......آموزشیاران پرچمداران سوادآموزی
بسوی نوربا سوادآموزی با عزم ملی و مدیریت جهادی
 

تقدیر وتشکر از جناب حاجی بابایی وزیر محترم اموزش وپرورش     

 

خدایا چنان کن سر انجام کار                    تو خشنود باشی ومارستگار                                                              

     با سلام :جناب اقای حاجی بابایی بدینوسیله از تلاشهای بی شاءبه حضرتعالی در وزارت اموزش وپرورش

 

      تشکر و سپاسگزاری بیکران اموزشیاران نهضت سواداموزی را که در تبدیل وضعیت استخدامی انها نهایت 

 

      همکاری را با سازمان نهضت سواد اموزی داشتید  پذیرا  باشید .به  نمایندگی  از  کلیه  اموزشیاران   از

 

     خدمات ارزنده جنابعالی کمال  تشکر و قدر دانی را داریم، موفق وموید باشید .    

    

                                                                                                   







تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
:
 
 


روند پرداخت هاي آموزش و پرورش به فرهنگيان طي دولت هاي نهم و دهم و آخرين وضعيت حقوقي فرهنگيان به تفكيك ميانگين حقوقي معلمان ، دانشجو معلمان و خدمتگزاران در مردادماه سال 92 تشريح شد .

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، بنا به رسم معمول ، در خاتمه دوران كاري دولت ها ، گزارشي از عملكرد حوزه هاي تابعه ارائه مي شود تا علاوه بر اقدامات انجام شده در زيرمجموعه هاي دولت ، نقطه ابهامي در اذهان عمومي باقي نماند . اما گزارش مستند پيش رو ، گزارشي تفصيلي و صادقانه از روند پرداخت هاي حقوقي به فرهنگيان است كه كمتر شاهد آن بوده ايم.

بر اساس اين گزارش ، با سكانداري 4 ساله دكتر حاجي بابايي بر حوزه عظيم آموزش و پرورش همواره شاهد ارائه طرح هايي با محوريت ارتقاي جايگاه معلمان در جامعه با تغيير نگاه ها به اين جايگاه ، قله نشيني و صدرنشيني معلمان ، حاكميت پژوهش محوري در آموزش و پرورش ، فرصت سازي براي ارتقاي علمي معلمان با تعطيلي پنج شنبه ها ، راه اندازي دانشگاه فرهنگيان به عنوان زيباترين ثمره تحول بنيادين و ... بوده ايم و كمتر مباحث معيشتي و رفاهي قشر آينده ساز كشور در ديدگاه و بيانات بالاترين مقام اين وزارتخانه نظرها را به خود جلب كرده است ، اما امروز با به ثمر نشستن سال ها تلاش شبانه روزي و عملياتي شدن طرح هاي زير ساختي كه هدف نهايي آن قله نشيني معلم در جامعه و ارتقاي جايگاه اين قشر عظيم تا سطح استادي دانشگاه ، شايد لازم باشد نيم نگاهي هر چند كوچك و گذرا به تامين ارتقاي سطح معيشت و رفاه فرهنگيان در اين 4 سال نيز داشته باشيم تا مشخص شود كه به موازات ارتقاي جايگاه معلم به معيشت و رفاه او نيز توجه لازم مبذول شده است.

اين گزارش مستند در ارائه آخرين جدول پرداخت حقوقي (جدول 1) كاركنان آموزش و پرورش در مردادماه 92 مي افزايد : وزارت آموزش و پرورش با :

-   898 918  نفرمعلم (نهصد و هجده هزار و هشت و نود و هشت ) با ميانگين حقوق 1342100تومان (يك ميليون و سي صدو چهل و دو هزار و صد تومان )

-   66566 نفر نيروي خدماتي (شصت و شش هزار و پانصد و شصت و شش نفر ) و با ميانگين حقوق 937500تومان ( نهصدو سي و هفت هزارو پانصد تومان )  

-   23294  نفردانشجوي متعهد خدمت ( بيست و سه هزار و دويست و نود و چهار ) با ميانگين حقوق 382300( سيصدو هشتاد و دو هزارو سي صد تومان )

كه در مجموع 1008758 نفر ( يك ميليون و هشت هزار و هفتصد و پنجاه و هشت نفر ) ميانگين حقوقي معادل 1293200تومان ( يك ميليون و دويست و نود و سه هزارو دويست تومان ) دريافت مي كنند كه اعتبار اين مبلغ در مردادماه  1392رقمي معادل 12332530ميليون ريال(تقريبا برابر يك هزار و دويست و سي وسه ميليارد تومان )  ويژه معلمان ، و مبلغ 624056  ميليون ريال (  تقريبا برابر شصت  و دو ميليارد و چهار صدو پنج ميليون تومان  ) ويژه كاركنان خدماتي و 89053 (  تقريبا برابر هشت ميلياردونهصدو پنج ميليون تومان  ) كه در مجموع رقمي معادل 13045639ميليون ريال (  تقريبا برابريك هزار و سيصدو چهار ميليارد تومان  ) شده است .    كه شرح آن در جدول شماره 1 پيوست آمده است :

 

 براساس اين گزارش ، پايين ترين مبلغ دريافتي مربوط به پرسنل فرهنگي استان تهران و مناطق برخوردار مشابه آن و بالاترين آن مربوط به استان هايي نظير : ايلام ،  بوشهر ، خراسان رضوي ،  يزد ، چهارمحال و بختياري و كهگيلويه و بويراحمد است ، در توضيح علت اين امر مي توان به مواردي همچون  برخورداري فرهنگيان در استا ن هاي كمتر توسعه يافته به واسطه دريافت مواردي همچون حق بدي آب و هوا ، حق محروميت از تسهيلات و ... اشاره كرد.

اين گزارش ادامه مي دهد : مقايسه ميانگين حقوق كاركنان ادارات كل آموزش و پرورش استان هاي كشور در مردادماه 92 در مجموع درگروه :

- معلمان با 918898 نفر(نهصد و هجده هزار و هشتصد و نود و هشت نفر) ميانگين  رقمي معادل 13421000(سيزده ميليون و چهارصد و بيست و يك هزار ريال) حقوق دريافت مي دارند .

 - در بخش كاركنان خدماتي با 66566 نفر ( شصت و شش هزار و پانصدو شصت و شش نفر) ،  ميانگين رقمي معادل 9375000 (نه ميليون و سيصدو هفتاد و پنج هزار ريال ) حقوق دريافت مي دارند .

- در گروه دانشجويان متعهد خدمت با 23294 (بيست و سه هزار و دويست و نود و چهار نفر)  ميانگين رقمي معادل 382300 (سه ميليون و هشتصد و بيست و سه هزار ريال)  حقوق دريافت مي دارند .

براين اساس ، در اين ميان استان ايلام  در گروه معلمان و كاركنان خدماتي بالاترين ميانگين حقوقي با ارقام 14323048 (چهارده ميليون و سيصد و بيست و سه هزار و چهل و هشت ريال ) و10852438(ده ميليون و هشت صد و پنجاه و دو هزار و چهارصد و سي و هشت  ريال)  و كمترين پرداختي در زيرمجموعه معلمان مربوط به شهرستان هاي تهران با  ميانگين 12356446 ( دوازده ميليون و سيصد و پنجاه و شش هزار و چهار صد و چهل و شش ريال)  و دربخش كاركنان خدماتي متوجه شهر تهران با ميانگين 8513681 (هشت ميليون و پانصد و سيزده هزار و ششصد و هشتاد و يك ريال) بوده است  كه البته در بحث ميانگين حقوق معلمان نيز شهر تهران جزء رتبه هاي پايين است كه دلايل آن پيش تر ذكر شد ،

در بخش دانشجويان متعهد خدمت نيز از نظر فراواني تعداد دانشجو بيشترين آمار مربوط به استان خراسان رضوي و كمترين آن مربوط به استان سمنان مي باشد كه رقم پرداختي آن ها يكسان و معادل 3823000 ( سه ميليون و هشتصدو بيست و سه هزار ريال)  مي باشد.

