شکل نگیرد به موضوع سوادآموزی می‌پردازند، اما انقلاب اسلامی ایران اصل سواد را عامل ترقی و تعالی انسان می‌داند و برخورداری از نعمت سواد زمینه حیات طیبه را فراهم می‌کند چرا که انسان‌ها به این دنیا آمده‌اند تا به کمالاتی دست یابند که رسیدن به این کمالات بدون سواد و اگاهی ممکن نیست.

سواد نیز مجموعه‌ای از توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی است که باعث می‌شود انسان زندگی بهتری داشته باشد ممکن است این سواد از نوع سواد سیاسی باشد که فرد می‌تواند راحت مسائل منطقه‌ای و بین المللی را تجربه کند، گاه سواد فرهنگی است یا اجتماعی مثلا نقش و مسئولیت فرد در اجتماع و وظیفه او نسبت به دیگران.

وقتی صحبت از سوادآموزی می‌کنیم یعنی مهارت خواندن نوشتن و حساب کردن که 93 کشور بر روی این تعریف اتفاق نظر دارند بر این اساس فردی باسواد است که مهارت خواندن و نوشتن را درحد متون ساده و مهارت حساب کردن یعنی 4 عمل اصلی را بداند این فرد از نظر تعاریف جهانی نیز باسواد هستند.

در حقیقت خواندن و نوشتن پایه ابعاد دیگر سواد است یعنی اگر فردی مهارت خواندن و نوشتن را نداشته باشد نمی‌تواند به سواد فرهنگی، سیاسی، فناوری و اقتصادی دست یابد
در 70 کشور جهان تعیین افراد باسواد و بیسواد بر اساس سرشماری‌هاست و اغلب کشورها ساختاری دارند شبیه ساختار مرکز آمار ایران که در فواصل مختلف سرشماری نفوس و مسکن را انجام می‌دهد که براساس کسب اطلاعات از افراد و مقایسه با بانک‌های اطلاعاتی موجود تعداد بیسوادان اعلام می شود.

البته در برخی کشورها پروژه لمپ اجرا می‌شود عینی برنامه پایش و سنجش افراد بیسواد که بر اساس این طرح اظهارت افراد ملاک نیست یعنی افراد در موقعیت‌های عینی باید سطح سواد خود رانشان دهند که در مراجعه به دستگاه‌ها و موسسات مختلف و تکمیل برخی از فرم‌ها مشخص می‌شود که واقعا چه تعداد بیسواد هستند اما در کشور ما مبنای تعیین تعداد بیسوادان سرشماری است که در گذشته هر 10 سال یک بار و در دوره اخیر 5 ساله انجام شد یک سرشماری در سال 85 و یک سرشماری در سال 90.

** تسنیم: بر اساس سرشماری انجام شده آخرین آمار افراد بیسواد در کشور چقدر است؟

** باقرزاده: بر اساس دو پیش فرض نخست بیسوادی افرادی که مهارت خواندن و نوشتن را نمی‌دانند و دوم پذیرش نتایج سرشماری نفوس و مسکن طبق نتایج سرشماری سال 90 در گروه سنی بالای 6 سال 9 میلیون و 719 هزار نفر افراد ثبت شده به عنوان بی‌سواد داریم که 3 میلیون و 456 هزار و 181 نفر در گروه سنی بالای 10 سال و زیر 50 سال قرار دارند که هدف ما هستند. البته تفکیک این افراد یعنی زنان، مردان و روستائیان مهم است همچنین 340 هزار نفر از اتباع بیگانه جزء گروه بیسوادان هستند.

** تسنیم: بر اساس سرشماری سال 90 تعداد افراد بیسواد در مقایسه با سرشماری سال 85 کاهش یافته است؟

** باقرزاده: بله درصد بیسوادی درحد چنددهم درصد در گروه سنی بالای 6 سال کاهش یافته و بالطبع آمار بیسوادان نیز کاهش یافته است در سال 85 تعداد افراد بیسواد 9 میلیون و 830 هزار نفر بود که در سال 90 این تعاد به 9 میلیون و 719 هزار نفر رسید. بر این اساس تعداد افراد بیسواد تاحدودی در قدرمطلق کاهش یافته است اما مشکل ما قدر مطلق نیست اگر می‌توانستیم تناظر یک به یک انجام دهیم که مشخص شود از تعداد 9 میلیون و 830 هزار نفری که در سال 85 اعلام کردند بیسواد هستیم چه تعداد از آنها در سال 90 نیز اعلام کرده‌اند که بیسواد هستند در واقع این معنای سوادآموزی است؛ اگر عده‌ای که سال 85 گفته بودند بیسوادیم سال 90 نیز بیسواد باقی مانده باشند آن وقت مشخص می‌شود عملکرد نهضت چگونه بوده است.

سازمان نهضت سوادآموزی به دلیل اینکه اطلاعات اسمی و کدملی افراد بیسواد را ندارد قادر به اجرای تناظر یک به یک نیست فقط اطلاعاتی را از بانک اسمی افراد در سال 88 داریم که تعداد 4 میلیون و 200 هزار نفر اعلام بیسوادی کرده بودند و چون اطلاعات اسمی و کد ملی آنها را داشتیم با آمار سال 90 کنترل کردیم که مشخص شد بیش از 50 درصد از افرادی که سال 88 به عنوان بیسواد ثبت شده بودند در سال 90 اظهار بیسوادی نکردند.

وقتی آمار بیسوادان را به صورت یک به یک مقایسه می‌کنیم مشاهده می‌شود که  همیشه با ظهور افراد بیسواد جدید مواجه هستیم یعنی افرادی که در سرشماری گذشته بیسواد نبودند اما امروز اظهار بیسوادی می‌کنند که این موضوع چند دلیل دارد برخی  افراد قبلا باسواد بودند و به تدریج مهارت‌های سواد خود را از دست داده و دوباره بیسواد شده‌اند که که برای این موضوع اصطلاح بازگشت به بیسوادی را به کار می‌بریم، هرچقدر کیفیت آموزش بالاتر باشد و سوادآموزی کاربردی‌تر باشد بازگشت به بیسوادی کمتر می‌شود.

نکته دیگر طرز تلقی مردم از سواد است طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم بیش از 10 درصد افراد در زمان سرشماری اعتقاد داشتند خواندن و نوشتن را بلدند اما آن را سواد نمی‌دانستند و تصور می‌کردند باید دیپلم داشته باشند که بگویند باسواد هستند، ترک تحصیل نیز موضوع دیگر است برای ما روشن شده افرادی که قبل از اتمام پایه چهارم ابتدایی به هر دلیلی مدرسه را ترک می‌کنند احتمال اضافه شدن آنها به جمع افراد بیسواد زیاد است این موارد از جمله زمینه‌هایی است که ورود بیسواد را تضمین می‌کند. بخش دیگر از بیسوادان نیز مربوط به جمعیت آموزش ناپذیر هستند که تعداد آنها را نمی‌دانیم این افراد امکان ثبت نام در مدرسه را ندارند حتی اگر در مدارس استثنایی نیز ثبت نام کنند به  مهارت سواد درحد باسوادن شدن دست پیدا نمی‌|کنند.

** تسنیم: بسیاری از دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی ترک تحصیل کرده و به جمع کودکان کار اضافه می‌شوند تا زمانی که این ترک تحصیل‌ها وجود داشته باشد نمی‌توان به ریشه کنی بیسوادی امیدوار بود در این زمینه با معاونت آموزش ابتدایی چه همکاری‌هایی انجام داده‌اید؟

** باقرزاده: بسیاری از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی که ترک تحصیل می‌کنند به جرگه افراد بیسواد اضافه می‌شوند انتظارات ما از معاونت آموزش ابتدایی در این خصوص منطقی و در چارچوب دستورات مقام معظم رهبری است چرا که انسداد ورودی بیسوادی جزء الزامات ریشه کنی بیسوادی است زمانی می‌توانیم برنامه ریشه‌کنی بیسوادی را به سرانجام برسانیم که این ورودی به بیسوادی را نداشته باشیم.

ورودی به بیسوادی بخشی از درون باسواد شده‌ها و بخشی به دلیل عدم دسترسی به مدرسه و ترک تحصیل است که باید با آنها مقابله کرد معاونت آموزش ابتدایی سند انسداد مبانی ورودی بیسوادی را تنظیم کرده‌ و گزارش شده که در طول سال نیز طرح شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل را اجرا می‌کند همچنین آموزش و پرورش با پیش بینی اعتبارات قابل توجه برای تامین پوشاک، لوازم التحریر و تغذیه کودکان محروم و راه اندازی مراکز شبانه روزی زمینه اقتصادی ترک تحصیل را از بین می‌برد.