 

در ادامه اين گزارش آمده است :  نگاهي به جدول آمار كاركنان ادارات كل آموزش و پرورش استان هاي كشور در مردادماه 92 ( جدول شماره 2 ) و اشاره به محدوده پرداخت حقوق در ازاي جمعيت خاص در اين جدول نمايش داده شده است بعنوان مثال بصورت ميانگين در سراسر كشور از مجموع 918898 نفر(نهصد و هجده هزار و هشتصد و نود و هشت نفر) معلم اين وزارتخانه تعداد 9071 (نه هزار و هفتاد و يك نفر ) ماهانه بيش از دو ميليون تومان و تعداد  ، 447/29  نفر (بيست  و نه هزار و چهارصدو چهل و هفت نفر)  بين يك ميليون و هشتصد تا دو ميليون تومان و تعداد 81422  نفر(هشتاد و يك هزار و چهارصدو بيست و دو نفر)  بين يك ميليون و ششصد تا يك ميليون و هشتصد هزار تومان و تعداد 140945 نفر ( يكصد و چهل هزار و نهصدو چهل و پنج نفر) بين يك ميليون و چهار صد تا يك ميليون و ششصد هزار تومان و تعداد 232890 نفر (دويست و سي و دو هزار و هشتصدو نود نفر) بين يك ميليون و دويست تا يك ميليون و چهارصد هزار تومان و 268547 (دويست و شصت و هشت هزار و پانصد و چهل و هفت )  نفر بين يك تا يك ميليون و دويست هزار تومان حقوق  دريافت مي دارند.

همچنين براساس اين گزارش ،  تعداد 141431 نفر (صدو چهل و يك هزار و چهارصدو سي و يك نفر ) نيز ماهانه بين هشتصد تا يك ميليون  تومان و تنها 15145 (پانزده هزار و يكصدو چهل و پنج نفر) نيز كمتر از هشتصد هزار تومان  حقوق دريافت مي كنند. كه عموما از افرادي هستند كه سابقه پايين دارند .

اين گزارش اضافه مي كند : برخي فرهنگيان علي رغم سنوات بالا ممكن است دريافتي پايين و كم  داشته باشند كه علت اين امر را انجام وظيفه در مركز استان از بدو استخدام ، عدم برخورداري از حق مناطق كمترتوسعه يافته و روستايي  ، نداشتن پست هاي مديريتي  در مدرسه و ... عنوان كرد. جدول شماره 2 مبين اين ارقام مي باشد .

اين گزارش در ادامه با مقايسه ميانگين حقوق كاركنان رسمي و پيماني ادارات كل آموزش و پرورش استان هاي كشور طي سال هاي 84 13تا 1392 مي افزايد : ميانگين حقوق فرهنگيان در سال 84 رقمي معادل 297600تومان  (دويست و هفتاد و نه هزارو ششصد تومان )  و در پايان  سال 1387 برابر 496600  تومان ( چهار صدو نود و شش هزارو ششصد تومان  ) بوده است و در مردادماه 1392 به رقمي معادل 1342100 تومان  (يك ميليون و سي صدو چهل و دو هزارو صد تومان ) كه در مقايسه با سال 1387 به رشدي معادل  7/ 2 برابر رسيده است ، همچنين اين رقم در سال 1392 در مقايسه با سال 1384 ،  به ميزان 8/4 برابر رشد داشته است . براساس اين گزارش مي توان نتيجه گرفت كه اين وزارتخانه علي رغم اينكه طي اين سال ها در گفتمان  عمومي و رسانه ها  به طرح مسائل معيشتي معلمان نپرداخته است ، اما با طرح مباحثي همچون جايگاه معلم و ارتقاي آن به نقطه اصلي خود كه موضوعات زيرساختي و بنيادين است و با تامين آن خودبخود موضوع معيشت معلمان نيز مرتفع خواهد شد ، گام برداشته است و امروز نيز با شروع  اجراي طرح عظيم نظام رتبه بندي معلمان صدرنشيني معلم را نشانه رفته است و به اين ترتيب هدف اصلي تحول بنيادين كه برگرفته از فلسفه تربيت رسمي و عمومي تعليم و تربيت با نگاه اسلامي است ، تامين خواهد شد .

اين گزارش حاكي است ؛ علي رغم تلاش هاي صورت گرفته كه به آن اشاره شد براي دستيابي به رضايت شغلي فرهنگيان و زدودن زمينه هاي ادراك نابرابري ، اجراي كامل نظام رتبه بندي معلمان ضروري به نظر مي رسد.

با عنايت به اينكه دكتر حاجي بابايي از 24 آبان 1388تصدي وزارت آموزش و پرورش را بر عهده گرفته است در مقايسه سال 92 با سال 1387 از نظر ميزان پرداخت حقوق شاهد افزايش 7/2 برابري مي باشيم . به گونه اي كه مي توان گفت حقوق فرهنگيان در دوره خدمت وي از ميانگين 496600 تومان به 1342100 تومان  افزايش يافته  است.

 

 







تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:نظام رتبه بندي معلمان -,
ارسال توسط شبنم مختاری

سلام نام آن یگانه‎ی هستی بخش‎ است که نامش را آغاز همه پیوندها و پاکی ها قرار داده تا هر کس، دل به دریای عشق او سپرده و از مرداب منفعت‎ها و مصلحت‎های ساختگی گریخته و به دامان حقیقت آویخته است، بتواند به سالار انبیاء و سرور کائنات عالم، حضرت محمد مصطفی(ص) اقتدا کند، که او خاتم معلمین آسمانی و معلم‎ترین پیامبران خداوند برای ساکنان زمین است چنانکه خود فرمود: “اِنّی بعثت معلما” من معلم مبعوث شده‎ام، برانگیخته شده‎ام تا جهان با تمام زیبایی‎ها و ظرافت‎ها و ظرفیت‎ها، به علت‎غایی خلقتش و فلسفه وجودیش که “سخّر لَکُم” است برسد یعنی همه چیز برای انسان و انسان برای خدا و تربیت خدایی …

معلمْ پیامبری، که از شدّت عشق و حدّت عطش برای رستگاری مردم، آنقدر خود را به زحمت می اندازد که خداوند می فرماید: ” ما انزلنا علیک القران لِتشقی”
ما قرآن را نازل نکرده‎ایم که تو خود را به مشقت بیاندازی.

معلمْ پیامبری، که با تمام عرفانِ عرش پیمایش ، در متن زندگی ساده و عادی مردم حضور می یافت و آنها را از ظلم و ظلمت چنان سخت کوشانه و مهربانانه می‎رهاند که خداوند نشان ماندگار اسوه حسنه و خُلْق عظیم را به او عطا فرمود.

معلمْ پیامبری، که توانست مکتب حکمت آمیزش را بر بال عالیترین فضائل اخلاقی جاودانه و جاری کند و میدان ربایش همه فطرت ها گردد چنانکه خدایش فرمود :”و لو کنتَ فظَّاً غلیظَ القلبِ لا نْفضُّوا من حولِک” و خدا را سپاس که ما معتقد و مفتخر به داشتن چنین مکتبی هستیم، مکتبی که تربیت انسان را، بهانه‎ی خلقت عالم و بهای خلقت انسان، می‎داند و معلم در این منظومه کمالی، یک عنصرکمال آفرین در تربیت آدمی می‎گردد.

معلم دستیار خداوند است در رساندن آدمی به سعادت و به همین دلیل کسوت معلمی تنها کسوتی ا‎ست که در این عالم، آن را نه به ابلاغی دهند و نه به ابطالی ستانند، این کسوت با توفیق الهی به دست می آید و با بی توفیقی از دست می رود و من سالهاست که توفیق خدمتگزاری در این کسوت را به دست آورده ام و علاوه بر آن افتخار داشتم که آگاهانه، سنگر پرسشگری مجلس را رها کنم و سنگ پاسخگویی‎های گوناگون را به جان بخرم آنهم به خاطر ارادت و احترامی که به معلم و جامعه تعلیم و تربیت کشور دارم. با همراهی همکاران عزیز توانستیم در مدت قریب به ۴ سال وزارت برای ارتقای جایگاه معلم و انطباق تعلیم و تربیت کشور با سند تحول بنیادین، آن هم با شناسایی و آزاد سازی تمام ظرفیت های قانونی ، اجرایی و اعتباری از هیچ کوششی فروگذاری ننماییم، چون با تمام قلبم می دانستم و می دانم، که تنها راه سعادت کشور و رسیدن به هدف های بلند، آنهم در دهه‎ی پیشرفت و عدالت، از طریق به قله نشاندن معلم و اجرایی شدن سند تحول بنیادین و اجرای نظام رتبه‎بندی معلمان صورت می‎گیرد و در همین رابطه توفیق یافتیم که ۶۹۵ اقدام ملی را که حدود ۱۸۰ اقدام آن برای اولین بار بوده برای اقتدار معلم و اعتلای تعلیم و تربیت کشور انجام دهیم و خدا را شاکرم که بنده در این برهه به عنوان، فردی برآمده از جامعه عزیز فرهنگیان، توانستم وزارتخانه‎ای را که دومین مدیریت سخت و پیچیده و گسترده پس از اداره‎ی کشور است چنان مدیریت نماییم که معلمین و منصفین، همه و همه دریافتند، بدون داشتن حزب و دسته و گروه و فارغ البال از وامداری سیاسی به این و آن، فقط با دغدغه عظیم خدمت به معلم و نظام تعلیم و تربیت و سرمایه‎ی سربازی در راه ولایت وارد این میدان شده و در طول این مدت نیز با کار شبانه روزی و با بیشترین نشست‎های چهره به چهره با معلمین و با داشتن بیشترین جلسات کارشناسی در تمام استان ها تا سطح مدیران منطقه و مدرسه آموزش و پرورشی را که در جذر و مد نگاه های گوناگونی که شأن معلم را نمی‎شناسند گرفتار بوده به سطحی قابل قبول و البته در حد وسع و توان به رشد و آرامش برسانیم. خدا را شاکرم که در طول این مدّت توانستیم معلمان را شاهد خبرها و اقدام‎های خوشِ پیاپی از قبیل:

بیمه طلایی فرهنگیان، تأسیس دانشگاه فرهنگیان،طراحی نظام رتبه بندی معلمان، ارتقای جایگاه مدیران و معاونان بویژه قشر فراموش شده دفترداران به معاونین اجرایی، ساماندهی نیروی انسانی، استخدام نیروهای جوان و تحصیلکرده زایش امید به آینده در بین همکارانی که وضعیت روشن کاری نداشتند، توسعه کمی و کیفی مدارس خاص، افزایش افتخارات تا کسب ۱۲ مدال طلای جهانی درالمپیادهای علمی و رکورد ۲۷ ساله حضور ایران در المپیاد های بین المللی ، کیفیت بخشی به مدارس دولتی با کسب ۸۱ % از رتبه‎های تک رقمی کنکور یعنی ۲۹ رتبه از ۳۶ رتبه و کسب ۲۰ رتبه از ۲۰ رتبه تک رقمی ریاضی و علوم تجربی ، تصویب سند تحول بنیادین، تصویب برنامه درس ملی، هوشمند سازی مدارس، ساماندهی زمان آموزش وآزاد سازی روز پنجشنبه به عنوان روز خانواده و احیا و افزایش معاونت پرورشی به دو معاونت قدرتمند پرورشی فرهنگی و تربیت بدنی و سلامت برای اولین بار در طول تاریخ آموزش و پرورش وایجاد هزاران مدرسه قرآن و ورزش که یکایک این اقدامات متکّی بر مستنداتِ متقنِ قانونی و عقبه علمی و کارشناسی بوده است و امروز خوشحالم، که آرزوهای دیرینه‎ام، تبدیل به سیاست‎های اجرایی و سیاست‎های اجرائی، تبدیل به برنامه و برنامه ها تبدیل به اجرای ملّی و اجرای ملی مستند به سیاست های کلی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و اسناد مصوب قانونی و فراگیر شده است.

همچنین به طور خاص باید خرسندی خودم را در راستای ارتقای منزلت معلمان با اجرای نظام رتبه بندی معلمان که یک آرزوی دیرین بوده اعلام کنم که با تحقق این برنامه یک انقلاب تحولی و بزرگ در کیفیت بخشی به تعلیم و تربیت کشور و ارتقاء جایگاه بلند معلم، صورت خواهد پذیرفت و حقوق مادی و معنوی معلم احیا خواهد شد. اگر چه در این مقطع ناگزیرم برای ثبت در تاریخ آموزش و پرورش نیم نگاهی از روی اضطرار به چند عدد و رقم در جهت احقاق حقوق مادی معلمان که در این دوره صورت گرفته، اشاره نمایم و آن رشد میانگین حقوق معلمان عزیز از مبلغ ۰۰۰ ۴۷۹ تومان (چهارصد و هفتاد و نه هزار تومان ) در سال ۱۳۸۷ به مبلغ ۱۳۴۲۰۰۰ تومان ( یک میلیون و سیصد و چهل و دو هزار تومان ) در مرداد ۱۳۹۲ می‎باشد که حدود ۷/۲ برابر خواهد بود. صد الّبته که تمام این افزایش، در برابر دستاوردی که نظام رتبه بندی برای معلمان خواهد داشت چه از حیث مادی و چه از نظر معنوی، قصه‎ی مشت در برابر خروار است و همچنین خدا را شاکرم با تمام بهبودها و برنامه‎های فراوان و بارانی که در طول چهار سال مسؤولیتم انجام شده است یک بار سخن از کسری بودجه و اعتبار که همواره ضعف و ترحم را بدنبال دارد،به میان نیاورده و در عوض برای افزایش اعتبارات آموزش و پرورش از هیچ کوششی فروگذاری ننموده ام. به طوری که در سال ۱۳۸۷ بند « و » بودجه این وزارتخـانه ۵۷۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است که در سال ۱۳۹۲ عملکرد آن به ۱۵۳۳۳ هزار میلیارد تومان یعنی ۷/۲ برابر افـزایش خواهد یافت.

امروز خدا را به صد زبان شاکرم که در تمام این مسیر، طواف من بر ضریح خدمت، همواره و همیشه با یاد شهیدان و حفظ راه و آرمان های آن ها و با عشق به جامعه بزرگ معلمی و در نهایت با افتخار سربازی در راستای منویات ولایت، بوده است که از خداوند می‎خواهم همه‎ی آن ها را به عنوان عبادت خالصانه از بنده بپذیرد و همچنین از مقام عظمای ولایت و جامعه عظیم و عزیز معلمان، برای خدمت‎های انجام شده، درخواست پذیرش و برای خدمت های انجام نشده درخواست پوزش دارم و از بزرگواری و منش معلمان و فرهنگیان عزیز
در همراهی‎های ارزنده‎شان در طول دوران مسؤولیت، کمال سپاس و رضایت را دارم و خداوند را به خاطر خدمت به چنین انسان های شایسته‎ای شکر گزارم وهمچنین از دانش‎آموزان عزیز و والدین گرامی و همه‎ی ملت بزرگ ایران وبویژه مجلس و دولت محترم به خاطر همراهی‎های صمیمانه‎ای که داشتند تشکر می‎نمایم و هر کجا باشم خدمت و دفاع از فرهنگیان را برخود لازم دانسته و عشق و احساس مسؤولیتم نسبت به این جامعه‎ی عزیز یک عشق الهی وپایان ناپذیر است و برای عزیزانی هم که بعد از اینجانب مسئولیت بزرگ این وزارتخانه را بر عهده می گیرند، آرزوی توفیق روز افزون در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را دارم.

و در انتها از سَرِ اعتقاد عرض می‎کنم اکنون که ملت بزرگ ایران، حماسه سیاسی عظیمی را با حضور آگاهانه و مسؤولانه خود رقم زده‎اند و به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فردی دانشمند و آزمون پس داده را انتخاب نموده‎اند باید این انتخاب، با همراهی ها و پشتیبانی های عملی و دعای خیر در مسیر اهداف بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی به طور جدی و مستمر حمایت شود و به هر وسیله ای که باشد این مساعدت را بر خود لازم می دانم.

… یکایک شما عزیزان را به خدای بزرگ می‎سپارم و به امام زمان و امیر زمین که واسطه‎ی فیض الهی ا‎ست، به صد شوق و شکر می گویم:

« یا ایها العزیز هذا بضا‎عة مزجاۀ و فَتَقّبَل مِنّا »

دکتر حمیدرضا حاجی بابایی




تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
اخبار  
     

  دوره ی آموزش ضمن خدمت ویژه ی روسای ادارات سواد آموزی ومناطق برگزار می شود تاریخ خبر :  26/05/92
 
 
این دوره ها در طی 9 مرحله تا 14 شهریورماه ادامه خواهد داشت .


دوره ی آموزش ضمن خدمت ویژه ی روسای ادارات سواد آموزی ومناطق برگزار می شود

به گزارش  روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی  دوره آموزش ضمن خدمت با عنوان «سیاست گذاری در آموزش وپرورش ویژه ی روسای ادارات سواد آموزی ومناطق از تاریخ 27 مرداد ماه درمراکز آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی  برگزار می شود .

این دوره ها در طی 9  مرحله تا 14 شهریور ادامه خواهد داشت . در هر دوره  تعدادی از استانها  حضور خواهند داشت . در اولین  دوره که در مرکز شهید باهنر  ملارد برگزار می شود  روسای ادارات استانهایی شهرستانهای تهران  ،قزوین ،البرز،مرکزی وکرمانشاه در روزهای  28 و 27  مرداد  ماه شرکت خواهند کرد.   آموزش   اين  دوره   بعهده آقاي باقرزاده  معاون وزير و رئيس سازمان و آقاي مهدي زاده  معاون   خواهد بود

 

 جدول کلیه دوره ها در فایل ذیل قابل دسترسی است .