واقعیت این است دانش‌آموزانی که به مدرسه نمی‌آیند مسائل و مشکلاتی دارند که خارج از قلمروی آموزش و پرورش است مثلا خانواده‌ای که دچار آسیب اجتماعی می‌شود مانند طلاق، اعتیاد والدین یا  وجود کودکان بی‌سرپرست این مسائل  به نظام آموزشی مربوط نیست،قانون نیز  تکلیف کرده است که دانش‌آموز باید به مدرسه بیاید و آموزش و پرورش در دروه ابتدایی در تمام کشور امکان دسترسی دانش‌آموزان به مدرسه را فراهم کرده است.بر خلاف آنکه تصور می‌کنیم دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل بیشتر مربوط به مناطق روستایی هستند بررسی‌ها نشان می‌دهد در شهرهای بزرگ و حاشیه شهرها دانش‌آموزان بیشتر از تحصیل بازمی‌مانند و رابطه معناداری میان جمعیت و کودکان بازمانده از تحصیل وجود دارد.

62 درصد افراد بیسواد بالای 50 سال هستند ، 2.5 درصد از بیسوادان زیر 10 سال هستند که این موضوع نشان می‌دهد سیاست‌های پوشش تحصیلی کاملا جواب داده است در سازمان نهضت سوادآموزی برنامه ریزی‌هایمان را متمرکز کرده‌ایم به افراد بیسواده زیر 50 سال البته اگر فرد بیسواد بالای 50 سال تمایل به باسوادی داشته باشد مانعی وجود ندارد و از او استقبال می‌کنیم.




تاریخ: دو شنبه 18 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

  علي باقرزاده در گفت وگوي با شبكه خبر به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با بی سوادی :

تاریخ خبر :  17/06/92

 
 

سواد آموزی از اجزاء مهم انقلاب فرهنگی است

 

 به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی آقاي باقرزاده به مناسبت 17 شهریور سالروز جهانی مبارزه با بی سوادی  در گفت و گوی با شبکه خبر  ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 17 شهریور سال 1357 در پاسخ به سئوال  چگونگی فعالیتها و موفقیت های نهادهاي قبل از انقلاب که متولي سواد آموزي بودند خاطر نشان کردند: براساس سرشماري ،درسال 1335 حدود  15%مردم با سواد بودند. اسناد و مدارك نشان مي دهد كه نهادهاي مختلفي با عناوین گوناگون قبل از انقلاب متولي سواد آموزي بودند  که موفقیت چندانی نداشتند و بیشتر  ژستهای نگاه بشر دوستانه بود  ولی در آن موقع جذب كودكان لازم التعليم در مدرسه  با مسايل جدي روبرو بود و بيش از 40%از كودكان وارد مدرسه نمي شدند و اغلب كارها صوری و در مقياس كم انجام مي شد و خيلي اثر گذار نبود .

 اما در پيام حضرت امام يك هدف كوتاه مدت است كه مردم را دعوت به خواندن و نوشتن مي كنند و يك هدف بلند مدت كه سواد آموزي را بستری براي تبديل فرهنگ وابسته به فرهنگ مستقل  می دانند يعني افق بلند مدت به سواد آموزی  . در  پیام حضرت امام  مسئله ای است که کمتر به آن توجه شده است و آن  پیام امام که فرمودند ار مردم ایران می خواهم که بدون فوت وقت ايران را مدرسه کنند. ازاين پيام امام تلقي اين بود كه هرمدرسه يك كلاس سواد آموز  تشکیل دهد، در صورتي كه پيام امام فراتر از تلقی ماست و اين است که ايران بايد مدرسه باشد  یعنی هر شهروند آن درحال ياد دادن و ياد گرفتن  و فراگیری باشد آنچه که در دانش مدیریت جامعه یادگیرنده  نامیده می شود.  سطح آن مهم نیست ولی هر شهروند به طور مستمر در حال بهبود مهارت زندگی ، بینش ، دانش و اعتقادات خود نسبت به خلقت و خالق دائم  گسترش بدهد و این مدرسه بزرگ ایرانی بود که  امام ترسیم کردند. اگر امروز كشور مان بيش از 13برابر ميانگين دنيا علم توليد مي كند يا بيش از 98% كودكان به مدرسه مي روند به خاطر نگاهی است که امام  به جامعه تعليم وتربيت داشته است .

 معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی  در پاسخ به سئوال چه نهضت سواد آموزي بعد1361  داشته است ، گفتند : از زماني كه حضرت امام پیام را صادر كردند، فعاليت هاي سواد آموزي شروع شد و طرح هایی  مثل : کلاسهای آزاد ، واحدهای کارگری، زندانها، کشاورزان، لازالتعلیم، خدمات مکاتبه ای و ... اجرا شده است و برخی از طرح ها جایزه بین المللی  گرفته اند . ما اعتقاد داريم  به تعداد افراد بايد روش طراحي كرد حتي براي كسی كه معلوليت جسمي دارد. در حال حاضر بايد جامعه هدف به چند گروه خاص تقسيم شود زنان شهري /زنان روستايي ، آموزش خاصي مي خواهند . زندانيان ، كشاورزان ، نيازهاي متفاوت دارند كه ......باروش هاي مختلف مثل آموزش فرد به فرد آنها را تحت پوشش برد

آقای باقرزاده آمار بی سوادی کشور را براساس سرشماري سال 1390 درگروه سني 6سال به بالا 000/717/9نفر  که از این تعداد  در گروه سنی  49-10 ساله /000/456/3نفر بی سواد است اعلام کرد  كه بين آنان  اتباع خارجي ، آموزش ناپذير هم وجود دارد.

 آقای باقرزاده در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به پارامترهای که اعلام شد  تعریف جدیدی از سواد  ارایه خواهد شد مثلا فرد بی سواد کسی باشد که رایانه نمی داند ؟ افزود : در تعریف سواد بحث های زیادی شده است  اما قریب به 93 کشور و سازمان یونسکو  سواد آموزی را  تنها آموزش مهارت  خواندن و نوشتن متون ساده و حساب کردن  تعریف کرده اند .  ابعاد دیگر سواد مثل سواد سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، کامپیتر و غیره مستلزم سواد خواندن و نوشتن و محاسبه کردن است . اگر  فکر کنیم سواد یعنی رایانه یاددادن، از گروهی که  بی سواد و محروم از خواندن و نوشتن هستند غافل مانده ایم . ما در حال حاضر سواد آموزی را از طریق تلفن همراه و تبلت پی گیری می کنیم.  کسی که خواندن و نوشتن را از طریق تبلت یاد می گیرد  خواه نا خواه به آثار مثبت فناوری در زندگی  آگاه می شود . با خواندن و نوشتن با ابنیه تاریخی و...  در سواد اجتماعی با تحکیم خانواده  که جز اصول اصلی سواد آموزی است آشنا می شود  . ما به طور همزمان به ابعاد سواد فکر   می کنیم . همزمان که سواد یاد می گیرد  باید قابلیت توسعه سواد در بعد فرهنگی ، اجتماعی اقتصادی ، سیاسی و .. را بدست آورد .  ابعاد مختلف  سواد از دین ، فرهنگ ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگ شهروندی  و...  در درون سواد دنبال می شود . اگر کسی از مرحله سواد آموزی عبور نکند  ابعاد دیگر را به دست نخواهد آورد. امروز  ضرورت کشور تولید علم است که بجای خودش بسیار ارزشمند است  ولی  این جمعیت بی سواد نیز مهم هستند . مادر باسواد  می تواند مسیر رشد و تعالی را برای کودکش فراهم نماید.

بررسی ها نشان می دهد که  رابطه مستقیم بین سالهای تحصیلی افراد  با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی ، تحکیم خانواده ، بزه کاری ، اعتیاد  وجود دارد . مثلا 70 درصد افراد معتاد  پدر یا مادرشان  معتاد بودند . افراد بی سواد بزه کارترند .  جرائم پر خطر را افراد بی سواد انجام می دهند . اگر قرار است ریشه معضلات  و ناهنجاری های اجتماعی از بین برود باید ریشه  بی سوادی کنده بشود . به همین جهت  مقام معظم رهبر  در سیاستهای کلی نظام، تحول  در آموزش و پرورش   و تربیت انسانهای مؤمن و با تقوا  را  با تاکید بر ریشه کنی بی سوادی در جامعه می دانند .