منبع خبر :   روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی
  فایل ضمیمه



تاریخ: شنبه 26 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 


من قلم هستم برای رشد تو
من یکی گشتم همو انگشت تو
نور من در همرهی انگشت تو
تا نوشتن گل شود در مشت تو
روشنی بخش وجودت من قلم
تا سرافرازی بگیری چون علَم
من نشانت می دهم همچون چراغ
راه بینایی برایت در فراغ
من به زیر آرم همه جهل و شریر
از نک خوش رنگ خود همچون دلیر
تا توانی بهره بر از اشک من
تا شود عطر وجودت مُشک من
هم نفس شو تا بسازم در دلت
خانه ای از علم و دانش منزلت
من قسم گشتم به قرآن بر بشر
سطر سطر هرنوشته  بر بصر
درک و فهم دانش از راه من است
دلبر نور افکنت آه من است
قدر عالم از قلم آید پدید
قدرتش برتر ز هر تیر و حدید
آن علی مولای در باب  قلم:
"بنده  ی آموزگاران هم منم"
بی سوادی نکبت هر زندگی است 
کوری انسان در آن یک  بردگی است
جهل و تاریکی زیان بخش بشر
دشمن هر انجمن بی من قدَر
صلح آرامش زمن گیرد وجود
جلوه ی نور صفا باشم زجود
گر بگیری راه روشن از سواد
 بر نشینی  قالی سلطان باد
کشتی ات از هر تلاطم بگذرد
جمله  سیمرغت به قافت ره برد
 
شعر از:نصرت الله جمالی

 



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:شعر از:نصرت الله جمالی ,
ارسال توسط شبنم مختاری
نجفی:
 
تعطیلی پنجشنبه‌ها در سند تحول نیامده/باقی ماندن معاونت پرورشی
 
نجفی گفت :اقدامات 2 سال اخیر که در اجرای سند تحول بوده، مورد بازنگری قرار می‌گیرد و هر بخشی از برنامه نیاز به اصلاح داشته باشد اصلاحات را انجام خواهیم داد که تعطیلی پنجشنبه‌ها نیز یکی از این مسائل است، اما برای سال تحصیلی جدید تغییری در برنامه‌های فعلی آموزشی ایجاد نمی‌شود
 

 

 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صحبتی از تعطیلی پنجشنبه‌ها نشده است، گفت: هر اقدامی در آموزش و پرورش صورت گرفته، عده‌ای آن را به سند تحول وصل می‌کنند؛ به نظرم این اقدام از نظر صداقت و امانت داری نسبت به سند تحول، کار درستی نیست.
به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایسنا، محمدعلی نجفی در حاشیه «جلسه نمایندگان تشکلهای علمی، صنفی و سیاسی معلمان» در پاسخ به برخی از هجمه‌های سیاسی که علیه وی در برخی از رسانه‌ها شکل گرفته است، گفت: به دو علت پاسخ این مطالب را فعلا نمی‌دهم.
چاره‌ای نداریم طی هفت هشت روز آینده شاهد بد اخلاقی‌های سیاسی باشیم و در مورد آن صحبت نکنیم.
وی ادامه داد: دلیل اول این است که عملکرد من یک عملکرد مشخصی است، چراکه سه سال در وزارت فرهنگ و آموزش عالی، 9 سال در آموزش و پرورش و سه سال در سازمان برنامه و بودجه خدمت کرده‌ام، لذا کارشناسان این سه دستگاه می‌توانند درباره عملکرد من اظهارنظر و قضاوت کنند و مطالبی که عنوان می‌شود برای فضاسازی نمایندگان مجلس، ارزش پاسخگویی ندارد.
وی افزود: بسیاری از صاحبنظران تعلیم و تربیت و کارشناسان آموزش و پرورش پاسخ این مطالب را داده و خواهند داد، لذا نیازی نیست در حال حاضر وقت خود را صرف پاسخگویی به این گونه مسائل کنم.
نجفی تصریح کرد: کسانی که این فضاسازی را انجام می‌دهند امیدوارند بتوانند در تصمیم نمایندگان مجلس تاثیر بگذارند، اما به نظر من این مسائل در نظر نمایندگان تاثیری نخواهد داشت، چرا که نمایندگان به خاطر مسئولیت وجدانی و شرعی و با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارند باید مسائل را با دقت بررسی کنند؛ به نظرم چاره‌ای نداریم که طی هفت هشت روز آینده شاهد بد اخلاقی‌های سیاسی باشیم و در مورد آن صحبت نکنیم.
در سند تحول صحبتی از تعطیلی پنجشنبه‌ها نشده است
وزیر پیشنهادی دولت یازدهم درباره نگرانی والدین از طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس و اینکه وزیر قبلی عنوان کرده بود بر اساس سند تحول این طرح اجرایی شده، آیا تغییری در اجرای این طرح ایجاد خواهد شد؟ پاسخ داد: این نگرانی دو طرفه است، چرا که عده‌ای نیز نگران هستند که چرا پنجشنبه‌ها تعطیل شده، چون این تعطیلی منجر به افت کیفی آموزش فرزندان آنها شده است. از سوی دیگر خانواده‌هایی که در روزهای پنجشنبه نیز به محل کار خود می‌روند، تعطیلی پنجشنبه‌ها و ماندن کودکان آنها در منزل نیز نگران کننده شده است.
نجفی اظهار کرد: نمی‌خواهم بگویم این طرح درست یا نادرست بوده اما این نگرانی از طرف هر دو گروه مطرح است؛ چرا که عده‌ای معترض به تعطیلی پنجشنبه مدارس هستند؛ ضمن آنکه در هیچ جایی از سند تحول صحبتی از تعطیلی پنجشنبه‌ها نشده است؛ اینکه هر اقدامی در آموزش و پرورش انجام شده و عده‌ای آن را به سند تحول وصل کنند به نظرم این اقدام از نظر صداقت و امانت داری نسبت به سند تحول، کار درستی نیست.
تمامی اقدامات اجرا شده سند تحول بازنگری می‌شود
وزیر پیشنهادی دولت یازدهم اظهار کرد: تمام اقدامات 2 سال اخیر که در اجرای سند تحول بوده، مورد بازنگری قرار می‌گیرد و هر بخشی از برنامه نیاز به اصلاح داشته باشد اصلاحات را انجام خواهیم داد که تعطیلی پنجشنبه‌ها نیز یکی از این مسائل است، اما برای سال تحصیلی جدید تغییری در برنامه‌های فعلی آموزشی ایجاد نمی‌شود.
عده‌ای به اشتباه اظهار کردند معاونت پرورشی در زمان وزارت من منحل شد
نجفی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی منتقدان درباره معاونت پرورشی نظراتی ارائه داده‌اند، خاطرنشان کرد: این موضوعات فضاسازی‌ها و هجمه‌های سیاسی است. زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودم، معاونت پرورشی بسیار تقویت شد اما عده‌ای اظهار کردند که معاونت پرورشی در زمان من منحل شد، در حالی که به نظرم هفت هشت سالی در این خصوص دچار اشتباه شده‌اند.
وی با بیان اینکه در زمان وزارت سابقم نه تنها امور پرورشی تعطیل نشد، بلکه کماکان به فعالیت خود ادامه داد، اظهار کرد: این در حالیست که از نظر حجم و کیفیت فعالیت‌ها، رشدی قابل توجه یافت.
معاونت پرورشی در آموزش و پرورش باقی می‌ماند
نجفی ادامه داد: در حال حاضر معتقدم اساس کار آموزش و پرورش "تربیت" است و آنرا نمی‌توان از سایر بخش‌های آموزش و پرورش جدا کرد، لذا معاونت پرورشی نه تنها باقی می‌ماند، بلکه این معاونت باید بتواند کل فرایند آموزش و پرورش را به سمت تربیت هدایت کرده و دانش آموزانی که فارغ التحصیل می‌شوند را برای رسیدن به مراتبی از حیات طیبه بر اساس تربیت دینی و اسلامی آماده کند.
در حدی که بتوانیم مدیریتها را اصلاح خواهیم کرد
وی همچنین درباره برخی سوء مدیریت‌های آموزش و پرورش که منجر به افت کیفی برنامه‌های آن شده و تغییراتی که در مدیریت‌ها ایجاد خواهد شد، گفت: در حدی که بتوانیم آنرا اصلاح خواهیم کرد و هر زمان که احساس کنیم مدیری شایستگی ماندن در پستی را ندارد و فرد شایسته‌تری داریم، اقدام خواهیم کرد و این جزو مواردی نیست که درباره تصمیم‌گیری آن در سال تحصیلی صبر کنیم.