آقای باقرزاده در خاتمه سخنان خود اضافه کردند:  اگر نخواهیم شکاف فرهنگی بین والدین  و فرزندان باشد باید آنچه که به کودکان می آموزیم  باید به پدر و مادر هم آموزش داده شود و لازم است به آموزش بزرگسالان اهمیت داده شود.




تاریخ: دو شنبه 18 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

 

 

     

  دوازدهمين شوراي مشترک مديران و معاونين سازمان نهضت سواد آموزی تشکیل شد

تاریخ خبر :  17/06/92

 
 

دوازدهمين شوراي مشترک مديران و معاونين سازمان نهضت سواد آموزی راس ساعت 7صبح روز يكشنبه16 شهریور تشکیل شد. این جلسه 15 مصوبه داشت.

 

  به گزارش روابط عمومی سازمان، دوازدهمين شوراي مشترک مديران و معاونين سازمان نهضت سواد آموزی  راس ساعت 7صبح روز يكشنبه16 شهریور با تلاوت آياتي از كلام الله مجيد شروع شد. در ابتدا آقاي باقرزاده  ضمن تبریک ميلاد مسعود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بانوی آب و آینه و دهه کرامت،  با توجه به شأن و منزلت  کریمه اهل بیت در نزد ائمه معصومین علیهم السلام  گفتند: در روایات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها  به مریم آل محمد (ص) لقب گرفته است . اگر وجود مقدس حضرت مريم سلام الله علیها  فرزندي در دامنشان  به  نام روح الله تربیت کردند که  پایه گذار مکتب جدیدی در سیر تحول دین  اسلام برای مردم و نفس قدسیه  ایشان موجب  احیای بسیاری از ملت ها شد،  وجود مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها در جوار خودشان فرزندي به نام روح الله تربيت كردند که  پایه گذار تمدنی شد که در سایه آن اسلام رشد و حیات مجددی پیدا کرد  .

در ادامه بر اساس دستور جلسه مصوبات و اقدامات انجام شده  مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت  و در پایان موارد  ذیل به تصویب رسید:

مصوبات:

1.      در مورد استمرار آموزش مدیران ، مسئولین سوادآموزی شهرستانها و مناطق بررسی لازم صورت گرفته و پیشنهاد داده شود.

2.      ارزیابی کلی دوره ها توسط واحد مربوطه صورت گرفته و نتایج و دست آوردهای آن ارائه شود.

3.      توصیه نامه ای خطاب به مدیران آموزش و پرورش جدید التأسیس تهیه و ارسال شود.

4.      در صد پوشش ساعات حق التدریس استانها و جذب مسئولین سوادآموزی یکی از شاخص های ارزیابی قرار گیرد.

5.      ممنوعیت بکارگیری و عقد قرارداد با اشخاص حقیقی به استانها ابلاغ شود.

6.      برای رفع دغدغه های استانها در خصوص بدهی های برون سپاری پیشنهادات لازم تدوین و ارائه شود.

7.      برای تکمیل بانک اطلاعات اسمی افراد بی سواد نسبت به بقیه مشخصات مشخصات افراد زیر 50 سال کشور اقدام شود .

8.      صورتجلسه تنظیمی با مرکز آمار با قید فوریت عملی شود.

9.      بازدید رئیس و معاونین سازمان از استانهایی که نیازمند شرکت بیشتر هستند از نیمه دوم مهر ماه برنامه ریزی شود .

10.  خلاصه واژگان پر پسامد و متناسب با سوادآموزی با استفاده از منابع مختلف تدوین و برای چاپ آماده شود.

11.  در مورد حداقل واژگان قابل استفاده در هر دوره با استفاد از تجارب همکاران و صاحب نظران تصمیم گیری نهایی شده و پیشنهاد داده شود.

12.  دستورالعمل نحوه تدوین کتب هر دوره با استفاده از واژگان استاندارد هر دوره تدوین و ارائه شود.

13.  مهمترین چالش های مرتبط با سازمان که در جریان بازدیدهای استانی شناسائی می شود استخراج و در یکی از جلسات شورای مدیران در دستور قرار گیرد.

14.  تمهیدات لازم برای برگزاری جلسه معاونین سوادآموزی در مشهد (مشترک با کانون بازنشتگان)   فراهم شود.

15.  اجرای مصوبات قبلی شورای مدیران با جدیت دنبال شود .

 

 

 

 

 




تاریخ: دو شنبه 18 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

17شهریور روز جهانی مبارزه با بیسوادی: با جهل وتاریکی بر تلاشگران این عرصه  مبارکباد

 

تاریخچه سواداموزی از خمینی کبیر تا.................

 
نهضت سوادآموزي
پس از پيروزي انقلاب اسلامي, بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي با درك عميق از مشكلاتي‌كه در اثر بيسوادي مردم در جامعه بروز ظهور مي‌يابد طي فرماني موضوع بسيج سوادآموزي را صادر نمودند.

در هفتم دي ماه سال 1358 سازمان نهضت سوادآموزي با هدف با سواد كردن خيل عظيم بي‌سوادان كشور تشكيل شد. حضرت امام (ره‌) به‌منظور تقويت برنامه‌هاي سوادآموزي حجه‌الاسلام و المسلمين محسن قرائتي را به‌عنوان نماينده خويش‌ در اين سازمان منصوب نمود..............
 
 
     در سال 1363 دولت با هدف تقويت و توسعه برنامه‌هاي مبارزه با بي سوادي در كشور اساسنامه سازمان را به‌تصويب مجلس رساند. كه در آن وظيفه اصلي نهضت آموزش بزرگسالان ,در حد خواندن و نوشتن و آموختن حساب با استفاده از ابزارهاي هنري و تشويق و ترغيب بيسوادان و كم سوادان در يادگيري بيشتر جمعيت بي‌سواد كشور تعيين شد.
     در طي سالهاي پس از تشكيل سازمان از ساختارهاي تشكيلاتي مختلفي استفاده نمود كه تمامي اين ساختارها بر مبناي توزيع وظايف و مسئوليت‌ها طراحي شد.
     در حال حاضر ستاد سازمان متشكل از
سه معاونت و 15 دفتر و مديريت برنامه‌ريزي و نظارت بر فعاليتهاي سوادآموزي در كشور مي‌پردازد.
1- در فاصله زماني صدور فرمان بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران (7ديماه 1358) تا انتخاب نماينده خود در سازمان (سال1361) ، حرکت سوادآموزي و مبارزه با بيسوادي ،توسط دستگاههاي ذيربط (آموزش و پرورش ، جهادسازندگي ، جامعه روحانيت ، جهاد دانشگاهي و نهضت سوادآموزي) و بصورت شورايي اداره ميشد. وبا توجه به فضاي انقلابي جامعه ، با همکاري تمامي نهادهاي مردمي (از قبيل مساجد ،کميته هاي انقلاب ، بسيج مستضعفين ، کانونهاي فرهنگي ،انجمنهاي اسلامي ،نيروهاي مسلح ، کارخانجات ، کارگاهها، اصناف و ... ) بصورت خودجوش و گسترده ، اقدام به آموزش باسوادان با همکاري آموزش و پرورش ، براي ياددادن و تشکيل کلاسهاي سوادآموزي در تمامي فضاهايي که امکان تشکيل کلاس در آنها وجود داشت ، کردند.
2 - اوج گرفتن حرکت فزاينده سوادآموزي و مبارزه با بيسوادي در کشور ، بعد از صدور فرمان امام (ره) مرهون زحمات بي شائبه مسئولين اوليه نظام بويژه اعضاي شوراي انقلاب است که از اين ميان مي توان شهيدان مطهري ، بهشتي ، باهنر ،رجايي و نمايندگان ولي فقيه در اکثريت استانهاي کشور (از قبيل شهيدان صدوقي (يزد)، مدني (تبريز) ، اشرفي اصفهاني (کرمانشاه) ، دستغيب (شيراز ) و ... ) را نام برد . بويژه بايد از شهيدان رجايي و باهنر به عنوان نخستين بانيان تشکل نهضت سوادآموزي ، که هم جان خويش را بر سر راه تعليم و تربيت جامعه در طبق اخلاص به خداي خويش تسليم کردند، ياد کرد.
3- علاوه بر موارد فوق نبايد از خدمات صادقانه دست اندرکاران اجرايي امر سوادآموزي و مبارزه با بيسوادي ، که از اولين روز صدور فرمان امام (ره) و در راه ارتقاي سطح فرهنگ عمومي جامعه قدم برداشتندو حتي جان خويش را بر سر اينکار گذاشتند، غافل شويم ،آناني که در بدترين شرايط از لحاظ امنيتي و عدم وجود امکانات و ابزار مورد نياز اين رسالت بزرگ ، با کمترين چشم داشتي ، به اقصي نقاط صعب العبور و روستاهاي کشور مهاجرت کردند،تا مبلغ و رساننده پيام امام (ره ) به محرومين و مستضعفين جامعه باشند.آموزشياراني که در جبهه هاي نبرد عليه دشمن عفلفي ، پايبند ميثاق بزرگشان با امام عزيز بودند تا جان خويش را فدا کردند و حتي در خط مقدم جبهه ها ، دست از مبارزه فرهنگي و مبارزه با بيسوادي برداشتند. مسئولين و مديران لايقي که تمامي هم و غم خويش را صرف اعتلاي امر سوادآموزي کشور نمودند، امثال شيرينکارها ، سعيدي ها ، کريمي ها ، حبيب پورها و دهها نفر ديگر که بعد از سالها خدمت صادقانه و حتي د حين ماموريت سوادآموزي و انجام وظيفه اداري به ديار حق شتافتند و با رحلت شهادت گونه شان ، گواه بر صدق اعمال و گفتارشان شدند وچه آناني که تحمل همه گونه سختي را بر خود هموار نمودند و با ادامه خدمت خالصانه خويش ، مسئوليت انجام تکليف الهي و قانوني خود را در راه تحقق فرمان خدا ، پيامبر اکرم (ص) ، ائمه طاهرين (ع ) و امام راحل (ره) ، همچنان تا مرز نتيجه مطلوب استمرار مي بخشد و ادامه مي دهند .....................

حجت‌الاسلام محسن قرائتی پس از ۲۸ سال فعالیت در زمینه ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور، امروز جایگاه ریاست سازمان نهضت سواد آموزی را به علی باقرزاده سپرد…

 
 طی مراسمی که در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی از ریاست سازمان نهضت سوادآموزی تودیع و به عنوان مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور آموزشی و پرورشی و نهضت سوادآموزی معارفه شد همچنین علی باقرزاده که تاکنون ریاست سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی را بر عهده داشت به عنوان رئیس جدید سازمان نهضت سوادآموزی معارفه شد.
 
 

سازمان ملل متحد (یونسکو)17شهریوربرابر با 7ستامبر را روز جهانی  مبارزه با بیسوادی نامگذاری کرده 

است.یکی از شاخصهای رشد در جوامع  متمدن:بهره مندی مردم ان کشور  از حداقل  سواد  نوشتن و خواندن  است.

. بدیهی است مبارزه با بی‌سوادی نه تنها در مقوله توسعه فرهنگی به عنوان نخستین گام قلمداد می‌شود، بلکه در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نیز حائز اهمیت ویژه‌ای است. اولین سازمانی که رسماً در سال ‌١٣١٥ برای مبارزه با بی‌سوادی بزرگسالان در ایران شروع به کار کرد، اداره تعلیمات اکابر بود. در سال ‌١٣٢٢ و بعد از جنگ جهانی دوم، کلاس‌های سواد آموزی بزرگسالان تحت عنوان آموزش سالمندان آغاز به کار کرد و در فاصله سال‌های ‌١٣٣٥ تا ‌١٣٢٠،آموزش بزرگسالان با عنوان تعملیات اساسی در جهان با بنیانگذاری یونسکو مورد توجه قرار گرفت و به صورت آزمایشی در کشورهای مصر، هلند، فیلیپین و مکزیک به اجرا درآمد. پس از این اقدام، اجلاس جهانی کنفرانس عمومی یونسکو در پاریس در مورد پیکار جهانی مبارزه با بی‌سوادی تصمیماتی اتخاذ کرد و در پی آن، کنگره جهانی براندازی بی‌سوادی در جهان را از ‌١٥ تا ‌٢٥ شهریور ‌١٣٤٤ در تهران تشکیل داد و در سپتامبر ‌٢٠٠٠ میلادی نیز رهبران جهان، اعلامیه هزاره را تصویب کردند و متعهد شدند، ملت‌هایشان تا سال ‌٢٠١٥ میلادی بتوانند به یکی از اهداف آموزش همگانی دست‌یابند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی با صدور فرمان حضرت امام خمینی (ره)، نهضت سواد آموزی در ‌٧ دی ماه ‌١٣٥٨ شروع به کار کرد و با تشکیل کلاس‌های سوادآموزی، امکان تشکیل کلاس را در تمام نقاط کشور به وجود آورد.

 

 

 

 




تاریخ: شنبه 16 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

تاریخ خبر :  12/06/92    8:40:54

دومين جلسه ستاد برگزاري جشنواره تقدير از دستگاههاي برتر در عرصه سوادآموزي استان قزوين درمورخه 10/6/92 تشكيل گرديد .

 

  

 ن والقلم وما یسطرون         قسم به قلم وبه انچه که می نویسد                          

 

دومين جلسه ستاد برگزاري جشنواره تقدير از دستگاههاي برتر در عرصه سوادآموزي استان قزوين درمورخه 10/6/92 تشكيل گرديد .

در اين جلسه كه به منظور بررسي اقدامات انجام گرفته و برنامه هاي در نظر گرفته شده براي برگزاري جشنواره تقدير از دستگاههاي برتر در روز 17 شهريور، مصادف با روز جهاني مبارزه با بي سوادي تشكيل شد، پس از ارائه گزارش اقدامات دبيرخانه ستاد توسط سرپرست معاونت سوادآموزي ، آقاي حبيبي ، مدير كل محترم آموزش و پرورش استان قزوين ضمن تشكر از اقدامات انجام گرفته ، بر لزوم برگزاري هر چه بهتر جشنواره مذكور در راستاي ايجاد انگيزه بيشتر در مديران محترم دستگاههاي استاني جهت مشاركت در برنامه هاي سوادآموزي تاكيد كردند.




تاریخ: جمعه 15 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

جهانگیری لغو مصوبه "مهرآفرین"را پس‌گرفت

  

معاون اول رئیس‌جمهور در بخشنامه ای با اشاره به لغو چند مصوبه هیئت دولت دهم، توقف موقت اجرای مصوبات دولت پیشین را رفع و اجازه اجرای آنها را خطاب به وزارتخانه‌ها، سازمانها و ارگانها صادر کرد.

به گزارش نکات پرس به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در بخشنامه جدیدی اجرای آن مصوباتی را که مغایر قانون تلقی نشدند را بلامانع دانست و در این راستا بخشنامه‌های گذشته مبنی بر توقف موقت اجرای برخی مصوبات از جمله مصوبات و تصمیم نامه‌هایی که از 1/3/1392 توسط دولت، کمیسیون‌های وزرا و نمایندگان ویژه یا شوراهای عالی صادر شده است و همچنین طرح مهر آفرین را کان لم یکن تلقی کرد.

در این بخشنامه از دستگاههای اجرایی خواسته شده چنانچه مفاد مصوبه‌ای را دارای بارمالی زاید بر اعتبار مصوب یا مغایر جهت‌گیری و مصالح کلی دولت و قوانین و مقررات مربوط تشخیص دادند پیشنهاد اصلاح یا لغو آنها را به هیئت دولت ارائه کنند.

بخشنامه‌های قبلی معاون اول رئیس‌جمهور که در بخشنامه جدید کان لم یکن تلقی شدند به شرح ذیل است:

1-بخشنامه شماره 107393 مورخ 15/5/1392

نظر به ایرادهایی که در اجرای اصل 138 قانون اساسی نسبت به طرح مهر‌آفرین (موضوع تصویب‌نامه شماره 176441/ت48702هـ مورخ 30/9/91 و اصلاحات آن) اعلام شده است مقتضی است کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی، استانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی؛ موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری از هرگونه استخدام و جذب نیروی انسانی، تبدیل وضعیت، نقل و انتقال و مأموریت، انتصاب و جابجایی کارکنان اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی یا هر عنوان دیگر و نیز اصلاح تشکیلات و ساختار اداری تا تصمیم‌گیری دولت نسبت به اصلاح مصوبات مربوطه اجتناب کنند.