تاریخ: دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 اخبار  
     

  سومین نشست عمومی رئیس سازمان با کارکنان حوزه ستادی: تاریخ خبر :  16/05/92
 
 
 
 

سومین نشست  عمومی رئیس سازمان با کارکنان حوزه ستادی

 آقای باقر زاده : ما بر عهد و پیمان خود با امام ، رهبری و شهیدان در ریشه کنی بی سوادی  پایبندیم

 به گزارش روابط عمومي سازمان سومین نشست  عمومی  آقای باقرزاده  با کارکنان حوزه ستادی سازمان  در سال 92در تاریخ 16 تیرماه  بعداز نماز ظهر و عصر برگزار شد .

در این جلسه آقای باقرزاده  با توجه به فرارسیدن عید سعید فطر،  فلسفه ماه مبارک رمضان را تزکیه نفس دانست و اظهار داشت: یکی از مصادیق تزکیه نفس عهد و پیمانی است که بنده با  خداوند بسته است .  ما هم بعنوان مجریان سواد آموزی کشور عهدی که با  امام راحل ، رهبری ، شهدا و مردم بسته ایم  که از همه توان و انرژی خود و همه ظرفیتها  برای ریشه کنی بی سوادی کشور استفاده کنیم   و اگر در روند اجرایی نقصانی یا کمبودی  وجود دارد  از مسئولیت و پیمان ما کم نمی کند    . وی با اشاره به  موفقیتهای سواد آموزی  کشور بیان داشت  کارهای بزرگی انجام شده است . در طول سی سال گذشته برای اولین بار برنامه سواد آموزی  در هئیت دولت  تصویب شده  است ، ساختار اداری و آموزشی تغییر یافته است.  برنامه درسی برای اولین بار  در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده و کلیه کتب درسی و  محتوای آموزشی با توجه  نیازهای مخاطبان و براساس برنامه درسی  تدوین  شده است .  حدود 40 هزار آموزشیار با همت جناب وزیر و پی گیری سازمان  استخدام شده است  و برای همشیه به دغدغه آموزشیاران پایان داده شد ه است .توافق نامه  و تفاهم نامه های زیادی با دستگاههای فرهنگی  و آموزشی کشور منعقد شده است   که موجب فراهم شدن فرصتی برای سواد آموزی ، آشنایی دستگاهها با خدمات سواد آموزی ، ایجاد نگاه نو و استفاده  از ظرفیتها و امکانات  آنان درجهت پیشبرد اهداف سواد آموزی  است.

 وی با اشاره به آیات قرآن مجید  ترویج و رعایت اخلاق حسنه  را موجب  فرام نمودن محیطی همراه با آرامش و فرصت فکر کردن و ایده پروری   در محیط کاری دانست

  آقای باقرزاده  در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به  اهمیت اقامه نماز جماعت  و فتوای مراجع عظام و مقام معظم رهبری  بر رعایت  زمان   در وقت  اداری تاکید کرد .

 وی در پایان  با توجه  به  تغییر دولت   و لزوم جابجایی در مسئولین  دستگاهها ، کار سواد آموزی را امانتی از امام راحل و مطالبات  رهبری معظم   دانستند   و گفتند: سواد آموزی  ماموریتی است  که در کشور باید به سرانجام برسد و مهم نیست چه کسی پرچم دار  این حرکت است  ، مهم این است که این حرکت در مسیر آرمانهای انقلاب و مطالبات مقام معظم رهبری باشد.

 




تاریخ: پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:سواد آموزی عهد دیرین ما با امام(ره ) ,
ارسال توسط شبنم مختاری
اطلاعیه ها  

  قابل توجه معاونین محترم سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استانها تاریخ اطلاعیه :  16/05/92
تفاهم نامه آموزشی و فرهنگی سازمان نهضت‌سوادآموزي و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در فایل ذیل قابل دسترسی است.

  فایل ضمیمه



تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 
بخشنامه شماره 21/710 مورخ 14/05/1392 لغو كليه مجوزهاي جذب نيرو
شماره بخشنامه : 21/710                 تاریخ بخشنامه : 14/05/92

لغو كليه مجوزهاي جذب نيرو

 



تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 
بخشنامه شماره 21/710 مورخ 14/05/1392 لغو كليه مجوزهاي جذب نيرو
شماره بخشنامه : 21/710                 تاریخ بخشنامه : 14/05/92

لغو كليه مجوزهاي جذب نيرو

 



تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
اخبار  

تاریخ خبر :  12/05/92    8:49:45    
  معاون سواد آموزي آموزش و پرورش استان قزوین:شناسايي تعداد ۱۵نفر از چهره هاي موفق سوادآموزي

معاون سواد آموزي آموزش و پرورش استان قزوین:شناسايي تعداد ۱۵نفر از چهره هاي موفق سوادآموزي  
رسول چگینی :تا كنون تعداد ۱۵نفر از چهره هاي موفق سوادآموزي كه از كلاس هاي نهضت سوادآموزي شروع كرده اند و به مدارج علمي و دانشگاهي رسيده اند شناسايي شدند.


 
 

معاون سواد آموزي آموزش و پرورش استان قزوین با اعلام اين خبر افزود: تا كنون تعداد 1۵ نفر از چهره هاي موفق سوادآموزي كه از كلاس هاي نهضت سوادآموزي شروع كرده اند و به مدارج علمي و دانشگاهي رسيده اند شناسايي شدند.

وي افزود: مدارك اين افراد به سازمان نهضت سوادآموزي ارسال شده است كه تعدادي از اين افراد هم اكنون در ادارات و نواحي آموزش و پرورش به شغل شريف معلمی اشتغال دارند.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان قزوین ادامه داد: با توجه به پراكندگي جمعيت استان و مهاجرت امكان شناسايي همه چهره هاي موفق وجود ندارد ، اميدواريم با توجه به فراخوان و اطلاع رساني که از طریق استانداری به کلیه سازمانها و ادارات کل استان صورت گرفته، شناسايي همه افراد موفق، ميسر شود. چگینی همچنین افزود در سنوات گذشته ۶۰ نفر از چهره های موفق شناسایی شده بودند  ، اما به دلیل تغییرات صورت گرفته در شماره تلفن  و آدرس  آنان موفق به ایجاد ارتباط با آنها نشدیم.



تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

تاریخ خبر :  15/05/92
 
 
سواد آموزی در کشور باید به سرانجام برسد و مهم نیست چه کسی پرچم دار این حرکت است ، مهم این است که این حرکت در مسیر آرمانهای انقلاب و مطالبات مقام معظم رهبری باشد

(بیایید ایران را مدرسه کنیم)


 

آقای باقرزاده  از خدمات و همکاری مرکز امور زنان  و  خانواده ریاست جمموری تقدیر و   قدردانی  نمود .

  به گزارش روابط عمومی سازمان  جلسه ای که در روز دوشنبه 14 تیرماه در مرکز امور زنان  و  خانواده تشکیل شد  آقای باقرزاده  از خدمات ارزنده و  تلاش های  مرکز و سرکار خانم مجتهدزاده  مشاور و  رئیس مرکز  تقدیر و قدرانی نمود . آقای باقرزاده ضمن اشاره به گزارش های استانی  بیان داشتند : در فرصت بسیار محدود همکاران ما توانستند ارتباط خوبی با نمایندگان  مرکز در استانها برقرار نمایند و کارهای خوبی را شروع نمایند که جای تقدیر و تشکر دارد .  معاون وزیر آموزش و پرورش ،  سواد آموزی را متعلق به همه کشور دانست  و گفتند: اگر نظام  در این زمینه  وقت کافی بگذارد ریشه خیلی از نابسامانیها و ناهنجاری جامعه  رفع  خواهد شد. . وی با اشاره به پایان ماموریت دولت دهم ،   سواد آموزی  را  ماموریتی دانست  که در کشور باید به سرانجام برسد و مهم نیست چه کسی پرچم دار  این حرکت است  ، مهم این است که این حرکت در مسیر آرمانهای انقلاب و مطالبات مقام معظم رهبری باشد.

 آقای باقرزاده  افزود : بررسی ها نشان می دهد که درصد قابل توجهی از زنان روستای از نعمت سواد محروم هستند. ما در صدد هستیم  به نیازهای  روزمره زنان که مسئول تربیت فرزندان کشور هستند پاسخ دهیم . آموزش مهارت سواد و خواندن و نوشتن مقدمه ای است  تا  زنان روستایی  در خیلی از زمینه ها مهارت کافی را بدست آورند.

 رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفتند: ما  در مشارکتها به دنبال آن هستیم که تعصبات صنفی راکم کنیم  و با ماموریت  دستگاهها و بخشهای مختلف هماهنگ شویم تا یک هم افزایی برای رفع مشکلات سواد آموزی که وظیفه همگانی و یک مسئله کشوری است ، بوجود آید.

 آقای باقرزاده از مرکز امور زنان  و  خانواده ریاست جمهوری  بعنوان نهادی که با شوق و انگیزه و شادابی تمام، کار سواد آموزی را  دنبال می کند یاد کرد و افزود :تفاهم نامه با مرکز از تفاهم نامه های موفق بوده که حاکی از مدیریت و پی گیری های مستمر  ریاست مرکز و مدیران خوب آن است   

 




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

باسمه تعالی

پاسخ به سئوالات مطرح شده معاونين سوادآموزي در گردهمايی مورخ 13 لغايت 14 تيرماه 92-

1-جدول توزيع رايانه هاي خريداري شده براساس درخواست استان ها انجام شود ؟

 

براساس نسبت هاي تعيين شده براي تخصيص بودجه وميزان سهم تعيين شده براي هراستان ، اقدام شده

است

2-نحوه همكاري آموزشيارانی كه پيمانی شدند وچگونگی پرداخت حق الزحمه آنها را بيان كنيد .

 

ادامه همكاري آموزشياران تبديل وضع شده با سوادآموزي تابع ضوابط همكاري ساير معلمان مي باشد

وازاين جهت مشكلي براي همكاري وپرداخت حق الزحمه اينگونه افراد وجود ندارد .

 

 

 

3-حق التدريس معلمانی كه درنيمه اول سال 29 ودرادامه فعاليت 23 همكاري دارند پرداخت شود .

مطابق نمون برگ هاي ارسالي دفتر نوسازي وتحول اداري نسبت به تكميل اطلاعات عملكرد

اينگونه افراد اقدام وگزارش مربوطه به سازمان ارائه شود ودرصورتي كه طبق ضوابط افراد موصوف

داراي ابلاغ بگفا وتائيد سامانه جامع سوادآموزي باشند دراولين مرحله اعتبارات لازم تامين وتخصيص

داده مي شود .

4-اعتباري براي توليد نشريه وامورتبليغی وترويجی درنظر گرفته شود .

 

با توجه به دستورالعمل ابلاغي ادغام اعتبارات سوادآموزي صرفاًبراي پرداخت هزينه هاي سوادآموزي

شامل توليد ،چاپ وانتشاروتوزيع كتب درسي وكمك آموزشي ،حق التدريس وبيمه آموزشياران

رابراساس اهداف برنامه راهبردي مي باشد استانها ازمحل اعتبارات تبليغي مصوب اداره كل براي اين

مهم استفاده كنندمگر در مواد خاص كه بايد طي درخواست كتبي اعلام تا بررسي و تصميم گيري شود.

-

 

 

 

5 -آموزش ضمن خدمت ويژه همكاران حوزه سوادآموزي درسيستم

 

 

 

MST

منظور شود .

پيش بيني دوره هاي آموزشي ضمن خدمت براساس شيوه نامه ابلاغي ونيز نامه شماره

32/168164/180مورخ25/7/90 مركز برنامه ريزي وآموزش نيروي انساني وزارت انجام شده

 

 

 

کلیه دوره ها در سیستم mst
است .استان باتوجه,به تعريف شده ا ولويت ها ونياز افراد درطول سال برنامه ريزي و

اجرا نمايد .

6- آموزش 16 ساعته مديران مجتمع ها ي آموزشی وپرورشی بدليل عدم تامين اعتبار تاكنون اجرا نشده است

همانطوري كه گفته شد اعتبارات سوادآموزي براي آموزش كاركنان نيست . استانها با توجه به ضوابط

ابلاغي مركز برنامه ريزي وآموزش نيروي انساني وزارت همانند اكثر استان ها اقدام كنند و ما نيز از

طريق مركز برنامه ريزي وزارتخانه پيگيري خواهيم كرد.

7- اموال وامكانات تشويقی به منظور تشويق فعالين سوادآموزي دراختيار استانها قرارگيرد .

با توجه به بضاعت اعتباري سازمان همانند سنوات قبل امكانات تشويقي وترغيبي تهيه شده كه به استانها

ارسال مي

8 -درخصوص استانهايی كه بخشی ازاعتبارات سوادآموزي )موضوع فعاليت هاي برون سپاري درسال 92 را

دربخش هاي ديگر هزينه نموده وتاكنون جايگزين نكرده اند مساعدت شود.

لازم است اينگونه استانها طي نامه اي ميزان بدهي رااعلام ودرخواست مساعدت نمايند سپس موضوع

توسط دفتر نوسازي وتحول اداري مورد بررسي و در حد بضاعت سازمان كار گشايي خواهد مي شود .

-

9-تبادل موافقت نامه سوادآموزي استانها بعداز ماه مبارك انجام شود .

 

طبق قانون تامين اعتبارات ملي واستاني و صرف هزينه ها نيازمند موافقت نامه است بنابراين

درصورت ابلاغ قانون بودجه وضوابط اجرايي، بدون دردست داشتن توافقنامه عملاًامكان تخصيص

اعتبار به استانها وجودندارد لذا همكاري و مشاركت دوستان ضروريست .

-

10-چرا شيوه نامه جديد براي واگذاريها ابلاغ نشده است ؟

 

شيوه نامه اصلاح شده واگذاريها جهت مستند سازي به مراجع ذيربط ارائه شده كه با برخي اشكالات

مواجه و درمرحله اصلاح مجدد مي باشد .ضمن اين كه برخي ازموارد نيازمند اصلاح قوانين است .

علي ايحال تازماني كه شيوه نامه جديد ابلاغ نشده شيوه نامه فعلي لازم الاجراست

 

 

11-شرح وظايف متناسب با حوزه سوادآموزي ابلاغ شود .

شرح وظايف حوزه معاونت سوادآموزي متناسب با وظايف سازماني درسال 01 ابلاغ شده وبا

اصلاحات انجام شده تاسطح مجتمع هاي آموزشي وپرورشي ومدارس در سال 08 مجدداًابلاغ شده

است .

 12-چرا كتب بموقع دراختيار استانها قرارنمی گيرد .

كتب سوادآموزي هرساله متناسب با حجم ابلاغي وعملكرد استانها ارسال مي شود .ازنظر سازمان

كسري كتب دراستانها نبايد داشته باشيم .درغير انصورت مراتب رابه اداري و پشتيباني سازمان اعلام

تانسبت به رفع مشكل اقدام شود.

13- چرا مكاتبه استانها با سازمان ازطريق سيستم اتوماسيون اداري راه اندازي نشده است ؟

سازوكارهاي راه اندازي سيستم اتوماسيون اداري سازمان واستانها با هماهنگي وزارت انجام شده حتي

دربرخي استانها بصورت آزمايشي راه اندازي شد اما اشكالاتي داشت كه درمرحله رفع اشكال است به

محض نهايي سازي اقدام خواهد شد

 4-چرا ضوابط اصلاح شده حق نظارت ومديريت )موضوع 10 درصد ( به استانها ابلاغ نشده است .

ضوابط جديد پرداخت حق نظارت ومديريت دردست پيگيري است كه به محض نهايي شدن به

استانها ابلاغ خواهد شد .

15- علت اين كه درسوادآموزي ازالزام وتشويق استفاده نمی شود چيست ؟ .

سازوكارهاي الزام وتشويق درسوادآموزي عليرغم تائيد كميسيون اجتماعي دولت هنوزبه تصويب

هيئت محترم دولت نرسيده است .

16- سرانه هاي دوره هاي سوادآموزي ازطرف سازمان راساً تعيين وبه استانها ابلاغ شود .

مطابق مفاد آيين نامه هاي اجرايي مواد 46و47 سرانه هاي فعاليت هاي قابل واگذاري هرساله مي

بايست باتوجه به عملكرد توسط كارگروه تعيين شده در واحد هاي مجري)استانها ( به ستاد پيشنهاد

وسپس توسط كارگروه سازمان مركزي بررسي ودرصورت تصويب ابلاغ گردد .

17-اگر فيلم توليد شده درزمينه سوادآموزي داريد به استانها ارسال كنيد .

موضوع دردست بررسي است . پس ازهماهنگي فيلم هاي جديد به استانها ارسال خواهد شد .