2- بخشنامه شماره 107394 مورخ 15/5/1392

نظر به اینکه تعداد قابل توجهی از مصوبات بر اساس اصول (138 و 170) قانون اساسی مورد ایراد یا ابطال قرار گرفته است، علیهذا لازم است کلیه وزراتخانه ها، سازمانها و موسسات و شرکت های دولتی و سایر دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدما ت کشوری و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی وابسته به دستگاه های مزبور اکیدا از تداوم اجرای مصوبات یاد شده و همچنین تصویب نامه ها و تصمیم نامه هایی که از 1/3/1392 توسط دولت، کمیسیون های وزراء و نمایندگان ویژه یا شوراهای عالی صادر شده و مراجع ذیربط نسبت به آن اظهار نظر نکرده اند و نیز از اجرای قراردادهایی که به استناد مصوبات فوق منعقد شده و نیز سایر قرار دادهایی که از طرف مراجع نظارتی از جمله دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور مورد اشکال قرار گرفته تا وضع مقررات جایگزین و یا اصلاحی یا تنفیذ حسب مورد خودداری کنند.




تاریخ: پنج شنبه 14 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

اهمیت سواد از دیدگاه اسلام وایران

 

 

اسلام، دین دانش و سواد است. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سواد و سوادآموزی جایگاه ویژه ای یافت و در تاریخ هفتم دی ماه 1358، به فرمان حضرت امام خمینی رحمه الله ناخدای نهضت ایران، کشتی این کشور حرکت خود را به سوی علم و علم آموزی آغاز کرد. تا پیش از انقلاب اسلامی، ایران جزو کشورهای بی سواد جهان به شمار می آمد؛ زیرا بیشتر مردم آن از بی سوادی رنج می بردند و تعداد کسانی که تحصیلات عالی داشتند، خیلی کم بود. با پیروزی انقلاب و تشکیل نهضت سوادآموزی، ایران گام مؤثری در سوادآموزی برداشت تا جایی که در حال حاضر، بیشتر ملت ایران از نعمت سواد سود می برند. آری، به فرمان امام و یاری این مردم، ریشه های درخت ایران از جویبارهای علم سیراب شد.

 

دیروز در حکومت جور و ستم، استعدادهای به بار ننشسته مان در نطفه خفه می شد و امروز به یاری خداوند و تلاش سوادآموزان و آموزگاران دل سوز، شکوفه های علم و سواد بر جای جای درخت حیات کشورمان جوانه زده و به ثمر نشسته است. این شکوفه ها را مدیون دستان باغبانانی هستیم که با همتی مردانه آنها را از دست زمستان جهل و بی سوادی نجات داده اند. دستانتان را با بوسه هایی از مهر مدح می کنیم و ثمره دادن تلاشتان را تهنیت می گوییم. آفرین بر شما که به دعوت پیر و مرشد خویش لبیک گفتید و ایران را مدرسه ای ساختید که ثمره آن علاوه بر علم، عزت ملت ایران بود.

اطلبوا العلم  من المهد الی لحد

امام خمینی رحمه الله بنیان گذار نهضت علم در ایران که همواره کلامش سرشار از آیات و کلام الهی بود، چنین سفارش می کنند: «شما سوادآموزان در تمام کشور بدانید یک خدمتی به این انسان می کنید که بالاترین خدمت هاست و روستاییان و سایر قشرهای بی سواد بدانند که این خدمت، خدمتی است که باید آنها به جان و دل قبول کنند و این طور گمان نکنند که ما نمی توانیم. این طور نیست؛ هر انسانی می تواند سواد آموزی کند و می تواند انسان بشود. علم از مهد تا لحد است؛ از بچگی تا نزدیک مردن».

امام عزیز! 26 سال از آن روز که برایمان پدرگونه لب به نصیحت گشودی، می گذرد. خواسته ات از ما این بود که: «من از همه ملت ایران می خواهم که در این امر بزرگ و این امر حیاتی کمک کنند. در روستاها که آقایان می روند، اقبال کنند. کسانی که سواد ندارند وارد بشوند برای سواد آموزی. با علم است که انسان می تواند تأمین سعادت دنیا و آخرت را بکند. با آموزش است که انسان می تواند تربیت کند جوان ها را، به طوری که مصالح دنیا و آخرت خودشان را خودشان حفظ کنند» و اکنون در نبود تو نیز طنین پیامت، ما را به سوی هدفی که در نظر داشتی می کشاند. هدف تو، جوانه ای بود که اکنون خود جوانه می دهد و به ثمر نشسته است. هر سال در هفتم دی یاد تو را گرامی می داریم و با تو در عهدی که بسته ایم تجدید میثاق می کنیم.

سواد اموزی نور است در پس تاریکی

سوادآموزی، تنها فرایند یادگیری مهارت های خواندن، نوشتن و حساب کردن نیست؛ بلکه کمک کردن به آزادسازی انسان و رشد کامل اوست. سوادآموزی، شرایط مناسب را برای کسب آگاهی انتقادی از تضادهای جامعه ای به وجود می آورد که فرد در آن زندگی می کند. همچنین، سوادآموزی انسان را برمی انگیزد تا با مشارکت فعال و بهره گرفتن از نیروی نوآوری، طرح هایی بیافریند که می تواند در متحول ساختن جهان مؤثر باشد. در مجموع، سوادآموزی حق اساسی هر انسان است. سوادآموزی و به طور کلی آموزش و پرورش، یکی از ابزارهای اصلی برای تمام دگرگونی های اجتماعی است. سوادآموزی، عملی سیاسی است؛ یعنی مشارکت انسان، در ساختن هدف ها و ایجاد محیط و شرایط مناسب زندگی.

فواید آموزش بزرگسالان

آموزش بزرگسالان عبارت است از تعلیم مهارت ها، اعم از گفت و شنود، خواندن و نوشتن، محاسبات و مهارت های فنی و اجتماعی. اگر افرادی در داشتن یا به کارگیری این مهارت ها ناتوان باشند، باید در این زمینه ها آموزش های لازم را ببینند تا بتوانند بر اساس استعداد واقعی خود، در روند توسعه جامعه خویش کوشش کنند. در واقع آموزش بزرگسالان، وسیله ای است برای از بین بردن عوامل عقب ماندگی، افزایش قدرت فکری و تولیدی همه مردم در راستای دست یابی به توسعه اقتصادی و اجتماعی.

تأکید اسلام در مورد آموختن علم و سواد، تنها برای امور دنیوی نیست. آنچه برای اسلام اهمیت دارد، امور معنوی است که از مجرای امور مادی به دست می آید. شخصی که به دنبال علم و سواد می گردد و آن را می یابد، نه تنها امور زندگی مادی اش را با آن به راحتی می گذراند، بلکه به دنبال کسب رضایت خداوند نیز گام بر می دارد؛ چنان که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این مورد می فرماید:

«دو آزمندند که هرگز سیر نمی شوند ؛ خواهان دانش و خواهان دنیا. خواهان دانش رضایت خدا را می افزاید و خواهان دنیا در گمراهی و سرکشی پیش می رود».

فراگیری دانش و هم نشینی با علما، برای تمام گروه ها و اقشار مردم لازم است. افرادی که از این نعمت بهره مندند، هر لحظه بر دانش خود می افزایند و از آن بهره می برند، ولی کسانی که در پی دانش نیستند، غرق در نادانی های خود، به گمراهی می افتند. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در این مورد می فرماید: «کسی که برای یادگیری و آموختن دانش، ساعتی کوچکی و ذلت را تحمل نکند، تا ابد در ذلت و خواری نادانی باقی می ماند».

زیان های بی سوادی

نخستین گام برای رشد کشور، آموزش سواد و یادگرفتن آن است. بی سوادی و اهمیت ندادن به سواد آموزی، ضربه های جبران ناپذیری به شالوده های علمی، صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و... جامعه وارد می سازد. فرد بی سواد در جامعه امروز کمترین جایگاه را خواهد داشت؛ چرا که آشنا نبودن او با مسائل ضروری اش در جامعه، همواره سبب عقب افتادگی اش می شود. آگاه نبودن از مسائل و قوانین حقوقی، بهداشتی، تربیتی و...، چنین فردی را در زندگی دچار مشکل خواهد کرد و کمترین منزلت را در جامعه و بین افراد آن خواهد داشت. در نتیجه، هرچه بی سوادان جامعه ای بیشتر باشد، آن جامعه در بین جوامع دیگر جایگاه پایین تری خواهد داشت.

در آیید».

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سواد آموزی

هیچ بنده ای در جست و جوی دانش بیرون نمی رود، مگر آن که فرشتگان بال هایشان را برایش فرو نهند و بدان راهی به سوی بهشت بپویند.

آنکه در پی آموختن دانش به راه افتد، پیش از آنکه گام بردارد، آمرزیده می شود.

آنکه دانش می جوید، خداوند روزی اش را بر عهده می گیرد.

بابی از دانش که انسان فرا می گیرد، برایش بهتر از هزار رکعت نماز مستحبی است.

جویای دانش میان نادانان، همچون زنده در میان مردگان است.

از من نیست جز دانشمند یا دانشجو.

دانش، برتر از ذکر

از نگاه اسلام، پرداختن به دانش و بالا بردن سطح شناخت، جایگاه ویژه ای دارد. روزی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وارد مسجد شد و دو گروه را آنجا دید. گروهی ذکر خدا می کردند و دیگری فقه فرا می گرفتند و خدا را می خواندند و به او رغبت می نمودند. حضرت فرمود: «هر دو مجلس بر نیکی اند و یکی برتر از دیگری است، اما اینان خدا را می خوانند. پس اگر بخواهد عطایشان می کند و اگر بخواهد باز می دارد؛ ولی اینان فرا می گیرند و به نادان می آموزند و من آموزگار برانگیخته شدم، پس اینان برترند» و نزد آن گروه رفت.

سواد آموزی در نگاه امام خمینی (ره)

امروزه که حرف اول جوامع را فن آوری و علم می زند، بسیاری از افراد که از سواد بی بهره اند، با مقایسه خود با افراد تحصیلکرده، از آموختن سواد سرباز می زنند؛ چرا که فکر می کنند رسیدن به مدارج عالی، کاری سخت و دشوار است و آنها نیز باید به آن مدارج برسند تا در جامعه موفق باشند. اما آنچه هدف آموزش و پرورش و سوادآموزی است، باسواد کردن همه افراد جامعه، حتی در سطح پایین است؛ چنان که امام خمینی رحمه الله آن هدف را مشخص نمود و فرمود: «سوادی که ما می گوییم، یعنی همین سواد خواندن و نوشتن و این چیزها. آن هم که ما می خواهیم که همه ایران ان شاء اللّه سواد پیدا کنند، نمی خواهیم همه دکتر بشوند؛ چون چیز غیر معقولی است. می خواهیم یک مملکتی بتوانند همه آن مقصود خودشان را بنویسند و امضا کنند و...».

 




تاریخ: یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

بسمه    10 /6/92                                        

 

درشهادت، امام جعفرصادق ( ع) بنیانگذار مذهب تشیع                    

 

 

 

 

 

ای پرچمدارشیعه و رئیس مذهب جعفری، ای بلند اختر! در شب هجران تو، عالم دگرگون شده است. ایششمین نور سرمدی، تاریخ از كدام مصیبت تو شكوه كند، آری تاریخ، شرمنده از حكایتغربت توست.

السلام علیک یا جعفر بن محمد الصادق، یابن رسول الله

نام:جعفر (به معنى نهر جارى پرفایده)
كنیه:ابوعبداللّه  لقب:صادق
 پدر: حضرت محمد بن على (ع)
مادر:معروف به ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابى بكر

تاریخولادت:یكشنبه 17 ربیع الاول ، سال 83 هجرى

مكانولادت:مدینه     مدت عمر مبارک : 65 سال
علتشهادت:مسمومیت   قاتل ملعون:منصوردوانیقى (خلیفه عباسى)

زمان شهادت: یكشنبه 25 شوال ، سال 148 هجرى

مدفنمطهر:  قـبـر شریفش در قبرستان بقیع (واقع درمدینه منوره) در كنار قبر پدر و جدّ و عمویش امام حسن مجتبى (علیه السلام) مىباشد.

زندگینامه امام جعفر صادق(ع)

امام جعفر صادق (ع) در پگاه روز جمعه یا دوشنبه هفدهم ربیع الأول سال 80 هجرى، معروف به سال قحطى، در مدینه دیده به جهان گشود. اما بنا به گفته شیخ مفید و كلینى، ولادت آن حضرت در سال 83 هجرى اتفاق افتاده است. لیكن ابن طلحه روایت نخست را صحیح ‏تر میداند و ابن خشاب نیز در این باره گوید: چنان كه ذراع براى ما نقل كرده، روایت نخست، سال 80 هجرى، صحیح است. وفات آن امام (ع) در دوشنبه روزى از ماه شوال و بنا به نوشته مؤلف جنات الخلود در 25 شوال و به روایتى نیمه ماه رجب سال 148 هجرى روى داده است. با این حساب مى‏توان عمر آن حضرت را 68 یا 65 سال گفت كه از این مقدار 12 سال و چند روزى و یا 15 سال با جدش امام زین العابدین (ع) معاصر بوده و 19سال با پدرش و 34 سال پس از پدرش زیسته است كه همین مدت، دوران خلافت و امامت آن حضرت به شمار میآید و نیز بقیه مدتى است كه سلطنت هشام بن عبد الملك، و خلافت ولید بن یزید بن عبد الملك و یزید بن ولید عبد الملك، ملقب به ناقص، ابراهیم بن ولید و مروان بن محمد ادامه داشته است.

كنیه مادر امام (ع) را ام فروه گفته ‏اند. برخى نیز كنیه او را ام القاسم نوشته و اسم او را قریبه یا فاطمه ذكر كرده ‏اند. كنیه آن حضرت ابو عبد الله بوده است و این كنیه از دیگر كنیه ‏هاى وى معروف‏تر و مشهورتر است. محمد بن طلحه گوید: برخى كنیه آن حضرت را ابو اسماعیل دانسته ‏اند. ابن شهر آشوب نیز در كتاب مناقب می ‏گوید: آن حضرت مكنى به ابو عبد الله و ابو اسماعیل و كنیه خاص وى ابو موسى بوده است.

 

لقب امام صادق (ع)

آن حضرت القاب چندى داشت كه مشهورترین آنها صادق، صابر، فاضل و طاهر بود. از آنجا كه وى در بیان و گفتار راستگو بود، او را صادق خواندند.

 

فضایل امام جعفر صادق (ع)

مناقب آن حضرت بسیار است كه به اختصار از آنها یاد می ‏كنیم. فضایل امام صادق بیش از آن است كه بتوان ذكر كرد. جمله ای از مالك بن انس امام مشهور اهل سنت است كه: «بهتر از جعفر بن محمد، هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و در هیچ قلبی خطور نكرده است.» از ابوحنیفه نیز این جمله مشهور است كه گفت: «ما رأیت افقه من جعفر بن محمد» یعنی: «از جعفر بن محمد، فقیه تر ندیدم.» و اگر از زبان خود آن حضرت بشنویم ضریس می گوید: امام صادق در این آیة شریفة: كل شیء هالك الا وجهه، یعنی: «هر چیز فانی است جز وجه خدای متعال،» فرمود: «نحن الوجه الذی یوتی الله منهم» یعنی «ماییم آیینه ای كه خداوند از آن آیینه شناخته می شود.» بنابراین امام صادق (ع) فرموده است او آیینه ذات حق تعالی است.

شیخ مفید در ارشاد مى‏نویسد: علومى كه از آن حضرت نقل كرده‏ اند به اندازه ‏اى است كه ره توشه كاروانیان شد و نامش در همه جا انتشار یافت. دانشمندان در بین ائمه (ع) بیشترین نقل ها را از امام صادق روایت كرده ‏اند. هیچ یك از اهل آثار و راویان اخبار بدان اندازه كه از آن حضرت بهره برده ‏اند از دیگران سود نبرده ‏اند. محدثان نام راویان موثق آن حضرت را جمع كرده ‏اند كه شماره آنها، با صرف نظر از اختلاف در عقیده و گفتار، به چهار هزار نفر مى‏رسد.