18-مشكل تامين كتاب براي توافق نامه وزارت با كميساريا راحل كنيد .

با توجه به اين كه اين موضوع درقالب طرح مشاركت با كميسارياي عالي امورپناهندگان است ودرتوافق

طرفين لحاظ نشده امكان تامين منابع براي طرح واگذار شده مذكور وجود نداردوطبق قانون طرفين

قراردادملزم به اجراي تعهدات خود هستند علي ايحال درصورت دستوركتبي و با مسئوليت مدير كل

تحويل كتب مورد نياز بلامانع است .

 

 

19- درصورتی كه سوادآموزي ازطريق مجتمع هاي آموزشی وپرورشی انجام شود با تخصيص اعتبار ازفصل

 

دوم درپرداخت هزينه ها مشكل داريم ؛چه كنيم ؟ .

مجتمع هاي آموزشي وپرورشي مسئوليت اجرا ونظارت برفعاليت هاي سوادآموزي رابرعهده دارند

لازم است فعاليت هاي واگذاري با موسسات غير دولتي واجد شرايط منعقد شودوپرداخت اعتبار براي

فعاليت هاي واگذار شده به موسسات و بخش هاي غير دولتي واجد شرايط و نيز فعاليت هاي فرد بفرد

طبق ضوابط طبقه بندي هزينه هاي دولت از محل فصل دوم بلامانع است.

20- نحوه پرداخت ها درواگذاري فعاليت ها چگونه است ؟

پرداخت در صورت عقد قرارداد براي فعاليت هاي واگذار شده به موسسات و بخش هاي غير دولتي

واجد شرايط و نيز فعاليت هاي فرد بفرد طبق ضوابط طبقه بندي هزينه هاي دولت از محل فصل دوم بايد

صورت پذيرد .




تاریخ: سه شنبه 15 مرداد 1392برچسب:سوادآموزي در گردهمايی مورخ تيرماه 92,
ارسال توسط شبنم مختاری

تاریخچه نهضت سوادآموزی

سازمان نهضت سوادآموزی ایران ( Literacy Movement Organization of Iran) یک سازمان دولتی ایرانی است که در سال ۱۳۵۸ به فرمان آیت الله سید روح الله خمینی و به منظور آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و نیز کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند (مناطق محروم) تشکیل گردید.

 


سازمان‌های زیر تاکنون با هدف سواد آموزی به بزرگسالان در ایران فعالیت نموده‌اند:

  1. سازمان تعلیمات اکابر (۱۳۲۰-۱۳۱۵)
  2. سازمان آموزش سالمندان (۱۳۳۵-۱۳۳۲)
  3. سازمان آموزش بزرگسالان (۱۳۴۳-۱۳۳۵)
  4. کمیته ملی پیکار جهانی با بی‌سوادی(۱۳۵۵-۱۳۴۳)
  5. سازمان جهاد ملی سوادآموزی (۱۳۵۷-۱۳۵۵)
  6. نهضت سوادآموزی(۱۳۵۸ تاکنون)

در ۷ دی۱۳۵۸ سازمان نهضت سواد آموزی با فرمان روح‌الله خمینی تشکیل شد این سازمان تا سه سال به صورت شورایی اداره می‌شد تا سرانجام حجت‌الاسلام والمسلمینقرائتی به ریاست آن منصوب گردید.

متن پیام امام خمینی (ره) به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم
ن و القلم و ما یسطرون
ملت شریف ایران می دانید که در رژیم گذشته آنچه بر ملت مبارز ایران سایه افکنده بود، علاوه بر دیکتاتوری و ظلم، تبلیغات بی محتوا و هیچ را همه چیز جلوه دادن بود. ملتی که در همه ابعاد از حوایج اولیه محروم بود وانمود می‌شد که در اوج ترقی است. از جمله حوایج اولیه برای هر ملت در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنها، آموزش برای همگان است. مع‌الاسف کشور ما وارث ملتی است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم و اکثر افراد کشور ما از نوشتن و خواندن بر خور دار نیستند چه رسد به آموزش عالی. مایه بس خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می‌کند که طلب علم را فریضه دانسته‌است، از نوشتن و خواندن محروم باشد. ما باید در برنامه درازمدت فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم و اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته کننده برای مبارزه با بی سوادی بطور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم تا ان شاء الله در آینده نزدیک هر کس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد. برای این امر لازم است تمام بی سوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران با سواد برای یاد دادن بپاخیزند و
وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات به پا خیزد و از قرطاس بازی و تشریفات اداری بپرهیزد. برادران و خواهران ایمانی! برای رفع این نقیصه درد آور بسیج شوید و ریشه این نقص را از بن بر کنید. تعلیم و تعلم عبادتی است که خداوند تبارک و تعالی ما را بر آن دعوت فرموده‌است. ائمه جماعات شهر ستانها و روستاها مردم را دعوت نمایند و در مساجد و تکایا با سوادان نوشتن و خواندند را به خواهران و برادران خود یاد دهند و منتظر اقدامات دولت نباشند و در منازل شخصی اعضای بی سواد را تعلیم کنند و بی سوادان از این امر سر پیچی نکنند. من از ملت عزیز امید دارم که با همت والای خود بدون فوت وقت ایران را به صورت مدرسه‌ای در آورند و در هر شب و روز و در اوقات بی کاری یکی دو ساعت را صرف این عمل شریف نمایند. بپا خیزید که خداوند متعال با شماست. از خدای تعالی سعادت و سلامت و رفاه ملت شریف را خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته روح الله الموسوی الخمینی هفتم دی ماه ۵۸ مطابق با هشتم صفر ۱۴۰۰ (صحیفه نور، جلد یازده، ص ۱۶۱ مورخه هفتم دی ۱۳۵۸)

 

 

 

 

 

http://www.irdc.ir/fa/calendar/88/default.aspx

 

 

www.tebyan.ir

 

 

نوشتار اصلی :تاریخ معاصر نهضت سوادآموزی





تاریخ: سه شنبه 15 مرداد 1392برچسب::تاریخ معاصر نهضت سوادآموزی,,,,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

 

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 

 

   خدایا به امید تو ،همه ما انسانها میدانیم که شروع هر کاری با اسم حضرت حق یاری دهنده  

    کارهاست ومشکل گشای  هر کاری ،خدایا چقدر در این راه پر پیچ وخم اموزشیاری کمک مان 

     بودی زمان سازماندهی که میشد انقدر اضطراب داشتیم که چگونه میشود کلاس تشکیل بدهیم

     زمانی که به سراغ بیسوادان در به در ،خانه به خانه مراجعه می کردیم با برخوردهای گوناگونی 

     مواجه میشدیم،با زنان بیسواد ویا کم سواد ی روبرو می شدیم که انواع واقسام بهانه ها را داشتن

    یکی ناز می کرد می گفت شوهرم اجازه نمی دهد در حالیکه شوهر بیچاره سر کار بود و خانم علاف 

    در کوچه نشسته ، جالب اینکه همسرش از انطرف  که سر می رسد واز ایشان سوال میشود که  

   اجازه میدهید همسرتان در کلاس سواد اموزی ثبت نام  کند با خوشحالی  وبرخورد خوب میگوید من 

از خدامه بیاد لااقل اسم خودش ،شماره تلفن را میتواند یاد بگیرد ویا ادرس جایی که میخواهد برود بلد 

  میشود ،خانم از اینطرف  می بیند حرفی برای گفتن ندارد می گوید حوصله ندارم  ،اما ما اموزشیاران 

   چه می کردیم اویزان میشدیم که شما بیا کلاس ما کلاسهای اموزش قران داریم اموزش خیاطی ،

    گلسازی،اموزش بهداشت محیط و بهداشت تنظیم خانواده و..... انقدر توضیح میدادیم تا بالا خره 

     ثبت نام میشد با همه سختی هایش شیرینی های خاص خودش را هم داشت وجالب اینکه یک

     نفر که ثبت نام می کرد بقیه فامیل ،همسایه ها ،اشنایان که می شنیدند خودشان هم مراجعه

     می کردن برای ثبت نام ،این  خاطره را گفتیم نه اینکه همکاران را بیاد گذشته بیندازیم هدف این

     بود بگوییم که آن اضطرابی که در سازماندهی داشتیم که خدایا چگونه می توانیم  سواد اموز

      ثبت نام کنیم دست الهی همه جا با مابود . اموزشیاری را برای این نوشتیم عشق است چون

       باتمام سختی هایش ارزش باسواد کردن یک انسانی را داشت  که حق زندگی اگاهانه داشت

       وهمیشه از اینکه  در راه باسواد کردن بیسوادان نقشی هر چند کوچک داشتیم خدا را شاکریم

        و  سپاسگزار .