بیشترین حجم روایات، احادیثی است كه از امام صادق (ع) نقل شده است، اهمیت معارف منقول از جعفر بن محمد (ص) به میزانی است كه شیعه به ایشان منسوب شده است: ”شیعه جعفری“. كمتر مسئله دینی (اْعم از اعتقادی، اخلاقی و فقهی) بدون رجوع به قول امام صادق (ع) قابل حل است. كثرت روایات منقول از امام صادق (ع) به دو دلیل است:

یكی اینكه از دیگر ائمه عمر بیشتری نصیب ایشان شد و ایشان با شصت و پنج سال عمر شیخ الائمه محسوب می شود (148 – 83 هجری)، و دیگری كه به مراتب مهمتر از اولی است، شرائط زمانی خاص حیات امام صادق (ع) است. دوران امامت امام ششم مصادف با دوران ضعف مفرط امویان، انتقال قدرت از امویان به عباسیان و آغاز خلافت عباسیان است. امام با حسن استفاده از این فترت و ضعف قدرت سیاسی به بسط و اشاعه معارف دینی همت می گمارد. گسترش زائدالوصف سرزمین اسلامی و مواجهه اسلام و تشیع با افكار، ادیان، مذاهب و عقاید گوناگون اقتضای جهادی فرهنگی داشت و امام صادق (ع) به بهترین وجهی به تبیین، تقویت و تعمیق “هویت مذهبی تشیع” پرداخت. از عصر جعفری است كه شیعه در عرصه های گوناگون كلام، اخلاق، فقه، تفسیر و… صاحب هویت مستقل می شود. عظمت علمی امام صادق (ع) در حدی است كه ائمه مذاهب دیگر اسلامی از قبیل ابوحنیفه و مالك خود را نیازمند به استفاده از جلسه درس او می یابند. مناظرات عالمانه او با ارباب دیگر ادیان و عقاید نشانی از سعه صدر و وسعت دانش امام است. اهمیت این جهاد فرهنگی امام صادق (ع) كمتر از قیام خونین سید الشهداء (ع) نیست.

 

امام و فقه اسلامی

ـ فقه شیعه امامیه كه به فقه جعفری مشهور است منسوب به جعفر صادق (ع) است. زیرا قسمت عمده احكام فقه اسلامی بر طبق مذهب شیعه امامیه از آن حضرت است و آن اندازه كه از آن حضرت نقل شده است از هیچ یك از (ائمه) اهل بیت علیهم السلام نقل نگردیده است. اصحاب حدیث اسامی راویان ثقه كه از او روایت كرده اند به 4000 شخص بالغ دانسته اند.

ـ در نیمه اول قرن دوم هجری فقهای طراز اولی مانند ابوحنیفه و امام مالك بن انس و اوزاعی و محدثان بزرگی مانند سفیان شوری و شعبه بن الحجاج و سلیمان بن مهران اعمش ظهور كردند. در این دوره است كه فقه اسلامی به معنی امروزی آن تولد یافته و روبه رشد نهاده است. و نیز آن دوره عصر شكوفایی حدیث و ظهور مسائل و مباحث كلامی مهم در بصره و كوفه بوده است.

ـ حضرت صادق (ع) در این دوره در محیط مدینه كه محل ظهور تابعین ومحدثان و راویان و فقهای بزرگ بوده، بزرگ شد، اما منبع علم او در فقه نه «تابعیان» و نه «محدثان» و نه «فقها» ی آن عصر بودند بلكه او تنها از یك طریق كه اعلاء و اوثق طرق بود نقل می كرد و آن همان از طریق پدرش امام محمد باقر (ع) و او از پدرش علی بن الحسین (ع) و او از پدرش حسین بن علی (ع) و او از پدرش علی بن ابیطالب (ع) و او هم از حضرت رسول (ص) بود و این ائمه بزرگوار در مواردی كه روایتی از آباء طاهرین خود نداشته باشند خود منبع فیاض مستقیم احكام الهی هستند.

 

آثار امام صادق (ع):

غالب آثار امام (ع) به عادت معهود عصر، كتابت مستقیم خود ایشان نیست و غالبا املای امام (ع) یا بازنوشت بعدی مجالس ایشان است. بعضی از آثار نیز منصوب است و قطعی الصدور نیست.

1- از آثار مكتوب امام صادق (ع) رساله به عبدالله نجاشی (غیر از نجاشی رجالی) است. نجاشی صاحب رجال معتقد است  كه تنها تصنیفی كه امام به دست خود نوشته اند همین اثر است.

2- رساله ای كه شیخ صدوق در خصال و به واسطه اعمش از حضرت روایت كرده است شامل مباحث فقه و كلام.

3- كتاب معروف به توحید مفضل، در مباحث خداشناسی و رد دهریه كه املاء امام (ع) و كتاب مفضل بن عمر جعفی است.

4- كتاب الاهلیلجه كه آن نیز روایت مفضل بن عمر است و همانند توحید مفضل در خداشناسی و اثبات صانع است و تماما در بحارالانوار مندرج است.

5- مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه كه منسوب به امام صادق (ع) و بعضی از محققان شیعه از جمله مجلسی،‌ صاحب وسایل (حرعاملی) و صاحب ریاض العلما، صدور آن را از ناحیه حضرت رد كرده اند.

6- رساله ای از امام (ع) خطاب به اصحاب كه كلینی در اول روضه كافی به سندش از اسماعیل بن جابر ابی عبدالله نقل كرده است.

7-  رساله ای در باب غنائم و وجوب خمس كه در تحف العقول مندرج است.

8-  بعضی رسائل كه جابربن حیان كوفی از امام (ع) نقل كرده است.

9- كلمات القصار كه بعدها به آن نثرالدرد نام داده اند كه تماما در تحف العقول آمده است.

10-  چندین فقره از وصایای حضرت خطاب به فرزندش امام موسی كاظم (ع) سفیان شوری،‌ عبدالله بن جندب، ابی جعفر نعمان احول، عنوان بصری،‌  که در حلیه الاولیاء و تحف العقول ثبت گردیده است.

# همچنین ادعیه امام صادق (علیه السلام) (الصحیفة الصادقیة و الصادصیة الجامعة): مجموعه ادعیه معتبره ای است که از دو امام بزرگوار پنجم و ششم (علیهماالسلام) در کتب روایی شیعه وارد شده و دانشگاه امام صادق (ع) آن را به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه همزمان با میلاد مسعود نبی اکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) منتشر کرده است.

 

 




تاریخ: شنبه 9 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

دكتر علي اصغر فاني سرپرست وزارت آموزش وپرورش در ديدار با رئيس ، معاونان و مديران سازمان نهضت سواد آموزي :

تاریخ خبر :  06/06/92

 
 

در امر سواد آموزي ، نهضت بايد نقش كارفرما و آموزش ابتدايي نقش پيمانكار داشته باشد


 

 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به استفاده از پتانسيل آموزش ابتدايي بر نقش اين جايگاه در امر سواد آموزي به پيمانكاري و نقش نهضت سواد آموزي در جايگاه كارفرمايي تاكيد كرد .
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش ،  دكتر علي اصغر فاني در ديدار  با رئيس ،   معاونان و مديران سازمان نهضت سواد آموزي كشور  با قدرداني  از تلاش  و زحمات  دست اندركاران  اين سازمان گفت : اينجانب  در نقش يك نظريه پرداز  درآموزش وپرورش  به تمامي همكاران براي بهبود  و تسريع روند اجرايي  امور مربوطه  نظرات  كارشناسي  ارائه خواهم داد  .

وي بستر مناسب سواد آموزي  را آموزش و پرورش و مسئوليت آن را با آموزش ابتدايي دانست و تصريح كرد : آموزش و پرورش يك شبكه عظيم به نام آموزش  ابتدايي دارد كه مي تواند در امر سواد آموزي در نقش پيمانكار براي كارفرمايي به نام نهضت سوادآموزي فعاليت كند.

وي با توجه به تنوع  مخاطبان  سواد آموزي  در گروه هاي  سني و شغلي  مختلف بر تنوع  و انعطاف  در روش ها  تاكيد كرد و افزود :نقش سازمان نهضت سواد آموزي بايد مورد بازنگري قرار گيرد و از نقش مباشري و اجرايي به نقش كارفرمايي ، سياست گذاري ، نظارت ، توليد محتوا ، مطالعاتي  و كارشناسي تبديل شود.

براساس اين گزارش ، در ابتداي اين جلسه علي باقرزاده ، رئيس سازمان  نهضت سواد آموزي ضمن ارايه گزارشي از فعاليت هاي اين سازمان  با اشاره به شاخص هاي آماري و جمعيت بي سواد  در گروه هاي سني مختلف كشور گفت : تمركز فعاليت سواد آموزي  در راستاي فرمايش مقام معظم رهبري  ( مدظله العالي )  و مصوبه و سياست هاي ابلاغي شوراي عالي  انقلاب فرهنگي بر گروه سني 49-10 سال كشور است .