          از همه اموزشیارانی که خاطرات تلخ و شیرین دارند خواهش می کنیم  برای ما بنویسند  تا

         در اینده برای همیشه این خاطرات در کتابچه خاطرات اموزشیاری ماندگار شود. با تشکر.........

 

 

 

 

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 

 




تاریخ: سه شنبه 14 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری


_*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_سلام عزیزان خیلی خوش آمدید تصاویرمتحرک شباهنگ www.shabahang20.blogfa.com _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_

 

 

معاون وزير و رئيس سازمان نهضت سوادآموزي كشور براستمرار فعاليت هاي سوادآموزي تأكيد كرد .
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش ، علي باقرزاده در ديدار بااعضاي هيئت مديره كانون بازنشستگان آموزش وپرورش كشور با گراميداشت يادوخاطره معماران

فرهنگ و تمدن كشور، گفت: افتخار ما اين است كه طي 33 سال گذشته، قرآن آموزي جزو لاينفك مهارت هاي سوادآموزي قرارداده شده است.

وي ، داشتن سواد را از حقوق طبيعي و اوليه مردم و زمينه اي براي تحقق عدالت وصلح، رفع فقر، تبعيض و خشونت خواند و افزود: در برخي كشورها علي رغم تحقق باسوادي كامل، فعاليت هاي سوادآموزي كماكان ادامه دارد.

 

 

 

باقرزاده، دست يابي به آمار باسوادي را از طريق سرشماري هاي نفوس و مسكن كه توسط مركز آمار ايران منتشرمي شود، عملي دانست و يادآور شد: از بدو فعاليت سوادآموزي تاكنون در دوره مقدماتي 12 ميليون نفر موفق به كسب كارنامه شده اند.

رئيس سازمان نهضت سوادآموزي كشور بر استفاده از اندوخته گرانبهاي بازنشستگان در بخش هاي مختلف  آموزش وپرورش  تاكيد كرد.




تاریخ: دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری
 

اصول یادگیری موثر 

همانطور که مستحضر می باشید لازمه  تحقق اهداف آموزشی ، یادگیری مطلوب است و  برای رسیدن به این مهم بهتر است از اصول آن پیروی کنیم :

1-     ایجاد انگیزه یادگیری در فراگیران

2-     توجه به این اصل که یادگیری فرایندی است فعال نه انفعالی

3-     راهنمایی و تشویق فراگیران

4-     تامین مواد و منابع آموزشی مناسب با اهداف آموزش

5-      فرصت دادن برای ممارست و مرور مطالب

6-     ایجاد تنوع در روشهای آموزشی

7-     تشویق و تقویت رفتارهای  صحیح فراگیران

8-     تفهیم و شفاف سازی استانداردهای عملکرد و انتطارات

9-     در نظر گرفتن ورودی های مختلف یادگیری [3] ( که عبارتند از)  :

 



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

 

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com
 
سطح سواد در جهان و جایگاه ایران

 

بنا بر اطلاعات آماری که در سایت نیشن مستر از منابع معتبر جهانی از 205 کشور جهان ارائه شده است سطح سواد جهانی 83.6 درصد است(این آمار از سال 2000 تا 2008 از کشور های مختلف بدست آمده است). البته توزیع سطح سواد در جهان نابرابر است به این معنی که کشور های توسعه یافته بیشترین سواد و کشور های ضعیف کمترین آن را دارند.در این زمینه به ترتیب قاره اروپا بالاترین سپس آمریکا شمالی و روسیه و آسیای مرکزی و آمریکای جنوبی و آسیای شرق و جنوب شرقی و خاورمیانه و در نهایت آفریقا قرار دارد. همانطور که یکی ار شاخص های توسعه  مربوط به منابع انسانی می شود لذا داشتن سواد می تواند یک کشور  را در ابعاد مختلف به رشد و بالندگی برساند.

جامعه ای را در نظر بگیرید که همه افراد آن با سوادند و  همه (زن و مرد) بطور برابر از امکانات تحصیل برخوردار هستند. از طرف دیگر جامعه ای را در نظر بگیرید اکثریت افراد آن بی سواد هستند و امکانات تحصیل برابر برای همه وجود ندارد.

در این دو جامعه فرضی چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کدام جامعه فرزندان خود را خوب تربیت خواهد کرد؟ سطح بهداشت در این دو جامعه چگونه است؟ سطح فرهنگ چطور؟ پیشرفت و بالندگی در کدام جامعه وجود دارد؟ به سطح ابتکارات و اختراعات و تحولات اجتماعی و آگاهی نسبت به حقوق اجتماعی و غیره نگاهی بیندازید، آن موقع است که شما متحیّر خواهید شد .

مقایسه سطح سواد در بین کشورهای توسعه یافته و عقب مانده گویای مطالب فوق است. در یک سو کشورهایی قرار دارند که جمعیت آنها صد در صد(یا نزدیک به آن) با سواد هستند مثل، فنلاند و نروژ و ژاپن و آمریکا و غیره و در سویی دیگر کشورهایی قرار دارند که پائین ترین سطح سواد را در بین مردمان جهان دارند و جزء عقب مانده ترین کشورها هستند. مثل بورکینافاسو (21.8 درصد) و افغانستان (28 درصد) و نیجر (29 درصد).

همچنین مقایسه سطح سواد مردان و زنان در کشورهای جهان نشان می دهد که چگونه هنوز در بسیاری از کشورهای جهان سطح سواد زنان نسبت به مردان کمتر است. این اختلاف در کشور های عقب مانده بسیار بالاست اما در کشورهای توسعه یافته تقریبا برابر است. به چند نمونه توجه کنید:

 فنلاند: زنان100%، مردان 100%

آمریکا: زنان%99 ، مردان99%

فرانسه: زنان99%، مردان99%

روسیه: زنان 99.5% ، مردان 99.7%

..................................................

هند: زنان48.3% ، مردان 70.2%

ترکیه: زنان 79.6، مردان 95.3%

عراق: زنان 24.4%، مردان 55.9%

افغانستان: زنان 12.6%، مردان 43.1%

اما وضعیت کشور ما هم   از نظر سواد در منطقه زیاد مناسب نیست. برخی از کشورها مثل ترکیه، کویت، بحرین، قطر وضعیت بهتری نسبت به ما دارند. بنا بر اطلاعات نهادهای داخلی، سطح سواد در کشور حدود 82%(زنان 78% مردان 86%) است در این صورت کشور ما از نظر سواد در رتبه 140 تا 150 در جهان قرار خواهد گرفت(که برای ما ایرانی ها شایسته نیست).

گرچه بعد از انقلاب فعالیت نهضت سواد آموزی در کنار آموزش و پرورش موجب با سوادی حدود ده میلیون نفر شده است. ولی هنوز 14 درصد بی سواد در کشور داریم (این می تواند برای یک کشور مدعی چون ایران یک فاجعه باشد.)

 میانگین سواد در کشور ما بنا به آمار های مختلف 5 تا 6 سال ممکن است باشد و این نشان میدهد که افراد با سواد جامعه، کم سواد هستند. این میانگین در کشور آمریکا 12 سال، در نروژ 11.8، در کانادا 11.6، در ژاپن 9.5، در کویت 7.1 و در افغانستان 1.7 سال است.

مبارزه با بیسوادی در جامعه ای که میراث گذشته را به یدک می کشد سخت و دشوار است و عده ای زیادی از بیسوادان بالای 50 سال سن دارند و آموزش آنها بعضا غیر ممکن است. همچنین آموزش افراد کم توان ذهنی و افرادی که از نظر بینایی و شنوایی مشکل دارند نیازمند به توجه و همت و برنامه ریزی مسئولان است. به امید روزی که بتوانیم ریشه بیسوادی را در سر زمین ایران ریشه کن کنیم و همانطور که در برنامه چشم انداز 20 ساله پیش بینی شده است، ایران را در منطقه به مقام اول تبدیل کنیم.

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com



 




تاریخ: یک شنبه 13 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط شبنم مختاری

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 99
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 111
بازدید ماه : 110
بازدید کل : 32633
تعداد مطالب : 600
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


حذف لینک مخفی ما حرام بوده و عواقب اخروی خواهد داشت

   السلام علیک یا سلطان خراسان

height="300" style="position:fixed; right:0px; top:0px; margin:0px; padding:0px"> Fixed Pic by www.1abzar.com ---> دریافت کد خداحافظی

دریافت کد پیغام خوش آمدگویی

t
khabarkhoon.com
تاریخ روز
=367DB3&kadr=1&shahr=17-1">