وي با اشاره به پيامدهاي بي سوادي از نظر فردي و اجتماعي  در توضيح عدم كاهش  تعداد  و درصد بي سوادي در جامعه  دلايلي همچون ؛ بسته نشدن ورودي هاي بي سوادي ، پايين بودن  نرخ پايداري  سواد و از دست رفتن  مهارت هاي  سواد به مرور زمان ، كافي نبودن  اعتبارات ،  پايين بودن  انگيزه ،  علاقه ، استعداد و آمادگي يادگيري  در فراگيران  و خود اظهاري افراد در سرشماري  آمار نفوس و مسكن  را موثر دانست .

 

باقرزاده به تغييرات  اساسي  در سازمان  طي دو سال اخير اشاره كرد و تغيير ساختار اداري در سطح  استان و شهرستان  ، كاهش دوره هاي سواد آموزي به 2 دوره  ، تدوين و برنامه درسي و  تصويب  آن در هيئت  دولت ، بازنويسي كتاب هاي درسي  براساس برنامه درسي و تاييد حوزه علميه ، تهيه بانك اطلاعات اسمي  افراد  بي سواد و استخدام بيش از 45 هزار آموزشيار را از مهم ترين تغييرات  در ساختار اداري و آموزشي  سازمان سواد آموزي كشور برشمرد .

وي سواد آموزي  را يك امر  فراسازماني و چند وجهي  خواند و يادآور شد :  سازمان  با انعقاد تفاهم نامه  با 16 دستگاه توانسته است از مشاركت آنان در امر سواد آموزي  استفاده نمايد .

رئيس سازمان نهضت سواد آموزي استفاده از ظرفيت بخش غير دولتي  را از ديگر سياست هاي اين سازمان خواند و افزود : واگذاري 8 درصد از فعاليت ها در سال 89 به بخش غيردولتي به 52 درصد در سال 91 افزايش يافته  و در سال 92 تقريبا همه فعاليت ها به بخش غيردولتي واگذار شده است .

وي در خاتمه ، اجراي سياست برون سپاري ، برگزاري دوره هاي آموزشي براي همه نيروها ، ايجاد تنوع  در محتوا  براساس نياز سنجي ،  استفاده از ظرفيت هاي آموزش و پرورش ، برنامه ريزي با توجه به نيازهاي خاص جامعه ، ارتباط  سواد آموزي با زندگي سواد آموزان ،  سواد آموزي با رويكرد تشويق  و الزام را از اصول حاكم بر سواد آموزي در كشور قلمداد كرد




تاریخ: پنج شنبه 7 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
اخبار    
     

  گردهمایی توجیهی آموزشی کاربران سامانه سوادآموزی شهرستانهای استان خراسان رضوی تاریخ خبر :  06/06/92
 
 
مهدی زاده معاون آموزشی سازمان: با هماهنگی صورت گرفته جهت شناسایی والدین بیسواد در زمان ثبت نام دانش آموزان فیلد اطلاعاتی والدین در سه پایه اوا وچهارم ابتدایی واول متوسطه در هنگام ثبت نام الزامی شده واز این طریق به راحتی گروهی از جامعه هدف(اولیاء بیسواد) شناسایی خواهند شد.


بیایید ایران را مدرسه کنیم

گردهمایی توجیهی آموزشی کاربران سامانه سوادآموزی شهرستانهای استان خراسان رضوی

 گردهمایی توجیهی آموزشی کاربران سامانه سوادآموزی شهرستانهای استان خراسان رضوی در ۵ مرداد ۹۲ در محل سالن اجتماعات معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی برگزار میگردد.

آقای مهدیزاده  معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشوردر گردهمایی کاربران سیستم سوادآموزی شهرستانهای استان بیان کردند مراحل ثبت اطلاعات فرهنگیان از سامانه سواد وسیستم بکفا برای اضافه کاری وحق التدریس در دوره های نهضت امکان پذیر شده است.

 ویاضافه کرد با هماهنگی صورت گرفته جهت شناسایی والدین بیسواد در زمان ثبت نام دانشآموزان فیلد اطلاعاتی والدین در سه پایه اوا وچهارم ابتدایی واول متوسطه در هنگامثبت نام الزامی شده واز این طریق به راحتیگروهی از جامعه هدف(اولیاء بیسواد) شناسایی خواهند شد.




تاریخ: چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
  اطلاعیه ها  

  لوح تقدیر دکتر احمدی نژاد به آقای علی باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی تاریخ اطلاعیه :  29/05/92

لوح سیمین سپاس دولت دهم آقای دکتر احمدی نژاد به آقای علی باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی اهدا شد .




تاریخ: شنبه 2 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 اخبار  
     

  جلسه مشترک دبیران کانون فرهنگی هنری مساجد با معاونان سوادآموزی ادارات کل آموزش و پرورش 7 استان کشور تاریخ خبر :  02/06/92
 
 

جلسه مشترک دبیران کانون فرهنگی هنری مساجد با معاونان سوادآموزی ادارات کل آموزش و پرورش 7 استان کشور با حضور مسئولان دو دستگاه؛ جناب حجت السلام و المسلمین سلیمانی دبیر ستاد کانون فذهنگی هنری مساجد و جناب آقای باقرزاده معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی در دانشگاه فرهنگیان مشهد مقدس تاریح 1/6/92 برگزار شد 

اللهم کن لولیک الفرج


طرفین بر ضرورت اجرایی شدن تفاهم نامه منعقده تاکید کرده و راهکارهای اجرایی شده آن را مورد بررسی قرار دادند



جلسه مشترک دبیران کانون فرهنگی هنری مساجد با معاونان سوادآموزی ادارات کل آموزش و پرورش 7 استان کشور

 به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی جلسه مشترک دبیران کانون فرهنگی هنری مساجد با معاونان سوادآموزی ادارات کل آموزش و پرورش 7 استان کشور در تاریح 1/6/92 برگزار شد. در این جلسه که با حضور مسئولان دو دستگاه؛ جناب حجت السلام و المسلمین سلیمانی دبیر ستاد کانون فذهنگی هنری مساجد و جناب آقای باقرزاده معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی همراه بود طرفین بر ضرورت اجرایی شدن تفاهم نامه منعقده تاکید کرده و راهکارهای اجرایی شده آن را مورد بررسی قرار دادند. در ادامه تعدادی از شرکت کنندگان نقطه نظرهای خود را پیرامون مباحث مطرح شده ارایه دادند. در پایان موارد زیر به عنوان دستاوردهای این جلسه مشترک تعیین گردید.

  1. سوادآموزی یک وظیف و تکلیف دینی و شرعی است و باید از تمامی ظرفیت های موجود از جمله امامن جماعت و جمعه، فرمانداران، شوراها، مدارس و ... بهر‌ه‌گیری کرد.
  2. استفاده درست ار صدا و سیما برای تولید برنامه‌های محلی و منطقه‌ای مورد تاکید است.
  3. برای اجرایی شدن تفاهم نامه کارگروه ملی و استانی تعسسن شود و جلسات این کارگروه به طور منظم در ستاد و استان‌ها تشکیل شود.
  4. سازمان نهضت سوادآموزی آمادگی دارد هرگونه اختیاری برای تولید محتوا و تغییر در برخی مقررات را برای اجرایی شدن این تفاهم نامه به استان‌ها تفویض نماید.
  5. انتظار می رود کانون‌ها فرهنگی هنری مساجد در شناسایی اسمی، جذب و آموزش مشارکت داشته و ارزشیابی از سوادآموختگان به طور دقیق از سوی نهضت سوادآموزی انجام شود.
  6. مستند سازی فعالیت های مشترک در دستورکار دو دستگاه قرار گیرد.
  7. جلسه مشترک سالانه بین دو دستگاه برگزار شود.
  8. سوادآموزی یک کار تخصصی است بنابراین هیچ آموزشی بدون توجیه نیروها انجام نشود.
  9. در قبال کاری که با سوادآموزی انجام می‌شود هیچ تعهد استخدامی برای مشارکت کنندگان ایجاد نشود.
با سپاس از  زحمات جناب اقای باقرزاده ،در خدمت به کشور



تاریخ: شنبه 2 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 16
بازدید کل : 32539
تعداد مطالب : 600
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


حذف لینک مخفی ما حرام بوده و عواقب اخروی خواهد داشت

   السلام علیک یا سلطان خراسان

height="300" style="position:fixed; right:0px; top:0px; margin:0px; padding:0px"> Fixed Pic by www.1abzar.com ---> دریافت کد خداحافظی

دریافت کد پیغام خوش آمدگویی

t
khabarkhoon.com
تاریخ روز
=367DB3&kadr=1&shahr=17-1">